[WN] Wat laten testen/keuren bij aankoop quarter/paint?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Wat laten testen/keuren bij aankoop quarter/paint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:29

Gewoon uit interesse (en omdat ik toch ooit graag mijn eigen quarter/paint wil :o en me al beetje wil voorbereiden haha).

Welke genetische ziektes kunnen best getest worden? Als ik goed begrepen heb is op PSSM testen zeker aan te raden. Bij een merrie/hengst waar je mee wil fokken, kan je best alles testen denk ik zo. Maar hoe zit dat bij ruinen?

Volstaat een klinische keuring of is RX keuren aan te bevelen? Ik weet dat er nogal wat beenproblemen bij de quarter/paint voorkomen, daarom vroeg ik me af waar je dan RX'en van laat nemen.

En als laatste, iemand enig idee wat de gangbare prijzen zijn voor een klinische en/of RX-keuring dezer dagen? En is mobiel RX keuren even goed als keuren op de kliniek zelf met vaste apparaten?

Nog meer tips en info voor het kopen van een quarter/paint zijn natuurlijk van harte welkom :)

Bedankt alvast!

hobbelheks

Re: Wat laten testen/keuren bij aankoop quarter/paint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:23

eerst 5 paneltest via dna, is dat goed zou ik verder stappen zetten
keuren door da zowel klinisch als róntgen

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:33

Over het algemeen genomen is de kans op HYPP, HERDA en OLWS is uit de papieren op te maken. Nu rondom PSSM steeds meer duidelijkheid komt zou ik persoonlijk in ieder geval op PSSM laten testen. Drager of niet, het paard zal er altijd last van hebben. Tegenwoordig kan de ziekte getest worden d.m.v. haren. De paneltest (PSSM, HERDA, GBED, HYPP en MH) is zeer handig en scheelt geld ten opzichte van het testen op aparte aandoeningen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:45

gewoon doen alsof je een PAARD koopt..

maakt niet uit of het een Amerikaan, belg of nederlands merk is.

de 5 panel test zoals Hobbelheks zegt en door de da de keuring, Klinisch en Röntgen... gewoon doen.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:09

Blanket schreef:
Over het algemeen genomen is de kans op HYPP, HERDA en OLWS is uit de papieren op te maken. Nu rondom PSSM steeds meer duidelijkheid komt zou ik persoonlijk in ieder geval op PSSM laten testen. Drager of niet, het paard zal er altijd last van hebben. Tegenwoordig kan de ziekte getest worden d.m.v. haren. De paneltest (PSSM, HERDA, GBED, HYPP en MH) is zeer handig en scheelt geld ten opzichte van het testen op aparte aandoeningen.

In amerika. Hier in NL ben je geloof ik alleen voor de PSSM test al 90 euro kwijt en in amerika is alleen die geloof 30 dollar panel test kost 90 dollar omgerekend is dat ongeveer 70 a 75 euro. Ik heb het laatst ook bij mijn 2 jarige gedaan gewoon haren trekken uit de manenkam wel incl. haarwortel en opsturen naar animal genetics
http://www.horsetesting.com/PSSM.htm

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 10:34

Bedankt alvast voor de antwoorden :)

Zijn er mensen die de 5 panel test hebben laten doen in Amerika? Hoe lang duurt het voor je resultaat hebt? Heb gehoord van iemand dat die 9 maand heeft moeten wachten op resultaat. Nou, dan is het paard dat je wil kopen al lang verkocht natuurlijk ^^ haha.

Ik heb mijn vorig paard (pinto arabische merrie) enkel klinisch laten keuren en niet röntgen. Nooit geen problemen mee gehad in de 8 jaar dat ik haar had. Maar een quarter of paint is toch gemiddeld wat duurder dan het gemiddelde recreatiepaard en door de vele verhalen rond genetische ziektes en beenproblemen, vroeg ik me gewoon af wat aan te raden is. Sowieso doe ik een klinische keuring, maar denk dat ik bij 'mijn' toekomstige quarter of paint, ook wel RX laat keuren en zeker op PSSM laat testen (indien merrie, de 5 panel test). Het kost allemaal meer, maar goed, dan heb je toch ook mee zekerheid hè.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:44

tweety_be schreef:
Bedankt alvast voor de antwoorden :)

Zijn er mensen die de 5 panel test hebben laten doen in Amerika? Hoe lang duurt het voor je resultaat hebt? Heb gehoord van iemand dat die 9 maand heeft moeten wachten op resultaat. Nou, dan is het paard dat je wil kopen al lang verkocht natuurlijk ^^ haha.

Jep, en nee hoor zo lang duurt dat echt niet. Tenzij de haren niet aankomen daar ;) De testuitslag van de mijne was er binnen 1,5 week.

Als ik een paard wil kopen, idd die 5 panel test en een klinische en RX keuring.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:18

Even ter aanvulling; ook ik zou zowel klinisch als RX (afhankelijk van leeftijd) keuren. Mijns inziens hebben Quarters en Paints in principe niet meer beenproblemen dan andere rassen. Sommige aandoeningen zijn erfelijk, andere hebben sterk te maken met voeding en manier van houden. Hier en daar vang ik weleens iets op over te 'kleine' hoeven maar dat kan bij ieder paard voorkomen en is gewoon iets waar je nonetheless op moet letten.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:24

Ik zou zeker RX'en óók in de nek en het achterhoofd, dit wordt vaak vergeten! PB voor meer info.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:27

Zou er voor mij heel erg an liggen hoe oud het paard is, hoe duur en wat hij al gedaan heeft. Niet echt belast (en dus vaak jong, onder de 4) en onder de 10K keur ik persoonlijk niet echt....
Ga je ruim daarboven zitten en heeft het paard al in de sport gelopen en is het wat ouder (dan bedoel ik boven de 5) zou ik persoonlijk een volledige keuring maar dan juist wel met extra: scannen van de pezen (ik ken meer paarden met peesproblemen dan met bot problemen), scannen van de achterknieen (veel gedaan bij reiningpaarden in de sport) en foto/scannen/checken van de rug.
Ik zou dus altijd goed naar de historie kijken en dan de meest voorkomende problemen in zo'n situatie laten checken.