[WN] WRAN L2 Rookie: wat is dit precies (in vergelijking met L3)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

WRAN L2 Rookie: wat is dit precies (in vergelijking met L3)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:57

Bandito en ik zijn dit jaar voor het eerst L3 gestart en dat gaat hartstikke lekker :D
We willen heel graag meedoen met de DWRF in de Uithof dit jaar, want ik kon zweren dat L3 hieraan kon meedoen.
Oeps, foutje.... dat moet dus L2 Rookie zijn :o

Kan iemand mij meer vertellen over deze klasse? Want ik lees er in het regelboek niets over?
Inmiddels heb ik begrepen dat je hieraan mee mag doen als de L3+25 bent (wat we inmiddels zijn).

Hoe verhoudt de L2 Rookie zich ten opzichte van de L3 qua niveau?
Moet je op 1 hand, of mag je ook op 2 handen? Cap of hoed? Etcetc.

:wave:

Romkabouter

Re: WRAN L2 Rookie: wat is dit precies (in vergelijking met L3)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:11

Het is een klasse die in het leven is geroepen om meer deelnemers te krijgen op het WRAN NK.
Het wordt dan ook alleen op een NK uitgeschreven en het is L2 voor mensen in de L3 die 25 punten of meer hebben maar op één of andere manier nog niet naar de L2 willen. Wel met hoed en met 1 hand (senior paard dan)

Omdat deelnemers in de L1 en L2 uitbleven, is de L2 Rookie bedacht om op het NK nog enigzins iets van deelnemers te krijgen. Dit was al toen het in Marieenheem was en daarna overgenomen naar het DWRF.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:53

Dank je wel voor je reactie!

Wat gek, is dat echt de reden? Waarom schrijven ze dan niet gewoon L3 uit?
Spannend, dat wordt hard trainen dan de komende tijd om op 1 hand te starten :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:12

Rumpleteaser schreef:

Gaat je lukken! +:)+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:50

Rumpleteaser schreef:
Wat gek, is dat echt de reden?

Ik denk dat de meningen verdeeld zijn :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:19

Rumpleteaser schreef:

je kan het wel... lekker zo doorgaan, kom je al een heel eind.. succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:37

Thanks voor de support :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:15

ach, je weet wie t zegt :+

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:50

Hey Rumpleteaser, daar gaat Cyann ook voor L3 + 25 punten. = Rookie L2 oftewel NK starten. En in geval van mijn dochter ook de FNW jeugd, daar schijn je ook minimaal L3 + 25 punten voor te moeten hebben.

De Rookies op het NK moeten dan volgend seizoen L2 starten. De L2 heeft tot op heden veel minder deelnemers dan het huidige L3 level en dat vind ik wel heel erg jammer. De L3 is telkens zo heerlijk vol, dat is veel leuker. Een jaartje door in de L3 zou ook geen kwaad kunnen, zeker niet voor iemand die allround start (incl. ssh en iht), dan zit je zo aan 25 punten.

Ik heb de punten van Level 3 reeds bekeken van iedereen die daarin start (zie wran site), maar er zijn er nog maar heel weinig die straks over moeten naar de L2. Gelukkig zijn er voor het NK nog genoeg wedstrijden...dus ff allemaal flink punten rijden, zodat we volgend jaar een volle L2 hebben!! *\o/* 8-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:15

CounTree schreef:
En in geval van mijn dochter ook de FNW jeugd, daar schijn je ook minimaal L3 + 25 punten voor te moeten hebben.

Nee, jeugd is gewoon jeugd zonder klasse restricties.
Het is natuurlijk wel zo dat als je op het NK wilt starten, je in een klasse moet uitkomen die uitgeschreven wordt. Dus L1/L2/L2 Rookie :)

CounTree schreef:
De Rookies op het NK moeten dan volgend seizoen L2 starten.

Ook niet :D

Lees dit:
Romkabouter schreef:
fvdhaak schreef:
Er is afgesproken op de ALV dat je maar op 1 NK L2 rookie mag starten je kan dan indien je niet meer als 75 punten hebt verzameld in de L3 weer terug naar de L3 maar wil je op volgend NK starten dan moet je dus naar de L2!

Bedankt Fred ;)

Zie: [WN-EV] Ned. Kampioenschap Westernrijden FNW

Het wran bestuur heeft echter toch nog toe verzuimd om hier echt duidelijkheid over te verschaffen, want in het regelboek wordt uberhaupt niet over L2 rookie gesproken. Dus wellicht kun je daarvoor het beste de WRAN benaderen.

CounTree schreef:
Gelukkig zijn er voor het NK nog genoeg wedstrijden...dus ff allemaal flink punten rijden, zodat we volgend jaar een volle L2 hebben!

Dit is dus exact waarom de hogere klasses steeds lager in niveau worden. Want met meer punten mag je dan wel L2, je bent niet perse beter :D
En als er dus niemand degradeert, wordt de L2 klasse steeds minder goed en daarna de L1 ook.
Daar kunnen de ruiters niks aan doen, dat is hoe het systeem werkt.

Nog wat historie over de L2 rookie (oud topic, niet meer reageren aub ;) ) [WN-AM] L2 Rookie ??????
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 18-05-13 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:19

je mag toch gewoon terug naar de l3 als je nog geen 75 punten hebt voor het nk? je mag daarna niet weer rookie starten , dus wil je weer mee doen dan moet je naar de L2. maar na dit nk verandert er toch veel

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:54

Berend ik mag het hopen, en ook dat ze nu eindelijk eens dat degradatiesysteem gaan invoeren. Want ik kan ROM alleen maar onderschrijven :j

Romkabouter schreef:
Dit is dus exact waarom de hogere klasses steeds lager in niveau worden. Want met meer punten mag je dan wel L2, je bent niet perse beter En als er dus niemand degradeert, wordt de L2 klasse steeds minder goed en daarna de L1 ook. Daar kunnen de ruiters niks aan doen, dat is hoe het systeem werkt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:04

Ehhh dat degradatiesysteem bestaat toch al... ik ben een paar jaar terug gedegradeerd naar de L3 omdat ik 2 jaar geen punten gehaald had (tja als je geen shows rijd...)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:05

iedereen gaat hier wel de fout in met 25 punten , het is meer als 25 punten . dus 26 ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:08

crazycactus schreef:
Ehhh dat degradatiesysteem bestaat toch al... ik ben een paar jaar terug gedegradeerd naar de L3 omdat ik 2 jaar geen punten gehaald had (tja als je geen shows rijd...)

Als je in een jaar geen punten rijdt, dan krijg je 5 punten aftrek. Dus ook als start je maar 1 keer en je haalt een punt, heb je al geen aftrek meer.
Wanneer je overstapt naar de L2 of L1 kun je rijdt dat jaar 3x een wedstrijd met 3 onderdelen waar je altijd onderaan eindigt haal je door de kleine hoeveelheid deelnemers altijd nog wel een punt als je geen 0 score krijgt.
Dat is dus in één jaar 3x1 punt x3 wedstrijden = 9 punten.
Daarvoor kun je dan al 2 jaar niet starten voordat je weer terug moet. (eerste jaar kom je op 4 en het tweede jaar pas onder de 0, -1 in dit geval)
Ga je in die 2 jaar wel een keer rijden, haal je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel een punt en duurt het al 3 jaar voordat je terug moet.
Snappie :D

Praktische gezien betekend dit dat alleen mensen die een paar jaar lang geen shows rijden wellicht degraderen. In mijn geval zou ik 9 jaar niet moeten starten voordat ik terug moet naar de L2, ik sta nu op 44 punten heb ik gezien. Dan is er al een keer 5 punten af volgens mij :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:31

Precies wat ROM zegt. Ik heb het zelf ook al gehad. Stond op 26, heb een jaar geen wedstrijden gereden en kreeg dus 5 aftrek. 1 wedstrijd gereden (en zo goed ging dat niet) en gelijk weer 5 punten erbij. Ik kan dus 6 jaar geen wedstrijd meer rijden om gedegradeert te worden.
En de meeste punten die ik gehaald heb staan op naam van mijn oudje, die dus allang niet meer meegaat op wedstrijden.

Ze hebben toen zo mooi het levelsysteem van de EWU overgenomen, alleen het degradatiesysteem maar achterwege gelaten. Want daar is WEL een degradatiesysteem verbonden aan het levelsysteem. En je zult daar ook echt ervoor moeten rijden om in je level te blijven. Daarmee hou je het niveau op peil wat in NL niet gebeurd.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:57

T wordt allemaal anders volgend jaar ;)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:27

@ romkabouter, wat betreft de FNW jeugd. Als waar is wat jij zegt, dan ben ik vorig jaar verkeerd geinformeerd hierover door het WRAN bestuur. Ik heb het toen speciaal gevraagd specifiek voor FNW jeugd.
Van de NRHA jeugd onderdelen weet ik dat het qua punten niet uit maakt, dat kan ik in het NRHA regelboek terug vinden.

Dat je in de L3 mag blijven starten, dat wist ik niet. Dat is dan zeker deze ALV besloten of loop ik achter? Dat is wel ideaal, want omdat mijn dochter allround start, heeft ze vrij snel veel punten, terwijl het per onderdeel nog wel eens te wensen over laat.

Ben het helemaal met je eens qua nivo, de ene rijdt 5 onderdelen op een wedstrijd en pakt punten terwijl de ander slechts 2 onderdelen pakt. Laatst genoemde zal veel beter zijn best moeten doen om aan minstens 26 punten te komen.

Mijn dochter laat ik zo veel mogelijk allround starten (en gelukkig doet ze dat graag) ivm zoveel mogelijk verschillende ervaring opdoen. Het NK zie ik ook als een mooie generale repetitie. Maar als ze na het NK Rookie L2 nog L3 mag starten....Nou super, dan laat ik haar niet volgend seizoen als 12 jarige in de L2 starten, dat zie ik haar liever nog een jaartje tussen de drukte in de L3 rijden. Dat is toch veel leuker.

Bij de DAWRA moet ze volgend jaar wegens te veel punten al bij de Amateurs starten, wat in de praktijk inhoud dat ze dan vaak samengevoegd met open ruiters zal rijden. In dit geval is dat dan weer ideaal als voorbereiding op NK volgend jaar. Ja, ik kijk een beetje vooruit :o :+

Maar goed, ik lees ook dat het allemaal anders gaat worden volgend jaar!?? Geen idee wat, al ben ik nu wel stiknieuwsgierig :P , maar kan niet anders dan een verbetering zijn. _/-\o_

oh ik ga mijn onderschrift aanpassen....thanks cowboyberend. Net de link gelezen van Romkabouter, nu snap ik meteen hoe ik aan die "verkeerde" info kom....
Staat t nu inmiddels wel ergens duidelijk zwart op wit in een officieel stuk, want wat is nu waar?? Niet vervelend bedoelt, maar iedereen kan wel wat roepen, als je begijpt wat ik bedoel %)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:51

cowboyberend schreef:

Niet elke verandering is een verbetering.

CounTree schreef:
Geen idee wat, al ben ik nu wel stiknieuwsgierig :P , maar kan niet anders dan een verbetering zijn. _/-\o_

Ik zou alvast een cursus "omgaan met teleurstellingen" gaan volgen :D

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:13

Romkabouter schreef:
cowboyberend schreef:

Niet elke verandering is een verbetering.

denk deze veranderingen wel

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:18

Ik deel je mening niet.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:43

Romkabouter schreef:
CounTree schreef:
Geen idee wat, al ben ik nu wel stiknieuwsgierig :P , maar kan niet anders dan een verbetering zijn. _/-\o_

Ik zou alvast een cursus "omgaan met teleurstellingen" gaan volgen :D

Nee dank je, heb de WRAN cursus al afgerond. Maar wie weet gaan we voor de interessantere vervolg cursus ;). Ligt er aan wat dat inhoud, schijnt nogal misterieus te zijn :+

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:26

eerst zien, dan oordelen.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:27

Voor de FNW jeugd moet je volgens mij wel 25 punten in de L3 gehaald hebben om te mogen starten. :j
Of het moet inmiddels veranderd zijn :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:57

Volgens dit document moet je gewoon op L3 niveau gestart hebben en staat er niks over 25 punten.
http://www.westernsport.nl/downloads/FNW_JEUGD_INFO.pdf

De NK klasses zijn L1, L2 en L2 Rookie en géén L3. Voor de L2 Rookie moet je natuurlijk wél L3+25 zijn, misschien dat daar het misverstand vandaan komt?