[WN] Snaffle en geen sporen, doe ik iets fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Snaffle en geen sporen, doe ik iets fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 22:48

Ik ben nu sinds oktober over gestapt op western en rij met snaffle en zonder sporen. Overal om mij heen worden sporen, sporenbandjes en shanks geshowd. Ben ik zo raar dat niet heb als (beginnende) westernruiter?

doezel2

Re: Snaffle en geen sporen, doe ik iets fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:52

ne hoor je moet zelf weten waarmee je rijd van mij pad rij je met naaldhakken hihi

het is wat jij het fijnste vind

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:03

Nee hoor je bent niet raar. Ik rijd al wat langer western (vanaf 1994 :D ) en als het paard het niet nodig is heb ik ook geen sporen om, en daar waar ik kan rijd ik gewoon met een snaffle. Op de wedstrijden moet ik vaak wel met shanks rijden, maar thuis trainen doe ik toch het grootste gedeelte op een trens.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 01:50

Zelfde als rina zegd.
Rijdt altijd zonder sporen.
En vaak op trens of bitloos.
Dus zo gek is dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 06:51

Waarom zou dat raar zijn? Ik vind een beginner met shanks veel vreemder.
Ik rij al wat langer dan jij en ik grijp ook regelmatig terug op mijn snaffletje hoor, en als ik zonder sporen m'n paard niet aan het lopen heb is er toch ook echt iets mis...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 06:52

Je moet je aanpassen aan wat het beste werkt voor je paard toch?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:13

Als beginner juist niet met shank en sporen. Ik heb 10 jaar met snaffle gereden voor ik er aan toe was om met shank te rijden. en de sporen kwamen ook later toen ik in mijn trainingen mijn hulpen ging verfijnen. ik draag alleen sporen in de bak als ik aan het trainen ben. buiten en zelfs op wedstrijd draag ik geen sporen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:32

ik rij ook lekker op snaffeltje en zonder sporen. ik denk dat als ik sporen om doe ik elke hoek van de bak zie, in willekeurige volgorde. :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:36

Nee hoor, raar echt niet!

Mijn jonkie wordt ook zonder sporen gereden en gewoon op een snaffletje :)
De tijd komt nog wel, als we over gaan naar iets anders.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:28

Ik rijd met snaffle maar wel met sporen, omdat het paardje wat ik rijd heel fijn gereden is op spoortjes en zonder komt ze niet vooruit. Dan liever een keer rollen met mn spoor dan continu aantikken met mijn benen. Maar ik mag nog lang niet met shanks rijden en dat durf ik zelf ook niog niet eigenlijk :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:20

Sporen om, betekend niet per definitie dat je ze ( veel ) gebruikt natuurlijk.

Daarnaast ligt het aan de situatie. Als jij een paard van iemand anders rijdt of in een les rijdt, dan kun je er niet altijd iets aan doen dat het paard niet goed reageert op je benen.

Qua bit, basis op snaffle, maar ook hier kun je er niet altijd iets aan doen bij een paard van een ander. Maar zelfs dan zouden de meeste mensen een correctional eruit halen en een beginner op snaffle laten rijden. Als het goed is reageerd een goed getraind paard hier prima op ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:57

Wat wil je nou horen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 06:23

Everybody need a hug sometimes ;)

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:49

Niks raars aan hoor!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:28

Je moet rijden met de spullen die bij jouw paard passen. En of dat nou met snaffle, shanks, sporen, zweep of wat dan ook is, is totaal niet belangrijk. Als je maar weet wat je doet en waar je mee bezig bent.
Ik rij wel met sporen, want die van mij is van het type lui: wat recht blijven in de buiging, hoekje afsnijden, enz. Hij weet precies wanneer ik wel of geen sporen om heb. En die dingen helpen mij alleen maar om hem waar nodig duidelijker te vertellen dat luiheid niet gewaardeerd wordt en hij écht zijn lijf moet buigen :))
Qua bit wissel ik af. Shanks, snaffle, touwhalster. Gaat allemaal prima en het is maar net wat ik ga doen. Zo rij ik buiten altijd met shanks, spring ik altijd met snaffle en trainingen wissel ik af. Werkt voor ons prima.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:10

Veel mensen stappen te snel over naar een shank, als ik af ga op wat ik hier op bokt voorbij zie komen.
Zelfde geldt voor sporen. Met sporen en shank is op zich niks mis, maar gebruik ze dan wel waarvoor ze bedoeld zijn.
En als beginner kan dat dus niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:55

Maar wat is een beginner? Een beginner in de western of een beginner qua paardrijden?

Zelf rij ik bijvoorbeeld nog niet heel lang western, tegenover 20 jaar dressuur. In de dressuur heb ik mijn haflinger ook met een wielspoortje gereden en toen ik overstapte naar western heb ik een westernspoor met wieltje aangeschaft. Beiden een klavertje, zonder punten.
Zou dat dan ineens niet kunnen omdat ik een beginner in de westernsport ben?

Kijk naar de combinatie, naar de ervaringen van het paard en van de ruiter en pas daar je spullen op aan.