[WN] Western "pleasure"???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Western "pleasure"???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:21

Laatst bijgewerkt door BlueStar op 09-01-14 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: pleasure edit

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:13

misschien even de titel aanpassen :\

Volgens mij nog 2 jarigen ook, lekker rukken en plukken, drawnrains er aan , zo kom je er wel!

Triest dat de ruiters( en omgeving) het blijkbaar zo normaal vinden dat ze het gewoon tijdens het inrijden doen op een show.
Laatst bijgewerkt door spatter op 09-01-14 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:14

is al oud.
maar er staat niet bij, dat de pleasure voor het paard moet zijn. laten we stellen, dat de ruiter er meer "plezier "aan beleefd ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:21

Gatver, wat een prutsers. Een slof aan slanks zonder teugels, gestoorde gekken. Ik vond pleasure er altijd al walgelijk uit zien, en waar rook is is vuur, dat laat dit wel zien.. Als je de oorsprong van pleasure bekijkt.. daar zijn ze heeeel ver van af gedwaald...

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:34

en slof aan shanks, zonder teugels, zie ik wel vaker. en dan zeker niet alleen bij de pleasure..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:40

Auw.... Geen verstand van western,, maar dit ziet er verre van vriendelijk uit!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:41

Spicegirl: Het is inderdaad geen onbekend fenomeen, maar je krijgt er wel spontaan pijn aan je mond van. Wil je zoiets doen, doe het dan een beetje eerlijker, met een snaffle, in hoeverre je het eerlijk kan noemen natuurlijk. 'Je' is overigens bij wijze van spreken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 22:08

Typefoutje! Moet natuurlijk "pleasure" zijn . Kan misschien een van de mods het aanpassen?
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 09-01-14 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ik heb het aangepast

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:08

Lara_Silver schreef:
Gatver, wat een prutsers. Een slof aan slanks zonder teugels, gestoorde gekken. Ik vond pleasure er altijd al walgelijk uit zien, en waar rook is is vuur, dat laat dit wel zien.. Als je de oorsprong van pleasure bekijkt.. daar zijn ze heeeel ver van af gedwaald...

Reining ruiters doen het ook, dus niet specifiek 1 sport.

Het is jammer dat het overal gebeurt. Bij de ene sport gebeurt dit en bij de andere dat.......

Als vb heb ik vreselijke dingen gezien bij springen. In de reining ook dingen tegen gekomen en nog waar je niet vrolijk van wordt. Dit van de pleasure is ook bekend.

Maar ik sta op een engelse stal en zie dagelijks dingen die echt sneu zijn voor paarden.

Wat moet je eraan doen? Het zou fijn zijn als bijzetteugels niet overal vrij te koop zouden zijn, net als bitten voor gevorderden.
Echt iedereen kan een twisted wire of shank kopen en draw reins.

Als mensen het op de juiste manier zouden gebruiken, in hoeverre dit kan, zou je die mensen als vb moeten nemen. Nu komen dit soort filmpjes op i-net. En mensen zien dit gebruikt worden. Helaas zien mensen uit onkunde ook de voordelen en beginnen er zelf maar aan, want blijkbaar is het doodnormaal.........

Ik zag iemand met shanks rijden op een net 3 jarige met enkel draw reins en niemand die er wat van zei. Tja.........ik ook niet, want zo iemand weet het toch beter en je kan een grote mond krijgen.

Kijk maar hier eens op bokt naar reacties hoe normaal beginnende ruiters het vinden dat ze met shanks rijden en als je er wat van zegt, mag dat niet............tja.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:14

Er hiermee is dus gelijk de stelling die ik vaak om me heen hoor 'ik ga western rijden omdat dat zoveel vriendelijker is dan de moderne dressuur' verworpen.

Oftewel: elke discipline hoort vriendelijk te zijn. Van dressuur tot SGW en van western tot horseball. Je hoeft niet de illusie te hebben dat een bepaalde tak van sport per definitie vriendelijk(er) is. Dat is met dit filmpje wel bewezen...

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:37

dit soort dingen vind je letterlijk in elke hippische tak.

kim1207

Re: Western "pleasure"???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:48

En gelukkig is de rollkur inmiddels in steeds meer landen verboden. Dit is niet meer en niet minder dan dat. Als je je paard op deze manier alleen kunt rijden ontbreekt het je in ieder geval aan kennis en vaardigheden om op een paardwaardige manier te rijden. Triest en vooral omdat het steeds maar weer goedgepraat wordt

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:44

het hoeft niet zo zeer aan kennis te ontbreken. het is vaak de quick-fix op een show..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:12

Het grootste probleem is dat het nagedaan wordt door Jan en Alleman en de attributen vrij te koop zijn overal voor iedereen......

Goede trainers, moeten het goede voorbeeld geven.

Maar ook een simpele snaffle of in de engelse sport een knopspoortje en zweepje kan een hoop ellende verzoorzaken, ook al is het allemaal zgn heilig materiaal.

Mijn grote sporen maken veel lawaai, maar ik heb nooit plekken. Als ik kijk naar de engelse ruiters en wat voor plekken die hebben bij hun kleine knopspoortjes.......Maar ik word scheef aangekeken.

Shanks zijn niet per definitie slecht. Ik heb zachte mondhoeken en nooit een kapotte mond of tong. Heb net een nieuwe en rij weer wat meer en controleer dagelijks.

Dat dit gebeurt zijn er meer schuldig aan. Mensen willen dit zelf. Of ze nou hun paard zo snel mogelijk ingereden willen, zo snel mogelijk showklaar, of geshowd door hun trainer.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:27

Wat fijn dan toch dat het mij ook gewoon lukte om ponies die niks meer als een halstertje kenden binnen een paar weken op een touwhalster en los teugeltje prima onder het zadel wist te rijden. En pas als ze daar prima op konden sturen, stoppen enz dan begon ik met een bitje. Natuurlijk dubbel gebroken en ook weer geen druk. Als ik wil dat een paard zijn hoofd gebruikt vraag k dat met me benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:03

Als in de dressuur zon filmpje op duikt dan wors er ook niet in de titel gezet: "dressuur".
Want het is niet iets wat per definitie bij dressuur hoort, het is de duistere kant dan van dressuur.
En dan heb je nog als voordeel dat dressuur bekender is. Mijn punt? ?
Dat er bokkers zijn die misschien niet weten wat pleasure voor tak is, dit topic zien, en denken bah wat een walgelijke sport. Vind ik zo jammer.

Want die mensen in het filmpje zijn niet met rijden en trainen bezig maar met te pas en te onpas rukken en bumpen en dat is niet de bedoeling! Zie ook protest staartzwiepen wat juist not done is etc.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:10

@ VivaLaVida: Dat was ook mijn eerste gevoel bij dit topic. Maar aan de andere kant; er bestaan al zoveel vooroordelen tegen de sport, daar verandert dit filmpje echt niet veel aan ben ik bang.

Sterker nog: ik zie dit in mijn eigen omgeving ook regelmatig. En dat zijn van 90% mensen die ergens de klok hebben horen luiden of iets hebben gezien, er vervolgens een shank erin hangen en al "hengelend" hun rondjes doen. Gelukkig is mijn trainer hier niet van gediend.

Wat ik zelf echt ontzettend vervelend vind, is dat dit tegenwoordig door een aantal ruiters als "normaal" wordt bestempeld. In mijn geval zelfs door mensen die dit voorheen altijd veroordeeld hebben, maar nu juist meedoen met "deze methode". Daar kan ik echt ontzettend slecht tegen.

Binnenkort ga ook ik beginnen met eenhandig rijden op een shank. Dat vind ik doodeng en fantastisch tegelijk. Er zijn wat mij betreft hele goede andere trainingsmogelijkheden om mijn paard in frame te krijgen. Misschien geen "quick-fix", maar dat wel ontzettend goed werkt. En waarvan Bandito geen pijn in z'n bek krijgt. En daar zijn we uiteraard al lang mee bezig, voordat er een shank in zijn buurt komt.

Offtopic: ik snap het ook niet echt goed dat dit zou werken. Van dat geruk gaat een paard toch niet zijn buikspieren aanspannen of over z'n rug lopen? Hoogstens alleen z'n kop naar beneden doen?

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:20

@ evelien_89- tuurlijk lukt het jouw om te sturen met een halstertje.
maar met een 2 of 3 jarige de world show te rijden, moet je wel naar dit soort methodes grijpen.het paard moet in een korte periode naar een hoog niveau.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:32

Van wie moet dat?
Dit is een keuze
Ik kies ervoor om deze methodes uit de buurt van m'n paard te houden.
Ik kan kiezen
Mijn paard krijgt een eerlijke keus.
Het is aan de mens om kennis vd anatomie van het paard op te doen
Kennis van de ontwikkeling van t paardenlichaam en biomechanica
Dissecteer een hoofd
Bekijk je bit en hoe en waarop het inwerkt
Kijk hoe stil je bent in de hand
Hoe fit ben jij?
Ben jij rechtgericht?
Dan pas kun je een eerlijke keus aan je paard aanbieden.
Ook pas wanneer je je paard niet langer ziet als een gebruiksvoorwerp
Dan pas heb je recht van spreken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:38

Ik was deze maand nog op een training en daar was dit gedrag heel normaal.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:42

Nee iedereen vond dat gedrag heel normaal. Als mensen niet beter weten dan is dit misschien normaal. Dus zullen de mensen opgevoed moeten gaan worden!

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:43

@ kim- je hebt helemaal gelijk. ik heb je alleen gemist op de world show denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:43

Spicegirl bedoelt denk ik dat iedereen een paard op een halster kan rijden. Op dat niveau alleen niet.
Ik vind die reacties van "ik kan met mijn paard zus of zo" ook altijd appels met peren vergelijken eigenlijk.

Maargoed vind dit er ook niet uitzien, heel wat verzet zwiepende staarten en onregelmatigheid, wat juist niet de bedoeling is van pleasure.

Edit er zijn zat trainers die dit niet normaal vinden.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:54

Dit gebeurt helaas overal wel. Hier, op de streekwedstrijden dressuur, springen, maar ook internationaal. Daar is het ook nog heel normaal om je aansnoerneusriem nog even goed aan te halen... die paarden kunnen de mond niet eens openen om onder de druk weg te komen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:01

Vind het filmpje ook niet fijn om naar te kijken, maar zoals al eerder is gezegd gebeurt dit helaas in alle takken van de paardensport.

Het rijden met een shank is altijd veel commentaar op hier op bokt, vooral op 2 handen, jammer is dat. Dat er een shank in hangt is namelijk ondergeschikt aan hoe ermee wordt omgegaan door de ruiter.