[WN] Western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoshii

Western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 22:27

Hoi :)

Ik heb morgen dus mijn 1e western les.
Maar ik was zo slim om natuurlijk te vergeten te vragen of je ook met thermolaarzen mocht rijden :o
Of zullen Vans goedgenoeg zijn?

Groetjes

Rennie89

Re: Western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:29

uhm zou niet met thermo's rijden en ook niet met vans ;) thermo's zijn heet en weet niet welk model je hebt maar het standaard model kan in de beugel blijven hangen wat heel gevaarlijk kan zijn. Heb je geen bergschoenen ofzo? Althans, ik rijd altijd (western) met mijn timberlands :')

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 22:35

Helaas geen bergschoenen..
Maar de thermo's die ik heb zijn prima om mee te rijden
Rij er trouwens ook mee als het 25 graden is :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:40

zijn het dit soort thermo's dan?
Afbeelding

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 07:48

Niet die van Harry's Horse, ze lijken een beetje op elkaar, maar een andere merk
En wat smaller bij de voet, ze zijn gemaakt om mee te rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 07:51

Als je niets geschikters hebt zl je er sowieso op moeten he... Je kunt slecht op je flipflops gaan.
Je hoort het straks wel van je instructeur of je deze kunt blijven gebruiken of niet.
Veel plezier.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:35

nee, met slippers krijg je blaren op je voet, van de beugel, ook op blote voeten trouwens.. :+

een stevige schoen met een (kleine) hak, zodat je niet met je voet door de beugel kan schieten voldoet. sportschoenen en zo zijn een nogo.. door de platte zool.

maar voor je eerste les zal het niet heel veel uitmaken. (natuurlijk, veiligheid voor alles, maar ik ga er eenvoudig van uit dat je de eerste les rustig aan doet en lekker ontspannen kennis maakt)

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:37

Heb gewoon met m'n thermolaarzen gereden, m'n voeten waren nog steeds te smal :+

Het was niet echt een rustige les, pony ging me uittesten en rende paar keer vandoor :')
Heerlijk juist, lekker hard galopperen, veel meer actie dan dressuur
Ook een slide stop (hoop dat het zo heet) gedaan, geweldig hoe die pony's zo snel reageren op zit.

Het was hartstikke leuk :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:39

western gaat niet om "lekker hard galoperen" :o gaat meer om ontspanning in mijn ogen.
En een sliding stop de eerste x vind ik eigenlijk best snel, een goede stop vergt heel wat ervaring :)

maar super dat het je bevallen is! daar gaat het om!

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:50

Ik ga ook verdere lessen volgen :)

Niet dat ik die slide stop als een pro deed hoor :')
Ik vind het ook meer ontspannen dan dressuur
En over dat galopperen, had al tijdje niet gereden, daarom dat het weer eens fijn was om te lekker bezig te zijn :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:17

gaat er meer om dat een stop een onderdeel is voor als je wat verder bent dan een beginner :) niet iets wat je eigenlijk de eerste les al zou moeten doen, maar zo kijk ik er tegenover :P kan best zijn dat ik vreemd ben :')

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:57

Misschien is het een idee om te kijken of er ook andere lesgevers in je buurt zijn. Natuurlijk kunnen wij er niet echt over oordelen omdat wij je les niet gezien hebben. Het is lastig om als beginner op een pony te rijden die de basishulpen niet kent (hij rent er vandoor). Ook lijkt het me nogal vreemd dat je oefeningen als een sliding stop gaat doen terwijl de basis mist.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:28

ik denk dat het meer een oepsie stop was, omdat ze te zwaar ging zitten en de pony daar wel correct op reageerde.. zal niet een 'echte' stop geweest zijn.

western is wel iets harder werken zoals anderen aangeven. ook daar moet je aan verzameling werken, paard moet je dragen. paard moet in frame blijven, en dat leren ze ook niet in 1 nachtje..
ook moet je rust en kalmte kunnen uiten, en dus rustig en kalm moeten zijn. (pony mag er dus niet vandoor gaan)
ook moet je gymnastiseren met je paard, elk deel van je paard onder controle kunnen hebben (hoofd, schouder, heup, ik noem maar iets)

maar goed. geen gemier, je hebt genoten van je 1e les western. dat is ook heel erg belangrijk

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:38

Ik rij normaal engels, dit was gewoon 1e keer western. :')
Met m'n verzorgpaardjes zal ik gewoon engels blijven rijden, en dan ga ik gewoon verder met western lessen.
En is de enigste western manege hier in de buurt, dus een andere is geen optie
Vond trouwens dat ze prima les gaf :)
Maar over dat wegrennen, dat is ook gewoon uitproberen :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:46

Wellicht dat de lesgever/geefster dacht. Ik laat haar een aantal onderdelen zien die wij als western ruiters wel eens toepassen, om het enthousiasme van haar leerling te triggeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:20

xDenies schreef:
Wellicht dat de lesgever/geefster dacht. Ik laat haar een aantal onderdelen zien die wij als western ruiters wel eens toepassen, om het enthousiasme van haar leerling te triggeren :)

Logisch toch, je zult ook een beetje commercieel moeten denken als instructeur. En dit zijn wel de 'beloftes voor de toekomst' die je een nieuwe klant kunt doen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:24

dat is ook wel zo, maar ik ergerde me even mateloos aan alle penniemeisjes die de teugels los gooien, een keer yiiihaaaa roepen en denken dat ze western rijden. alsof wij niet even hard moeten werken om het optimale uit ons paard te halen.
die paarden die vandaag in Kreuth lopen, moeten even hard werken als de paarden die van t weekend in Aaken liepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:31

Nou en? De gemiddelde westernruiter hier denkt ook dat een dressuurruiter z'n paard in de bek trekt en van achteren bijtikt tot 'ie in de krul door de baan huppelt.
Leven en laten leven.

Opmzich wel een goed teken als zulke kleine dingetjes je al irriteren; teken dat je 'n goed leven hebt :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:18

Sonja schreef:
Opmzich wel een goed teken als zulke kleine dingetjes je al irriteren; teken dat je 'n goed leven hebt :)

ik heb een erg goed leven. nee, t gaat lang niet zoals ik wil, maar kan wel zeggen dat ik gelukkig ben.

en ik weet ook wel dat de gemiddelde "dressuurruiter" zijn paard niet in de krul trekt, anders kom je niet op een hoog niveau...

maar was t gewoon even beu... we werken allemaal hard voor onze sport.. en dat wordt "western" weer weggezet als crosslol met je knol...