[WN] Appaloosa met vlakke gang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

Appaloosa met vlakke gang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 19:05

Ik plaats dit onderwerp hier, omdat ik bij het zoeken vaak western gerelateerde berichten tegenkom, maar ik kan toch het antwoord dat ik zoek niet vinden en ben het zoeken een beetje moe :o . Vandaar nu maar gewoon mijn eigen vraag hier.

We hebben een bijna 4-jarige Appaloosa ruin die nu ongeveer een jaar onder het zadel is. Hij is stevig gebouwd, 1.45 groot, wat de vader is weten we niet, de moeder is dus Appaloosa. Omdat hij een vlakke, korte gang heeft en achter behoorlijk ontwikkeld is (stevige kont dus :D ) is er wel eens geopperd of er geen Quarter in zit. Nu maakt me de afstamming niet zoveel uit, alswel het feit dat hij deze vlakke gang vertoond. Het zit heerlijk daar niet van, maar zijn gang is redelijk kort en hij maait in draf met zijn voorbenen, dus een soort draaiende, naar buiten zwaaiende beweging. Bij het rijden merk je zelf niks, behalve die kortere passen, maar ik ben er al wel meerdere keren op geattendeerd dat hij voor zo uitzwaait.
Nu vroeg ik me dus af of dit bij dit ras of bij Quarters bekend is? Weet van die rassen eigenlijk niet zoveel en ben me er pas sinds kort in aan het verdiepen. Ligt het aan zijn jeugdigheid? Zit dit gewoon in zijn gangen en kan het kwaad op de lange termijn? We rijden alleen recreatief, 1 x per week een les, waarin ook af en toe een sprongetje/parcoursje gedaan wordt, en verder 1 x per week aan de longe (dubbel sinds kort) en meestal ook 1 of 2 keer een buitenrit.

Hoop dat iemand me meer kan vertellen, alles hierover is welkom :j

Brainless

Re: Appaloosa met vlakke gang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:10

Korte, maaiende gangen komen vaker voor bij koudbloeden.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:12

Haflingers hebben vaak een "slag", het naar buiten zwaaien van het onderbeen (Edit: alleen bij de voorbenen!), Sientje (mijn rij paard) heeft het niet zo erg, maar en haflinger van een kennis, heeft het heeel erg, het kan op zich niet zo veel kwaad volgens de smid, en je kunt door speciaal bekappen er minder last van hebben..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:17

Zit ik heel verkeerd als ik dacht dat een amerikaanse appaloosa eigenlijk niet veel meer is dan een quarter met vlekken? Dus dan snap ik jou gedachtegang zeker wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:17

Bij quarters en paints zijn de maaiende voorbenen volgens mij bekender dan bij Koudbloeden. Evenals korte passen als je onder tempo rijd.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:22

Ik heb tot nu toe nog geen koudbloed gezien die maait. Wel zie ik regelmatig friezen die moeilijkheden met de galop en niet weten waar ze hun benen moeten neerzetten en dus hoog beenwerk hebben tijdens de galop.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:32

Hoe is de stand van de voorbenen? Frans of toontredend?
Het maaien of scheppen heeft te maken met de stand van de benen en voorhoeven.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:38

Quarters zijn bij mij niet bekend om hun maaiende voorbenen (juist niet)

@Azmay Een Amerikaanse appaloosa is zeker geen quarter met vlekken. Je bent in de war met painthorse en daar kun je ook een hele discussie over voeren :P

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 19:40

Als ik het opzoek herken ik iets in "toontreder" .....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:40

justkid schreef:

@Azmay Een Amerikaanse appaloosa is zeker geen quarter met vlekken. Je bent in de war met painthorse en daar kun je ook een hele discussie over voeren :P

Vind ze vaak zo dezelfde bouw hebben, ik ben zeker niet in de war met paints. Blijven alledrie western rassen toch?

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:42

quarter heeft absoluut geen maaiend voorbeen.
heb je geen foto van het paard ?

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 20:29

Nee, niet direct, moet ik eerst ergens een album aanmaken. Heb volgens mij ook niet direct een duidelijke foto van zijn voorbenen. Zal er eens eentje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:30

Azmay schreef:
justkid schreef:

Vind ze vaak zo dezelfde bouw hebben, ik ben zeker niet in de war met paints. Blijven alledrie western rassen toch?

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck?

Enfin, het is zéker geen raskenmerk dat een Quarter een zwaaiend voorbeen heeft, maar paard van TS is natuurlijk ook geen Quarter. Gelukkig zie ik het ook zelden bij quarters. Het is toch een verkeerde manier van bewegen met verhoogd risico op slijtage. Een goede hoefsmid kan je vaak wel verder helpen...

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:54

Heeft jouw paardje een Amerikaans papier, of zijn moeder dan?
Bij Amerikaanse appaloosa's zie ik niet vaak dat de benen uit zwaaien. (scheef bekapte paarden daargelaten) De Nederlandse appaloosa's daar in tegen zie ik vaker toontredend of Frans, waarschijnlijk omdat die puur op kleur gefokt zijn en dus vaak een mengelmoes aan rassen zijn en in veel gevallen de kleur het belangrijkst is in de fokkerij.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 22:25

Weet niet of zijn moeder een Amerikaans papier heeft. Zou ik wel op kunnen vragen. Maar die van ons is dus eigenlijk gewoon een "vuilnisbakkenras" met een leuk kleurtje :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:52

Ik heb ook een appaloosakruising: moeder Haflinger x vader American Appaloosa. Vlakke gangen, zit heerlijk, breed paard met enorme kont. Wordt wat kort als je onder tempo rijdt. Nooit maaiende voorbenen gezien bij hem.
Aan de zg. kenners: American Appaloosa's zij geen Quarters met stippels. De bouw alleen al is anders.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:03

Nochtans zijn quarters wel toegelaten in het Appaloosa stamboek en zal je in de meeste gevallen ook heel wat quarters in de afstamming zien. Tenzij je terecht komt bij een "foundation" appalooza waar men de illusie wil wekken de afstammelingen van de originele appaloosa vanuit het Nez Percé tijdperk te zijn, wat dus zeer twijfelachtig is en waar ook vaak enkel de % foundation telt ipv kwaliteit bij het fokken. De meeste Amerikaanse Appaloosas hebben een flinke scheut quarter bloed en, zeker bij de sportpaarden, dit lijkt in stijgende lijn te gaan. Er zijn dus wel degelijk niet-quarter types te vinden bij de appaloosas, die met een groot hoofd, ramsneus, geen manen en staart, robuust type. Op wedstrijden in de USA zal je vooral quarters met stippels zien, die ook qua bouw vooral quarters zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:43

hollywood86 schreef:
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck?

Enfin, het is zéker geen raskenmerk dat een Quarter een zwaaiend voorbeen heeft, maar paard van TS is natuurlijk ook geen Quarter. Gelukkig zie ik het ook zelden bij quarters. Het is toch een verkeerde manier van bewegen met verhoogd risico op slijtage. Een goede hoefsmid kan je vaak wel verder helpen...

Quarter of geen quarter, elk paard kan maaien doordat het een toontreder is. Dat is gewoon een aangeboren beenstand. Voor zover ik weet is geen ras daar vrij van, maar net zoals er rassen zijn waar van bekend is dat ze wat mindere hoeven/beenstanden hebben zullen er ook wel rassen zijn waarbij deze stand minder voorkomt. Wie weet.
Een toontreder maait in zijn beweging. De smid kan maar heel weinig doen. Ja, een beetje binnendoor zetten maar groter veranderingen zijn uitgesloten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:29

Het maaien met de voorbenen zie je veel bij de barokke rassen, PRE en Lusitano, al wordt het in de moderne barokke paarden niet meer echt gewaardeerd. Daar is het vroeger min of meer ingefokt. Mogelijk dus Iberisch bloed in je paard, Lusitano's hebben meestal ook een stevige kont, dus dat zou daar ook een verklaring voor zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:26

Ik denk ook meteen aan iets Iberisch. Vanwege het maaien, maar ook vanwege de vlakkere gangen.

TS heb je misschien een filmpje van hoe je paard loopt?

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:48

Alemaal bedankt voor de input. Ben weer stukje wijzer nu. Heb geen filmpje paraat helaas.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:53

Mijn appie heeft mega vlakke gangen, maar maait niet met zijn voorbenen. Andere appie die hier staat doet het wel, die is ook wat breder van voor.