[WN] APHA: wanneer mag je amateur / open starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

APHA: wanneer mag je amateur / open starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:41

Misschien een hele domme vraag maar met even snel googelen kom ik er niet uit }:0 Ik ben totáál niet bekend met de niveaus van wedstrijden, etc. Kom wel regelmatig kijken bij anderen maar heb geen verstand van de klassen enzo.
Maar ik wil graag om ervaring op te doen een wedstrijdje starten met mijn paint. Echter heb ik geen trailer, geen geschikt trailerauto en ook gen BE-rijbewijs :Y) Nu worden er bij de DWRF APHA-wedstrijden gestart wat dus géén NK is maar gewoon amateur en open wedstrijden. Echter heb ik dus nog nooit punten gescoord omdat ik nog geen wedstrijden heb gereden. Wanneer mag je amateur starten en wanneer open? Het gaat mij absoluut niet om het winnen maar gewoon voor de ervaring. Ik wil me, als het mogelijk is, inschrijven voor de pleasure. Ook handig om te weten: we rijden op een snafflebit tweehandig.

Ryder

Re: APHA: wanneer mag je amateur / open starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:44

http://www.apha.com/forms/rule-books
Hier staat alle informatie die je nodig hebt.

Houd er wel rekening mee dat deze punten niet geregistreerd komen staan bij de DPHC en je dus niet meedingt naar de YEHPA's.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:48

Thanks, ik ga de link even thuis bekijken (zit op mn telefoon) :)

Oh ja, de reden dat ik aan deze wedstrijd wil meedoen is omdat het dus om de hoek is en ik geen trailer nodig heb :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:58

In eenvoudige bewoording:
* Iedereen mag mee doen in Open klasse, enige voorwaarde is dat je een geregistreerde painthorse moet hebben én lid bent van de APHA.
* Ben je ouder dan 18, aantoonbaar geen professional en rij je op je eigen paard, dan mag je in de Amateur klasse starten. Hierbij moet je PH hebben, lid zijn van de APHA én een amateurkaart ($15) hebben. Hiernaast mag je ook in de open klassen starten.

Jonger dan 18 mag je Youth & Open starten.

Welke onderdelen zou je willen starten?
Kom anders as. zondag kijken bij de APHA/DPHc wedstrijd in Nieuwegein :j Krijg je gelijk een idee van het niveau van de open- en amateurklassen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 15:29

Oke, dus dat betekent dat ik alleen open kan starten want ik heb geen amateur card en denk dat het te laat is om die aan te vragen? Ik moet zondag werken dus dat lukt helaas niet, lijkt me wel leuk om te komen kijken. De onderdelen die ik zou willen starten zijn in ieder geval pleasure, en afhankelijk van de gevraagde oefeningen misschien ook horsemanship of trail. Mijn paard kent de basis maar hij kan bijvoorbeeld nog niet zijwaarts lopen zonder dat er een muur voor hem staat := hij kan wel netjes nageven in alle gangen, stoppen vanuit stap/draf, vanuit galop doe ik niet want hij draagt geen ijzers. Hij kan overstappen, begin van de spin, netjes achterwaarts, een nette rollback maken, en dat is het zo'n beetje :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:50

Kan je een amateurkaart niet op de wedstrijd regelen?? Bij de aqha kan dat altijd wel.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:56

Ja, Kaniche, je kan een amateurkaart op de show aanvragen. Kun je gewoon meedoen. Als je paard jonger is dan 6 jaar mag je met snaffle 2 handig rijden.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:30

Mijn paard is net 5 geworden :) maar ik heb me bedacht, hoorde van een andere bokker dat je als je open/amateur hebt gestart niet meer een niveau lager mag en ik hoop toch wel als vervoer regelen mogelijk is ergens wran of dphc wedstrijden te starten maar dan beginnen bij het laagste van het laagst zeg maar. Dus ik ben dit jaar dan toch maar alleen vrijwilliger op het dwrf :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:57

als je amateur start bij de paints mag je nog wel L5 bij de WRAN starten. is een hele andere vereniging

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:01

Als je amateur hebt start bij de APHA mag je doorgaans geen walk/trot of beginners bij de DPHC meer starten.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:03

nee niet bij de DPHC, maar wel bij de WRAN

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:15

APHA-beginners wordt hier toch nooit uitgeschreven ?? Alleen door de DPHA toch ?? En die schrijven ook de walk-jog uit, dus kun je die idd niet samen starten.
Beginners-DPHA en Amateur-APHA zou geen probleem moeten zijn. Net als de WRAN-L4/L3

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 10:24

Weer een hoop informatie :+ Ik ga er nog even over nadenken. Je hoeft je pas voor 1 augustus in te schrijven dus ik heb nog even :) Sowieso gaan we eind september op WRAN-wedstrijd

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:49

DubbelDun schreef:
Beginners-DPHA en Amateur-APHA zou geen probleem moeten zijn. Net als de WRAN-L4/L3

Dat is dus wel een probleem ;) De beginners- en W/T klassen van de DPHC zijn expliciet voor ruiters die er nog niet aan toe zijn om amateur te starten.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:59

DubbelDun schreef:
APHA-beginners wordt hier toch nooit uitgeschreven ?? Alleen door de DPHA toch ?? En die schrijven ook de walk-jog uit, dus kun je die idd niet samen starten.

Dit antwoord snap ik niet? Je kunt niet L4 en L3 naast elkaar starten. Zelfde geldt voor APHA WJ of APHA beginners náást APHA amateur.

Overigens is het DPHC en geen DPHA.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:28

DubbelDun schreef:

Zie dat Corneel me voor is geweest. :D

Je mag de APHA amateur en open onderdelen starten IN HAND (dus bv halter, showmanship) en dan bv "onder het zadel" rubrieken wel in de beginners cq walk & trot. Als je eenmaal de performance onderdelen in de amateur hebt gereden, dan mag je niet meer terug naar de beginners. Heb je je paard enkel in de amateur /open gehalterd of bv de colorclass gelopen in de open, dan mag je wel beginners/walk&trot starten.

Wij hebben dit destijds expliciet nagevraagd omdat mijn vriend (nog) niet rijdt, maar wel in hand trail (DPHC onderdeel), colorclass (open APHA) en soms halter (open APHA) start. Zodra hij gaat rijden, mag hij dus zelfs walk & trot starten omdat de onderdelen die hij tot nu toe gestart is in de open klasse geen performance onderdelen zijn.