[WN] Overschakelen naar western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Overschakelen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 10:20

Hallo :wave:

Ik ben in het bezit van een 23 jarige warmbloed ruin.
Ondertussen ook 8 maand zwanger...

De laatste maanden ( voor de zwangerschap) reed ik enkel recreatief met mijn paard. Af en toe in de piste maar vooral buiten : alleen of in groep...
Nu ik binnekort een pak minder tijd zal hebben en ook geen binnenbak meer ter beschikking, is het plan om voornamelijk nog buitenritten te maken.

Ik sta op een weide waar je meteen het bos in bent, dus da's makkelijk :j

Nu heb ik zelf een slechte rug en vind het moeilijk een goede houding te vinden in een dressuurzadel.
Onlangs heb ik met de quarter van een stalgenoot gereden en het westernzadel was een groot verschil voor mij : ik kon zonder enig probleem doorzitten en zat ook heel ontspannen...

Nu speel ik al een tijdje met het idee om mijn dressuurzadel weg te doen en n westernzadel aan te schaffen.
Nu vroeg ik mij af : het paard is gans zijn leven Engels gereden met spring en dressuurzadel. Kan je dan overschakelen naar n westernzadel?
Welke merken zijn goed? Of welk type word aangeraden voor ritjes in het bos?

Alvast bedankt voor de tips!

Sheeltje2

Re: Overschakelen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:39

ik heb onlangs 6 weken gelden ook de grote stap gemaakt en het bevalt goed heb ook geen goede rug maar door westernzadel bij mij veel beter die van mij is 11 jaar dressuur gereden en nu hup naar de western pakt het heel snel op ik heb een almo saddlery brackettville texas zadel ben er tevreden over:) verder niet veel verstand over de zadels kwam deze toevallig tegen mn tante had deze liggen:) neem nu af en toe lesje is echt heel leuk en ontspannen:)

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:44

Ten eerste de tip : Altijd een zadelpasser laten komen , en dan speciafiek voor western , Evelien van eurohorse wordt veel aangeraden , Een slecht passend zadel richt veel schade aan! ( bedenk er ook even bij dat een westernzadel Geen kussens heeft zoals een engels zadel... )

Helaas zie je nu veel goedkope zadels aangeboden worden , meeste hiervan kloppen niet , scheven boom , slechte kwaliteit leer en rare pasvormen....

Succes met het vinden van een passend westernzadel en nog veel plezier ermee ! :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:54

Belangrijk is om je af te vragen welk budget je over hebt voor een westernzadel.
2e hands ga je toch minstens €800 moeten uitgeven. En idd een zadelpasser uitnodigen, anders past het zadel garantie niet.
Niet te vergelijken met engelse zadels.
Heb je zoveel over voor wat recreatieve ritjes?

Voor je paard gaat het niet uitmaken hoor..

Succes.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:58

Zoals wij hebben ondervonden bij mijn dochter kan een western zadel beter zijn voor de rug maar dan wel op voorwaarde dat het je juiste zit heeft voor jou.
Er zijn veel mogelijkheden in zit vorm bij western zadels : vlak of hol, breed of smal, glad of stroef, kort of lang, enz. dus als je een zadel wil kopen begin dan met een juiste zit voor jou te zoeken en met deze zit kan je zadelpasser dan een zadel zoeken dat op je paard past.
Denk er wel aan dat een goed western zadel een pak meer weegt dan een Engels zadel.
Dit op een quarter of paint leggen is niet zo moeilijk omdat ze kleiner zijn dan het doorsnee Engels paard.
Bij jouw paard kan dit wel wat moeilijker zijn.

Bij jouw ervaring met een quarter wil ik nog een opmerking, maken, het feit dat je geen last had met je rug kan ook komen doordat quarters en paints een vlakke loop hebben.
Ze hebben weinig knieactie en daardoor blijft hun rug met zadel en ruiter meer horizontaal en krijgt de ruiter minder schokken.
Een paard kan je altijd rijden met een western zadel, wil je echt overstappen naar western rijden dan zal jij lessen moeten nemen op een ervaren western paard en je paard laten omscholen door een ervaren western trainer.
Gezien de leeftijd van je paard kan je misschien overwegen om een quarter of paint aan te schaffen er daarmee je overstap te maken.
Je zal dan ook ondervinden dat de meer ontspannen manier van rijden een positieve invloed zal hebben op je rug.

Er zijn een aantal goede merken maar ook slechte laat je adviseren door een ervaren western zaden passer.
Er zijn heel wat type zadels, vooral bedoelt voor specifieke wedstrijd disciplines, voor buiten ritten zou ik een "allround" zadel adviseren. maar het hangt ook af van de vorm voor jou als je paard dus : passen passen passen.....

Als je overweegt de overstap te maken zou ik je adviseren om eens naar een wedstrijd te gaan kijken, zo krijg je een idee over wat je te wachten staat en kan je de sfeer eens opsnuiven maar let op western rijden is verslavend.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:48

Als je op een QH hebt gereden en makkelijk kon doorzitten, zegt dat helaas helemaal niks over of je goed kunt doorzitten als je een westernzadel op je eigen paard legt.
Als je paard hoog opgooit, zal hij dat met een westernzadel nog steeds doen. De meeste QH's gooien niet heel hoog op, waarschijnlijk kon je daarom lekker doorzitten.

Voordat je dus e.e.a. aanschaft, is het beter om te kijken of je ook beter kunt zitten in een westernzadel op je eigen paard.
Wellicht is er een zadel wat je kunt lenen, wat waarschijnlijk niet perfect past maar wel voor een keertje kan :)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:59

Bedankt voor jullie reacties.
Bedoeling was zowiezo om een zadelmaker te laten komen en dus niet zomaar een tweedehands zadel van internet te plukken.
Budget zit tussen 800 - 1000€ ongeveer, en daar valt volgens mij wel een passend zadel mee te vinden.

Bedoeling is ook niet om mijn paard om te scholen naar western en weer intensief lessen te gaan nemen.
Ik wil echt vooral wandelen en weinig tot geen pistewerk doen. Met n kindje op komst en verbouwingen heb ik geen zeeen van tijd meer om dagelijks te rijden en dingen uit lessen toe te passen.
Ik wil gewoon ontspannen het bos in gaan met mijn paard.
Als er een opvolger komt voor dit paard, ga ik wel meer richting quarter of paint kijken en dan wel lessen nemen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:54

Dan is omscholen totaal niet nodig, maar uitkijken naar een zadel (of dat nu western is of niet) waar je zelf fijner in zit en minder last hebt.

Voor ontspannen rijden in het bos hoef je geen western te rijden. ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:02

Zeer fijne zadels zijn bijvoorbeeld ook Kent en Masters! Zitten in jou prijsklasse nieuw en zijn 2de hands ook nog wel te vinden. Pak de veelzijdigheidsversie en je zit heerlijk:) Ik heb 2 van op mijn paarden liggen. Rijdt veel buiten. Doe er een paar goede brede beugels aan van kunststof weegt niets. Ik heb ze van Pfiff met flexbed erin. En rijdt uren lang door bos zonder klachten:) Werk ook aan je eigen houding/balans..scheelt ook voor je rug.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:07

Ik heb ook de overstap gemaakt en zit steviger en meer ontspannen. Het westernzadel heeft wel wat geld gekost maar dat is hij ook dik en dubbel waard. Ik ben naar arthurs westernstore gegaan, hij verkoopt tweedehands en nieuwe zadels. Ik heb een nieuwe gekocht omdat die beter op mijn paard lag maar hij had ook goede tweedehandszadels liggen van rond de 400/500 euro.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:09

xDenies schreef:
Dan is omscholen totaal niet nodig, maar uitkijken naar een zadel (of dat nu western is of niet) waar je zelf fijner in zit en minder last hebt.

Voor ontspannen rijden in het bos hoef je geen western te rijden. ;)

Absoluut mee eens. Paard zal even moeten wennen aan de manier waarop een westernzadel ligt, maar omscholen naar western is niet nodig.