[WN] Actiever en op de achterhand achterwaarts en sliding ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Actiever en op de achterhand achterwaarts en sliding ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:03

Hallo,
Ik heb een beetje problemen met achteruit gaan.
Mijn paard protesteert niet superhard in zijn achteruit, maar heeft heel veel moeite om actief achteruit te gaan en zijn acherhand en rug correct te gebruiken.
Hij heeft heel vlug de neiging om op de voorhand achteruit te gaan en te sloffen. Hij steekt soms zijn hoofd wat omhoog, als ik dan stop en bump kan ik hem wel nagefelijk achteruit zetten maar gaat hij nog traag.
Hoe kun je dit verbeteren?

En bestaan er sliding ijzers voor een pony van 1.32?
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 09-06-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Signe

Re: Actiever en meer op de achterhand achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:27

Werken aan nagevelijkheid in de eerste stappen. Eerst langzaam dan maar. Als je paard zijn frame kan behouden dan kan je snelheid gaan vragen. Het juiste `frame`is een bolle rug doordat hij zijn bekken kantelt, buikspieren aanspant en ook van voren rond blijft. Het plaatje is vergelijkbaar met verzameling in de dressuur. Hoe meer je dus verzameling traint hoe meer je paard dat kan toepassen in de achterwaarts. Du actief in voorwaartse verzameling = actief in achterwaartse verzameling.

Daarnaast kan je oefeningen doen waarbij je hem traint om zijn voeten meer te bewegen in zijgangen. Ik denk dan altijd aan de film happy feet (met die dansende pinguin) Het gaat er daarbij om dat hij leert snel zijn voeten op te tillen en ergens anders neer te zetten. Dus kleine vlotte pasjes.

Als je iets wilt bereiken en je hebt het totaal plaatje in je hoofd, probeer het dan op te breken in kleine stukjes en train die stukjes afzonderlijk tot je ze beheerst en ze altijd en overal in alle gangen kan vragen. Daarna ga je trainen om elementen samenvoegen tot het plaatje compleet is.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:30

dapperdier schreef:
Werken aan nagevelijkheid in de eerste stappen. Eerst langzaam dan maar. Als je paard zijn frame kan behouden dan kan je snelheid gaan vragen. Het juiste `frame`is een bolle rug doordat hij zijn bekken kantelt, buikspieren aanspant en ook van voren rond blijft. Het plaatje is vergelijkbaar met verzameling in de dressuur. Hoe meer je dus verzameling traint hoe meer je paard dat kan toepassen in de achterwaarts. Du actief in voorwaartse verzameling = actief in achterwaartse verzameling.

Daarnaast kan je oefeningen doen waarbij je hem traint om zijn voeten meer te bewegen in zijgangen. Ik denk dan altijd aan de film happy feet (met die dansende pinguin) Het gaat er daarbij om dat hij leert snel zijn voeten op te tillen en ergens anders neer te zetten. Dus kleine vlotte pasjes.

Als je iets wilt bereiken en je hebt het totaal plaatje in je hoofd, probeer het dan op te breken in kleine stukjes en train die stukjes afzonderlijk tot je ze beheerst en ze altijd en overal in alle gangen kan vragen. Daarna ga je trainen om elementen samenvoegen tot het plaatje compleet is.

Het probleem is dat als hij een bolle rug heeft en buikspieren aanspant en van voor ook rond blijft, hij alsnog op de voorhand hangt..
Wat voor oefeningen bedoel je dan om vlotter te worden in zijn benen zeg maar?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:34

Let er ook op dat je het achterwaarts gaan niet op de hand rijdt, maar echt op de beenhulp. Op het moment dat je teveel hand gebruikt, dan kruipen ze vaak achter de teugel en ook makkelijker op de voorhand. Een goede overgang naar het halt, waarbij de achterhand er echt bij is, is het eerste wat goed moet zijn.

*edit: ik zie nu dat het hier om western gereden paarden gaat, bovenstaande is gebaseerd op Engelse dressuur, ik weet niet hoeveel verschil daarin zt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:44

dapperdier schreef:

Leerzame uitleg, ook voor een niet-reining ruiter.

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:01

Eigenlijk ben je al goed opweg. Ik zou vooral oefenen in stap het laagrijden zodat hij misschien daarna wat gaat zakken in de achterwaarts en dan misschien wat meer op de achterhand gaat lopen. Dat is mijn enige tip