[WN] Zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteLogness

Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:34

Halloo! Bokkers! /3

Ik rijd nu met mijn verzorgpony engels maar hij heeft een
Western outift. Dus misschien ga ik ooit overstappen naar de western.
Npu is hij niet zo vlot :o dus gebruik ik een zweepje.
Maar stel. Ik ga overstappen naar de western mag je dan een zweepje gebruiken? Want ik zie nooit iemand met een zweepje ...

Of is dit een domme vraag? :o?

Groetjes!

20Femke02

Re: Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:36

Ik vind het geen domme vraag hoor

Heb er geen verstand van
Maar denk niet dat het mag

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:40

Je kan gewoon met een zweep rijden als je traint. Ik zie eigenlijk alleen nooit iemand rijden met een zweep met wedstijden. Ik denk dat vaak de sporen ( ook al is het voor verfijning) ook vaak meer voorwaarts rijden wordt gebruikt.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:41

Als je western gaat rijden kun je altijd je lange teugels als zweep gebruiken.

Als het echt niet wil, bestaan er ook sporen, mits de eigenaar het goed vind natuurlijk.
Ik zie veel mensen die sporen gebruiken bij western of gewoon de lange teugels ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:43

Waarom zou je geen zweepje meer mogen gebruiken :P
Ik rijd buiten vaak gewoon met zweepje, zou niet weten waarom niet. Gebruik sporen vooral om haar actiever aan de hulp te maken (ja, dat lees je goed. En het werkt goed! Wil je rellen of een uitleg, pb maar :D) en buiten is dat niet nodig, dan is ze actief genoeg. En gebruik m'n sporen ook voor buiging etc. (en als het nodig is dan als corrigeren). Dat is buiten allemaal niet nodig, dus zie geen reden om buiten met sporen te rijden. Maar om haar wel te kunnen corrigeren heb ik een zweepje mee.

Alleen op wedstrijden kan het natuurlijk niet.
(Maureen, zweep is verboden op westernwedstrijden dachtik, vandaar dat je ze nooit ziet :D)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:46

aaah oke dan snap ik het haha. Daarom zie ik dus nooit zwepen met de wedstrijden.
Spoorgebruik ga ik het niet over hebben :P Daar komen alleen maar discussies van

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:49

Oke dankjulliewel! Maar ik rijd nu dus engels met knopspoortjes. Helpen westernsporen dan beter bij het rijden om hem actiever te krijgen? Want de zweep heb ik wel nodig hoor! Haha

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:51

Ik PB je wel ff, anders gaat dit een reltopic worden ben ik bang :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:17

Je mag doen wat je wilt toch als je traint? Al wil je hem een stuk wortel voor zijn neus hangen om hem actiever te krijgen, als het werkt vooral doen :-) .

En verder ja in de western is er niet zo'n taboe op sporen als in de engelse sport, waarschijnlijk omdat je in de western veel sterker nog van de hulp af werkt dan bij engels rijden. Je rijdt goed als je je sporen niet nodig hebt, bij veel paarden helpt het alleen al om ze te dragen. Dan kunnen ze ineens perfect reageren op subtiele kuitdruk.

Persoonlijk vind ik zwepen trouwens echt ondingen, verstoren volledig mijn teugelhulpen. Je wilt je handen toch zo stil mogelijk houden en zo min mogelijk ruis signalen afgeven? Dat kan dus niet als je die zweep wilt bewegen..

@ts, nee westernsporem helpen niet beter om actiever te krijgen, rete consequent zijn is het enige dat helpt. En die dingen dus zo min mogelijk gebruiken. Leer je paard steeds maar weer dat er een stap voor de spoor hulp zit en dat hij dan al kan reageren en zo die spoor hulp kan voorkomen. Daarvoor is les wel heel belangrijk trouwens.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:20

Een zweep is niet toegestaan op western wedstrijden. Niet in de show maar ook niet tijdens losrijden.
Wat je thuis doet moet je inderdaad zelf weten.
Maar als je ooit van plan bent wedstrijden te rijden zou ik zonder zweep gaan rijden, want dan heb je hem ook.

Ook kun je je natuurlijk afvragen hoe erg je 'western' rijd als je met zweep rijd en dit niet hoort bij western.

Maar niemand die het je verbied :)

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:36

natuurlijk heb ik les, ik heb al uitgebreid een pb gehad van Eileen_ wat mij erg heeft geholpen!
toch nog erg bedankt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:40

Ik pak er soms wel eens een zweepje bij tijdens de training, soms is het een handig hulpmiddel om bepaalde hulpen te versterken, zeker als je net overstapt. Sporen zijn niet bedoeld om een paard sneller/ meer voorwaarts te laten gaan maar juist ter verfijning/ verkleining van de hulpen. Als je die doorlopend moet gebruiken om je paard in beweging te houden stompte je paard er op af en hebben ze geen enkele zin meer.
Ik ken genoeg western ruiters en trainers die met een zweepje werken, dus geen enkel probleem. Maar je moet het ding wel gebruiken om je paard te leren reageren op been en zit, dus alleen als hij niet reageert op jouw voorwaartse been en zithulp kan je een klein tikje bij geven. Naarmate de reactie sneller of langzamer is bij je paard kan je de zweephulp iets versterken of weg laten. Maar uiteindelijk zal het paard moeten leren wat voorwaarts is. Daarbij weet ik niet hoe je rijd en soms kan een ruiter een paard ook tegenhouden met de zit, dus bespreek goed met je lesgever hoe je dit op gaat lossen.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:14

Ik rij een van mijn paarden altijd met zweep. Ook tijdens het inrijden van de wedstrijden gebruik ik een zweep. Ik heb nog nooit gehoord dat dat niet mag. Ik doe het al jaren! Ook met mijn vorige paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:05

bij de NRHA mag het niet en volgens mij heeft de AQHA zelfs regels opgesteld dat je alleen nog maar mag losrijden met spullen die je ook de show mag gebruiken (uitzondering martingaal op snaffle geloof ik) dus dat betekend ook geen zweep.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:45

oke, nou dat weet ik niet. Ik start zelf bij de APHA en voorheen bij de WRAN en daar heb ik er nooit iets over gehoord.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:58

Mijn sporen draag ik ook, maar gebruik ze amper. Gebruik ze voornamelijk om inderdaad de hulpen te verfijnen, maar als ik eerlijk ben.... ik heb een merrie die erg tegendraads is als het haar te moeilijk wordt, dan gaat ze zijwaarts lopen en alle kanten op behalve de goede. Ja dan gebruik ik ze wel even om haar in het gareel te krijgen. Dat houdt ook alleen maar in dat ik ze even tegen haar buik houdt, zodat ze er even aan herinnerd wordt dat ik ze om heb.

Bij ons op stal is er ook iemand die standaard bij de training een zweep heeft hoor. Wat je doet in de training moet je zelf weten, alleen op wedstrijd mag het inderdaad niet.
Maar gelukkig is de zweep niet bedoeld om permanent te blijven gebruiken, dus kan je hem op den duur weg laten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:44

Ik rijd al jarenlang western, mijn ene paard recreatief en de andere meer 'serieus', en altijd met een zweepje. Ik wil juist niet met sporen rijden en dan is een zweepje af en toe handig.
En voor als ik buiten rijd vind ik een zweep bij me handig, stel dat er een hond op ons afkomt en aanvalt dan heb ik nog wat bij de hand. ;)

Je kunt prima western rijden (verzameld rijden met losse teugel en evt neckreining) en daarbij een zweepje hebben hoor!

Net zoals je ook bitloos western kunt rijden en dat niet perse met een stang hoeft!

Zeker als je geen wedstrijden start ben je helemaal niet gebonden aan voorgeschreven tack. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:24

Ik heb geeneens een zweep maar heb weleens een klets gegeven met mijn reins.
Paard van je been af laten bewegen, heb je geen zweep meer nodig :) aan je been zetten heb je in een trainingssessie gedaan en is echt fijner als steeds een beetje been/tik etc, vooral voor je paard :)