[WN] maat westernzadel tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinker100

maat westernzadel tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 12:03

hallo,
Ik heb me net aangemeld op bokt. Ik had namelijk een vraag. Mijn vriendin heeft een grote tinker van 160-165cm en die zou graag een westernzadel willen. nu heb ik daar naar gekeken, maar ik heb echt geen idee qua maat wat ik ongeveer zou moeten hebben. Ik zou het haar graag op de verjaardag willen geven vandaar. ik hoop dat iemand me wil helpen.
groetjes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:06

Welkom op Bokt! En wat een lief cadeau voor je vriendin :)

Om te beginnen staat je topic niet helemaal goed, die moet eigenlijk naar de Tack Room.
En als je daar eens in kijkt, zie je dat er al heeeeeeel veel vergelijkbare topics zijn geopend :)

Het advies in bijna al die topics is: laat een westernzadelpasser langskomen om een zadel (of een kale boom) op de rug van het paard te laten passen. Boommaten en dat soort dingen zijn vrijwel niets.

tinker100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 12:10

oke en waar vind ik die?
sorry had al aardig gezocht om dit bericht te posten. hahaha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:11

Een goed westernzadel met boom vind je niet voor minder dan 1000 euro, dus dat wordt een flink kado!
Wat is je budget?
Elk paard is anders, en dat geldt al helemaal voor tinkers. Daarnaast hebben tinkers ook nog vaak een vrij korte rug, waardoor je nooit zo via internet of vanaf een foto kan zeggen 'dát zadel past op je paard'. Je zal altijd een zadelmaker moeten laten komen die dan een paar verschillende zadels meeneemt. Zeker bij westernzadels is die pastvorm heel belangrijk omdat die zadels geen kussens hebben en elke drukplek dus extra hard voelbaar is voor een paard.
Zelf heb ik een boomloos zadel op mijn tinker liggen; een barefoot arizona. Heerlijk zadel, prima voor buitenritten en beter betaalbaar.. en het vormt zich meer naar de vorm van het paard waardoor het op veel paarden gewoon prima ligt (eventueel na verwisselen van de pommel).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:14

tinker100 schreef:
oke en waar vind ik die?
sorry had al aardig gezocht om dit bericht te posten. hahaha

Je had de Westernhoek in ieder geval al gevonden, dat kan niet van iedereen gezegd worden :D
Er zijn verschillende westernzadelpassers, zelf heb ik ervaringen met Eveline van Euro-Horse.

Lees dit leuke stukje over zadelpassen eens: http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=40

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:19

Ik heb bij mijn tinker ook evelien van eurohorse laten komen. Goede ervaringen mee. Heb een mooi tweedehands zadel gekocht die goed op mijn paard ligt. Heb dus ook de adviezen vd meesten hier op bokt opgevolgd.