[WN] Voeding Quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Voeding Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 18:53

Ik kom er niet uit..
Ik heb een 4 jarige Quarter die niet vollop in training staat, hij krijgt ongeveer 4 keer per week beweging waarbij die niet volledig wordt uitgeput. De ene keer doet ie wat meer dan de andere keer.. En daarbij zo nu en dan een lekkere buitenrit.
Ikheb niet het idee dat hij het zwaar heeft en geen energie heeft. Toch denk ik dat ie wel wat meer mag en kan gebruiken. Hij wordt absoluut niet dik.

Nu staat ie wat meer stil ivm soort van vakantie, maar ik wil het trainen weer op gaan pakken.

Wat moet ik nu voeren? Ik lees zo veel verschillende verhalen dat ik er niet meer uitkom.
Het liefst voer ik hem Care4Life van Pavo of Nature's Best (iets in die richting). Omdat ik meer van de pietamientjes ben :o .
Maar ik weet dat dat voor een 4jarige in training niet voldoende is.
Hij krijgt nu: zo nu en dan wat care4life, westernmix van Cavalor als hij gewerkt heeft en basisbrok (wordt op stal standaard gevoerd)...
De westernmix, daar zit ook nogal wat suikers en zetmeel in. Maar dan denk ik, het heet niet voor niets WESTERN Mix. Ik ben bang dat ik hem over voer, of onder voer. Ik wil absoluut geen suiker allergie of dat soort gekke fratsen ontwikkelen...

Dus, heb jij het beste idee? Of de goede oplossing? Laat het me dan aub weten...

WAT VOER JIJ? :)

xDenies

Re: Voeding Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:08

Cool Mix van Havens, geweldig voor - krijgt mijn Quarter en Arabier ook :)

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:14

Mijn quarterdame van 19 krijgt 2x daags een beetje muesli. Meestal nature's best.
Verder veel ruwvoer. Zij komt ook niet heel makkelijk aan, we rijden recreatief en graag buiten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:16

Amnero schreef:
Mijn quarterdame van 19 krijgt 2x daags een beetje muesli. Meestal nature's best.
Verder veel ruwvoer. Zij komt ook niet heel makkelijk aan, we rijden recreatief en graag buiten.

Hier paint merrie van dezelfde leeftijd en met dezelfde soort activiteit:
3x daags een hand Subli Zonder en 3x per dag kuil. ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 20:22

Als ik op de verpakking van Havens Cool Mix kijk, dan zit er bizar veel zetmeel in..

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:32

Ik voer subli dieetmix. Ben er erg tevreden over omdat er weinig zetmeel in zit en ze nog steeds genoeg energie heeft!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:14

Ik voer op dit moment nog cool mix van havens, maar idd door de hoeveelheid zetmaal stap ik over op Care4Life. Waarom zou dit niet voldoende zijn voor je paard?

Kijk niet teveel naar labels die door een fabrikant aan voer worden gegeven. Western mix geeft niet ineens aan dat een paard die western bereden wordt wel over grote hoeveelheden suikers/zetmeel kan. Elk paard is verschillend :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:26

Hoeveel van dat voer geef je?

En hoeveel ruwvoer krijgt hij?
Toch vrij essentieel en wordt niet door je genoemd

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 10:18

XoNo schreef:
Ik voer op dit moment nog cool mix van havens, maar idd door de hoeveelheid zetmaal stap ik over op Care4Life. Waarom zou dit niet voldoende zijn voor je paard?

Kijk niet teveel naar labels die door een fabrikant aan voer worden gegeven. Western mix geeft niet ineens aan dat een paard die western bereden wordt wel over grote hoeveelheden suikers/zetmeel kan. Elk paard is verschillend :)

Vind je of is dat voldoende voor een paard in training? Ik ben er helemaal weg van maar iets in mij zegt dat er wat basisbrok of dergelijk bijmoet

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 10:21

Romkabouter schreef:
Hoeveel van dat voer geef je?

En hoeveel ruwvoer krijgt hij?
Toch vrij essentieel en wordt niet door je genoemd

Hij staat nu vollop op het land, straks verhuis ik naar een andere stalling waarbij t gras minimaal is. Straks krijgt hij vier maal daags kuil (ook op t land extra) en brok.

Voor het zomer/gras seizoen kreeg hij drie of vier maal daags kuil (een halve plak van zo een grootte baal) en 1/1,5kilo brok (halve basis van stalling zelf en de rest van mij)

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 04:24

ch_ntii123 schreef:
Voor het zomer/gras seizoen kreeg hij drie of vier maal daags kuil (een halve plak van zo een grootte baal) en 1/1,5kilo brok (halve basis van stalling zelf en de rest van mij)

Dus 4 x 0,5 = 2 volledige plakken kuil van een grote baal per dag per paard?
Ik zou eerst even kijken hoe hij het daar op doet, want dat lijkt mij al ruim voldoende (mits het goede kwaliteit is natuurlijk)
Die van mij krijgen minder en die zijn soms zelfs een beetje te goed in conditie....
(Wel een goede pensionstal want dan eet hij al gauw € 100,= aan kuil per maand, daar moet geld bij :P )

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:09

Natascha dH schreef:
ch_ntii123 schreef:

Dus 4 x 0,5 = 2 volledige plakken kuil van een grote baal per dag per paard?
Ik zou eerst even kijken hoe hij het daar op doet, want dat lijkt mij al ruim voldoende (mits het goede kwaliteit is natuurlijk)
Die van mij krijgen minder en die zijn soms zelfs een beetje te goed in conditie....
(Wel een goede pensionstal want dan eet hij al gauw € 100,= aan kuil per maand, daar moet geld bij :P )

Absoluut! Alleen toch ga ik verhuizen :)
Als ik je verhaal goed begrijp, zou jij geen extra brok geven? Naast de goede porties kuil?
Als je dat bedoeld, haalt hij dan al zijn energie uit t kuil? En zn eiwit voor spieropbouw?
Dank!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:19

ch_ntii123 schreef:
Absoluut! Alleen toch ga ik verhuizen :)
Als ik je verhaal goed begrijp, zou jij geen extra brok geven? Naast de goede porties kuil?
Als je dat bedoeld, haalt hij dan al zijn energie uit t kuil? En zn eiwit voor spieropbouw?
Dank!

Voor de benodigde aanvulling op het voer (en dan ben ik niet bang voor eiwitten, daar ben ik zoiezo voorzichtig mee, heb meer problemen met teveel dan met teweinig gezien), dan denk ik aan mineralen en sporenelementen, krijgen ze minimaal 0,5 kg basisbrok subli 2 dd. Als er veel gewerkt wordt (alleen dan), wordt dat opgevoerd naar 1 kg 2 dd. Ohja en de drachtige merries krijgen 0.5 merrieveulenbrok (en waren te vet) en nu bijna 1 kg omdat ze zogen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:06

Mijn paard krijgt haar mineralen uit een mineralenblok (liksteen). Oók toen ze 4 jaar was, nu is ze 7 en in training.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:35

2 ruinen (quarter en appaloosa) in de DTA competitie: hooi en voordroog ( ze krijgen zo veel dat ze een klein beetje overlaten), 1x per dag een pond Alpen grun muesli van Agrobs, soja olie (voor de energie) en af en toe wat kamille of brandnetel of zo.
Ze zien er heel goed uit en presteren prima. Moet er wel bij zeggen dat ze overdag (zomer en winter) buiten lopen in een heuvelachtig afwisselend bos-heide gebied.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 06:48

Bij ons op stal (allemaal quarters) is de basis eigenlijk onbeperkt hooi/voordroog en 2 scheppen (1 ochtend 1 avond) musli (westernmix of fonckmix) van Lannoo. Maar er wordt gekeken naar het paard. Sommige krijgen in totaal maar 1 schep anderen in totaal 4. Wij proberen wel het voeren qua hoeveelheid zo veel mogelijk gelijk te houden. Dus niet de ene dag een schep meer dan de andere omdat hij dan meer hoeeft moeten.
Pas bij wat langer durende wijzigingen in beweging (bv gaat training in of moet stilstaan een tijd ofzo) passen we het aan. Ook weer afhankelijk van het paard.

Het is denk ik belangrijk dat ze een goede basis krijgen in voer voor de vitaminen ed. Maar daarin voeren wij niet meer dan een paard nodig heeft. Wordt hij (ondanks onbeperkt hooi) schraler of heeft meer energie nodig gaat het voer wat omhoog.
Het is ook soms afhankelijk van jaargetijde (die van mij heeft in de winter echt meer nodig dan in de zomer) en de leeftijd.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:07

Ik ben gister aan het internette geslagen en gekeken naar de hoeveelheden eiwitten, zetmeel en suikers... Melasse kon ik niet vinden.

Ik ben uitgekomen op een Subli Basisbrok met 18% suiker + zetmeel, en geloof 13 % eiwitten. Er zitten veel eiwitten in en weinig suikers en zetmeels ten opzichte van andere brokken (ook westernbrokken!!)
Daarnaast kom ik uit op Care4Life omdat hier geen melasse inzit en maar 9% suikers en zetmeel...

ik dacht zelf om bij elkaar te voeren, en dat aan te passen aan wat hij nodig heeft..

Goed idee? :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:03

ik voer ook subli basis. 1 kg per dag. (geen zware training, 3 x weeks half uurtje) als ik gereden heb krijgt ze wat subli mueslie met kruiden.
verder veel hooi. het liefst 8 kilo (2 % van haar lichaamsgewicht) maar als ze veel op t land staan is dat iets minder.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:24

Ik heb mijn paint x haflinger een paar maanden C4L gegeven. Het is een eczemer, dus dat leek me wel goed voor hem. Na die paar maanden zag hij er niet meer uit. Ondanks grote hoeveelheden goed hooi werd hij dof, mager en had geen looplust meer.
Nu krijgt hij muesli en spelt van Bio-Ron, en hij ziet er fantastisch uit. We rijden ongeveer 5 keer in de week, buiten en trainen in de bak. Hij is mooi bespierd, glimt alsof hij net een wasbeurt heeft gehad, heeft veel looplust en minder last van jeuk dan voorgaande jaren!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:07

Ik voer de care4life. Twee keer per dag 1/2 schep aan mijn 3 jarige. Is licht in training. Doet het er tot nog toe goed op. Moet ik wel zeggen dat hij ook gevoelig is voor jeuk, dus bewust voor weinig suiker en zetmeel gekozen. Hij krijgt ruim hooi.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 05:20

Mijn paard werd ook mager op de care4life, nu weer gewoon 3/4 kilo Equifeet per dag, beetje lijnzaadolie en een vitamine brokje. En hier doet ie het top op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:40

Als je van de vitamines bent, dan zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld Marstall Force of Pavo Vital Complete. Dat is een compleet vitaminebrokje waar je maar weinig van hoeft te voeren naast voldoende ruwvoer.
Mocht hij wat schraalzijn en wat ondersteuning kunnen gebruiken voor opbouw van spieren, kun je denken aan iets met wat hoger eiwit gehalte. Dan kom je al snel op een muesli uit.
Een goede muesli zonder suiker en melasse is Marstall Vito. En verder vind ik zelf de kruidenmuesli (met of zonder haver) van Hippostar erg fijn. Hier zitten alleen wel wat meer suikers in.

Zetmeel zet om in suiker. Dus een laag suiker gehalte, maar een hoog zetmeel gehalte heeft hetzelfde effect als een hoog suikergehalte.
Houd zowel melasse als suiker en zetmeel het liefst zo laag mogelijk, tenzij je paard wat meer energie nodig heeft. Suiker geeft energie (koolhydraten), eiwit ondersteunt spieropbouw.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:21

Ik vind de vito teveel knoflook bevatten... Ik geeft het af en toe een handje voor de extra.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:45

Mijn quartermerrie van 6 krijgt alleen onbeperkt hooi als basis. Daarnaast krijgt ze wat fibra voor de vitamines en mineralen en een liksteen. Fibra heeft geen toegevoegde melasse. Zij staat nu niet in training. Als ik straks meer met haar ga doen, blijft de basis gelijk en zal de fibra wat meer worden.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:15

Hooi (met alfalfa) of 24/7 gras + liksteen. Hoeveelheid hooi ligt aan het paard of de kwaliteit van het hooi. En voor degene die naast onbeperkt hooi/gras nog steeds niet op gewicht blijven of veel werken krijgen dan een schep brok erbij (of mee, hangt weer van het paard af).