Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:18

Kosten verhalen op de verkopers is toch onmogelijk? Tenzij het zo'n brave mensen zijn dat ze dit zomaar willen doen. Er is niet eens een contract, dus hoe er dan iets te verhalen valt op de verkopers is mij een raadsel.

Er zit alleszins een reukje aan. Emotioneel zijn en daarom de papieren niet willen teken voor een transfer?! Wat een belachelijk gedoe. En er voor opgebeld worden na zoveel tijd is dan geen probleem?
Ik zou beginnen met de chip te laten lezen, als er een chip is zal er ook wel een paspoort zijn en dat kan al veel info opleveren (misschien is het paard wel "overleden" voor de verzekering of zo). Het is het enige tastbare waar je momenteel over beschikt en op die manier kan je proberen aan het oorspronkelijke paspoort te geraken, wat misschien de weg opent naar de stamboekpapieren.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:33

Maureen95 schreef:
Er is niks afgesproken over dat ze geen paspoort zou hebben. Beetje dom maarja. Dat is nu gebeurd. Ik dacht datbhet makkelijk zou zijn om het aan te vragen. Want het is een beetje ingewikkeld. De vorige eigenaars hadden haar op naam laten staan bij de vorige vorige eigenaars := die willen dus niet meewerken met handtekening zetten...

Hmm, is mij nu eigenlijk ook niet helemaal duidelijk wie er niet mee willen werken, de verkopers of de oud eigenaren ( op wiens naam het paard staat?)
Als die geen transfer willen tekenen moet je het via de AQHA proberen te regelen, die gaan ze dan een brief sturen nl.
Ik zei ook al, als het verhaal al klopt...
Uh, gewoon een rekening sturen!
Nee, heb je al. :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:06

Maar dat duurt allemaal te lang voor een paspoort. Die had je dus allang moeten hebben, dat ben je verplicht! Daarnaast heb je dus nu ook geen overzicht van de entingen en je paard moet ook ingeent zijn als je in pension staat of op shows start.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:19

Ik heb stikkers gezien van de buren die ze voor me bewaren zodat we die in het toekomstige paspoort kunnen plakken. Dat zijn stickertjes dat ze ge ent is. Ze is ge ent in november vorig jaar :)

De Oud-oud eigenaren willen niet meewerken omdat het paard nog op hun naam staat. Maar ik ga eens kijken of ik een rasloos paspoort aan kan vragen :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:20

Oja en ik heb niet voor een quarterprijs betaald. Omdat het onze buren zijn en we er een goede relatie mee hebben :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:09

Dat mag alleen een veearts doen die stickers plakken. Hij moet namelijk ook een stempel en handtekening zetten.
Het is wel heel vreemd daarbij dat jouw buren de stickers hebben bewaard en ook hun veearts niks heeft gezegd hierover.

Heeft je paard aftekeningen? Als je geen quarterprijs hebt betaald en ook niet teveel voor een papierloos paard zonder paspoort etc, moet je maar hopen dat ze gezond is en gewoon rijden, want er klopt teveel niet.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:43

En een 5-panel test zou ik toch ook eens laten doen ;)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:01

Wat is een 5paneltest? Ik ga denk ik gewoon een rasloos paspoort aanvragen.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:05

Als ik de regels uit het 2014 handboek lees dan zijn er nog wel wat openingen...(120.6), maar of je die weg helemaal wilt bewandelen ....

Citaat:
REG120. DUPLICATE CERTIFICATE. A duplicate registration certificate is issued when the original has been lost or destroyed and sufficient proof of loss and proper identification of the horse has been submitted to AQHA.
• REG120.1 AQHA may issue a duplicate registration certificate after the current record owner or authorized agent files the proper affidavit, duly notarized, properly completed and stating the circumstances under which the original registration certificate was lost or destroyed, and pays the required fee. Such affidavit is to be accompanied by four full-view current photographs of the horse, showing both sides, front and rear views.
•REG120.2 If the owner is not AQHA’s record owner, he additionally shall provide AQHA an affidavit from the last record owner to obtain the duplicate registration certificate. Such affidavit shall describe the circumstances of the transfer and the identity of the person to whom the registration certificate was delivered.
•REG120.3 If the certificate was lost by a trainer or racing official at the track, affidavits from such other persons should accompany the record owner’s request for a duplicate certificate.
•REG120.4 If the application for the duplicate certificate contains a discrepancy to question the identity of the horse, AQHA may require inspection.
•REG120.5 To issue a duplicate certificate when the record owner or authorized agent cannot be located to complete an affidavit, after all reasonable efforts by the current owner and then by AQHA, the following items are required: ◦REG120.5.1 properly completed and signed transfer reports or acceptable bills of sale reflecting each ownership change beginning with the record owner.
◦REG120.5.2 notarized affidavit signed by each party who had the original certificate in his or her possession after the record owner;
◦REG120.5.3 a signed statement from current owner giving details of all attempts to contact record owner.
◦REG120.5.4 four current full-view photographs of the horse, both sides, front and rear views.

•REG120.6 In regard to involuntary transfers, including, but not limited to, court judgment, stableman’s lien or security interest foreclosure, when a previous owner is unavailable to verify the whereabouts of the original registration certificate or refuses to adhere to a court judgment by delivering the original registration certificate for transfer, at AQHA’s discretion, and in the interest of equity, requirement of affidavit of the record owner may be waived and the current owner deemed eligible for a duplicate certificate.


De 5-paneltest is voor HERDA + GBED + PSSM + HYPP + MH .

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:26

Maureen95 schreef:
Ik heb stikkers gezien van de buren die ze voor me bewaren zodat we die in het toekomstige paspoort kunnen plakken. Dat zijn stickertjes dat ze ge ent is. Ze is ge ent in november vorig jaar :)

De Oud-oud eigenaren willen niet meewerken omdat het paard nog op hun naam staat. Maar ik ga eens kijken of ik een rasloos paspoort aan kan vragen :)

En waarom willen die oud-oud eigenaren dat ze op hun naam blijft staan? Om dat papier op te hangen boven hun bed en er elke avond eens naar te kijken? Er is geen enkele reden om een paard op hun naam te houden, enkel dingen die het daglicht niet mogen zien. Laat asap die chip uitlezen en vraag bij de verantwoordelijke organisatie alle info op die ze hebben. Liefst door een andere dierenarts dan die van je buren. Die DA van je buren weet waarschijnlijk ook wel één en ander, maar wil het niet zeggen. Hoe en wat is de relatie tussen je buren en de oud-oud eigenaar?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:47

De relatie tussen de buren en oud oud eigenaar is volgens mij niet zo goed. Want het was een aparte vrouw waar holly verwaarloosd vandaan is gehaald...

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:12

Maar speel je het ook via de buren of ga je direct naar de oud-oud-eigenaar ??

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 19:53

Nee dat doe ik direct via de oud oud eigenaar :)

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:21

En die willen dus niet meewerken aan 2 handtekeningen plaatsen ??

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:23

DD zoals het daar in dat gequote stukje staat ben je dus altijd weer die handtekening nodig van de eigenaar die bij de AQHA geregistreerd staat ;) Echt geloof me, ik heb hier meervoudig met de AQHA over gebeld er is geen mogelijkheid zonder die handtekening.
Als er een duplicaat aangevraagd wordt zal die naar die oud-oud eigenaar gestuurd worden. En zonder transfer met de handtekening van die oud-oud eigenaar zal de AQHA ook nog steeds niet dat paard overschrijven. Dat is gewoon hun policy.

Dat hele stukje over notarized enzo is leuk, maar zelfs die weg is meer dan lastig, lees niet te doen. Ik heb nl zelfs een notaris achter de hand die voor mij een papier op kon maken. En zelfs dat was voor de AQHA niet genoeg ;) Zelfs een gerechtelijke uitspraak is alleen maar behulpzaam als paard met off naam en nummer genoemd wordt.

Maureen als je gewoon een paspoort wilt. Kan je altijd eens vragen bij het NRPS of zij daar een paspoort kan krijgen. Zover ik weet kunnen die ook voor papierloze paarden de paspoorten maken. Of anders de KNHS eens bellen. Die weten vast wel een instantie waar je voor papierloze paarden een paspoort kan aanvragen.

Alleen als de oud-oud eigenaar mee wil werken en een transfer en een duplicate certificate wil ondertekenen (de oud eigenaar hoeft hierin niks te doen, scheelt je dus dubbel over laten schrijven) kan je de papieren terug krijgen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:09

Rina, ik vraag mij af of het zomaar kan voor eenzelfde paard een tweede paspoort aan te vragen. Aangezien er een chip is en er toch al geruime tijd een verplichting is op het hebben van een paspoort lijkt het mij hoogst waarschijnlijk dat dit paard er al één heeft. Ik dacht juist dat die chip/paspoort mede bedoeld was om identiteitsverwarring en gesjoemel tegen te gaan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:53

Callisto heb je ook echt helemaal gelijk in. Maar in dit geval zit je dus ook met de missende papieren. Dus of Stroe nu zomaar een duplicaat uitgeeft???? vraag ik me dus af. Als Stroe het echt volgens de regels zou willen doen, kom je ook hier weer uit op dat de oud-oud eigenaar dat paspoort gaat krijgen. DIE staat nl te boek als eigenaar van het paard. En daar heeft Maureen dan alweer niks aan :+ Waarbij ik me afvraag, als de vorige eigenaar nooit een paspoort bij het paard had, heeft die dan wel ooit een paspoort gehad? Ik ken meer gevallen waar paard wel gechipt is maar geen paspoort heeft/had. En andersom ook overigens :P De mijne hebben wel een paspoort maar geen chip }> 8-) En voor iedereen nu begint dat kan niet, jep het kan wel, ik woon in Duitsland en daar is de chipverplichting en later pas gekomen en recreapaarden van voor 2009 hebben die verplichting nog steeds niet *D

En dus in het kader van sjoemelen en identiteitsverwarring te voorkomen...... Die hele paspoort/chip geschiedenis is nog steeds een wassen neus. Er wordt onvoldoende geregistreerd, enz enz. Eerlijk gezegd heeft Belgie het imo veel beter voor mekaar met de mutatieformulieren. In NL worden paspoorten maar zelden overgeschreven op de nieuwe eigenaar. Mede omdat die eigenaar daarmee verplicht wordt lid te worden van de vereniging waar het paard geregistreerd is, en ik al hele verschillende bijdrages daarvan gehoord heb. Waarbij een recrearuiter echt het nut niet inziet van een lidmaatschap (kan ik me ook nog heel goed voorstellen). En die bedragen bij sommige clubs ook echt niet mals is.

Daarom ook dat ik Maureen al zei dat contact opnemen met Stroe in deze veel handiger is. Die hebben altijd al de paspoorten voor de NQHA gedaan. Die zouden dus ook moeten kunnen aangeven wat wel en niet mogelijk is nu zonder papieren.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:21

En dan te bedenken dat een paar handtekeningen van die oud-oud eigenaren, die bekend zijn, volstaan om alles op een normale manier af te handelen...

Binnenkort zouden mutaties hier zelfs online kunnen worden ingevuld, dan zijn die formulieren ook niet meer nodig. Of er veel controle is op de registraties weet ik niet, ik heb alleszins nog geen controleurs gezien. Mijn paarden waren ook gechipt voor de paspoortenhistorie begon, maar hoe oud is het paard in kwestie?

Verplichten tot lidmaatschap is inderdaad ferm overdreven. Maar inderdaad best contact opnemen met de vereniging van de paspoorten.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:44

@rina: volgens regel 120.6 heb je dus GEEN handtekening meer nodig, maar de weg er naar toe is minstens zo moeilijk.
Als Maureen ook geen veulen wil fokken wat geregistreerd moet worden en ze wil geen AQHA starten dan is een papierloos paard helemaal niet erg. Wél vind ik het dan belangrijk om te weten of er geen genetisch defect is, dus de 5-paneltest.

Zelf heb ik eens zonder problemen via de notaris een papier verkrijgen, maar dat was wel mét handtekening van de eigenaar.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:09

Misschien een overbodige vraag. Maar heeft iemand al even gekeken of die zo geheten oud oud eigenaren die niet willen tekenen uberhaupt wel de laatst bij de AQHA geregistreerde eigenaren zijn?
Voor het zelfde geld doet die lastig omdat ze ook geen officieel papier heeft en niet echt als eigenaar geregistreerd staat.
Mocht dat inderdaad zo zijn dan wordt de situatie weer anders en wie weet zijn de oud oud oud eigenaren wel bereid te helpen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:56

Adrienne schreef:
Misschien een overbodige vraag. Maar heeft iemand al even gekeken of die zo geheten oud oud eigenaren die niet willen tekenen uberhaupt wel de laatst bij de AQHA geregistreerde eigenaren zijn?
Voor het zelfde geld doet die lastig omdat ze ook geen officieel papier heeft en niet echt als eigenaar geregistreerd staat.
Mocht dat inderdaad zo zijn dan wordt de situatie weer anders en wie weet zijn de oud oud oud eigenaren wel bereid te helpen.

:?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:12

Adrienne schreef:
Misschien een overbodige vraag. Maar heeft iemand al even gekeken of die zo geheten oud oud eigenaren die niet willen tekenen uberhaupt wel de laatst bij de AQHA geregistreerde eigenaren zijn?
Voor het zelfde geld doet die lastig omdat ze ook geen officieel papier heeft en niet echt als eigenaar geregistreerd staat.
Mocht dat inderdaad zo zijn dan wordt de situatie weer anders en wie weet zijn de oud oud oud eigenaren wel bereid te helpen.


Ik ga ervan uit dat de TS dat vermeld heeft zien staan op het papier....
Maar TS weet ook dat ik als AQHA member dat eenvoudig kan opvragen :)

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:16

Een kopie van een papier hoeft natuurlijk niet de laatst bijgewerkte versie van het origineel te zijn. Dus het zou idd handig zijn als Rumpleteaser daar eens naar zou willen kijken ;)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 11:40

Ik heb het stamboekpapier. Deze versie is van 2003

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:43

DubbelDun schreef:
@rina: volgens regel 120.6 heb je dus GEEN handtekening meer nodig, maar de weg er naar toe is minstens zo moeilijk.


DD ook die heb ik doorgesproken met ze, en ga er maar vanuit dat dat ook een onmogelijke is ;) Ze gaan altijd eerst de eigenaar bij hun in de database aanschrijven en als die met een reactie terugkomt doen ze nog steeds niks. Het is mij in al die jaren maar 1 keer gelukt een paard involuntairy over te schrijven naar een rechtmatige eigenaar. En dat lukte me alleen omdat de AQHA dat jaar op de Equitana was en ik persoonlijk met een hoofd van de afdeling registratie gesproken heb ;) :D Zij heeft toen mijn hele verhaal opgeschreven, paard stond bij hun in de boeken als red flaged (was een brief gestuurd dat paard gestolen was). En het is ook alleen gelukt omdat de "vorige" eigenaar niet gereageerd heeft op het schrijven van de AQHA en er een transfer report was waarbij die "vorige" eigenaar onderschreven had.

Maar goed in dit geval heeft Maureen dan ook nog geen koopcontract, en al helemaal niet met de oud-oud eigenaar die dus bij de AQHA te boek staat als laatste eigenaar. Maakt het verhaal nog gecompliceerder.
Waarbij ik me net als Adrienne ook afvraag of de laatste eigenaar in de database ook idd die oud-oud eigenaar is?? Heb je dat wel al eens gecheckt Maureen?? Wie er als laatste eigenaar daar geregistreerd staat?