[WN] nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:11

Naar aanleiding van de capverlichting en de hele discussie daar om heen was ik wel eens benieuwd welk letsel western ruiters nu werkelijk opgelopen hebben te paard of er omheen.
Is dat minder in de westernsport dan bij de engelse rijderij of menen wij dat maar.

Dan begin er maar zelf.
Ik rij nu 43 jaar paard waarvan 20 jaar western .
Ik heb 27 jaar eigen paarden/pony's waarvan ik alle verzorging zelf doe.
Ik maak veel buitenritten, spring af en toe een klein sprongetje, oefen reining , trail en horsemanship en start wedstrijden.

Gevallen ben ik zo vaak in de loop der jaren maar daar heb ik nooit iets aan over gehouden, naast wat beurse plekken.

Werkelijk letsel is een trap van een pony die werkelijk van angst in mij sprong en ik kon haar echt niet opvangen :+
Leverde, naast een blauwe enkel,trombose op in mijn onderbeen maar is goed genezen.

En met sokken scheren heb ik een keer het topje van mijn pink eraf ge euh, schoren?
Paard stapte opzij, scheerapparaat was te zwaar in één hand en voor ik het wist bloedde mijn pink heftig.
HA heeft de boel gelijmd.

Tja, dat was het wel.

corine1981

Re: nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:14

Gebroken schaambeen, gekneusd stuitje...Mijn cap zat daar in ieder geval niet :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:20

Vaak gevallen, maar de ergste keer is toch wel de keer dat ik viel en er een paard over me heen liep, met als gevolg gekneusde ribben, kapot scheenbeen en een lichaam dat van top tot teen blauw was. Ik heb toen echt heel erg veel geluk gehad. Ik had -godzijdank- een cap op, want dat paard heeft toen ook op m'n cap gestaan.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:21

In 3,5 jaar tijd: een verbrijzelde grote teen waardoor ik continue een ontstoken pees heb en een lichte hersenschudding toen ik met cap van een pony af dook.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:27

ohhh, als kind van 8 jr
we gingen met de club altijd de ponies uit de wei halen voor de lessen, dat was zonder zadel
vlakbij de boerderij kwam een vrachtwagen met lege melkflessen [ jaja die waren er toen :+ ] voorbij en die moest remmen en de lading maakte veel kabaal en daar gingen de ponies op hol [ stuk of 10]ik viel eraf net op het erf tussen de melkbussen en was buiten kennis en had een flink gat in mijn hoofd

en toen ik toen ik een jaar of 16 was met een gehuurde pony van de handelaar over de kop gegaan en ook toen het licht uit :j en had een gekneusde rug en lichte hersenschudding
en later bleek dat er zenuwen af en toe klem komen te zitten in mijn rug [ er kwam bij foto`s maken eruit dat ik Scheuerman heb ]

gelukkig bij al mijn andere valpartijen niks ernstigs gehad

zit nu zo`n 44 jr op pony/paard
maar rij sinds ik Gringo heb altijd met cap, ben ouder en toch wat voorzichtiger geworden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:30

Wil je algemene reacties, of alleen van westernruiters?
Indien het laatste; misschien handig om 'western' in de topictitel te vermelden:? :P

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:32

ik ben vorig jaar van een paard afgedoken en daarbij me ruggenwervel door de midden gebroken.
heb jaren zonder cap gereden... maar toen niet... misschien geluk? geen idee

sinds dien doe ik hem wel netjes op ondanks dat het niets met me hoofd te maken had

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:37

Ik rijd nu ong 1,5 jaar western maar het eerste jaar was meer engels-western (ivm steeds geen les hebben) :+ sinds een half jaar rijd ik wel echt wat je western kan noemen. Hiervoor nof een half jaar engels op mn huidige bijrijdpaars gereden (is wel een westernpaard)
Ik ben van dit paard 3 keer van af gevallen. Waarvan 2x aan mij lag, omdat ze juist braaf was (ze luistert heel goed naar HO, en ik had niet door dat ik dat zei dusja... Dan staat ze ineens stil vanuit middengalop. Als je dat niet verwacht, dan vlieg je :')
En 1 keer (nouja, was eigemlijl 3x achter elkaar :')) kwam door mij, zadel en haar. Ik was toen net nieuw, zadel lag niet helemaal goed (kwamen we later achter) en ze moest opeens werken (ik zette haar aam t werk, eigenaresse reed vooral buiten en in de bak hoefde ze ook niet echt te werken). Ze kan ontzettend gemeen bokken, dat is bijna niet ujt te zitten.
Maar helemaal niks opgelopen qua letsel. Ook niet in de 6 jaar dat ik engels reed trouwens.
Mijn bijrijdpaatd is wel hartstikke braaf, heel cool beestje die ongeveer bomproof is.

Wel laatst naar mn vorige bijrijdpaard geweest (tuiger, engels gereden). Toen er ook van af gevallen. Ben blij dat ik toen een cap op had, want viel op mn hoofd vanuit een harde galop. Op wat spierpijn na, niks aan over gehouden

Denk sowieso dat de meeste westernpaarden (uitzonderingen daargelaten) vaak rustiger zijn dan engelse paarden.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 28-02-14 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:37

ooit van een paard afgedoken vooruit en die stapte daardoor op mijn schouder, gevolg gescheurde aanhechting spier daar. Ooit heeft mijn eigen paar op een van mijn grote tenen gestaan, zwaar gekneusd is zeker 27 jaar geleden maar als ik hem stoot ook al is het maar zachtjes, voel ik het nog steeds als toen.
Heb ooit kleine pink gebroken was aan werk in de bak, de bakrand vernieuwen moesten we grote platen hout verplaatsen met achteruit lopen precies met pinkie tussen de dakspant en plaat gekomen.

Verder is door slijtage van het zware werk op stal/verzorgen van de paarden/het vele rijden mijn polsen en versleten, het kraakbeen tussen mijn hand botjes versleten/verdwenen en is mijn atlas versleten waardoor ik veel hoofdpijn en pijn in mijn nek heb, veel attrose en ontstekkingen en dus ook rheuma. Daardoor is mij afgeraden om een cap te dragen, daar het toppunt/kantelpunt van mijn hoofd te veel belast.
Ook is mij verteld dat mocht ik vallen al is het maar over een krant kan mijn hoofd van mijn (nu te kleine) atlas schieten en kan het einde verhaal zijn, ik sta daar niet bij stil en leef gewoon door (anders hoef ik me niet meer te bewegen) dit alles is het gevolg van op vroege leeftijd te zwaar werk in de paarden voor mijn lengte en gewicht gedaan te hebben (stage gelopen Deurne en daarna beroepsruiter bij handelaar fokker veel paarden gereden, veel dressuur en nog meer springen)

Echte benoemswaardige vallen van paard niet meer gehad, soms met paard, maar kan me niet heugen in de laatste 30 jaar van een paard te zijn gevallen, waarvan 20 jaar western gereden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:48

Ik ben toevallig op 3 december over de kop geslagen met mijn paard. Wij rijden nu ruim een jaar western en hij is inderdaad braaf en koel, zoals de meeste westernpaarden.
We waren aan het einde van de training en hij mocht nog even uitgalopperen. In de bocht struikelde hij en kon zichzelf niet meer overeind houden. Hij heeft mij gelanceerd en ik ben rechtsvoor op mijn hoofd terechtgekomen en zo zijn we samen door gaan rollen.

Resultaat: blauw oog, blauwe neus, zware hersenschudding, mogelijke whiplash. Ik ben zelfs nog naar de neuroloog geweest omdat de huisarts twijfelde over beschadigingen. Mijn cap is mijn redding geweest.
Hoe braaf mijn haflinger ook is in de bak, ik zet altijd mijn cap op. Want zelfs een brave kan gewoon l*llig struikelen :j

Momenteel ben ik overigens nog steeds niet helemaal hersteld. Dus ik laat het nu echt wel uit mijn hoofd om zonder cap op mijn paard te stappen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:49

Ik rij nu ongeveer 30 jaar waarvan de laatste jaren western. Bij mijn oude quarter geen cap gedragen maar mijn huidige paint wordt nu zadelmak gemaakt en ik doe toch echt een cap op als ik daarop kruip.
Het maakt mij niet zoveel uit dat het niet bij de outfit past :D
Heb liever mijn hoofd nog heel mocht ik eraf vallen op de straat :j

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:50

ik ben ook van een brave toen afgegaan doe struikelde ook! het kan altijd gebeuren

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:52

gebroken pols, gebroken onderarm , gezicht ontvelt aan een kant (over de straat heen geschraapt....) blauwe billen, blauwe voet en meerdere keren met p0ny over de kop zonder letsel. Maar ik rij/ reed alt
ijd met cap. als je een goede koopt die lekker zit zie ik het probleem niet....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:53

Wranglerbutt schreef:
Indien het laatste; misschien handig om 'western' in de topictitel te vermelden:? :P

Ben ook benieuwd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:53

Wel zal ik even meedoen. Als kind droeg ik altijd een cap en ik viel heel veel toen :D (en ja dat was op die typische engelse maneges). En toen had ik 1 keer geluk dat ik hem ophad.
Sinds ik western rij (hout vasthouden), ben ik welgeteld 5 keer gevallen. Ik heb nog nooit met een typisch westernras gereden dus het zijn gewoon vuilnisbak rassen.
1 keer schrok mijn vaders paard van een fietser die een plasje in de bosjes aan het doen was. Ik kwam in galop daar voorbij en meneer in kwestie kwam juist uit de bosjes. Ik viel met mijn derrière in het zachte zand van de akker. Niets pijn gehad.

1 keer (ander paard) zat de singel gekneld, het was een héél gevoelig paardje (was ook eigenlijk engels gereden en zo zot als een achterdeur) en die heeft mij er in het bos tijdens een galop afgebokt. Dan heb ik even de grond geraakt met mijn hoofd maar buiten die dag wat hoofdpijn helemaal niets ergs. Datzelfde paard bokte me er nog eens af toen een koets passeerden. Vooral heel veel pijn aan mijn muisje gehad! Niets aan mijn hoofd. Paardje heb ik niet lang gehad.

Dan nog een keer mijn toen nog jonge pinto die van een paardenwagen schrok. Die heren vonden het nodig dat, terwijl ik een akker opreed om opzij te gaan, achter me door te rijden (even wachten tot ik mij had gedraaid, dat ging blijkbaar niet) en de paarden op de vrachtwagen bonkte heen en weer. Resultaat mijn paardje schoot naar voor de akker op en ik trok per ongelijk te hard aan de teugels met een bokpartij tot gevolg. Weer zacht gevallen maar wel hard geschrokken. Van mede-paardenmensen moet je het hebben!!

Nog niet zo lang geleden was een paar vrienden aan het gidsen en ik reed vooran in de bossen in een leuk tempo draf met in 1 hand met foon met gps en daar was ik op aan het kijken. En er lag toch wel een heel enge grote tak en ik lette niet op dus hij dacht voor zichzelf, opzij springen. Weer heel zacht gevallen en vooral hard gelachen en vooral mijn eigen dikke fout. Gsm'en en rijden gaan niet samen haha.

Maar het ergste dat ik voor heb gehad is met mijn vriend zijn paard een dik jaar geleden. Gewoon in stap (en zonder ijzers) op de straat, schrok hij even van een hond tegen de omheining. Hij sprong nog geen halve meter opzij maar dat was genoeg om onderuit te schuiven. Mijn voet tussen het asfalt en paard. Voetje beetje bijeen geperst en 1 operatie en 4 maanden plaaster waren nodig. Heb ik nog steeds last van en zal wel altijd zo blijven. Was zeer gecompliceerde breuk.
Maar mijn hoofd, helemaal niets aan.

Dus ja, ik heb precies wel al wat geluk gehad. En zo neergeschreven meer gevallen dan dat ik dacht haha.
Ik weet eigenlijk niet waarom ik geen cap meer draag. Misschien dat ik er maar weer mee moet beginnnen. Ze hebben zulke leuke modelletjes tegenwoordig. Ik draag toch altijd een petje ofzo, dus of ik dat draag of een lucht modelletje cap...
Weet je mijn paardje kan bij het begin van het trektochten seizoen toch af en toe bokkerig zijn. Ik zit dat wel uit maar toch... Eenmaal hij paar keer per week rijdt en op de weide kan staan, is dat helemaal over zenne. Toch maar eens over denken, denk ik zo.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:54

Trap tegen de linkerkant van mijn gezicht, paar mm naast Mn neus als tegen Mn neus was was ik ...
Ik viel eraf hij draaide zich om en bokte en toen jA.
Met Mn moeder naar het ziekenhuis ik was 10 maar ik wist donders goed dat ik Mn paard kwijt was en heb daar om zitten janken,
Ik heb er een scheve kaak aan over gehouden en Mn neus aan de linkerkant van niet normaal heb er nu 2 operaties aan gehad met allebei geen enkel effect.. :(

had een cap op maar jammer genoeg weinig zin in dit geval...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:58

Ontelbaar vaak ben ik gevallen van mijn pony's en paarden.
Ik ben samen met mijn pony gevallen en kwam onder haar. Gekneusde nek en rug en zware hersenschudding ( wel met cap ).
Stuitje gebroken bij een val van mijn pony al heel lang geleden.
Kaak gebroken door met pony en al in de hindernis te belanden.
In april mijn rug op 2 plaatsen gebroken.

Naast het rijden heb ik mijn duim gebroken door een beet van een paard.
oogkas gescheurd door een harde kopstoot ( Had ik toen maar een cap op :) )
Schouderblad gebroken door een steigerend paard op mijn rug
sleutelbeen gebroken door een halstertouw. Zusje hield hem vast en ik moest hem hebben, gaf een rug een sluiting sloeg op mijn sleutelbeen :P Knullig

Ik functioneer nog steeds :P Met rijden heb ik overigens wel altijd een cap op omdat ik wel een paar keer geluk heb gehad met mijn capje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 12:15

Wranglerbutt schreef:

Ik kreeg het niet meer in de titel gezet, werd te lang :\
Als mensen nu de openingspost lezen zouden de goede ruiters toch moeten reageren.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:16

één keer mijn cap vergeten, echt vergeten. Was met mijn vorige paard, grote Holsteiner ruin. Ik kwam terug van een buitenritje, en dacht nog, heey ik ben mijn cap vergeten. De berm was nat en glad, paard gleed met zijn achterbenen uit de greppel in en ik viel er vanaf, met mijn hoofd op de straat. Dat was dus een ritje ziekenhuis, flinke hersenschudding, schedelbasisfractuur en aangezichtsverlamming. Heb er gelukkig alleen een piepend oor aan over gehouden. Toen reed ik dus nog engels.
Sinds een paar jaar western, in het begin altijd een cap op, maar nu in de bak eigenlijk niet meer. Zijn daar twee keer samen gevallen omdat hij struikelde. Gekneusde enkel, verder eigenlijk niks, terwijl hij boven op me lag. Maar hij bleef netjes wachten tot ik opstond en toen stond hij zelf pas op, zo lief!
Met buitenritten heb ik echt altijd een cap op! Ben ook een van de weinige op stal die met buitenritjes een cap op zet. Beschermd ook tegen laaghangende takken, hih

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:18

Ik heb altijd mijn cap opstaan. In mijn rebelse pubertijd had ik dat niet :)
Ik rij erg veel buiten, dressuur, springen en af en toe wat vaste hindernisjes.
2 jaar geleden op buitenrit op hol gegaan en in/over/door een overdekte gracht gegaan. Paard had niets en ik had een driedubbele enkelbreuk :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:23

Sinds ik western rijd: niks. Behalve dan dat m'n verzorghaf op m'n voet ging staan en die gekneusd was, maar dat was niet met rijden :P Rij nu zo'n 10 jaar western.

Ohja en ik ben er een keer afgedoken toen ik op wilde stappen, pony had een Engels zadel op, ik stapte op... Wilde de knop grijpen en *bam* daar lag ik aan de andere kant :')

Toen ik nog Engels reed: elleboog gebroken (moest operatief vastgezet worden met pinnen en ik kan nog steeds m'n arm niet helemaal buigen), hersenschudding, pols gebroken, pols gekneusd, schouder gekneusd en nog meer ellende. Maar dat lag ook grotendeels aan de manege hoor, waren echt vervelende bokken daar.

Spatter: past er ook niet alleen [WN] in de topic titel? Heb niet het idee dat iedereen de OP leest :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:27

scheurtje in ruggewervel, banden van mijn sleutelbeen afgescheurd toen ik met pony en al over de kop ging. En diverse kneuzingen.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:16

Er komen aardig wat rijtjes voorbij! Laat ik dan ook maar meedoen... Stuitje gebroken, bekken zwaar gekneust, verschoven ruggenwervel gebroken boven arm en botkneuzing in mn onderarm. Meerdere malen onderrug en bekken zwaar gekneust.

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:24

als 17 jarige ging ik rijden in de wei (afgeslote met een lint) en zen maatje ging de wei uit en hij wilde er achteraan voeten vlogen uit de beugels en ik knalde met men hoofd tegen het hek aan OOPS _O-

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:24

Ribben en borstbeen gebroken, longen en lever werden geperforeerd door een rib -O-

Mijn paard is uitgegleden en in een diepe gracht geraakt met zijn achterbenen, toen hij zich probeerde af te zetten klapte hij achterover op zijn rug (met mij eronder) Bij het terug rechtstaan en uit de gracht klimmen gleed hij opnieuw uit is hij met zijn volle gewicht met zijn hoef op mijn borstkas geland.

Cap heeft toen waarschijnlijk wel mijn leven gered of in elk geval ernstig letsel voorkomen, terwijl mijn paard probeerde uit de gracht te klimmen hoorde/voelde ik meerdere keren zijn hoeven tegen mijn cap trappen.

Buitenritten zal ik dus nooit zonder cap doen. In de bak laat ik hem soms af, maar als we echt serieus reining of cutting gaan trainen heb ik hem wel liever op.