TV documentaire over Paardenfluisteraar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:17

bubbels schreef:
Woei! Heb Amerikaanse banden geleend van ome Monty (Shy Boy en Join Up) en die deden het nog ook in mijn video. En ondanks dat ik het een commerciële praatgrage vent vindt die in het echt nogal tegenviel krijg ik spontaan een overdosis respect voor hem als ik dit soort fluisterkereltjes op TV zie.Monty zegt bovendien dat hij zijn kennis heeft van de paarden en niet van God (daar gooien heel veel mensen het maar op als ze geen goed uitleg weten) Monty for Horse-Whisperer-President!


Monty for President? Doe mij alsjeblieft een lol! De fluisterkennis van die wannebe cowboy van de EO is niet veel, daar heeft Monty idd meer kaas van gegeten. Maar om collectief achter hem aan te rennen, helemaal met Monty's verleden en zijn leugenpraat, gaat me dan toch ook te ver.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:28

cornelie schreef:
Hij zag het licht, de hengst deed het uit.




Sorry wanliner, Haha! Maar moest hier zo vreselijk hard om lachen! OK dan!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:34

Of het leugenpraat is of niet. Maar ik heb hem van heel nabij bezig gezien, de paarden uitzoeken voor de voorstelling. Hij vertelt wel dat hij ze van te voren niet heeft gewerkt, dat klopt. Dat doen zijn hulpjes voor hem en hij kijkt. Daar maakt hij een lijstje van en dan wijst hij er een paar aan voor de grote show, waar het hele volk bij in zwijm valt. Alleen als je dus hebt meegemaakt wat voor paarden daar zijn om te "behandelen" en welke uiteindelijk in de voorstelling komen. Dan is dat een absoluut lachertje. Beslist niet die paarden die een echt probleem hebben (of de ruiter, dat laat ik in het midden). Hoog commerciegehalte dus, daar heeft hij inderdaad kaas van gegeten. Jee, wat een circus, met alles erop en eraan. Lijkt wel de tour van de een of andere popster met de hele entourage.
Voorbeeldje. Paard met trailer probleem. Volgens Monty sloft ie dat in 10 minuten. Verschillende paarden aanwezig met trailerproblemen. Eentje die ondertussen al tien keer over de stang was gekomen en vervolgens helemaal achterover in vast zat nadat de trailer zo goed als aan gort lag. Je zou denken dat hij die nu eens zou nemen, niks daarvan, die mochten lekker naar huis, geen hulp geen suggesties, hoewel dat steeds wordt beloofd ook als ze niet uitgekozen werden. Maar eentje die behoorlijk braaf was, alleen maar even wat vriendelijke maar directe woorden nodig had om te besluiten er op te stappen. We hadden vrijkaarten voor de avondshow, maar ik vond die voorstelling van het uitkiezen van te voren al zo'n afgang, dat we brullend van het lachen naar huis zijn gereden. Maar het verdient dus écht hartstikke goed. Haha! Haha! Moet er nog steeds om lachen. Én, het was toch eens goed dat circus van nabij te kunnen zien om achter de schermen te kijken. Dan ben je direct weer genezen van deze figuren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:40

Ik heb een reportage over Monty gezien op de Duitse TV, nog niet zo heel erg lang geleden, en dat was al voldoende. En afdoende helpen de sessie van hem ook niet. Natuurlijk wil hij zelf niet als eerste met die paarden werken, ze konden hem weleens doorkrijgen. Is het je opgevallen dat de helpers van hem bij het uitzoeken GEEN natural horsemanship gebruiken, maar een plastic zakje aan een longeerzweep?

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:51

Dat heet 'sacking-out' en is heel LALA Lachen in NH-kringen. Het is de basis van zadelmak maken. Of je het nu doet met een zakje aan een zweepje of met een dekentje, maakt niet uit. Als het paard er nog bang van is is hij niet geschikt om 'verder' mee te gaan.

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:52

Gewoon weer treug naar de opvoeding dus.

Halt = halt

Vooruit= vooruit.

Doe het al 10 jaar zo nergens problemen mee, paarden lopen ook zo de wagen op.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:58

Blijft toch het feit dat over het algemeen genomen de paarden er op vooruit gegaan zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:02

Sugarmiss schreef:
Dat heet 'sacking-out' en is heel LALA Lachen in NH-kringen. Het is de basis van zadelmak maken. Of je het nu doet met een zakje aan een zweepje of met een dekentje, maakt niet uit. Als het paard er nog bang van is is hij niet geschikt om 'verder' mee te gaan.


Sacking out is de uiteindelijke stap waar je naar toe gaat werken (en niet alleen in NH kringen maar ook bij de normale cowboys Haha!)

Het zakje moet het uiteindelijke doel zijn, en daar begin je niet mee....(tenminste, de echte cowboys niet) Knetterende zakkies zijn namelijk wat enger dan een pad of dekentje.

Maar Monty zal er wel zijn reden voor hebben...Haha!

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:03

In vergelijking met het ouderwetse 'braking in' wel ja.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:39

wat is er mis mat de oude vertrouwde WORTEL aan een stok Haha!

of is die wortel aan een stok veranderd in een "carrotstick" Cool

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:22

Jos schreef:
wat is er mis mat de oude vertrouwde WORTEL aan een stok Haha!



Daar gaan ze maar van hollen......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:26

hahahahhahahahahaaaaa............ sorrie.

ik vind het allemaal zo een onzin. Ik doe helemaal niks aan NH en heb pas eenmaal meegemaakt dat ik een paard niet zadelmak kreeg. Eerlijk gezegd had ik het misschien wel geklaard maar Henk vond het te gevaarlijk........... Daarnaast heb ik altijd hele open en eerlijke vertrouwensbanden met de paarden waar ik mee omga, gewoon omdat we van elkaar weten hoe ver we kunnen gaan..........

of valt dat ook onder de kop nh?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:34

Waar ik het over had was dat het prettig is dat vooral dankzij Monty dingen als de join-up bekend zijn geworden. Verder heb ik em op Equitana gezien en donderde hij echt wel van zijn voetstuk bij mij. Er kwam gewoon een rustige merrie binnen die opgejaagd werd tot ze wel wild werd en toen kwam Monty het paard "redden", dat was een afknapper. Maar door het join-up-gedoe wereldwijd bekend te maken heeft hij mij in elk geval flink geholpen, ook al deed ie dat alleen maar om zijn zakken te vullen.
Ik ben trouwens niet zo van de hokjesgeest. Ik gebruik uit alle disciplines wat ik kan gebruiken en heb nu echt een eigen stijl die me goed bevalt.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:38

Heb Monty ook op de Equitana gezien en ik kon nou niet zeggen dat hij iets "verkeerds" deed of wat dan ook. Erg bijzonder is het niet gewoon je gezonde "paarden" verstand gebruiken. Dat commerciele zie ik niet zo zeer als negatief. Oke tuurlijk hangt hij de ik weet het beter kerel uit en ja je kunt zijn boeken en video kopen.
Maar als je het over commercieel uitbuiten hebt dan staat toch echt Pat Parelli met stip op 1.
Verschillende kleuren halstertjes (africhtings graad) die foei duur zijn. Een idioot uit ziende zweep die de naam carrot stick heeft mee gekregen die je voor een klein fortuin mag aanschaffen. Jassen, zadeldekens enz enz enz allemaal haast niet te betalen zo duur en dat puur omdat er Parelli op staat. Om echt dood en dood misselijk van te worden.

Ik ben ook 1 keer echt in aanraking geweest met zo'n nep figuur. Die deed aan TTeam. Nou als je het over belazerderij hebt dan staat dat wel ergens boven in de top.

Ik denk dat je gewoon moet kijken of je er iets voor jou nuttigs uit kunt halen en niet de boel op commercieel gehalte gaan beoordelen want eerlijk is eerlijk ze doen het allemaal niet voor de lol maar voor de poen!

Maar om terug te komen op op het onderwerp. Ik heb een stukje van die docu gezien. Het stelde inderdaad niet veel voor. Ik vond het wel indrukwekkend hoe die hengst die man te lijf ging. Het werd wel duidelijk de hij in elk geval de paarden niet van te voren screened Haha!

Ik denk persoonlijk dat er gewoon iemand gedacht heeft "ik zal die cowboy met zijn praatjes is een loer draaien en hem een dit hengstje voorschotelen voor het in de fricandellen verdwijnt"

Dit paard was echt dusdanig verknipt dat kan niet zo maar gebeurd zijn. Hij was echt volledig gericht op een mens die in de roundpenn was, het paard liet hij volledig met rust. Een vlucht dier wat vol tot de aanval over gaat daar is echt iets vreselijks mee gebeurd dat kan niet anders.
Het lijkt mij een uit de hand gelopen en misplaatste grap van een ernstig zieke geest met een totaal verpest jong paard.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:42

Ik ben een paar jaar geleden naar Kelly Marks geweest (afgezant van Monty).
Ze deed het erg leuk en had best een paar pittige paarden waaronder een Andalusier die dacht dat hij King of the World was.

Die moest dus een trailer in, Dat paard was daar rijdend naar toe gekomen omdat hij nooit een trailer in wilde. Na 15 minuten stond hij op de trailer.
Toevalligerwijs sprak ik een half jaar later die eigenaar en die zei dat ze niet van te voren het paard had gezien, hij was er expres bij gebleven om daar op te letten. Vond ik toch wel een aardig verhaal.

En laten we eerlijk zijn, het is zo makkelijk om kritiek op de Monty's en Pat Parelli's te hebben maar ze hebben er niet alleen voor gezorgd dat we ook met andere ogen naar paarden zijn gaan kijken.
Ook vind ik het enorm knap dat je zo'n commercieel succes weet te maken van dergelijke zaken.
Ze verdienen er bakken met geld mee: zouden wij toch ook niet erg vinden Knipoog

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:23

Ik heb net die docu in de herhaling gezien.

Ben erg geschrokken van de beelden van de hengst.

Overigens zaten er verder ook wel goede elementen in zn benadering, hij probeerde de paarden wel te desensitiveren (%) hoop dat dit me geen blooper oplevert). Positief vond ik ook dat hij niet gelijk begon te werken met bitten en hoofdstellen, maar het eerst met een touwhalster en leadrope probeerde (en ja, dat je dan gebruik maakt van een ervaren paard om het 'voorwaarts' erin te krijgen is alleen maar slim Lachen ).

Leek mij een aardig voorbeeld van iemand die de klok wel had gehoord, maar nog niet geheel wist waar de klepel hing Lachen.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:28


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:19

Ik heb helaas ook zelf aan den lijve kunnen ondervinden wat zo'n op het oog rustige hengst ineens kan doen. Is een zeeeeeeer goede les geweest.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:53

Nu, het was niet op de Equitana waar ik Monty "mocht" bewonderen. Ik heb de voorbereiding gezien van 's morgens tot tegen het eind van de middag voor een van zijn shows in Duitsland.

Als je dus dat hebt gezien, valt Monty wel heel erg diep van zijn voetstuk als hij er al opstond. En ja hoor, alle hulpmiddelen die ze bij zich hadden heb ik mooi op video vastgelegd. Ook dat wat aan de zweep zat. Paarden die zich slecht lieten zadelen?? Och men probere een lapje leer in de vorm van een renzadeltje en al dit soort dingetjes. Paardje ging steigeren. Weg met dat paardje, straks steigert het ook bij de show en houdt niet meer op. Ik heb wel 25 paarden in de test voorbij zien komen en er werden er 5 uitgekozen, de makkelijkste dus.

Deze keer meende hij toch tot de paardenbezitters met trailer laden problemen, dat ze dus met de trailer binnen moesten komen en het paard werd er door hem opgezet. Normaal moesten ze er dus weer af. Er stond gewoon de een of andere trailer klaar van hun zelf. Maar daar het dus heel vaak of meestal voorkwam dat de mensen buiten hun paard met toepassing van zijn methode er dus weer NIET opging, wilde men deze afgang besparen en de eigenaren mochten dan direct met hun eigen trailer de showarena uitrijden. Paardje op de wagen en vort ermee. Gene probleem (tot ze thuis waren waarschijnlijk).

Wil niet zeggen dat verschillende methodes verkeerd zijn, integendeel. Maar het is simpelweg zo, dat deze methodes al héél erg lang door héél veel mensen gewoon werden toegepast. Monty, Parelli en hoe ze ook allemaal mogen heten hebben beslist niet het ei van Columbus uitgevonden. Alleen Monty c.s. hebben dat prachtig weten te vermarkten. De vraag bepaalt het aanbod en de prijs.
Hoe spannender je het geheel maakt hoemeer de mensen ervoor gaan betalen.

Overigens heb ik Parelli wel op de Equitana gezien en ik moet zeggen dat oranje stokje heeft hij nu niet voor niks bij zich. Ik kijk namelijk wel naar andere dingen. Het paard liep namelijk daadwerkelijk zonder dat hij de teugels beet (het witte koord) had, maar het werd toch mooi onopvallend gestuurd met de zweep.

Het zijn beste illusionisten Cool Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:29

Nou, het maakt mij niet uit. Ik wil ook best zo'n goede illusionist zijn Lachen (ben idd ook al druk aan het oefenen met carrotstick rijden, werkt toppie )

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:34

Natuurlijk werkt dat best Cornelie, dat is niet het punt. Heel veel dingen die deze mensen voor veel geld aan de man brengen werken best. Het gaat alleen daarom dat ze euwenoude methodes voor veel geld aan het publiek verkopen omdat daar vraag naar is. De meeste van alle paardenbezitters kunnen niet terug grijpen op de ervaring en het weten van mensen die van familie op familie paarden fokken, ze zadelmak maken en belren op bepaalde manieren.
Wat mij er aan stoort dat ze doen alsof ze het zelf hebben uitgevonden, er nog iets spannends omheen maken, zoals een wilde de arena binnenstormen zogenaamd vrijhandig, maar dan stiekem door middel van een paar flinke tikken met het beroemde stokje het paard de juiste richting dirigeren. Je kijkt en de meesten zullen het niet eens zien vanwege het spectakel wat daar geboden wordt. Dát zijn dan de technieken waarmee men klanten wint en het geld verdient. Is tenslotte niet verboden. Dat wil dus niet zeggen dat andere technieken NIET goed zijn. Dat zijn namelijk al methodes die al toegepast werden en die werken. Net als de join up bij Monty (wat doen wij dan in de roundpen of ene andere beperkte ruimte als we die niet hebben zonder dat van Monty gezien te hebben. Juist ja hetzelfde, geleerd van mijn instructeur, die het weer geleerd heeft van zijn enz.). Maar zulke dingen kun je niet even in 10 minuten doen, daar is veel tijd mee gemoeid, dat weet je waarschijnlijk uit ervaring nu ook wel. Geduld en veel oefening is een schone zaak en dan zal het op een gegeven ogenblik tot het gewenste resultaat voeren. Die shows zowel van de een of het andere vergelijk ik dus met illusionisten. Het is handige marketing om een produkt te verkopen.
Daarom vind ik, mijn persoonlijke mening dus, dat die voorkeuring van Monty en daarna de show een lachertje isen op dat ogenblik volksverlakkerij voor veel geld, evenals het dolle entree van Parelli op de Equitana. Ze hebben succes gehad met de methodes onder de mensen te brengen, waren er waarschijnlijk ooit zelf verbaasd over, maar ze waren ook slim en deden goede marketing, eerder meer dan minder. Met een daverend succes, dus veel geld verdienen. Waar aan de andere kant methodes toegepast gaan worden, die wel het paard en de ruiter ten goede kunnen komen. Uit al die methodes samen zul je dat moeten filteren wat het beste bij juist jouw paard past en dat vergt ook veel geduld dus tijd.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:45

gijsenkim schreef:
ik vind het allemaal zo een onzin. Ik doe helemaal niks aan NH
[...]
of valt dat ook onder de kop nh?


Volgens een aantal mensen hier op Bokt doe ik ook aan NH. Volgens mij doe ik gewoon aan consequent zijn en op de goede momenten belonen.

Tja, zo'n carrotstick heb ik niet nodig, maar werken doet het wel...

[edit]
In dat artikel by Parelli staat overigens het volgende waar ik wel even drie vraagtekens bij zet...

Citaat:
I geld my colts within the first two weeks of birth. [....]
Many of my geldings were castrated at ten days old, and they’ve grown into stout, handsome horses.


HUH? Dan zijn de ballen toch nog niet eens ingedaald? Ik ben het overigens wel eens met zijn visie op hoe veel hengsten worden gehouden. Ze worden door mensen beschermt tegen het opvoedend gedrag van anderen paarden (merries) en dat heeft vaak geen positief resultaat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:31

Tuurlijk is het allemaal 1 grote show. Ik heb mij overigens het meest in parelli verdiept maar hij zegt ook zeer zeker niet dat hij het allemaal bedacht heeft. En ook dat zou mij ook zeer vreemd zijn, de mens heeft al zolang paarden. Nogmaals, ik ben het met je eens hoor maar als mensen geld betalen voor een show willen ze ook wat zien, ook logisch. Vandaar dat er dus wel iets spectaculairs moet gebeuren. Stiekem moet ik er dan ook altijd wel om grinniken dat dan na een demonstratie tallozen halsters, sticks en wat dan ook gekocht worden. Maar ja, ga naar een demo van tineke bartels en men loopt massaal met haar boek weg. En geld verdienen ermee? Logisch, er moet toch brood op de plank komen. Overigens bedoel ik dit niet als een 'verdediging' voor parelli of wie of wat dan ook, gewoon wat gedachtes van mij. Maar waar ik mij wél aan kan ergeren is dat er altijd direkt wordt gebruld over geldklopperij. Of het nu parelli, monty, bartels, anky of wie dan ook is. Die mensen moeten ook hun brood verdienen Lachen ( en je hóeft er niet aan mee te doen ) En tja, als ik met mijn dressuurzadel westernlessen ga volgen zal men mij uiteindelijk toch ook aanraden om een westernzadel te kopen. Tuurlijk kan je met een dressuurzadel ook western rijden maar met een westernzadel is het net wat handiger. Dus nee, ik geniet altijd van alle shows en demo's en ik koop ook gewoon wat ik leuk vindt.
Overigens over dat jonge castreren, toen ik dat voor de eerste keer las zette ik daar ook mijn vraagtekens bij maar het is dus inderdaad zo dat dat gewoon mogelijk is. Ik heb hier de dierenarts er toen eens naar gevraagd omdat ik zoiets nog nooit eerder tegen was gekomen.

vanderplas

Berichten: 31
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:13

Effies wat anders....ik schrok enorm van zijn dochter, van haar duivelse ogen Schijnheilig

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 01:28

Pardon, wiens dochter heeft duivelse ogen Verward En hoe ziet dat er uit? Knipoog