[WN] westernrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarieke

westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 12:35

ik heb een new forest pony, ik doe nu recreatief rijden, maar ik vraag me af, kan ik western gaan rijden en wat is het verschil?
ik rij bijna altijd zonder zaden en zonder bit als ik in de bak rij, als ik nu een westernzadel aanschaf kan ik dan gewoon gaan westernrijden?

x

Maureen95

Re: westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:36

Je kan met elk paard westernrijden! Misschien kan je bij iemand in de buurt les gaan nemen? Welke omgeving woon je :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:21

Er is een groot verschil tussen western rijden en met western 'optooming' rijden. Echter kan je wel met zo goed als elk paard western rijden. Wil je echt western rijden, dan zal je paard moeten worden omgeschoold omdat de hulpen net wat anders zijn dan met engels rijden. :) daarin zou je goede begeleiding moeten zoeken in je omgeving.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:28

Als je recreatief rijdt is er geen verschil of in ieder geval maakt dat niet uit.
Als je niet recreatief rijdt zijn de meningen verdeelt.

buddyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:38

ik rij zelf western. Je kunt op alle paarden western rijden ( behalve miniatuurpaardjes natuurlijk, die zijn te klein ) , alleen moet je een paard dat wel leren. De westernsport is niet hetzelfde als de dressuursport. Je doet andere oefeningen, zoals ; achteruit lopen, spins , roll-backs en als je echt heel goed bezig bent, ook slidingstops.

Het westernzadel kost ook veel meer, en het is vaak ook heel fijn als je een westernhoofdstel heb. kijk dan even op www.westernspul.nl , daar verkopen ze dat soort dingen voor niet heel veel geld.

Laat jezelf en je paard western leren door iemand die het goed kan, dan kun je veel lol en succes hebben met je paard

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:05

buddyJay schreef:
De westernsport is niet hetzelfde als de dressuursport. Je doet andere oefeningen, zoals ; achteruit lopen, spins , roll-backs en als je echt heel goed bezig bent, ook slidingstops.

Euh, laten we westernrijden niet verwarren met slechts één discipline: reining.
Westernrijden is véél meer dan alleen reining.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:10

Er is een heel groot verschil tussen engels en western.. MIsschien kan je je paard laten western beleren? Doen ze bij mij op stal namelijk wel, komen afentoe paarden die engels gereden zijn om om te scholen naar western
Western rijden is echt een hele grootte sport, je heb heel veel disciplines zoals reining, Pleasure, barrel races, team penning enz.

Ik zou goed nadenken en wel echt les nemen dat raad ik aan.

Maar als je eenmaal western rijd wil je niet meer terug :D

Maaaarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:37

ik bedoel idd gewoon met mijn pony recreatief westernrijden niet reining, daar heb ik echt geen tijd voor om haar alles aan te leren. Ik heb een aantal keer western les gehad (op een manege paard dan wel) dus ik snap het princiepe wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:51

Ik heb altijd western gereden met mijn New Forest, wel reining gericht. Hij pakte het juist wel goed en makkelijk op.

Ik denk wel dat je je een beetje vergist in het western rijden. De meesten trainen gewoon serieus om hun paard goed en correct te rijden. In de western, welke tak dan ook, is het heel belangrijk dat een paard zijn lijf goed gebruikt. Dat losse teugeltje en die ontspanning werk je naartoe.

Recreatief rijden, is maar wat je wil. Ik rij ook in het bos. Nu alleen nog maar. Maar ook daar wil ik wel dat hij luistert en heb ik hem het liefst correct lopen. Soms gooi ik ook teugels los en kletsen we alleen maar. Maar het is ook weleens dat ik wat buig, zijgangen doe, verzamel en verruim. Dat kan buiten prima en zijn goede oefeningen.

Western tack is duur en een zadel bijv, moet echt goed passen. Wil je dat echt per se voor alleen wat rondhobbelen? Voor recreatief rijden en je teugels losgooien hoef je niet per se dure western tack aan te schaffen.

Maar er zijn heel veel dingen leuk. Trail bijv, is echt heel leuk. Vraagt ook training. In Nederland zijn verschillende adressen waar je met koeien kan werken. Daar doen verschillende rassen aan mee ook.

Als je geen topsport wil beofenen kan heel veel met een New Forest. Zelfs onze shet maakte mooie roll backs, kleine stopjes en vliegende wissels.

Maaaarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 11:12

haha we hebben zelf ook koeien en kalven die ik waarschijnlijk wel mag gebruiken om ernaast ook nog te trainen( naast dat ik dan op een manege ofzo train)

haha lijkt me ook leuk!

Maaaarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 11:15

in diever zit de trailranche heeft iemand daar ervaring mee is ongeveer een half uur van ons vandaan dus is misschien wel iets om heen te gaan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:32

Met koeien trainen is een vak apart, dat doe je niet zomaar even. Op verschillende plekken zijn leuke clinics en als jullie bak bijv geschikt is kun je misschien zelf een keer iets organiseren. Zat animo voor. Maar er zijn wel wat wensen voor bijv de bak. Bak moet hoog genoeg zijn dat de koeien er niet uit springen.

Maaaarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 14:26

maak je maar geen zorgen dat de koeien erover heen springen onze bak ik 2,5 meter hoog ik denk dat dat wel hoog genoeg is!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:20

Een binnen of buitenbak? Waar zitten jullie en wat voor bodem? Er is echt wel interesse in goede lokaties om met koeien te werken. Uiteraard met een goede trainer. Er zijn wel wat meer eisen, ook voor de koeien, welke koeien etc.
Maar goed, er zijn zoveel dingen. Trail kan ook heel leuk zijn en kun je ook zelf al dingen voor verzinnen en maken. Ook met les uiteraard.

buddyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:49

trail, showmanship, pleasure

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:05

western rijden vind ik zelf echt super heb ik zelf ook gedaan misschien is het leuk om een xtje een western les te nemen en te ervaren wat het verschil is en of je het zelf ook leuk vind want natuurlijk een westernzadel aanschaffen en dan gaan rijden op de manier die je gewend is is ook lekker ik moet ook toegeven dat western zadels wel echt heel lekker zitten!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:49

misschien is het een goed idee om hier en daar wat punten te zetten want anders wordt het wel een hele lang zin zo zonder de leestekens en dat is voor alle andere forumgebruikers niet heel makkelijk om te lezen zelfs niet als je al langer western rijdt maar dat zal voor iedereen wel gelden!

;)

Maaaarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 17:40

romkabouter het is een topic over paarden niet over nederlands ik heb vakantie dus geen zin in school!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:06

Misschien zou je dan wat bijles moeten nemen in je vakantie, je kan niet van mensen verwachten je berichten serieus te nemen als je zo slecht schrijft.