[WN] Slidingplates warm of koud beslaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjong

Slidingplates warm of koud beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 22:37

Jarenlang heb ik een trouwe smid gehad die de paarden heeft voorzien van plates, deze werden warm beslagen, na een week of 2 waren ze op zijn best :D

Sinds kort ben ik verhuisd en helaas heb ik ook een andere smid moeten zoeken, overal geïnformeerd en er is hier in de buurt een smid die door iedereen wordt aanbevolen.

Hij heeft de paarden beslagen, maar de plates koud ('gewone ijzers' dus wel warm)
Toen ik ernaar vroeg was het antwoord dat het warm beslaan poppenkast en show is, plates zijn er om te glijden dus dienen de vorm waarvoor ze gemaakt zijn te behouden.

Ik ben nu 2 weken verder en voel met geen enkel paard een verschil tussen het beslaan (wat naar mijn idee goed is)

Toch houdt het mij enorm bezig en vraag ik mij af wat jullie smeden doen en waarom?
Hebben jullie een voorkeur?
Kan je dat ook onderbouwen?

Groeten Roos

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:00

Interessant! Ik volg even.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 05:24

Ik heb juist altijd begrepen dat plates juist warm moeten. Alle hoefsmeden die ik ken die plates doen, doen het in ieder geval warm. Toen ik voor ook nog ijzers had gingen die er koud onder en de plates warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:23

Een smid die plates koud beslaat, die heeft geen flauw idee wat ie aan het doen is :)
Te veel smeden die plates er wel even '' onder slaan'', maar geen idee hebben wat het eigenlijk is. Een sliding plate kan simpelweg gewoon niet goed gevormd worden met koud beslaan. Hoe komt die smid er in hemelsnaam op dat je dat niet hoeft te doen en de vorm moet behouden?? Dat heeft dus als consequentie dat ie de hoef aanpast aan het ijzer?

Zonder een warm beslag kan een plate nooit goed worden aangepast, het midden van de plates kan nooit volledig goed het midden van de hoef matchen, als er enkel met koud beslag wordt gewerkt. De sliding plates zijn veel te hard om die zo te bewerken. Meestal dienen de takken van de plates iets te worden ingekort om goed gecentreerd te geraken, dit is al onmogelijk met koud.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:26

een prutser dus!

hoe kun je nu een ijzer aanpassen aan de hoef van het paard?
moet de eerste mens nog tegenkomen die een koud ijzer kan buigen met zijn handen

smid gaat dus de hoeven aanpassen of past niks aan en rammelt het er zo maar onder

juist bij sliden is het zo belangrijk, nog veel belangrijker als een gewoon beslagje, dat de ijzers goed zitten
je wilt niet dat je paard wijd gaat glijden of scheef of de grond in graaft
het valt min of meer toch onder speciaal beslag

een normaal beslag dient altijd warm gedaan te worden, heel soms is er een reden om het koud te doen

Anoniem

Re: Slidingplates warm of koud beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:02

Hé, we zijn het eens :D

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:28

Warm beslaan krijg je een veel beter passend ijzer! Dus zoals spatter al zegt, zeker met sliders wil je ze warm beslaan.

Als je een goede hoefsmid hebt, en dan nog steeds afhankelijk van de hoef van het paard, kan een hoefsmid hem soms koud beslaan. Zonder warmte kun je enkel minimale aanpassingen aan het ijzer brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:22

Nee, dan nog is het altijd onmogelijk, omdat de plate altijd bewerkt moet worden. Je kan dat simpelweg niet koud doen.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:38

_Linda schreef:
Warm beslaan krijg je een veel beter passend ijzer! Dus zoals spatter al zegt, zeker met sliders wil je ze warm beslaan.

Als je een goede hoefsmid hebt, en dan nog steeds afhankelijk van de hoef van het paard, kan een hoefsmid hem soms koud beslaan. Zonder warmte kun je enkel minimale aanpassingen aan het ijzer brengen.

Vergat te vermelden dat ik bedoel bij normaal beslag. Niet sliding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:43

Plate koud eronder = hoef aanpassen aan het ijzer.
Omgekeerde wereld dus.
Paard moet z'n glijtechniek ook maar gewoon aanpassen dan denk ik?

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:45

Ik had eigenlijk nog nooit gehoord of gelezen dat het wel eens koud wordt gedaan. Iedere hoef is toch anders en het ijzer moet dan toch aagenpast worden lijkt mij.

Mijn smid doet het ook altijd warm bij de slidingplates.

Roosjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:37

Mijn vorige smid inderdaad ook en die ervoor trouwens ook.
Bedankt voor jullie informatie :o

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:36

Mijn oude "smid" sloeg ze er ook koud onder, de overtollige randjes werden er af geslepen cq gevijld... Ben blij dat ik nu én een andere smid heb, én geen reining meer rijd ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:13

Mijn smid doet de gewone íjzers koud, en de plates altijd warm. Hij zegt dat je de plates nooit goed passend kunt maken, zonder ze te verhitten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:09

sevke en waarom beslaat hij gewoon beslag koud?
en betaal je dan ook een stuk minder?
de smid bespaart zich een oven en gas en jij krijgt een slechter beslag wat er waarschijnlijk ook minder lang onder blijft zitten/goed blijft zitten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:35

Dat weet ik niet, eigenlijk. Ik betaal idd minder bij een "gewone vierkante" dan bij de plates. De ijzers blijven gewoon goed zeven weken zitten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:27

dat je meer betaald voor een sliding beslag is logisch, alleen al de ijzers kosten meer
7 weken vind ik zelfs aan de korte kant
natuurlijk kan het verstandig zijn om ze dan te laten verleggen omdat de stand veranderd maar ook een sliding beslag moet gewoon 10 weken kunnen blijven zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:01

Oh? Kan je dat onderbouwen?
Ik doe nooit langer dan 6 weken. Dan zijn mijn plates ook ''op'', maar het is ook niet goed om zoveel tijd tussen het beslaan te hebben. Het beïnvloedt de stops zeer veel of paarden langer of kort staan.

Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik echt topsmeden in de buurt van mijn paard heb of heb gehad, maar geen van die smeden deed langer dan 8 weken. Allemaal deden zij het liefste met 6.

Roosjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 22:31

Om bovenstaande reden laat ik mijn paarden ook om de 5a6 weken beslaan, ik wil dat ze goed stoppen op ongeveer de zelfde lengte hoef, en dat scheelt enorm met 8 of 10 weken :))

Gister heb ik op Google gezocht naar dit onderwerp en het verbaasde mij hoe weinig informatie er naar boven kwam :(

Mijn oude (dus warm beslagen, door gewaarde smid uit eerdere woonomgeving) heb ik naast het ijzer gehouden wat er nu onder zit.
Wat mij opviel is dat de voorkant iets naar binnen was geslagen en de achterkanten iets naar boven, verder is de pasvorm wel goed.
Als een foto gewenst wordt dan plaats ik die morgen.

Volgende week heb ik clinic en ik ga zeker vragen wat er van de ijzers gevonden wordt maar voor mijn eigen gemoedstoestand rijd ik over een paar weken veel kilometers naar mijn oude vertrouwde smid ;)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 05:26

Warm beslaan:
- ijzer wordt in hoef gebrand --> dus als het ware volledig matchend contact tussen ijzer en hoef. Hierdoor zal warm beslag ook vaker langer blijven zitten.
- warm ijzer is gemakkelijker te bewerken, daardoor nauwkeuriger.

Zeker voor plates is de perfecte pasvorm erg belangrijk, kwaliteit van de plate kan grote invloed hebben op de sliding stop van het paard.

Verder hangt het vooral af van de kunde van de hoefsmid, warm beslag hoeft niet per se beter te zijn dan koud beslag. Beide methoden kunnen zeer beroerd gedaan worden.
Maar een goede hoefsmid die warm beslaat kan veel meer variaties aan hoeven beslaan (probleem hoeven etc) dan een goede smid die enkel koud beslag doet.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 06:52

Denk dat hoelang een ijzer eronder blijft zitten afhankelijk is van de hoefgroei. Er zijn paarden die elke 6 weken nieuwe ijzers nodig hebben en er zijn er waar de ijzers langer onder zitten. Als deze nml elke 6 weken beslagen worden blijven er geen hoeven meer over omdat de nagel gaten dan te dicht bij elkaar zitten en gaan scheuren. Verder wordt er bij ons alleen maar warm beslagen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:08

funny precies, sommige paarden hebben gewoon niet zoveel hoefgroei dus standaard uitgaan van 6 weken vind ik niet verstandig.
Kijk naar je paard en de groei van de hoeven die in de winter ook weer trager is als in de zomer.
Sommige paarden veranderen nauwlijks van stand, andere enorm in een paar weken en dan heb je nog de paarden waarbij er wat geholpen wordt met het slidingbeslag, dan is het zeker heel belangrijk dat het goed wordt bijgehouden.

Je plates opkrijgen met 6 weken, dan glij je behoorlijk veel.
Ik kan alleen op les stoppen en met buitenrijden( zelfs regelmatig op het harde,worden ze lekker glad van) krijg ik ze niet versleten maar ook dat hangt af van hoe je paard loopt.

Het is trouwens niet de bedoeling dat een heet ijzer maar in de hoef geduwd wordt om het passend te krijgen.
Niet goed voor de hoef, zo'n heet ijzer inbranden.
Natuurlijk houdt de smid het ijzer even tegen de hoef om te zien of het past, vijlt bij en past omnieuw maar inbranden zodat de boel blauw ziet is niet de bedoeling.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:44

ik moet met Hollywood86 meegaan hoor.....
bij ons worden ze ook iedere 6 weken gedaan en dan zijn de plates echt op.
die van mij haalt die 6 weken vaak niet eens.
Ik denk dat het meer te maken heeft met hoeveel/vaak je stopt, hoe je paard stopt (diep en lang of oppervlakkig en kort) en ook in welke bodem je stopt.

als je paard niet veel getraind wordt kan ik me voorstellen dat je er langer mee doet omdat je ze gewoon minder 'gebruikt'. maar als je echt serieus reining traint red je niet langer dan 6-8 weken met plates normaal gesproken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:31

Ik stop maximaal eens per week. Toch ben ik sowieso benieuwd naar hoe je het voor reiners mogelijk wilt maken om die 10 weken op de ijzers te hebben. Al blijven je plates eronder, je moet je afvragen of het wenselijk is.

Sowieso ga je al snel problemen krijgen met de reining bodems en het afwikkelen van de (te) lange voorhoef. De stand zal met 10 weken dusdanig zijn dat de hoef een (te) lange voorvoet krijgt. Hierdoor zal een paard niet meer goed kunnen afrollen in de reiningbodems, waar immers altijd een hoop zand ligt. Om toch nog te kunnen blijven bewegen zal het paard zijn rug hol moeten gaan trekken, waardoor hij middels de veranderde positie van de schouderpartij het zichzelf toch nog mogelijk maakt om goed te kunnen afrollen. Het lijkt mij voor zich spreken dat dit niet de bedoeling is. Niet alleen kan het paard niet meer natuurlijk of ontspannen lopen, maar qua manoeuvres kan je dan al helemaal niet meer de 100% verwachten.

Zeker in het showseizoen zou ik daarom ook nooit meer dan maximaal 8 weken aanhouden bij een paard. Al kunnen de plates het aan, de specifieke eisen aan een reiner en de dito bodem, maken dergelijke tussenpozen tussen beslagbeurten gewoon schadelijk.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:40

spatter schreef:
Het is trouwens niet de bedoeling dat een heet ijzer maar in de hoef geduwd wordt om het passend te krijgen.
Niet goed voor de hoef, zo'n heet ijzer inbranden.
Natuurlijk houdt de smid het ijzer even tegen de hoef om te zien of het past, vijlt bij en past omnieuw maar inbranden zodat de boel blauw ziet is niet de bedoeling.

Dat bedoel ik ook niet, even gegoogled voor een goede uitleg (legt het beter uit dan ik het kan):

Citaat:
" Do you do hot shoeing?" This is the most common question asked this farrier. And the answer is always "Yes, it is the only way that I shoe horses." Little do they know that the reason I only do hot shoeing is because I am lazy. A hot shoe is a lot easier to shape. I personally do not like to spend a lot of time beating the daylights out of a cold piece of steel. There is no future in it - ask any blacksmith. The advantage is that if the shoe is easier to shape, it is more likely the farrier will shape the shoe to the foot. Remember, shaping the foot to the shoe is done by someone other than a person who has the best interest of your horse in mind. At times I will shape a portion of the foot to the shoe such as removing the flare from the quarters, but this is only because I know from experience where that hoof wall should end up.

Another advantage to hot shoeing is the fit between the ground surface of the hoof and the shoe. When the shoe is still at a black heat and the shaping and leveling of the shoe is complete, then it is placed against the ground surface of the hoof so as to cause a slight discoloration of the hoof material. This tells the farrier if the foot is flat or if there are high spots that need to be filed a bit more. These high spots show up as brown areas, from the heat of the shoe scorching the hoof wall at the ground surface. When these high spots are removed, the shoe should have an excellent fit to the hoof.

http://www.wiwfarm.com/iftsftnb2.htm