[WN] WRAN Belangrijke regelwijziging (wisselen van de teugelhand)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

WRAN Belangrijke regelwijziging (wisselen van de teugelhand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:55

Nieuwe regel:
Citaat:
De teugelhand mag niet gewisseld worden. Wisselen mag uitsluitend in de disciplines Versatile Horse (bij het hek) en de Trail indien dit bij het nemen van de hindernis wenselijk is en niet anders is voorgeschreven.

Oude regel:
Citaat:
De teugelhand mag niet gewisseld worden. Wisselen mag uitsluitend in de discipline Trail indien de hindernis dit vereist of in het parcours is voorgeschreven.

Ik vraag me af wat nu effectief het verschil is en wat er dan zo belangrijk aan is. Buiten dat er nu ook Versatile in staat.
In beide regels mag een teugelwissel niet, maar bij de oude regel staat er dat het wel mag indien de hindernis dit vereist en in de nieuwe staat "gewenst"

De oude regel vind ik een stuk duidelijker en is voor juryleden een stuk neutraler te beoordelen.
De nieuwe regel laat veel ruimte tot discussie, wat is namelijk "wenselijk" en wanneer dan?
En wenselijk voor wie? Voor de jury of voor de deelnemer?

Zie hier het artikel:
http://wran.eu/nieuws/belangrijke-regel ... eugelhand/

Magrathea

Re: WRAN Belangrijke regelwijziging (wisselen van de teugelhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:11

Het is inderdaad weer lekker vaag...
Is het hele verschil niet gewoon dat het in de Versatile ook mag? (Nam eigenlijk aan dat het daar überhaupt al gewoon mocht aangezien je daar gewoon een stukje trail hebt :o )

Qua vereisen-gewenst zijn... ik denk dat je tegenwoordig mag kiezen om niet van hand te wisselen. Anders staat het er alsof je per se van hand moet wisselen. Zou niet weten waarom je bij het hek niet van hand zou willen wisselen, maar goed, er zullen vast situaties zijn waarin dat voorkomt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:19

Vind de eerste wat duidelijker :)
Misschien waren er vaak onduidelijkheden?

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:51

In de "oude" regel staat dat van hand wisselen niet is toegestaan. In de nieuwe regel staat dat het wel is toegestaan maar dat men de teugels maar een keer mag overpakken.
Wat b.v. niet mag is: bij het rijden op een snaffle, de teugels in een hand nemen, naar het hek toerijden en de teugels weer in twee handen nemen als het paard van het hek wegloopt om daarna de teugels weer in een hand te nemen om het opnieuw te proberen.
Er zijn nogal wat ruiters die daar de mist mee ingaan, zeker in de lagere klassen.
Dus als de ruiter het wenselijk acht mag hij de teugels in een hand nemen.
Over de tekst kan je natuurlijk altijd discusieren!
Op de WRANsite staat nu een formulier waarmee je suggesties voor regelboekwijzigingen kan doen.
Als de suggestie door de regelgevingscommissie als nuttig wordt beoordeelt dan wordt deze in het volgende regelboek opgenomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:12

Ik vind de nieuwe regel wel duidelijk.
Je eindigt je parcours met de hand waarin je begonnen bent en alleen bij een hindernis waarin je niet anders kunt* mag je 'iets doen' met de teugels.

De tekst van Jan Trel daarentegen vraagt wel om verduidelijking:
Citaat:
Wat b.v. niet mag is: bij het rijden op een snaffle, de teugels in een hand nemen, naar het hek toerijden en de teugels weer in twee handen nemen als het paard van het hek wegloopt om daarna de teugels weer in een hand te nemen om het opnieuw te proberen.

Als je op een snaffle met 2 handen rijdt zul je bij het openen van een hek wel op één hand over móeten gaan. Als je klaar bent met het hek pak je weer op 2 handen.
Het lijkt mij logisch dat je tijdens de oefening met een hek NIET ook nog eens je ene teugelhand gaat wisselen en idd ook niet als het hek mislukt dit nog een keer gaat proberen :D
Citaat:
Dus als de ruiter het wenselijk acht mag hij de teugels in een hand nemen.

IMO niet dus :)
Het parcours moet het al dan niet wenselijk maken, de ruiter mag hier geen eigen keus in hebben!!

*Overigens zou dit door de opzet van een parcours al zoveel mogelijk vermeden kunnen worden door bijv. bij het hek maar één manier van daargang te accepteren.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:45

DubbelDun schreef:
Ik vind de nieuwe regel wel duidelijk.
Je eindigt je parcours met de hand waarin je begonnen bent en alleen bij een hindernis waarin je niet anders kunt* mag je 'iets doen' met de teugels.
Dit was al zo, er staat namelijk "Wisselen mag uitsluitend in de discipline Trail indien de hindernis dit vereist".
De toevoeging Versatile is zinloos, want de proef zijn dusdanig dat de hindernis het nooit vereist (er staat niet beschreven hoe je het hek open en dicht moet doen)

DubbelDun schreef:
Het lijkt mij logisch dat je tijdens de oefening met een hek NIET ook nog eens je ene teugelhand gaat wisselen en idd ook niet als het hek mislukt dit nog een keer gaat proberen :D
Dat lijkt mij ook, maar blijkbaar omdat er in de lagere klassen veel 0 scores door ontstonden doordat uiters het niet zo logische vonden is de regel aangepast en staat er nu 1x bij.

DubbelDun schreef:
Het parcours moet het al dan niet wenselijk maken, de ruiter mag hier geen eigen keus in hebben!!
Mee eens, maar nu mag de ruiter het dus lekker zelf bepalen en van hand wisselen als hij/zij dat wenselijk acht.

Jan_Trel schreef:
Op de WRANsite staat nu een formulier waarmee je suggesties voor regelboekwijzigingen kan doen.
Been there, done that (al vrij lang voordat dat formulier er was ;) ). Wat mijn ervaring daar over is zal ik je besparen :D

Nou ja, voor iedereen die het nog niet wist: de regel is dus aangepast.
Lees hem goed door en doe er je voordeel mee!
Nog een keer de link: http://wran.eu/nieuws/belangrijke-regel ... eugelhand/

Lees ook de rest van het regelboek dan even: http://wran.eu/files/file/WRAN%20Regelboek%202011.pdf

succes bij je volgende wedstrijd!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:58

Wacht ff.....begrijp ik het nu goed, dat de ruiter vanaf nu zelf mag kiezen of ie zijn teugelhand wisselt bij het hek??? Als er bv alleen staat "work the gate" zonder hoefjes op de tekening?

Stel: je rijdt op 1 hand bv teugels in rechterhand en je besluit het hek met je rechterhand te openen omdat je dat zelf makkelijker vindt, zodat je er bv voorwaarts doorheen kan gaan....Dat mag vanaf nu dus gewoon???

Terug van regel gelezen te hebben.....En hoe zit dat dan bij de pick up??? In de versatile wordt duidelijk het hek bedoelt omdat dat tussen haakjes staat, bij trail staat verders niets. Geldt dit dan ook voor de pickup??

@Romkabouter, tof dat je het hier onder de aandacht brengt. Ik kijk niet dagelijks op de wran site.

Volgens mij is het ook (nog) niet door de WRAN aan de leden rond gemaild. :)*
Laatst bijgewerkt door CounTree op 17-05-13 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Re: WRAN Belangrijke regelwijziging (wisselen van de teugelhand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:07

correct, zo lees ik het ook

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:22

Nou lekker makkelijk dan en zelfs bij alle levels! Leer net mijn dochter dat ze bij de pickup niet mag wisselen....

Ik denk dat we hier maar "de old fashion way" aanhouden...dan doen we het immers altijd goed ook bij de andere verenigingen en als het een keer wel staat voorgeschreven is het hopelijk appeltje eitje ;-). Met alleen de makkelijke manier kiezen komen we er niet. :Y) :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:34

goeie instelling +:)+

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:38

zo staat het nu als wijziging
Citaat:
507. De teugelhand mag niet gewisseld worden. Wisselen
mag uitsluitend in de disciplines Versatile Horse (bij het
hek) en de Trail indien dit bij het nemen van de hindernis
wenselijk is en niet anders is voorgeschreven. Het
wisselen van de teugelhand dient in dat geval direct voor
(1x) en direct na (1x) de hindernis duidelijk te gebeuren.
Als handwissel wordt het tevens beschouwd als een
deelnemer die met trens of bosal rijdt tijdens de uitvoering
van een hindernis, die het rijden op één hand vereist, de
teugels tussentijds in twee handen neemt.
Ook hierbij geldt: een (1) keer voor de hindernis en een
(1) keer na de hindernis.
Het meer dan één keer de teugels overpakken levert een
0 score op.

het is toch zo als ik aankom rijden op het hek en de opening zit aan de linkerkant en ik rij met rechterhand dat ik het achterwaards pak , zodat ik niet hoef te wisselen van hand??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:44

@: cowboyberend : dat kan dus alleen als er geen steunbalk onder het hek zit, want dan mag die d us niet achterwaarts genomen worden ;)

Citaat:
Het meer dan één keer de teugels overpakken levert een
0 score op.
Het zou wel zo duidelijk zijn dat hier bij komt te staan 'binnen het hanteren van dezelfde hindernis'.
Nu zou je er uit kunnen opmaken dat het tijdens het hele parcours maar één keer mag :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 08:47

Je mag nu dus ook van hand wisselen en voorwaarts gaan als je dat makkelijker vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:01

Dit kan ook echt een instinkertje zijn :)

Citaat:
Als handwissel wordt het tevens beschouwd als een
deelnemer die met trens of bosal rijdt tijdens de uitvoering
van een hindernis, die het rijden op één hand vereist, de
teugels tussentijds in twee handen neemt.

Bij een pick-up <-> stukje lopen <-> en drop-down waarbij je het gepick-upte makkelijk vast kunt houden met een 2-handse teugelvoering ga je dus de mist in :) . Ook met een sleep die je samen met een 2-handse teugelvoering kunt verplaatsen is dat het geval.

Eigenlijk - als je er diep over na gaat denken - is Trail met 2-handse teugelvoering al een beetje vreemd.
Immers de ruiter en het paard zijn nog niet toe aan een 1-handse teugelvoering (niks mis mee, het is een leerproces), maar dan gaan we ze in wedstrijdverband allerlei moeilijke oefeningen laten doen met één hand waar ze met normaal sturen nog niet aan toe zijn :D (jftsotd ;) )

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:27

Jullie denken een beetje te moeilijk. Het is gewoon zoals het staat.
Je MAG van hand wisselen (of bij een snaffle, de teugels in een hand nemen) en als je de hindernis genomen hebt Moet je weer terug naar de teugelhand waarmee je gestart bent.
Het tussentijds switchen van teugelhand is niet toegestaan. Vooral in de L5 en L4 worden hier veel fouten mee gemaakt, vandaar dat het er nog een keer specifiek bij staat dat het maar 1 keer mag.
Als voorgeschreven is hoe je de hindernis moet nemen dan moet je dat natuurlijk wel doen anders heb je een 0 score.
En Romkabouter, met jouw suggesties is wel degelijk wat gedaan, al worden dingen natuurlijk niet altijd 1 op 1 overgenomen.
Misschien ff wachten totdat de regelwijzigingen gepubliceerd worden. Regelboek wijzigingen gaan niet zomaar, daar wordt lang over nagedacht en gewikt en gewogen voordat ze worden doorgevoerd.
Na het NK komt er een nieuw regelboek uit waarin alle suggesties zijn verwerkt die we hebben ontvangen. Maar sommige suggesties gaan gewoon niet
v

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 10:08

Jan_Trel schreef:
En Romkabouter, met jouw suggesties is wel degelijk wat gedaan, al worden dingen natuurlijk niet altijd 1 op 1 overgenomen.

Ik weet dat er naar gekeken is Jan en ik weet ook wat er mee gedaan is ;)