Binnenbak niet geschikt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:45

Hallo,...

Laatst ben ik van stalling veranderd, omdat de manier van voeren me niet aanstond. Helaas was het wel een goede bak, lessen en aardige mensen (merendeel). Waar ik nu sta zijn de stallen beter, je mag je paardje zelf voeren, kortom: ik ben tevreden over deze stal. Maar natuurlijk hadden ze niet gerekend op een westernruiter... En is de binnenbak ver van goede reining grond. Spinnen gaat nog wel, maar als ik wil stoppen merk ik dat m'n paardje daar niet graag stopt. Met de buitenbak is niks mis, een goede grond als het niet te veel geregend heeft en hij stop hier dan ook fantastisch op! Laatst helemaal goed door gegleden tot een metertje of 3 (voor ons al best goed hoor :+) Maar het wordt nu al een beetje winter, en dan is er van de buitenbak niets meer te doen... Wel les ik 1 keer in de 2 weken op m'n oude stal/manege, want die is maar 10 minuten stappen vanaf mijn nieuwe stal, maar zou dat genoeg zijn om de stop erin te houden? De rest kan nog wel allemaal gedaan worden, het gaat dus puur om die stop.
Laatst bijgewerkt door Patchje op 30-10-13 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:50

Ik ben geen westernruiter, maar ik vraag me af of de bodem dan wel geschikt is voor de spin? Het paard doet het wel, maar is dat niet heel schadelijk voor de benen?

Het lijkt me dat je een stop niet dagelijks hoeft te oefenen om hem er in te houden toch? Springpaarden springen ook zeker niet elke dag, dat houd het juist leuk voor de paarden en dan blijven ze scherp.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:54

Of het wel geschikt is voor de spin? Hmmm, misschien heb je gelijk? Ik ben geen pro maar ik denk dan dat het meer te maken heeft met de schok, ik bedoel: als de bodem niet goed dempt, dat je paardje dan last van z'n achterbenen krijgt (?). Dan denk ik dat hij met stops meer last krijgt dan met spins. Daarom stop ik ook niet meer in de binnenbak of zelden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:56

Stoppen hoor je alleen te doen op een speciaal aangelegde en goed onderhouden reiningbodem. Anders rijd je je paard in no-time naar de verdommenis. Je hoeft toch niet elke keer je stops te oefenen ? Doe dat dan als je gaat lessen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:57

Naja, ik kan me voorstellen, wanneer de bak te zwaar is voor de stop en dit een te grote klap geeft, dat de bodem ook te zwaar zou kunnen zijn voor het been dat in de spin aan de grond blijft en mee moet draaien. Maar ik gok maar wat hoor, ik heb er geen verstand van ;) .

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:57

Als de bodem stroef is, gaat zowel het glijden als draaien lastiger met dus meer kans op blessures. Ik ben het met je eens dat je het met stoppen duidelijker merkt maar ik zou zeker ook voorzichtig zijn met de spins.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:57

eilleen333 schreef:
Naja, ik kan me voorstellen, wanneer de bak te zwaar is voor de stop en dit een te grote klap geeft, dat de bodem ook te zwaar zou kunnen zijn voor het been dat in de spin aan de grond blijft en mee moet draaien. Maar ik gok maar wat hoor, ik heb er geen verstand van ;) .


Haha, dan hebben we iets gemeen! :+

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:59

De bodem hoeft trouwens niet te 'dempen'. Een reiningbodem bestaat ui een harde ( meestal aangewaxte) en zeer vlakke en gladde onderbodem, met daarop 7 cm los zand. Het lijkt mij niet, uit jouw uitleg afgeleid, dat jouwbuitenbak zo is aangelegd. Stop er dan ook niet in.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:02

Patchje schreef:
eilleen333 schreef:
Naja, ik kan me voorstellen, wanneer de bak te zwaar is voor de stop en dit een te grote klap geeft, dat de bodem ook te zwaar zou kunnen zijn voor het been dat in de spin aan de grond blijft en mee moet draaien. Maar ik gok maar wat hoor, ik heb er geen verstand van ;) .


Haha, dan hebben we iets gemeen! :+



Haha! :P

Anders moet je het even vragen daar waar je les hebt. Wellicht is de bodem niet specifiek aangelegd voor stops en spins maar is hij wel geschikt. You never know :) .

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:08

Yessy schreef:
Als de bodem stroef is, gaat zowel het glijden als draaien lastiger met dus meer kans op blessures. Ik ben het met je eens dat je het met stoppen duidelijker merkt maar ik zou zeker ook voorzichtig zijn met de spins.


Daar hoef je je nog geen zorgen over te maken hoor ;) . We zijn nog niet zo snel. De techniek is al redelijk, maar we kunnen nog niet echt veel snelheid maken. Dus voordat 1 rondje gedaan is ben je al wat seconde's verder! :D Maar goed dat je het zegt, want als ze wat sneller worden kan ik ze het beste niet doen daar.

sevke schreef:
De bodem hoeft trouwens niet te 'dempen'. Een reiningbodem bestaat ui een harde ( meestal aangewaxte) en zeer vlakke en gladde onderbodem, met daarop 7 cm los zand. Het lijkt mij niet, uit jouw uitleg afgeleid, dat jouwbuitenbak zo is aangelegd. Stop er dan ook niet in.


Nee de binnenbak, er ligt een klein laagje vreemd materiaal in, maar de buitenbak is voor mijn gevoel prima. Goed ik geef toe, ik weet niet wat voor grond het is en ben ook niet van plan om te doen alsof ik dat wel weet, maar het is goed los zand, vooral als het lang droog is geweest stuift het alle kanten op. Hij stopt er even goed op als op de reining grond van mijn oude western manege.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:08

Vragen kan natuurlijk, maar lijkt me overbodig in dit verhaal. Het is al wel duidelijk dat het een ongeschikte reining bodem is.

Inderdaad, stoppen in je les oefenen in die andere bak. Je hoeft een paard niet tot in den treure te laten stoppen om het erin te houden. Tenminste, dat is mij verteld. Daarnaast is het ook een onnodige belasting voor je paard om iedere dag 6 stops te oefenen.

Wat betreft de spins, denk dat dit ook niet heel handig is, maar dit geldt wellicht voor alle reining specifieke manouvres, dus ook roll backs.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:12

eilleen333 schreef:
Naja, ik kan me voorstellen, wanneer de bak te zwaar is voor de stop en dit een te grote klap geeft, dat de bodem ook te zwaar zou kunnen zijn voor het been dat in de spin aan de grond blijft en mee moet draaien. Maar ik gok maar wat hoor, ik heb er geen verstand van ;) .


Haha, dan hebben we iets gemeen! :+[/quote]


Haha! :P

Anders moet je het even vragen daar waar je les hebt. Wellicht is de bodem niet specifiek aangelegd voor stops en spins maar is hij wel geschikt. You never know :) .[/quote]

Oei, hij was al pissig toen ik zei dat ik van stal ging veranderen, maarja, kan nooit kwaad toch om het even te vragen? ;) In ieder geval vroeg ik me nog even af, als de grond ook gebruikt wordt om op te springen, zou een stop dan ook niet kunnen?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:16

Met springen is de richting van de impact heel anders. Dan komt de kracht verticaal op de grond, ipv in een horizontale richting. Daar zit ook precies het probleem.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:17

PowerReiner schreef:
Vragen kan natuurlijk, maar lijkt me overbodig in dit verhaal. Het is al wel duidelijk dat het een ongeschikte reining bodem is.

Inderdaad, stoppen in je les oefenen in die andere bak. Je hoeft een paard niet tot in den treure te laten stoppen om het erin te houden. Tenminste, dat is mij verteld. Daarnaast is het ook een onnodige belasting voor je paard om iedere dag 6 stops te oefenen.

Wat betreft de spins, denk dat dit ook niet heel handig is, maar dit geldt wellicht voor alle reining specifieke manouvres, dus ook roll backs.


Oei, dan wordt het voor de winter wel een beetje lastig... Dan maar een baantje zoeken... -O- Dus geen spins, roll backs en stops voor de winter? Dan blijft er niet veel van over... :\ Misschien tips wat er dan nog wel te doen is? Contra buigingen, contra galop, hals naar links/rechts buigen en... Natuurlijk een beetje rondhobbelen?! :)* Misschien nog ideeën wat er dan nog bij kan. Natuurlijk krijg ik ook nog wat huiswerk mee van de privé lessen. Maar stel als dat ook niet geschikt is op deze bodem?

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:17

eilleen333 schreef:
Met springen is de richting van de impact heel anders. Dan komt de kracht verticaal op de grond, ipv in een horizontale richting. Daar zit ook precies het probleem.


Ik voel me al een beetje dom worden hier :P .

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:18

Dat 'vreemd materiaal' zou best wel eens geopad kunnen zijn. Ab-so-luut ongeschikt om in te stoppen en spinnen. En stuivend los zand lijkt mij ook niet ideaal. Goede tip : bewaar de manoeuvres tot je les hebt, en rijd gewoon een beetje los en soepel als je alleen rijdt. Ik heb nl niet de indruk dat je er veel vanaf weet ;)
En je wilt je paardje toch niet kapot rijden, he ?
Om op je laatste vraag te antwoorden : NEE !!! Een springbodem is compleet het tegenovergestelde van een reiningbodem. Die hoort wél te dempen om de klappen op te vangen en mag absoluut niet glad zijn.
Al in Wanroij geweest ? Daar halen ze de reiningbodem eruit en vervangen hem volledig door een springbodem als er een jumping is, en vice versa.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:21

Wil je oefeningen ? Balkjes lopen, plooien links en rechts, wijken voor de kuit, gewoon goed basis dressuurwerk. Reining is namelijk ook gewoon basis dressuurwerk, aangevuld met de specifieke manoeuvres. Die hoor je niet elke keer te oefenen, of je paard wordt het str*ntbeu.
En maak af en toe eens een buitenrit.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:27

sevke schreef:
Dat 'vreemd materiaal' zou best wel eens geopad kunnen zijn. Ab-so-luut ongeschikt om in te stoppen en spinnen. En stuivend los zand lijkt mij ook niet ideaal. Goede tip : bewaar de manoeuvres tot je les hebt, en rijd gewoon een beetje los en soepel als je alleen rijdt. Ik heb nl niet de indruk dat je er veel vanaf weet ;)
En je wilt je paardje toch niet kapot rijden, he ?
Om op je laatste vraag te antwoorden : NEE !!! Een springbodem is compleet het tegenovergestelde van een reiningbodem. Die hoort wél te dempen om de klappen op te vangen en mag absoluut niet glad zijn.
Al in Wanroij geweest ? Daar halen ze de reiningbodem eruit en vervangen hem volledig door een springbodem als er een jumping is, en vice versa.


Hmm, of ik er veel vanaf weet? Nee, ABSOLUUT niet. Daarin ben ik maar een groentje :o . Misschien moet ik maar 1 keer in de week lessen? Klinkt dat als een oplossing? :)*

sevke: buitenritjes kunnen we niet missen! :D

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:31

Hmm, ik kan niet op de soort bodem komen in de binnenbak. Ik moest meteen denken aan rubberen/kartonnen stukjes toen ik er voor het eerst kwam. En heb geen duidelijke afbeeldingen gevonden geopad...

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:35

Agterberg??

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:38


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:40

crazycactus schreef:
Agterberg??


Voor ons dressuurprikkers de best denkbare bodem :D


Maar lastig hoor met stalling. Heb je ergens een goede bodem heeft het paard het niet goed. Heeft het paard het goed is de bodem prut -O-

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:42

Haha tja, niet alles is perfect toch? Maar ik heb dan wel weer het geluk een goede reining bodem 10 min. verderop te hebben! Dus ik mag eigenlijk niet klagen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:46

Western is meer dan alleen maar reining. Aan je basis kun je genoeg werken, wat sevke zegt.
Daarnaast kun je ook eens verder kijken dan reining. Denk eens aan HMS, of trail. Daar kun je in zo'n bodem prima mee vooruit. Sidepas, balkenwerk, HMS stops, je hulpen en reactie van je paard nog meer verbeteren, je paard sterker en soepeler maken.

Kunstjes kan iedereen rijden. Correcte kunstjes met een optimaal getraind paard uitvoeren is een heel ander verhaal :)
En juist nu kun je de uitdaging eens zoeken in het optimaal trainen van je paard zonder de kunstjes. Dan zul je zien dat de oefeningen straks ook veel beter lukken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:51