[WN] Barrelracing is beter met of zonder bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LillvalantoS

Barrelracing is beter met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:42

Heeeeeyy bokkers :wave:

Ik vroeg me af wat jullie meningen hierover zijn .
Ik hoorde laatst mensen praten over barrelracen en dat het zielig is voor de paarden die een bit in hebben ?
Maar nou lijkt het me dat als je goed met heb bit om kan gaan
ook tijdens barrelracen het bit rustig zit in de mond .
Je ziet ook vaak bij barrelracing mensen met bosal rijden .
Dus vroeg me af wat jullie vinden van die zin ?
En hoe jullie er over denken ?

capopjekop

Re: Barrelracing is beter met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:44

Ik ben het met jou eens, het bit is zo scherp als de ruiterhand. Helaas zie je bij barrelracen ook weleens dat mensen lomp het paard omtrekken, maar als het paard goed opgeleid is dan is dat niet nodig. Overigens kun je met een bitloos hoofdstel ook wel pittig inwerken (afhankelijk welke optoming je gebruikt natuurlijk).

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:54

@capopjekop ja sommige mensen gaan wel erg in de mond zitten en ziet er ook echt onvriendelijk uit :(
Ja bitloos kan (vindt ik ) ook niet altijd even vriendelijk zijn sommige bitlozen hoofdstellen liggen vaak op het gevoelige stukje van de neus lijkt me voor een paar ook niet fijn:/

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:05

Als je het mij vraagt is het net als met alle (1000en) andere topics over bit vs. bitloos:
Het gaat erom hoe jij als ruiter met je bit danwel bitloze optoming omgaat.
Als je als ruiter verantwoordelijk rijdt en de communicatie tussen jou en je paard goed is, dan zou het niet uit moeten maken of je met een trensje rijdt, met een stang, met een touwhalster of met een hackamore ;)

Nou kan ik me goed voorstellen dat als iemand een flinke ruk geeft aan een touwhalster, dit voor een paard minder pijn doet als wanneer het bit met een flinke ruk door zijn mond wordt getrokken. Maar beide zijn geen goed voorbeeld van netjes rijden...

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:52

@no--a ja ik denk inderdaad het er maar net is hoe je er mee omgaat !
En vaak zijn er mensen die er gewoon niet mee om kunnen gaan :\

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:11

Ik vind zelf een combinatie bit (soort kruising tussen hackamore en gewoon bit, waarbij de druk word verdeeld tussen neus en mond) het fijnste voor barrel race , maar rijd ook een paard op hackamore in barrel race omdat ze hier fijner op te rijden is... ik denk per paard en per ruiter verschillend en moet je na je paard kijken wat het beste past. Bosal zou ik niet aanraden..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:28

Barrelracing is ontzettend moeilijk en gaat vaak verkeerd omdat mensen zonder training hun pony/paard om de barrels heen sleuren, en dan krijg je in de opwinding (bij zowel mens als paard want paarden wordt er vaak bloedfanatiek van en moeilijk te beheersen als je niet goed hebt getraind) dus toestanden met bitten die half naast de mond zitten ;( . Mijn tip is vooral doe het niet of doe het goed. En goed doen betekent keihard trainen, eerst in stap en draf om je paard te leren bijna uit zichzelf om de barrels te gaan, en pas na een hele tijd eens een rustig galopje te proberen.
Het is geen 'geinig' spelletje voor eens tussendoor.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:51

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:31

YRT --> WN-AM