Nieuwe ziekte in QH's: Hyperelastosis cutis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 14:17

jeddah schreef:
Dus eerder hadden ze "maar" 10 gevallen, nu binnen 2 jaar 42 binnen hetzelfde ras en uit dezelfde lijnen.

Dus bij Quarters kun je nu wel spreken van een duidelijk verhoogd risiko.

En dan hebben we het alleen over die gevallen die bekend zijn geworden. In Amerika doen ze niet zo moeilijk als een veulen iets mankeerd wat door fokkers niet graag gezien wordt.
'Cullen' heet dat daar.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:55

Toch denk ik dat het zwaar uit verband wordt gerukt. Bij quarters wordt er onderzoek aan gedaan en wordt dit dus bekend. Ook bij Haflingers komt het vaker voor maar dat lees ik hier niet.
Bij andere rassen wordt dit probleem blijkbaar niet geregistreerd en dan krijg je een totaal scheef beeld.

Ik heb laatst eens gezocht op OC en OCD, nou daar wordt in Nederland (en Europa) veel onderzoek aan gedaan en raad eens................
Als ik die gegevens zo zou lezen zo als jullie deze blijkbaar lezen, hoef ik van ze leven geen warmbloed paard want die hebben dit mankement blijkbaar bijna allemaal.

Onzin natuurlijk maar bij net als deze huid afwijking voor Quarters wordt uitgezocht werd OC en OCD voor warmbloeden uitgezocht.
Van de andere rassen zijn geen gegevens bekend maar dat wil niet zeggen dat het bij die andere rassen geen van deze beelden voor komt.

Er staat ook duidelijk bij dat deze huidziekte in bijna alle gevallen veroorzaakt dat een veulen voortijdig afgestoten wordt (abortus) of direct sterft.
Hoe veel van de veulen sterfgevallen onder andere rassen wordt onderzocht op deze afwijking? Of op welke andere erfelijk afwijking dan ook????

Laten we het nou weer niet uit vreselijk opblazen puur omdat de AQHA het nobele streven heeft onderzoeken naar afwijkingen en ziekten te steunen, wat als direct gevolg heeft dat dit ras voor de onderzoeken wordt gebruikt.

Elk ras heeft namelijk wel een genetisch afwijking waar je niet op zit te wachten. Je zou dan bv ook echt geen arabier meer moeten fokken of kopen. Daar komt namelijk veelvuldig het ziekte beeld SCID voor,ook erfelijk belast. Paarden zonder immuunsysteem, ook niet echt een prettig vooruitzicht toch??? Maar hoor je daar iemand over?

Ik vind dus nog steeds dat dit een algemeen huid ziekte beeld moet worden genoemd omdat er meer rassen zijn die dit krijgen.

Dat je niet je kop in het zand moet steken is natuurlijk logisch, maar om nou weer de boel zo op te blazen gaat me echt veel en veel te ver.

Want vergeet niet als je ergens specifiek naar gaat kijken vind je veel meer gevallen dan dat je normaal zou vinden. Veulens die voor de tijd van dit onderzoek gewoon gestorven zijn werden niet bekeken op waarom ze gestorven zijn. Nu wel, dan vind je nou eenmaal meer afwijkingen en gevallen dan anders. Die "stijging" is dus heel waarschijnlijk geen echte stijging maar gewoon een gevolg van willen weten waar dieren aan sterven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:56

o jee mensen, zweer die quarters nou gewoon af en hou het nu veilig bij kwpn-ers! *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 17:23

Zeker geen vaste FA-klant Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:35

o jawel hoor. Alhoewel ik me niet bezig hou in die discussies met die andere veelal hoogdravende personen die er van alles af menen te weten (op een paar na die er wel echt verstand van hebben). Ik lees gewoon In de strengen. OCD en OCtjes komen voor bij elk ras. Ze komen en gaan vooral in de eerste 3 levensjaren (volgens de dierenartsen, maar volgens sommige mensen slechts alleen in het eerste levensjaar, weet niet wie er nou gelijk heeft). Veel erger vind ik dat veel OC's en OCD's ontstaan door lamme (op)fokkers die een jong paard te veel opsluiten zodat ze gebrek aan beweging hebben. Ook ontstaat het door gemis aan bepaalde grondstoffen in de voeding, zoals koper.

Mogelijk dat het met deze ziekte ook het geval is, dat voor het ontwikkelen van een goede huid een bepaalde voedingsstof nodig is die de merrie mogelijk moet ontberen, waardoor zoiets ontstaat.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:38

Dat zou mogelijk kunnen zijn, maar hoe verklaar je dan dat de paarden allemaal dezelde line-breeding hebben? Toeval?

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 14:13

Even een oud topic opgekrikt. Er is weer een beetje nieuws naar buiten gekomen omtrent het hele HERDA-gebeuren.
Let wel : het is niet van UC-Davis afkomstig, die houden nog steeds de naam angstvallig verborgen.

Citaat:
Following is from a post by a vet.....about an article in the Quarter Horse News. (QHN)

HERDA is the acronym for Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia, or as it's otherwise known, Hyperelastosis Cutis.

This thing is going to have some far-reaching implications to say the least.

"All the affected horses are related to each other"
For those of you who don't get QHN, in a nutshell --
It's considered to be an autosomal recessive condition. In other words, unless you get both copies of the gene, you don't have a problem (unlike HYPP, where the gene is dominant and one copy of the gene --
heterzygous -- will allow for expression of clinical signs). In the case of HERDA, heterozygotes - horses with only one copy of the gene - are carriers... they look completely normal and never have a problem.

Normal is designated (NN),
Carrier is designated (Nn),
Affected is designated (nn).
This boils down to:
A carrier (Nn) crossed with a negative (NN) will produce 50% carriers, 50% normal
A carrier (Nn) crossed with another carrier (Nn) will produce 50% carriers, 25% normal and 25% affected (nn)

An affected horse doesn't normally live past the age of 4. Since its clinical signs usually show up by the time they're 2, the horse would PROBABLY not have entered the breeding pool. Then again, with AI, it's entirely possible that affected animals have been used; these lines are very inbred.

So what is this disease? Best way to descibe it is a defect in the elastic fibers of collagen (primary component of skin), which causes the skin to be weak and/or baggy. The skin on these horses is hyper-extensible: it's easy to pull it out, then it doesn't immediately snap back into place. According to the article:

"HERDA is a genetic disease characterized by abnormal skin along the back the tears easily and heals into disfiguring scars. Symptoms typically don't appear until the horse is subjected to pressure or injury on its back, neck or hips. These horses cannot be ridden because the saddle literally tears off the skin, a horrible discovery usually postponed until the horse's
initial experience under saddle...."

Where this has real implications for the industry is that unlike HYPP, HERDA can not be managed if a horse is affected. There's no prevention and there's no cure. As one researcher commented, "..You're literally
playing Russian Roulette because if your horse is affected, that's it, you're done."
One thing the article says near its end is that HERDA is often referred to as the "Doc O'Lena disease," but that statement is totally misleading. "THERE HAVE BEEN SEVERAL HERDA-AFFECTED HORSES THAT DIDN'T HAVE A DROP OF DOC O'LENA'S BLOOD IN THEIR PEDIGREES." (that is important, so I had to shout). That made me feel better. You have to look past Doc O'Lena... Dr. Rashmir is cited as believing that she and her researchers have pinpointed the one horse that is listed twice on nearly every HERDA-affected pedigree... and that there is one other horse that appears as a common ancestor of a few affected horses.
In that case, she said that those cases are rare and usually less severe.

There is NO blood test for this disease (yet). The best advice I can give is to ask stud owners if their horse has thrown any of these, to the best of their knowledge... assuming, of course, that they'll be up front. Dr Rashmir is willing to review papers for stallion or mare owners and ascertain the probably HERDA risk level for a particular cross. There's a
nominal fee for this and all proceeds benefit the HERDA research program at MSU.