[WN] Vraagje van een westernleek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

Vraagje van een westernleek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:30

Hoi hoi.

Dat ik 10 was ofzo heb ik wel eens met mn moeders nicht lessen gehad met western. en gister zat ik daar zo aan te denken. En ook aan het inrijden.. Nou was mijn vraag.

Is het inrijden van een western paard anders als een "dressuur" paard? zoals het lichtrijden? Ik kan me niet meer herinneren of wij nou wel of niet aan lichtrijden deden toen der tijd.

Misschien een stomme vraag hoor, maar vroeg het me zo ineens af! :o

_Linda

Re: Vraagje van een westernleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:50

Lichtrijden doen ook cowboys. Maar het is niet helemaal hetzelfde als dressuur lichtrijden, je komt minder hoog uit het zadel, maar net genoeg zodat het comfortabel is om urenlang te rijden.

Wedstrijden weer geen lichtrijden. Volgens mij wel soms toegestaan in ranch horse competitions.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:16

Ja hoor, er wordt gewoon lichtgereden; zeker tijdens trainingen. Inderdaad bij ranch horse competitions maar ook zie je nogal wat ruiters lichtrijden bij het loswerken van paarden voor wedstrijden en bij koeienklassen.
Buiten, zeker tijdens een snellere draf, is lichtrijden ook heel normaal bij western ruiters. Overigens is het wel hetzelfde als "dressuur" lichtrijden; als je dat goed doet kom je ook maar een klein stukje uit het zadel ;)

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:37

Ik rijdt zelf bijna nooit licht en zie het ook bijna nooit, maar met trainingen zou dat wel eens voor kunnen komen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:44

Ik rijd kort licht met losrijden - de eerste paar rondes draf. Bij jonge paarden wat langer, bij mijn ervaren lespaard nooit. Wat meestal ook wel prettig werkt bij paarden die zithulpen voor vertragen negeren, is langzamer lichtrijden dan het paard draaft. Vaak valt het kwartje dan wel. In alle andere gevallen blijf ik lekker zitten, veel comfortabeler :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:20

Ik oefen met mijn bijrijdpaard veel op versnellen en langzamer gaan binnen de draf, anders gaat die erg makkelijk sukkelen, als hij vlotter draaft ga ik zeker lichtrijden. Anders krijg ik een zere k*nt.