hoe krijg je de gewenste kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:04

Bedankt Jeddah, die uitleg snapte ik dus wel. OK dan!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:10

farichta schreef:
Jeddah, denk je, kan die cursus kleurengenetica misschien gepland worden? Of gaat dat nog niet?


=^.,.^=


Hmm, dat is misschien wel weer een idee.... OK dan! Ik ga er even heel goed over nadenken...!

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:50

Nog even over de blauwe ogen bij quarters: dit mag dus wel, ook al voordat de regels mbt wit zijn uitgebreid. Ik ben zelf namelijk in het bezit van een prachtige sorrel merrie met zeer brede bles en 1 blauw oog. Op het AQHA papier bij aftekeningen staat: left eye blue. Ook gedekt door een buckskin in de hoop op een mooie gele.... Helaas, werd een bruintje, ook erg mooi trouwens. Onze andere sorrel merrie gaf wel vijf keer op rij een buckskin....

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 15:10

een cursus??? dan doe ik mee Haha! , kan ik goed gebruiken voor mijn sectorwerkstuk erfelijkheid bij quarters OK dan!

Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:18

Valerie16 schreef:
:? ik snap het niet meer

ik ook niet meer Scheve mond , maar ik heb wel een "nieuwe" vraag;
sorry voordat ik de vraag stel, eerst even wat uitleg....
ik heb een veulen uit een schimmelmerrie (beide voorouders ook schimmel) x Lovers black tobiano henst (homozygoot), het veulen was dus Bay tobiano bij geboorte.
Ahum, inmiddels is ie al 3 keer veranderd van kleur . Het hoofd blijft trouwens altijd heel donkerbruin met veel zwart er doorheen. Hij heeft absoluut geen witte haren op zijn hoofd, behalve dan zijn kleine bles.
Door de rest van de vacht zitten wel veel witte haartjes. Eerst was ie dus heel mooi bruin bont, toen werd ie steeds valer van kleur, toen hij eindelijk stopte met verbleken kreeg hij steeds meer zwarte haartjes erdoorheen en nu is hij weer heel donker (combinatie van bruin en zwart). Misschien allemaal niet erg relevant voor mijn vraag....

Wie weet wat voor kleur mijn veulen uiteindelijk wordt? Wordt het uiteindelijk toch schimmelbont Boos! ?

Ik weet het niet meer, maar ik denk dat ik zijn naam maar moet veranderen in Kameleon ofzo....? Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:11

Ik zou zelf echt een fot moeten zien, als je zegt dat hij op zijn hoofd ect geen witte haren heeft dan denk ik dat hij geen schimmel wordt. Heeft de schimmel merrie al eerder veulens gehad en zo ja, waren die allemaal schimmel?
het lijkt er wel op dat hij "gewoon" bay tobinao blijft, een Bay is in de winter vaak weer anders dan in de zomer en kan nogal van tint verschillen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:51

Bay roan tobiano is waarschijnlijk niet mogelijk omdat moeders een "gewone" schimmel is?

=^.,.^=

Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:07

Ik zat zelf ook al aan Bay roan tobiano te denken, maar ja ik heb echt geen kaas gegeten van kleuren dus....

De merrie is idd een gewone schimmel, nou ja gewoon, ze heeft zomers ontzettend veel bruine stipjes door de vacht heen zitten (vliegenschimmel?). 's winters is ze gewoon wit (voor zover wit mogelijk is bij een schimmel, HAHA).

Mijn merrie heeft nog nooit eerder een veulen gehad, dus ik heb helaas geen "vergelijkingsmateriaal".

Het is wel heel apart trouwens dat het overal vaal werd en zijn hoofd donker bleef. Zijn bles is trouwens ook eerst gedeeltelijk "verdwenen"en komt nu langzaam weer terug.

Tja het blijft een kameleon, ik ben trouwens momenteel erg blij met zijn kleur, hij is nu heel donkerbruin en er zitten veel zwarte haartjes door zijn vacht heen (kan ook gewoon heeeeeeeeeeeeeeel donkerbruin zijn?)

Maar ik ben heel nieuwsgierig wat zijn uiteindelijke kleur zal zijn, mischien hoort dit verkleuren wel gewoon zo en verkleurt hij jaar in jaar uit?

Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:09

Hier even wat foto's van zijn "verkleuringsproces":

Zo zag hij eruit op de eerste dag:

Afbeelding

Zo na 6 weken:

Afbeelding

Afbeelding

En zo na ongeveer 10 weken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik de meest recente foto's nog niet laten ontwikkelen. Maar nu is hij dus donkerbruin (met zwart) bont.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:53

Duidelijk 'een roan', maar welke roan weet ik niet, hihihiii..........dit verkleuren exclusief zijn hoofd zal hij waarschijnlijk altijd blijven houden.

DubbelFun

Berichten: 88798
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 16:09

Kan een paard het roan en het schimmelgen tegelijk dragen ??

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:50

Sugarmiss schreef:
Kan een paard het roan en het schimmelgen tegelijk dragen ??


Yep dat kan! Hij ziet er nu uit als een Roan, maar ik zou schimmel nog niet 100% uitsluiten. Weet je welke kleuren de ouders van je merrie hebben? 1 is natuurlijk schimmel, en de andere?

DubbelFun

Berichten: 88798
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:29

Dat dacht ik al, maar wist het niet zeker. Dat is dan wel echt een toverballetje. Al is het eindresultaat toch een wit paard wat alleen 'vlekvorming' vertoond als ie nat is.

Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:19

jeddah schreef:
Yep dat kan! Hij ziet er nu uit als een Roan, maar ik zou schimmel nog niet 100% uitsluiten. Weet je welke kleuren de ouders van je merrie hebben? 1 is natuurlijk schimmel, en de andere?

Nou van de vader weet ik 100% zeker dat ie schimmel is, de moeder weet ik niet 100% zeker, we zijn een keer naar de fokker van mijn merrie geweest, waar de moeder van haar zou staan. De fokker was niet thuis, maar er liep dus wel een schimmelmerrie in de wei. Of dit ook daadwerkelijk de moeder was? Ik zal eens navragen bij het stamboek.

Maar ga er maar van uit dat de moeder ook schimmel is.

Hoe groot is dan de kans dat ie geen schimmelbont wordt?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:28

Zo zeg, ik volg deze discussie vanaf het begin. Wat een kleuren....
Ik ken zelf 1 toverbal: kruising appaloosa en Arabier. Die veranderd constant van kleur.... Werd bruin met zwarte manen geboren. Heeft inmiddels bruin hoofd, wit/zwarte manen. Gespikkelde hals en lijf, bruin/zwarte benen en rond de kroonrand heeft ze witte vlekjes. Ieder seizoen is ze anders....

Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:19

wat is internet toch handig als je informatie zoekt.... OK dan!
Ik heb net de fokker van mijn merrie opgespoord en opgebeld.
De moeder van mijn merrie is inderdaad (net als de vader) ook een schimmel.
Dan is de kans dat haar veulen ook gaat schimmelen zeker 75% Verward ???
Het is niet te hopen, maar ik maak gewoon voor de zekerheid de eerste 4 jaar megaveel foto's Cheese! (als herinnering voor later wanneer hij helemaal "verbleekt"is, HAHA Haha! )
en dan mag ik na 4 jaar de papieren ook wel laten veranderen, maar dan doen ze vast eerst een DNA test ( Haha! ), want ze geloven dan vast niet meer dat het nog steeds hetzelfde paard is ( Haha! just kidding!)

Nou ja hopelijk weet iemand van jullie mij te vertellen, of het veulen idd gaat schimmelen (ik kan alleen maar gissen, )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:37

Als beide ouders van je merrie schimmel zijn (van welk ras is ze eigenlijk?) dan is er een kans (25%) dat zij van beide ouders het schimmelgen heeft gekregen, indien dat zo is, dan is zij een homozygoot schimmel en zullen al haar veulens, zonder uitzondering, schimmel worden.

Maar dat kan je dus niet met zekerheid vast stellen.

Overigens vergeet ik het elke keer te zeggen, maar... ERG leuk veulen!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:42

SymO schreef:
Zo zeg, ik volg deze discussie vanaf het begin. Wat een kleuren....
Ik ken zelf 1 toverbal: kruising appaloosa en Arabier. Die veranderd constant van kleur.... Werd bruin met zwarte manen geboren. Heeft inmiddels bruin hoofd, wit/zwarte manen. Gespikkelde hals en lijf, bruin/zwarte benen en rond de kroonrand heeft ze witte vlekjes. Ieder seizoen is ze anders....


Leuk he? Kleuren!!
Zo te horen gaat die van jou een panterbonte worden, de spikkels zullen zich waarschijnlijk steeds verder uitbreiden tot er een panterbonte ontstaat.
De Appaloosa is een van de weinige kleuren die niet per seizoen, maar gewoon continue door "veranderd" . Dat kan zelfs zo doorgaan tot ze een jaar of 10 zijn.
Ze blijven dus elke keer stippen erbij krijgen of van stippen een beetje veranderen. Wanneer ze jong zijn, het eerste jaar, veranderen ze erg veel, daarna wordt het steeds minder, maar als je goed oplet zal je zien dat het nog wel wat veranderd.

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:35

Ja, ik had me verleden jaar ook opgegeven voor de cursus.
Zou super zijn als hij doorging.

Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:34

jeddah"]
Als beide ouders van je merrie schimmel zijn (van welk ras is ze eigenlijk?) dan is er een kans (25%) dat zij van beide ouders het schimmelgen heeft gekregen, indien dat zo is, dan is zij een homozygoot schimmel en zullen al haar veulens, zonder uitzondering, schimmel worden.
[/quote]
Dus als ik het goed begrijp is in dit geval de kans dat het veulen schimmelbont wordt: 25% en dus niet zoals ik dacht 75% Verward ?

[quote="jeddah schreef:
Overigens vergeet ik het elke keer te zeggen, maar... ERG leuk veulen!!

Dank je wel, ik ben zelf ook helemaal "verliefd Bloos! ". Je was zeker iedere keer te verbaasd Haha! over de kleur, dat je vergat te zeggen dat je het een leuk veulen vond? HAHAHA!!! Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:38

Whitty"]
[quote="jeddah"]Als beide ouders van je merrie schimmel zijn (van welk ras is ze eigenlijk?) dan is er een kans (25%) dat zij van beide ouders het schimmelgen heeft gekregen, indien dat zo is, dan is zij een homozygoot schimmel en zullen al haar veulens, zonder uitzondering, schimmel worden.
[/quote]
Dus als ik het goed begrijp is in dit geval de kans dat het veulen schimmelbont wordt: 25% en dus niet zoals ik dacht 75% Verward ?

[quote="jeddah schreef:
Overigens vergeet ik het elke keer te zeggen, maar... ERG leuk veulen!!

Dank je wel, ik ben zelf ook helemaal "verliefd Bloos! ". Je was zeker iedere keer te verbaasd Haha! over de kleur, dat je vergat te zeggen dat je het een leuk veulen vond? HAHAHA!!! Haha!
[/quote]

Nee, de kans dat je merrie homozygoot schimmel is is 25%. De kans dat je van een schimmel x niet schimmel een schimmel krijgt is 50% mits de merrie geen homozygoot is (en daar is dus 25% kans van, snap je hem nog??).

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:49

Whitty: wat een lekker ding, dat veulentje van je (sorry, dit MOEST ik even kwijt Haha! )! En dat kleurtje is ook erg apart. Nu maar afwachten wat dat gaat doen ...

Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:11

jeddah schreef:
Nee, de kans dat je merrie homozygoot schimmel is is 25%. De kans dat je van een schimmel x niet schimmel een schimmel krijgt is 50% mits de merrie geen homozygoot is (en daar is dus 25% kans van, snap je hem nog??).


Ja, ik snap het nu helemaal. Bedankt voor de uitleg, en nu maar eens afwachten wat het gaat worden... Verward

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:51

vind het harstikke leuk dat gesprek over kleuren, ken overigens een merrie (nrps) die de "vale"bontkleur doorgeeft aan haar veulens, maar is er nou niemand die antwoord op mijn vraag kan geven? (2e blz.) of wordt deze vraag van mij gewoon "genegeerd"?! Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:56

kjcm schreef:
hoi het is heel leuk dat er gesproken wordt over verdunning van de vachtkleur maar wat nou als het paard palomino is geboren en steeds donkerder van kleur wordt Verward hoe moet je dat nou weer noemen. mijn merrie is gedekt door hesa triangle chex (palomino geboren, maar nu erg donker van kleur) mijn merrie is een sorrel uit chestnut en sorrel voorouders, maar de merrie heeft weer lichte manen en staart Knipoog kan ik enigzins voorspellen wat voor een kleur eruit komt? lijkt me erg leuk om een buckskin te krijgen of palomino wat de hengst allebei al heeft gegeven wie weet is de kans op een palomino wel het grootste, wie kan het mij vertellen? Lachen


Sorry, ik heb je vraag helemaal niet eens gezien Bloos! !

Uit een Sorrel X Palomino kun je geen Buckskin krijgen, alleen Palomino (50%) of sorrel (50%).
Veulens worden vaak erg licht geboren en worden steeds donkrder tot ze hun "echte" kleur hebben bereikt, en dat kan per seizoen verschillen, een Palomino is bijvoorbeeld bijna altijd veel lichter soms zelfs bijna wit in de winter. In de zomer krijgen ze hun mooie gouden kleur weer terug.
Palomino's verschillen onderling ook van kleur, je hebt lichte, gele, donkere gouden en zelfs bijna bruinige chocolate Palomino's.