[WN] Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijandap

Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:36

Het onderwerp zegt eigenlijk al genoeg. Op de WRAN site staat aangekondigd dat er nieuwe regels na het NK van kracht worden.
De belangrijkste wijziging geldt voor de L5 ruiters en de jeugd. Samengevat L5 wordt een jeugd klasse en de L5 ruiters worden automatisch L4.

Wat vinden jullie hiervan?

DubbelFun

Re: Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:10

Ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang áchter die regelwijzging en wat de leden er van vinden.
Dit houdt nl in dat (mits er in de L4 niets veranderd) er voor 18+ geen klasse meer is om te starten zonder te moeten galoperen. En hoe gaat het verder met de jeugd als ze -goed presterende- de L5 'ontgroeid' zijn ??

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:55

Oeh, interessant. Een boel goede dingen denk ik (even snel gelezen), maar sommige zijn ook wel een beetje overbodig. Verplichte aanwezigheid bij de prijsuitreiking bijvoorbeeld (anders krijg je geen lint of prijs) vind ik bij de allround championships wat naar gezien de gemiddelde eindtijd... Ga weer verder lezen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:04

Persoonlijk zie ik veel voordelen (zeker mbt hogere 'promotie-eisen'), maar ik kan niet inschatten welke gevolgen het voor de wedstrijdsport zal hebben als de L5 (als instapniveau) voor volwassenen verdwijnt.

Verandering van het levelsysteem is door het bestuur voorgesteld en door de (aanwezige) leden aangenomen tijdens de jongste ALV van de WRAN. Beetje sneu natuurlijk, dat er hooguit 20 WRAN-leden bij deze vergadering aanwezig waren :P

Mijns inziens had bij de uitnodiging voor de ALV moeten worden vermeld dat er over hervorming van het levelsyteem zou worden gesproken en besloten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:06

Persoonlijk zie ik niet zo'n probleem om op je eerste wedstrijd ook te 'moeten' galopperen.
Naar mijn mening is dat toch een basisding.... Maar eerlijk = eerlijk: het is/was wel relaxed toen ik nog L5 reed :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:12

Rumpleteaser schreef:
Oeh, interessant. Een boel goede dingen denk ik (even snel gelezen), maar sommige zijn ook wel een beetje overbodig. Verplichte aanwezigheid bij de prijsuitreiking bijvoorbeeld (anders krijg je geen lint of prijs) vind ik bij de allround championships wat naar gezien de gemiddelde eindtijd... Ga weer verder lezen.

Inderdaad beetje raar om dit als verplichting in het regelboek op te nemen. Het vlotte verloop van wedstrijdonderdelen en levels is namelijk in grote mate afhankelijk van de plannings- en uitvoeringskwaliteiten van de betreffende wedstrijdorganisatie.
Maar wat mij betreft geen probleem als de onderdelen per level worden afgewerkt en de bekendmaking van de allround gelijk na afronding van elk level plaatsvindt.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat deze verplichting geldt voor belangrijke (en voor publiek interessante) wedstrijden zoals het NK :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:16

Eens :j

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:21

Rumpleteaser schreef:

Ja hier zat ik ook mee....ik hoop wel dat ze met deze regel een iet wat flexibel om zullen gaan.....
Laatst heb ik het paard van mijn deelnemende dochter net voor de (double judged) prijsuitreiking van de showmanship at halter uit de arena gehaald om zodoende tijd te winnen om te zadelen aangezien haar volgende onderdeel binnen 15 min. na einde halter zou beginnen.
En in dat volgende onderdeel moest opgesteld worden aan de korte zijde!!!! Oh ja...en ruiter alvast sporen gegeven zodat ze die tijdens wachten op de prijsuitreiking alvast om kon doen :+ . Dit werkte perfect. :P (2 grooms)
Paard stond gezadeld voor haar klaar, nog ff hoofdstel om, chaps om, cap op, nasingelen en hoppa op het paard. Nu had ze toch ff de tijd om het paard los te rijden, iets wat de keer ervoor absolute niet lukte op deze lokatie (idem programma opbouw).

Ook ik zie liever een paard en ruiter aanwezig tijdens de uitreikingen, maar ja.....als het een volgend wedstrijdonderdeel kan belemmeren zou zonde zijn.

Voor de rest zie ik de regels als goede verbetering. :j

BTW thanks voor openen van dit topic, hierdoor werd ik min of meer gewezen op de publicatie. +:)+

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:29

Nu de L5 promoveerd naar de L4, worden de klasse wel heel groot. Bij de laatste wedstrijd in Zeist waren er in de HMS 18 starts L5 en 9 starts L4. Gezamelijk 27 ruiters die toch nog wel redelijk onervaren zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:31

Maar van de oude L5'ers zullen er nu een hoop niet meer starten als ze L4 moeten starten (en dus moeten galopperen).

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:39

DubbelDun schreef:
Maar van de oude L5'ers zullen er nu een hoop niet meer starten als ze L4 moeten starten (en dus moeten galopperen).

Dat zou toch jammer zijn voor de promotie van de Westernsport en de nieuwe instroom van leden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:45

Mwah, ik denk niet dat het veel invloed zal hebben op de promotie van de westernsport.
En persoonlijk denk ik ook niet dat het de instroom van nieuwe leden (van de WRAN bedoel je denk ik?) echt zal beïnvloeden. Mensen zullen hoogstens wat langer doortrainen, voordat ze op show gaan. Daar is m.i. niets mis mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:46

Wat ik begrepen heb is er altijd een 2-deling geweest mbt de L5; de ene richting vindt dat mensen pas horen te starten als ze kunnen galopperen en de andere richting vind dat je meer mensen trekt met een lager instapniveau. De bedoeling was dat die dan snel doorgroeiden.
De L5 heeft blijkbaar niet gebracht wat men er van verwachtte, dus nu is de andere richting aan bod :D
Wat dit met het aantal starts en de doorgroei doet zal de tijd leren.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:08

als je het er niet mee eens was, had je naar de ledenvergadering moeten komen en daar mee moeten discuseren. nu is het door de leden die er wel waren goed gekeurd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:15

Waar lees je dat ik het er niet mee eens ben ??

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:47

Wat ik juist zie is dat de WRAN nu meer biedt voor een breder publiek! _/-\o_ +:)+
De jeugd vanaf 7 jaar mag straks in veel meer onderdelen starten!
Tot op heden kon de jeugd vanaf 7 jaar tot 10 jaar slechts in 1 onderdeel aan start komen nl. de leadline pleasure. Het programma voor deze groep is straks duidelijk groter, dit maakt het voor ouders/begeleiders interessanter om naar een wedstrijd af te reizen. En voor de kids ook zeker leuker.
De aparte jeugdgroepen Novice jeugd en jeugd is ook een mooie aanvulling hierop.

Ook aan de hogere klassen is e.e.a. gedaan, waardoor het ook voor die groep interessanter kan worden.

En naar wat ik begrijp kunnen er nu ook wedstrijden uitgeschreven worden met een beperkt aantal levels?
Waardoor wedstrijden niet zo enorm uitlopen en/of er meer onderdelen per level uitgeschreven kunnen worden.

Behalve dat ene puntje van het paard aanwezig zijn tijdens prijsuitreiking, zie ik alleen maar goede verbetering! *\o/*

Dus top voor de promotie van de westernsport en instroom van nieuwe leden! :D

Hopelijk gaat de praktijk dat ook uitwijzen.

En tja....dat er van de huidige L5-ers straks een aantal niet meer starten, omdat die niet kunnen/durven galopperen...... Ik snap die teleurstelling, maar ook zeker de beslissing van de WRAN.
Western is geen dressuur, maar mag er in de bixie van de dressuur door oudere jeugd en volwassene gestart worden?? En elke beginners dressuur proefje ("B") kent een stukje galop, toch?

Ik kan niet anders concluderen dan "WRAN en leden die dit hebben goedgekeurd. Goed gedaan!!" +:)+

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:56

ik was op de vergadering , en tja als je inspraak wou hebben moest je maar op de vergadering zijn. wij waren allemaal wel mee eens met de hervorming. ik ben het er mee eens dat je gewoon moet kunnen galopperen op wedstrijd , ik denk dat daarom ook niet veel l5 ruiters zullen afhaken , want als het goed is train je daar alvoor als je in de l5 zit want dan promoveer je toch ook naar de L4 met galop, ik hoorde veel mensen die het maar dom vonden dat ze moesten starten in de l5 zonder galop.

en het is toch mooi dat je in de l4 , l3 ,l2 klassen hebt met 20 deelnemers ? dan strijd je ergens voor , meer concurrentie en dus doet iedereen meer zijn best , dan wint men de trail niet meer met 56 punten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:57

mijandap schreef:
De belangrijkste wijziging geldt voor de L5 ruiters en de jeugd. Samengevat L5 wordt een jeugd klasse en de L5 ruiters worden automatisch L4.

Wat vinden jullie hiervan?

Dit vind ik de enige goede aanpassing, ik ben blij dat er weer een echte jeugdklasse komt.

Regel 125 schreef:
De onderdelen, Western Riding, Trail, Reining en Versatile Horse mogen niet worden samengevoegd.
Wat is hier de achtergrond van?
Hiermee zorg je op een gemiddelde wedstijd voor minder gevulde klasses. Er blijven alleen de pleasure en horsemanship over om samengevoegd te worden. De trail en reining zijn meestal (ook) niet echt gevuld in de L1 en L2, samenvoegen zorgt dan nog tenminste voor enige competitie. Als je dus niet meer samen mag voegen demotiveer je de huidige deelnemers nog meer om te starten.

Regel 126 schreef:
blabla
Koeienonderdelen en de junioren onderdelen zijn dus afgeschaft!

regel 136 schreef:
blabla
Na 2 jaar niet starten opnieuw beoordelen kan ik me wel voorstellen, echter kan het wran bestuur alsnog beslissen om ruiters in het toplevel toe te laten (zie regel 300) waarmee de regel omzeilt kan worden.
Nieuwe ruiters mogen door deze regel dus gewoon kiezen in welk level ze willen starten.
Als je bv reining wilt gaan doen, kun je je hiervoor gewoon opgeven en dan hoor je achteraf van jury of je in dat level past.
De vraag is: wat zijn daar de criteria voor? Zonder meetbaarheid ligt willekeur op de loer.
Tevens is 2 jaar niet starten nu de enige manier om te degraderen (zie onderaan)

regel 138 schreef:
blabla
Voor het toplevel is geen Allround Championtitel :?

regel 140 schreef:
De deelnemer dient over een geldige WRAN-startlicentie voor ruiter en paard te beschikken.
Wat is een geldige WRAN-startlicentie en wat is er gebeurd met de FNW startnummers?
Op http://wran.eu/startnummers/ staat dat je nog gewoon bij de FNW moet zijn, wordt de FNW dan afgeschaft?

regel 158 schreef:
Deelnemers aan een onderdeel worden geacht met hoed of cap en paard (hoeft niet onder het zadel) bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn
Met name voor de Allround prijzen slaat dit nergens op en is alleen maar bedoelt om de kantine te spekken. Vooral omdat onderdelen regelmatig voor 1 klasse verspreid over de hele dag gaan dwing je mensen de hele dag te blijven.
De regel werkt minder allround deelname in de hand.

regel 160 schreef:
blabla
Het toplevel heeft geen titel "WRAN-Champion"

regel 160 schreef:
blabla
Vervalt: Dus het NK telt nu wél mee?

regel 300 schreef:
Naast de L1 klasse bestaat een L1+ klasse, deze noemen we de Topklasse. Hierin starten ruiters die vanuit de L1 zijn gepromoveerd of ruiters die door het WRANbestuur hierin zijn geplaatst op grond van aantoonbare prestaties op het hoogste niveau.
Wat is het "hoogste niveau"? Vanuit welk perspectief wordt dit beoordeeld?
De nieuwe L1+ (toplevel) zorgt ervoor dat iedereen effectief 1 level degradeert.
Sowieso konden in de L1 al moeilijkheidsgraden gevraagd worden, een toplevel is dan ook niks anders dan het proberen om proffesionals terug te krijgen bij de WRAN. Ook mogen ruiters in de L1+ meedoen aan de L1 als de topklasses niet uitgeschreven is.
Dit zonder handicapvoorwaarden, maarmee er dus vanuit gegaan wordt dat de L1+ hetzelfde niveau is als de L1.
Bovendien staat er dat het bestuur de ruiters kan toelaten, dit zorgt er dus voor dat als je goede vriendjes bent met het bestuur je gewoon in het toplevel kan starten. Er is geen selectiecriterium aangegeven.
Volkomen overbodig level en zoals gezegd een poging op topruiters terug te krijgen, maar die zijn allang afgeknapt op de hele WRAN

regel 301a schreef:
blabla

Overbodig door regel 136, ook al staat er een verwijzing naar. Deze regels zijn tegenstrijdig.

regel 303 schreef:
Bij de L5 is de minimumleeftijd voor deelname aan de disciplines onder het zadel 7 jaar en voor de overige disciplines 10 jaar.
Dus met 7 jaar mag je wel óp je paard meedoen, maar niet náást je paard.
Dat zou ik eerder andersom verwachten, of gelijkwaardig. In de oude regel staat dat LeadLine vanaf 7 jaar mag en de rest vanaf 10.
Dat is begrijpelijk omdat bij LeadLine het paard wordt vastgehouden door een begeleider.
Nu mogen kinderen van 7 dus ook trail, pleasure en horsemanship starten, maar geen showmanship & in hand trail.
Rare regel en volgens mij is wat er nu staat ook niet zoals het bedoelt is.

regel 304"blabla][/quote]Overbodig, staat al bij regel 130

[quote="regel 305 schreef:
blabla
vervalt: iedereen mag dus paardijles geven en paarden trainen, ongeachte welke klasse je zelf rijdt.

regel 399g schreef:
399g. WINSTPUNTEN
Een deelnemer kan winstpunten verdienen (zie regel 133 en 135). Jaarlijks na afloop van het wedstrijdseizoen wordt de balans opgemaakt: winstpunten worden in de WRAN-archieven bijgeschreven
Waarom :?
Er is in de toplevel géén Wran titel te verdienen en er zijn óók geen Allround titel te winnen. Er wordt niks met deze punten gedaan .

Over het algemeen vervalt met het nieuwe levelsysteem alle mogelijkheid tot degradatie.
Dit gaat dan ook voor verdere niveauverlaging zorgen in de verschillende klasses, omdat ruiters wel punten verdienen maar dit niet betekend dat ze ook beter worden. Verder zal door de invoering van L4 als basisklasse, deze klasse groter worden en ruiters dus sneller naar de L3 en hoger gaan.
Dit werkt nog meer in de hand dat de levels kwalitatief achteruit gaan.
Dit vind het allerslechtste aan de nieuwe regelgeving, want dit vond ik juist het grootste probleem.

En komt er nu alwéér een nieuw softwarepakket? (zie oude regel 117)

Verder is bij de regels FNW verwijdert, wat gaat er met de FNW gebeuren dan?

Ik vind dan ook alleen de L5 regel voor kinderen t/m 13 een verbetering, de rest vind nutteloos of een verslechtering.
Met name de toevoeging van de L1+ en de onmogelijkhied om nog te degraderen vind ik van een bijzonder dramatisch kaliber.
Gelukkig zal dat wel weer aan mij liggen, want ik lees dan er aardig wat mensen zijn die er blij mee zijn.....

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:19

Paul, de promotie punten zijn wel flink omhoog getrokken, nu kan je pas promoveren bij 75 punten en niet eerder. Dus eer dat men een level hoger kan....moet men werkelijk de nodige kilometers maken in het level
Dat de wedstrijden drukker worden, wil in mijn ogen niet zeggen dat je dan sneller kan promoveren.
Juist bij niet drukke rubrieken kan men vrij snel promoveren. Als je dan telkens laatste bent van hooguit telkens 5 starters en je start 5x op een wedstrijd heb je elke wedstrijd 5 punten te pakken en kan je binnen 5 wedstrijden promoveren volgens het huidige systeem, enige wat je moet doen is geen dq rijden ;-). Des te drukker des te moeilijker het wordt om je te plaatsen als je simpelweg geen dq rijdt.
De rede waarom ik mijn dochter in de L3 door laat rijden naar 75 punten toe, want inderdaad het punten aantal zegt niets over het algehele nivo van de ruiter (zeker niet in het huidige systeem). Scoresheets des te meer..... :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:30

CounTree schreef:
Paul, de promotie punten zijn wel flink omhoog getrokken, nu kan je pas promoveren bij 75 punten en niet eerder. Dus eer dat men een level hoger kan....moet men werkelijk de nodige kilometers maken in het level

Dat wil nog steeds niet zeggen dat ruiters ook beter worden.

CounTree schreef:
Dat de wedstrijden drukker worden, wil in mijn ogen niet zeggen dat je dan sneller kan promoveren.
Juist bij niet drukke rubrieken kan men vrij snel promoveren. Als je dan telkens laatste bent van hooguit telkens 5 starters en je start 5x op een wedstrijd heb je elke wedstrijd 5 punten te pakken en kan je binnen 5 wedstrijden promoveren volgens het huidige systeem, enige wat je moet doen is geen dq rijden ;-). Des te drukker des te moeilijker het wordt om je te plaatsen als je simpelweg geen dq rijdt.
De rede waarom ik mijn dochter in de L3 door laat rijden naar 75 punten toe, want inderdaad het punten aantal zegt niets over het algehele nivo van de ruiter (zeker niet in het huidige systeem).

In het nieuwe systeem gaat het nog steeds niks zeggen over het niveau van de ruiter.
Hoe meer ruiters er zijn, hoe beter je je best moet doen om te winnen. Dat klopt wel.
Alleen krijg je ook meer punten en er worden nu meer ruiters geplaatst.
Lees regel 133 maar. Nu is het 6-10: 5 plaatsingen. Straks is het 6-15: 6 plaatsingen.
Waarschijnlijk zullen de meeste wedstrijden in de lagere klassen 6-15 deelnemers hebben (nu ligt dat net iets lager denk ik, zo tussen de 6 en 12).
Per onderdeel krijgt er dus 1 deelnemer extra een punt en ook de anderen krijgen 1 punt méér ten opzichte van het huidige systeem.
Als je dan als ruiter 3 onderdelen start en je leuk meedoet, verdien je dan per wedstijd 3 punten méér per wedstrijd.
Als fanatieke ruiter ga je mss 12 keer per jaar op wedstrijd (eens per maand), dan verdien je dus 36 punten per jaar méér dan in het huidige systeem. Dit laatste is een aanname, dat zal voor iedereen anders zijn.

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:36

Goed voor de jeugd de L5 klasse, jammer dat die niet automatisch bij de wran C wedstrijd zit, maar bij de D. Zoals gezegd op de vergadering kan een organisatie het level wel aanvragen bij de C wedstrijd maar ik vraag me af of dat wel gebeurd. En wran D's worden bijna niet gehouden.

Op de alv werd gezegd dat ze van de fnw af wilden, en weer over wilden gaan naar startnummers per wedstrijd.( motivatie was dat er geld bleef zitten bij de fnw waar je niks van terug zag)

Oh en de L1 + topklasse zou alleen bij grote wedstrijden uitgeschreven worden zoals t NK .
Laatst bijgewerkt door jelson op 24-07-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:37

ja idd je hebt gelijk! Die verandering qua plaatsingen was me niet opgevallen.

Ik bekijk altijd zo veel mogelijk de scoresheets samen met mijn dochter, dat zegt altijd meer dan promotiepunten. Al met al vindt ik de lat van 75 punten en niet minder in ieder geval een verbetering t.o.v. het huidige.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:45

Ik dacht dat de WRAN wilde ondervangen dat ruiters die veel starten ook sneller promoveren. Dat is nu niet het geval. Om het algehele niveau van de ruiters te willen verhogen, zal er in het puntensysteem iets moeten veranderen (dus winstpunten met bijvoorbeeld een score hoger dan 67) ongeacht welke plaatsing. Nu blijft het hetzelfde, alleen maak je het de ruiters die maar een paar wedstrijden per jaar starten (om welke reden dan ook), die wél niveau hebben, onmogelijk snel op hun eigen niveau te komen. Die blijven dus zeker een paar jaar in een level "vastzitten".

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:49

jelson schreef:
Goed voor de jeugd de L5 klasse, jammer dat die niet automatisch bij de wran C wedstrijd zit, maar bij de D. Zoals gezegd op de vergadering kan een organisatie het level wel aanvragen bij de C wedstrijd maar ik vraag me af of dat wel gebeurd. En wran D's worden bijna niet gehouden.

Op de alv werd gezegd dat ze van de fnw af wilden, en weer over wilden gaan naar startnummers per wedstrijd.( motivatie was dat er geld bleef zitten bij de fnw waar je niks van terug zag)

Oh en de L1 + topklasse zou alleen bij grote wedstrijden uitgeschreven worden zoals t NK .

Dat van de WRAN D had ik niet eens gezien, slechte zaak voor de jeugdruitertjes dus weer.

Wat betreft de L1+ is dat exact wat ik zeg: het is bedoelt om profs terug te halen naar de wran.
Het staat ook idd expliciet bij de A wedstrijden en mist ook expliciet met de C wedstrijden.
Maar A wedstrijden konden sowieso al bijzondere bepalingen hebben door het WRAN bestuur, dus dat hele toplevel gedoe is overbodig.

Geld bij de FNW waar je niks van terug ziet..... ik zeg maar zo: ik zeg maar niks :x
Dan zou het wel een heel lang bericht worden.
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 24-07-13 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:54

Gimme_Spurs schreef:
Om het algehele niveau van de ruiters te willen verhogen, zal er in het puntensysteem iets moeten veranderen (dus winstpunten met bijvoorbeeld een score hoger dan 67) ongeacht welke plaatsing.

In theorie heb je gelijk, maar dan krijg je dat de wedstrijden waarbij de stengere (lees: correctere) juries zijn minder deelnemers krijgen.
Wedstrijden met juries die hoger beoordelen krijgen dan meer deelnemers (want daar zijn makkelijker punten te halen)
Dit effect zie je ook in de engelse sport.
Er moet dan ook wel gezorgd worden dat de juries qua jurering dichter bij elkaar liggen, want dat is nu niet het geval.