[WN] oefeningen traag galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmien1008

oefeningen traag galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 22:12

Hoi,

Charly en ik zijn volop aan het trainen om de basics van western on de knie te krijgen.
Ik heb met Charly al veel geoefend op het traag draven (joggen). Dit lukt nu zeer goed en ik ben heel trots op hem!
Nu zou ik graag willen dat hij ook trager kan galopperen. Hij racet niet maar ik heb het gevoel dat hij wel wat vaart nodig heeft om galop te blijven.

Weten jullie wat oefeningen die ik met hem kan doen waardoor hij ook langzaam kan galopperen?

alvast bedankt! :)

cowgirlsam

Re: oefeningen traag galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:28

voltes en tempowisselingen zijn goede oefeningen om 'meer verzameling' te trainen. Hierbij zul je hem moeten ondersteunen met je zit en je been. Ik denk ook dat je niet naar het tempo (trage draven/galopperen) maar naar de mate van je verzameling moet kijken. Joggen is bv een ontspannen, verzamelde draf!
Succes met oefenen.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 22:32

cowgirlsam schreef:
voltes en tempowisselingen zijn goede oefeningen om 'meer verzameling' te trainen. Hierbij zul je hem moeten ondersteunen met je zit en je been. Ik denk ook dat je niet naar het tempo (trage draven/galopperen) maar naar de mate van je verzameling moet kijken. Joggen is bv een ontspannen, verzamelde draf!
Succes met oefenen.

Bedankt! Hoe kan ik hem ondersteunen met mijn been?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:30

RT-V >> WN-AM
Hier vind je de mensen die hier verstand van hebben ;)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:15

jasmien1008 schreef:
Hoi,

Nu zou ik graag willen dat hij ook trager kan galopperen. Hij racet niet maar ik heb het gevoel dat hij wel wat vaart nodig heeft om galop te blijven.

Als ik dit hoor heeft ie wat meer kracht nodig.

Goede oefeningen daardoor:

- (verzameld!) tempowisselingen in galop

- contragalop

- zijgangen in het algemeen, bijvoorbeeld enkele passen travers in je galopcirkel.

- vierkantjes galopperen, waarbij je vooral zorgt dat ie netjes rechtop blijft lopen en je 'm met name in de bocht goed met je benen ondersteund.

Dit zijn over het algemeen best zware oefeningen. Concentreer je erop dat je beter een paar passen goed kan doen als het op alle mogelijke manieren zo lang mogelijk doen. Daar verzuurt je paard alleen maar van en hij zal gaan proberen er onder uit te komen door de oefening niet op de juiste manier te doen.

In zijn algemeenheid:

- vergeet even "langzaam" maar denk in verzameld, gedragen, niet op je hand leunend en voldoende sprong in galop.
- zeker aan het start van je training ook even wat vlotter galopperen, of als je voelt dat ie niet voldoende voor je been is.
- Als je naar een wat verzameldere galop gaat, maak je lang / rug wat holler en sluit je benen om je paard.
- los van deze oefeningen is het verstandig dat er iemand even meekijkt, les is natuurlijk het allerbeste.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 19:53

bedankt gaucho! Hier heb ik zeer veel aan :) Ik hoop zo snel mogelijk met Charly naar de manege te gaan, het is alleen lastig om vervoer te vinden..

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:03

andere problemen die ik ervaar tijdens het galopperen:
- hij hangt wat scheef (uit balans?)
- hij stuurt minder goed in galop dan in draf. hij lijkt liever de hele piste rond te lopen :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:08

Dat klinkt ook als een gebrek aan kracht en balans. met name het rijden van vierkantjes of driehoeken gaan je daarbij helpen. Let op dat je ze met name op je buitenteugel rijdt, binnenteugel alleen openen / van de hals, zeker niet naar je toe halen.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:48

Je moet je paard juist NIET ondersteunen met je been. Hij moet op zijn eigen benen leren galopperen, dat doe je door gewoon terugnemen in de galop, zonder ondersteuning van je been, dus been eraf en zodra hij er uit valt, spring je gewoon weer rustig opnieuw aan, en je been er weer af, dit herhaal je steeds, tot hij uiteindelijk zelf door krijgt dat het veel makkelijker is om in een rustig tempo te blijven galopperen dan steeds maar weer opnieuw te moeten aanspringen in galop.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:33

voor de verzameling zal je toch je benen moeten gebruiken, dus ik snap even niet hoe je dat wil gaan doen Pepelien??
is geen kritiek, maar hoe anders rij je de rug omhoog?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:39

Ik gebruik juist wel mijn benen in de galop. In de bocht je buitenteugel en je binnenbeen eraan, dan zet je meer gewicht op het binnenachterbeen. En op de lange stukken juist even gas geven. Als je paard netjes in balans galoppeert en meer leert dragen, zal het uiteindelijk makkelijk voor hem worden om langzamer te gaan galoperen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:57

Het klinkt alsof je paardje moeite heeft met balans en kracht.
Ik zou wat lesjes nemen, wij als bokkers kunnen wel zeggen hoe het moet, maar een instructeur kan op het juiste moment tips geven en meekijken of het wel goed verloopt. Blijf je zelf aanmodderen zonder al te veel kennis over hoe het precies moet heb je juist de kans dat je het je paard verkeerd aanleert of dat je hem bijvoorbeeld overvraagt. Je moet het rustig opbouwen en goed luisteren naar je paard.
Geef je wel de goede hulpen? Een instructeur kan je helpen om het hem goed aan te leren en het goed uit te voeren.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:33

Die rug duw je niet met je benen omhoog hoor, lossigheid in de rug krijg je door veel te schakelen en rechtrichten op de volte, been betekent naar voren, niet terug, terug doe die je alleen op je zit met been eraf, hij moet dit op EIGEN benen doen. Zodra hij er bijna uitvalt kun je even kort een beenhulp geven of als hij er al uit valt, gewoon even opnieuw aanspringen.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:35

Helemaal eens met Lumea!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:02

Er staat ook niet dat je paard langzamer gaat lopen door gebruik van je benen. Maar als je gaat rechtrichten etc. heb je toch echt je benen nodig. En door het rechtrichten, verzamelen, en oefeningen doen wordt het paard sterker in zijn lijf en meer in balans. Waardoor het uiteindelijk makkelijker voor hem wordt om langzamer te galopperen.
Dat je daarvoor les nodig hebt ben ik het zeker mee eens :) Overigens werk ik in de les nooit aan bewust langzamer galopperen. En ook niet aan langzamer joggen, hooguit schakelen in de gangen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:48

pepelien schreef:
been betekent naar voren, niet terug

Dat ligt er maar net aan. Als je traint op een spurstop betekent een (naar achterliggend) been juist terugkomen :Y)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:38

Rumpleteaser schreef:
pepelien schreef:
been betekent naar voren, niet terug

Dat ligt er maar net aan. Als je traint op een spurstop betekent een (naar achterliggend) been juist terugkomen :Y)

Bij het paard waar ik wel eens op reed moest je je benen juist naar voren doen en naar achter hangen in het zadel voor een stop?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:33

Een spurstop kom je tegen in (bijv.) de Pleasure.
'Jouw' manier kom je tegen in (bijv.) de Reining.

Als je d.m.v. een spurstop een sliding stop wilt maken, ga je vliegen :D

Edit: dat doet me denken:
Afbeelding

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:17

Ik dacht dat we het over dressuur hadden hier en geen western! Beetje off-topic dit!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:25

Peppelien: je zit hier ook op het westerndeel van Bokt :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:33

Pepelien misschien even kijken in welk topic je eigenlijk reageert?

met je benen activeer je de achterhand, dat heb je ook nodig bij verzameling, een actieve achterhand, dus je gebruikt wel degelijk je benen als je langzamer wilt

ik rij mijn paard in een basis galop, en drijf mijn paard bij waardoor hij rond wordt, buikspieren aanspant, rugspieren extra gaat gebruiken, achter goed blijft ondertreden en mocht hij inplaats van verzamelen , harder willen gaan sluit ik mijn hand zodat het paard geen energie steekt in vooruit maar in gedragenheid

als je een paardje hebt wat veel moeite heeft met balans in de galop en daarom hard galopeert, moet je die maar eens met een losse teugel een kwartiertje heel fanatiek drijven met je benen op een cirkel
in eerste instantie zal hij nog ietsje harder gaan maar daarna gaat hij steeds langzamer
de achterhand zal geactiveerd worden , het paard krijgt meer draagkracht en door draagkracht krijgt hij meer balans en komt hij terug in tempo

maar goed, les is natuurlijk de enige oplossing :j

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:35

Wha.ha.ha oeps sorry! :o bemoei me er niet meer mee, van western heb ik geen kaas gegeten ha.ha! Succes!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:30

Juist veel been gebruiken om je paard te verzamelen. Hoe meer been, hoe meer verzameling.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:35

Rumpleteaser schreef:
Een spurstop kom je tegen in (bijv.) de Pleasure.
'Jouw' manier kom je tegen in (bijv.) de Reining.

Als je d.m.v. een spurstop een sliding stop wilt maken, ga je vliegen :D

Edit: dat doet me denken:
[ Afbeelding ]

Oh vandaar ik 'ken' alleen de reining :) Maar nu je het zegt weet ik wel wat een spurstop is en wat een slidingstop. Even door elkaar gehaald qua benaming.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:49

Eerst je paard maar voorwaarts lekker rond kunnen sturen in je galop. Voor je terug gaat rijden, als je paard nogniet sterk genoeg is zal ie alleen maar sprong verliezen en in een soort 'dralop' de baan rondgaan... Ik zag dat er al hele goede tips waren gegeven door gaucho, o.a vierkantjes galopperen etc. Rustig aan opbouwen en dan word ie steeds sterker.