[WN] Blijven steken in training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evaac

Blijven steken in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 22:24

Hoi Allemaal,

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, als het fout staat...Iemand die het kan verplaatsen?

Ik blijf al een poosje steken met mijn paardje...
We lessen om de 2 week (geld staat niet meer toe en wil wel "goede" les dus betaal liever dan iets meer) en we schieten niet heel erg op.
Lessen nu al 2 jr, van paniekpaardje naar fatsoenlijke cirkels. In galop nog steeds keihard wegracen of de andere kant op vliegen. Jaja liever alles op n rustig tempo.. Maar na 2 jr had ik wel op iets meer resultaat gehoopt... We rijden op een snaffletje en ook wel bitloos. Voldoende afwisseling: bosritjes, wandelen, dagjes tutten.
Ik ken weinig western, geen ervaring mee, kom van een manege af en ben met hem aan de slag gegaan.
Paardje zelf is slecht ingereden, van een basis verreweg te spreken. Volgens instructrice vergelijkbaar met n combi van een vaag zadel en ruitermak gemaakt paard X een paniekpaardje.

Ik weet even niet meer wat ik moet. Zelf door lessen elke 2week, hopen dat het kwartje valt en dat ineens alles beter gaat, of al het geld opsparen, van de zomer extra veel werken en 1x per week (als ik red 2x) mijn instructice hem laten trainen en zelf daar veel van leren, en t laatste kwartiertje zelf rijden onder begeleiding van m'n juf. Dat laatste betekend dat ik dus voorlopig nog wat "rondhobbel"...

Wie heeft een tip, de gouden tip, of een suggestie?
Groetjes Eva

Rumpleteaser

Re: Blijven steken in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:46

Soms moet je ff ergens doorheen en dat kan een poosje duren...
Maar als je het gevoel hebt dat je echt vast zit moet je misschien verder kijken.
Ligt het aan jouw "kwaliteiten" of is het iets waar je paard moeite mee heeft?
Hoe vaak "train" je echt en hoe vaak doe je buitenritten?

Er leiden meerdere wegen naar Rome, misschien kan je trainer eens out of the box denken en iets nieuws proberen? Wat vind hij/zij van je probleem? Een andere aanpak kan misschien net ff een doorbraak betekenen. Of eens een lesje bij een andere trainer proberen in goed overleg?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 09:39

Misschien wil ik ook wel te snel en te veel.
Ik train doordeweeks en meestal 1x int weekend n buitenritje.
Ik hoopte denk ik dat t sneller gaat.. Ik ben beetje perfectionstisch, en misschien moet ik iets minder graag "willen"

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:30

Hoe oud is je paardje?
Er zit geen tijdslimiet aan het trainen van een paard, je kunt niet zeggen dat het zoveel tijd duurt voordat hij x kan. Het hangt van zoveel factoren af. Als jij al niet weet wat je doet hoe wil je het dan je paardje leren? Je kunt wel veel willen oefenen maar als je zelf de oefening niet beheerst en niet weet wat je doet dan heeft dat vele oefenen alleen maar een averechts effect.

Het kan heel veel schelen als je een ervaren iemand op je paardje laat rijden om er wat sneller doorheen te komen en jij dan lessen op een paard wat al iets meer kan. Zo leert je paard de juiste oefening en jij ook.
Of je doet het samen met je paard onder begeleiding van goede instructie maar dan duurt het wel iets langer. Het is maar net welke keuze je maakt en hoe snel je wilt gaan.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 11:32

Hij word morgen 10, op z'n 6e ingereden, jaar stilgestaan, en toen heb ik hem opgepakt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:31

Sommige paarden willen/kunnen niet. Waarom is het een paniek paard? kan zijn het paard pijn heeft ergens en zich zo uit.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 17:09

Hij is slecht ingereden, altid opgejaargd enzo.. Met als gevolg dat als hij iets lastig vind of geen zin heeft om het te doen, hij aan de kletter gaat.. Zelfs bij een simpele cirkel galopperen gebeurt dit dus al

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:13

ik zou een andere trainer zoeken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:04

Hij heeft dus duidelijk een slechte gewoonte aangeleerd.
Als zeker is dat het zadel goed ligt en er zijn andere ongemakken in het lichaam zijn, is het een kwestie van doorpakken. Dus hem zijn slechte gewoontes afleren en vervangen door goede. Afhankelijk van zijn karakter en jouw doorzettingsvermogen kost dat tijd. Als het na twee jaar nauwelijks iets heeft opgeleverd, is het misschien tijd voor een andere instructeur en wellicht ook eens nadenken over een andere discipline.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:08

Als het jouw samen met je huidige instructie niet lukt. Zou ik afscheid nemen van deze instructie. Na 2 jaar verwacht ik toch wel enige vooruitgang te hebben geboekt. En dat heb jij duidelijk niet met deze instructie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:21

Heeft je trainster hem al een keer gereden of overgenomen in de les? En hoe ging dat?

Natuurlijk is alles met rust en op een eerlijke manier heel fijn. Maar je mag inderdaad wel vooruitgang boeken.
Als je zeker weet dat het paard niks mankeert en je zadel goed ligt etc, zou ik ook liever wat meer resultaat zien dan 2 jaar rondhobbelen zonder gewenst resultaat. Ook al is het ''vriendelijk'', ik zie liever een paard goed en correct lopen.

Iedereen heeft weleens een dip, maar mag niet te lang duren. Het is vanaf i-net moeilijk te beoordelen. Heb jullie 2jr geleden en nu niet gezien. Ligt het aan je paard? Pak jij de les wel goed op en doe je je huiswerk wel goed? Begrijp je alles, voel je het tijdens de lessen? En pas de trainster jullie beiden wel? Teveel mensen die hun tijd staan vol te kletsen voor het geld en niet gemotiveerd genoeg zijn om mensen echt verder te helpen helaas......

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:03

De trainster past juist heel goed bij ons, ook bij paardlief. En we zijn zeker vooruit gegaan want toen we begonnen kon ik niet eens fatsoenlijk sturen met hem, alleen deze slechte gewoonte krijg ik er lastig uit. Als zij hem rijd gaat hij wel even goed in protest, maar hij geeft het dan toch op. Misschien moet ik toch nog "bozer" worden.. Dit vind ik heel lastig omdat ik bang ben hem pijn te doen. Hij is wel beetje mishandeld vroeger.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:05

Mijati schreef:
Hij heeft dus duidelijk een slechte gewoonte aangeleerd.
Als zeker is dat het zadel goed ligt en er zijn andere ongemakken in het lichaam zijn, is het een kwestie van doorpakken. Dus hem zijn slechte gewoontes afleren en vervangen door goede. Afhankelijk van zijn karakter en jouw doorzettingsvermogen kost dat tijd. Als het na twee jaar nauwelijks iets heeft opgeleverd, is het misschien tijd voor een andere instructeur en wellicht ook eens nadenken over een andere discipline.

Eezijn juist overgestapt op western omdat hij van dressuur alleenmaar opgekropt en onregelmatig ging lopen. Zoveel spanning bouwde hij op. Springen was het helemaal niet.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:10

superpony schreef:
Iedereen heeft weleens een dip, maar mag niet te lang duren. Het is vanaf i-net moeilijk te beoordelen. Heb jullie 2jr geleden en nu niet gezien. Ligt het aan je paard? Pak jij de les wel goed op en doe je je huiswerk wel goed? Begrijp je alles, voel je het tijdens de lessen? En pas de trainster jullie beiden wel? Teveel mensen die hun tijd staan vol te kletsen voor het geld en niet gemotiveerd genoeg zijn om mensen echt verder te helpen helaas......

Ik probeer alles zo goed mogelijk toe te passen wat ik in de lessen leer. Ook heb ik laatst voor et eerst echt een jog gevoelt van hem. We kunnen t soms wel. Maar soms heel lastig. Zoals de cirkel in galop.
Mijn instructrice blijft, paard vind haar leuk, ik kan goed met haar lessen, ik snap wat ze bedoeld, waarom we het doen en waarom op die manier. En dat is heel belangrijk voor mij, zij wil mij alles uitleggen. Voor mij moet alles een reden heben zegmaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:14

Oke, dan moet je doorzetten.

Niet boos worden, dat heeft geen zin. Je moet consequent blijven en duidelijk zijn. Ook moet je ervaring opdoen om op het juiste moment, op de juiste manier te corrigeren of te handelen.

Misschien is het verstandig om enkele keren op een ander paard te rijden. HOe handiger jij wordt, hoe beter.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:19

Dat is waar. I wil gaan kijken of ik een aantal lesjes kan volgens bij white socks ofzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:22

Ik denk dat je een stuk sneller vooruit zou gaan als je hem even in training zou zetten. Of een paar keer per week je instructie erop zou zetten. Als hij nooit fatsoenlijk is ingereden en jij de kennis niet hebt om hem verder te brengen, dan zoek iemand die dat wel kan. Helemaal als je na twee jaar serieus gefrustreerd raakt van het gebrek in vooruitgang. Zo lang hoeft het niet te duren. Laat je instructie er wat knoppen op zetten en er eens in de zoveel tijd de fouten die jij erin hebt gebracht eruit rijden en je krijgt veel meer lol in het rijden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:25

Soms is een trainingspauze ook goed. Even de druk er af en andere dingen doen.
Hoe ontspannen ben je zelf? Dat is een heel belangrijk deel van rijden.
Paarden zijn ook spiegels. Ontspannen, ademhalen, voelen... rust.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:29

senna21 schreef:
Soms is een trainingspauze ook goed. Even de druk er af en andere dingen doen.
Hoe ontspannen ben je zelf? Dat is een heel belangrijk deel van rijden.
Paarden zijn ook spiegels. Ontspannen, ademhalen, voelen... rust.

En juist daarom ben ik overgestapt op western, van dressuur icm met hem werden we beide gestrest. En nu merk ik dat we na een les beide heel "voldaan" zijn en dat ik en paard er meer lol in hebben. Hij vind het leuk als m'n instructrice komt. Altijd even met haar knuffelen. We hebben even geleden een poosje niet gelest, ik druk, juf druk. Toe. Veel getutteld, gelongeerd, wandelen enzo. Zonder zadel en zonder bit gehobbeld. Maar zelfs zo'n "pauze" tussendoor heeft ook biet veel vrranderd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:29

evaac schreef:
Dat is waar. I wil gaan kijken of ik een aantal lesjes kan volgens bij white socks ofzo.

Heeft je trainster geen paarden? Beter een beetje proeven op paarden die ook op haar manier getraind worden dan misschien. Beetje paard waar je ook echt wat aan hebt is wel beste dan. Maar je kan wel her en der even rondkijken eerst en dan beslissen waar je een les kan pakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:51

Van wie heb je les? En wat zegt zij van je paard zijn reacties?

Mijn instructrice heeft mij heel goed geholpen met hetzelfde probleem als wat jij nu hebt. Ik denk toch dat dat de beste aanpak is: iemand die ter plekke met je meekijkt en goede tips krijgt waar je zelf mee aan de slag kan. Ik les hooguit eens per maand maar kon het probleem, na het eerste duwtje, wel goed zelf oplossen. Ik heb ook jaren lopen rommelen en uiteindelijk toen mijn lesmens ingreep was het na 2 weken zo goed als over.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 08:57

Volhouden volhouden, want iets aanleren is zo gedaan, maar afleren vaak wat lastiger. Donderdag liep hij geweldig, zo veel ontspanning en "samenwerking" had ik nog nooit gevoeld. Galop zelfde probleem, maar nu toch even wat doortastender aangepakt: als hij naar rechts wil ipv links moet ik echt volhouden, al loopt hij tegen het hek. Pech, links is links.
De rest ging geweldig, en ben dan ook best wel trots dat dat zo goed ging

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:51

Je moet een goede trainer zoeken!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:41

en je paard eens goed laten doorlichten door een arts voor je verder gaat ,,knokken,,

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:08

Ik denk dat je dat idee van "hij is vroeger mishandeld" moet loslaten, lief zijn of boos worden heeft niks te maken met paardrijden. Consequent zijn wel. Als je je paard wilt helpen moet je duidelijk zijn en zwart wit. Je emotie moet je even parkeren. Die pak je na afloop er maar weer bij.

Vooral zwartwit rijden is echt heel moeilijk maar dat helpt je paard wel het meest. Aan de kletter nog steeds na twee jaar dat duurt veel te lang. Wees duidelijk in wat je wel wilt ipv er vandoor schieten. Ik denk dat je instructrice dat ook doet.
Ja soms moet je ook even doorpakken.