[WN] erv div opfok en gevolg quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

erv div opfok en gevolg quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 22:54

Bij onze orientatie op een evt nieuw jong paardje, komen we weer heel wat leuks tegen. Met alle ervaring en info die we tegenwoordig hebben, vind ik het steeds moeilijker om goed te kiezen. We hebben tot nu naar leeftijd tussen de 2 en 4 jr gekeken. Buiten de ''normale'' zaken om, heb ik ook wat bedenkingen over hoe de opfok is geweest. Ik heb zelf wel lichte voorkeur en ons veulens zo opgevoed destijds, maar alles heeft zijn voor-en nadelen, dus snap anderen ook als ze voor iets anders kiezen. Ik ben alleen benieuwd of er wezenlijke verschillen zijn te merken in gezondheid, karakter, stalondeugden, en vermogen ( van het paard ) op langere termijn.

Even wat vb die we tegenkomen;

grote groep van gelijk geslacht hele jaar door buiten
grote groep van gelijk geslacht zomers 24/7 buiten en swinters in 1 grote stal.
grote groep gemengd met div leeftijden 24/7 buiten
per 2 in een stal, overdag buiten, kleine groep
in eigen stal, overdag in gemengd klein groepje

Alles heeft voor en nadelen nogmaals. Ik begrijp dat mensen zuinig zijn op hun paard en er in grote opfok ook weleens wat gebeurt wat schade kan geven. Ook hoorde ik de motivatie van iemand dat ze dan niet allemaal evenveel voeding binnen krijgen.

Ontwikkeling van veel bewegen is lichamelijk natuurlijk heel goed. En van x aantal uren op stal krijg je verveling en wat groeiachterstand. Hoewel het bij quarters moeilijk te beoordelen is tot nu toe.

Karakter tot nu vind ik meer afhangen van ouders van het paard en degene die ermee omgaan, dan het verschil in opfok.
Wel vind ik 2 jarige die 24/7 buiten lopen nog behoorlijk schrikachtig. Aan de andere kant, zolang ze geen slechte ervaringen opdoen, is dat niet een probleem waar je niet mee aan de slag kunt. Kort gezegd; beter geen ervaringen, dan slechte ervaringen.

De echte vragen;
Wie heeft voorbeelden van de verschillen in gezondheid, dus beenwerk, spieren etc?

Wie heeft veulen en opfok brok gegeven naar leeftijd en wie heeft het paard va jong als quarter gevoerd of totaal anders + reden?

We hebben al diverse paarden gekocht, maar je wordt een beetje bang gemaakt en we denken nu eigenlijk veel beter na dan vroeger waar we op een paardje vielen, het lieten keuren en kochten.

Ben heel erg benieuwd naar wie wat heeft gekozen. Soms weet je het misshien niet eens. Mijn huidige paardje was 4 en bekeken zoals hij toen was. Heb ook weleens een 1,5 jarige met achterstand gehad die op stal had gestaan. Die heeft het bij ons nog in een jaar goed ingehaald en heeft het prima gedaan. Beiden geen quarter.
Mijn quarter merrie kochten we ooit als 5 jarige, kwam zo uit Amerika en geen idee van haar verleden toen. Ook nog lang niet bewust van de erfelijke aandoeningen die we nu kennen, maar goed, was 16jr geleden.

superpony

Re: erv div opfok en gevolg quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:58

Niemand die zijn ervaringen wil delen?

bijv; heb er 1 uit de opfok, was niks mee gedaan en is super braaf, gezond en sterk. Of juist lastig om mee te werken, heeft tekorten gehad

Of; Heb hem thuis gehad bij de anderen, is super braaf en gezond of juist lastig en loopt achter qua ontwikkeling

of; heb er eentje gekocht van 1,2,3 jr die aan huis stond, op pension en liep vreselijk achter. Jaar extra gegeven en helemaal oke. Of mee ana het werk gegaan en helemaal oke. Of blijft tegen blessures aanlopen etc

Kwam ook nog een paardje tegen die thuis werd gehouden in klein groepje en 's nachts op stal. Beestje werd al va zijn 1e regelmatig gelongeerd, omdat hij het volgens de eigenaar aangaf een werkje te willen doen. Ik denk zelf dat ze op die leeftijd erg nieuwsgierig zijn naar wat je doet en met weinig buiten, of een klein groepje, zonder een leeftijsdgenootje wel gaan vervelen. Hoewel ze daar misschien ook aan wennen?

En een 3 jarige die echt niks kent en alleen in een grote groep gelijke seze heeft gelopen.

Wij zoeken geen topshow paard, maar wel een paard die leuk mee komt in de training en verder super braaf is.

Ben echt benieuwd, maar reacties mogen per pb, want het is niet mijn bedoeling fokkers of opfokadressen zwart te maken. Het is puur zoals boven gezegd; ik kijk naar mijn wensen, maar met de huidige kennis en ervaringen ben ik best angstig om straks tegen problemen aan te lopen, die misschien voorkomen hadden kunnen worden als ik ook naar dit gedeelte goed kijk. Naast de zaken waar we sowieso altijd naar kijken natuurlijk. Bij een 1,2 of 3 jarige zegt een keuring nog niet alles.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:30

Was het maar zo makkelijk dat alles afhangt van de opfok.... ;-)
Het is gewoon één van de zooooovele factoren. Alles verschilt van paard tot paard

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:53

He is ook echt een moeilijke vraag. Mo heeft destijds eigenlijk alles meegemaakt. Eerst in met 2 leeftijdsgenoten in de nacht op stal (wel een hele grote) en overdag op paddock, vervolgens door omstandigheden verhuist naar een opfok, wel een hele goede waar ze met meerdere leeftijden (tot 2 jaar) in het land stonden maar 'savonds in een grote loopstal waar ze vastgebonden hun eten kregen (dus ieder voldoende voer en tegelijk leren dat vaststaan normaal en fijn is). Daar heeft hij een half jaar gestaan en moest hij weg omdat ze een weiland minder kregen. Toen is hij gecasteerd en heeft hij de tijd erna in een gemengde groep (met ook volwassen paarden) overdag buiten en in de nacht in een eigen stalletje. Resultaat was een flexibel en goed te hanteren paard. Helaas heb je er vrees ik niet zoveel aan omdat alle mogelijkheden zo'n beetje langs zijn geweest...
Ik denk dat het ook vooral afhangt van je paard wat de betere oplossing is. Een van nature schuw en verlegen paard zou ik liever niet in de opfok zetten waar je weinig contact kanhebben met je paard terwijl ik dat voor een van nature mak paard weer wel zou doen. Sowieso wil je dat een jong dier veel kan bewegen en veel contact heeft met andere paarden maar dat kan op heel veel manieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:46

Jaycee_ schreef:
Was het maar zo makkelijk dat alles afhangt van de opfok.... ;-)
Het is gewoon één van de zooooovele factoren. Alles verschilt van paard tot paard

Ja, dat snap ik. Wij hebben ook meerdere paarden gehad over de jaren en nooit naar dit onderdeel gekeken toen. We bekeken een paard en een paard dat ons op alle fronten aansprak, lieten we keuren en klaar.

Nu weten we zoveel meer, dus ben ik gek genoeg angstiger.

Ik zag laatst een 2 jarige die echt al een bommetje was, veel in de hand geweest en overdag buiten. Maar kwam ook een paardje tegen van 2 waar al veel teveel mee gedaan was, nu al erg onvriendelijk was naar andere paarden, veel alleen loopt en nog erg klein en onbespierd is. Die is nu zadelmak gemaakt en wordt licht gereden wat wel weer goed gaat.
Een 4 jarige die ook diverse adressen heeft gehad en nu zadelmak wordt gemaakt, maar in mijn ogen totaal niet ontwikkeld is en zelfs niet regelmatig loopt. Mensen zelf zien het niet en ouders zijn totaal anders.

De een voert veulenbrok of opfokbrok bij, de ander niks en kwam ook iemand tegen die al speciaal op quarter afstemt.

Ik kijk natuurlijk naar de ouders en het paardje zelf. Maar heb inmiddels ook al veel meegekregen van alle afwijkingen.

Een paard kopen geeft altijd risico's. Wij hebben veel mazzel gehad, maar ook weleens pech. Als ik nu een jaarling zou kopen en naar een opfok breng, zou die ook zomaar zijn been kunnen breken, ook al was ie op papier nog zo goed. Dat besef ik.

Ik vraag me alleen af of mensen echt spijt hebben van hun keus om een paard bij huis te houden en veel in de hand te nemen. Paardje meer tijd nodig had voor ontwikkeling, misschien minder sterk is? En ook stalondeugden vertoond.
Of dat men een dominant paardje heeft terug gekregen uit de opfok, een timide paardje of zelfs een acxhtergebleven paardje, omdat hij onderaan de ladder stond en nu pas uitgroeid nu hij op stal staat.

Alle scenario's zijn mogelijk natuurlijk.

@Troi, hoe oud was hij toen hij van de paddock naar de opfok ging?

Wat wij destijds hebben gedaan was; 1e veulen was vroeg. meteen halstertje om en achter mama aan de hand mee elke dag naar de paddock en toen het weer het toeliet op het gras. Alles gewend van halstertje tot borstelen en voetjes optillen. Meegenomen toen mama werd afgespoten etc.
Toen werd mama weer gedekt en zijn ze daar gebleven in een kudde met merries met veulens. In het najaar bleven alle veulens samen en gingen de mama's naar stal. Vrij natuurlijk gebeurt. In de groep liep er regelmatig iemand doorheen en zagen ze dus wel dagelijks mensen. Veulens gingen de winter in een grote stal.

Maar wij hebben een keer een paardje gekocht van 1,5 die van kinderen was en altijd op stal stond. Beestje was ver onderontwikkeld, niet hanteerbaar en gek genoeg niks gewend. Leren vast staan, afspuiten etc hebbenw e best in geinvesteerd. Hij heeft bij ons zeker een jaar buiten gelopen in gemengde groep en groeide langzaam. Pas na zijn 4e groeide hij eindelijk wat uit. Is verkocht en met trainen echt een mooie pony geworden die leuk heeft gelopen nog.

Aan de ene kant denk ik dus een tekort door beweging of voeding is nooit echt in te halen, maar aan de andere kant, misschien met tijd wel voldoende.

Ik ken paarden die va 2 op stal staan en werken, daarvoor alleen in een kudde hebben gelopen. En ken paarden die va moeders in hand zijn geweest etc zonder te gek grote verschillen.

kriebets21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:48

ik denk dat het ook afhangt van het karakter van het paard. ken paarden die in de opfok hebben gestaan waar nooit iets mee werd gedaan, werden zo uit land geplukt opgezadeld en weg gereden. terwijl een andere in dezelfde opfok schuchter was en eigenlijk is gebleven. Andersom geldt precies het zelfde. ik heb paarden mee gemaakt die van af jongs af aan(lees 6 maanden) bij mensen thuis stond en werd dood gegooid met allerlei activiteiten. nou met inrijden was een drama. was nergens van onder de indruk. zie dat maar eens aan het lopen te krijgen. ieder voordeel heeft zijn nadeel.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:03

Ik heb een nu 3 jarige. Heb hem als veulen gekocht. Is in de opfok geweest. In de zomer 24/7 buiten in een grote groep, zelfde geslacht wel verschillende leeftijden. In de winter in een groep van max. 5 zelfde geslacht, hij at met de pot mee zeg maar. Alleen vorig jaar januari begon hij te schuren. Ik was bang voor zomereczeem, alhoewel januari te vroeg daarvoor was. Hij kwam ook niet goed uit zijn vacht. De zomer op het land bleef hij schuren. In het najaar op stal gezet, nu alleen omdat ik langzaamaan wat wilde gaan doen met hem. Nu gaat het perfect, geen geschuur, geen jeuk, weer een volle bos manen. Inmiddels zadelmak, pakt leuk aan. Is flink bespierd.
Hij is altijd makkelijk en leuk mensgericht in de omgang geweest. Het schuren kan ook een tekort aan iets zijn geweest omdat hij toch wel flinke spieren heeft, maar dat is nog even afwachten hoe het verder gaat in de zomer.
De opfok is bij de pensionstal waar wij meerdere paarden hebben, dus kom er dagelijks. Vind ik ook prettig, kan je ze goed in de gaten houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:12

superpony schreef:

.

Maand of 8/9 geloof ik.

Maar goed, Mo was ontzettend makkelijk en had veel vertrouwen in zichzelf en de mens, eigenlijk denk ik dat het met hem op elke manier wel goed gekomen zou zijn..

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:20

Bij ons staan ze in de zomer 24/7 samen op de wei. Ze komen dan enkel naar binnen voor ontworming, vaccinaties en hoefsmid.
In de winter staan ze in groepshuisvesting met uitloop naar paddock.
Op 2 jaar gaan ze naar individuele stalling.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:26

Meissie heb ik vanaf dat ze 5 maanden was hier thuis gehad.
Eerst samen met een ruin, na de winter met ruin bij de kudde shetlanders met veulens in.
Vond t fijn dat ze thuis was, flink op dr plek gezet werd door de oppershet, en dat ik met haar kon wandelen etc.

Boemy loopt nu met een oudere ruin, en een vriendje van zn eigen leeftijd.
Ook hem kan ik er rustig uithalen om wat mee te doen, vind t prima zo.
`s Zomers 24/7 op de wei, en wil ze aankomende winter ook buitenhouden met een schuilstal.

Heb er graag zelf zicht op, maar als ik bulkte van t geld zou ik m bij Fenna zetten of op de Eifelgoldranch,
kan ie daar meteen in training als ie zover is. :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:49

@Jaycee, gaat mij om het gevolg na welke opfok.

@Ton, waarom zou je hem dan wel naar Fenna of Eifelgoldranch brengen? Verwacht je dan een verschil?

Tot nu toe is het echt zo dat mensen die paarden van moeder af wat mee doen, of teveel/verkeerd, gen prettige paardjes zijn. Mensen denken echt dat een paard dat zich verveelt ( imo door verkeerde huisvesting ) aan een werkje toe is en dan gaat men maar longeren.

Ik wil bijv een 2 of 3 jarige nog verkeersmak maken. Maar onze 1,5 jarige heeft echt wel wat tijd gekost voor we die vertrouwd aan de hand mee konden nemen over het erf, laat staan buiten het erf.

Er zit trouwens behoorlijk veel verschil in groei. Denken jullie dat een paardje die nu nog wat achterblijft door minder grote wei bijvoorbeeld, dus minder bewegen, langer tijd nodig heeft, amar nog wel uitgroeid en bespiering krijgt, of het altijd minder blijft.
Een 2 of 3 jarige die nu al een bonk is, is eigenlijk in die zin ''af''. Die heeft alles gebruikt om uit te zwaren. Die andere heeft meer tijd nodig omdat die niet in opfok staat???

Een 3 of 4 jarige zou ik sowieso laten keuren, maar een 1 of 2 jarige vind ik een beetje moeilijk op dat punt. Toch ben ik echt bang voor beenproblemen etc etc etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:51

chery schreef:
Ik heb een nu 3 jarige. Heb hem als veulen gekocht. Is in de opfok geweest. In de zomer 24/7 buiten in een grote groep, zelfde geslacht wel verschillende leeftijden. In de winter in een groep van max. 5 zelfde geslacht, hij at met de pot mee zeg maar. Alleen vorig jaar januari begon hij te schuren. Ik was bang voor zomereczeem, alhoewel januari te vroeg daarvoor was. Hij kwam ook niet goed uit zijn vacht. De zomer op het land bleef hij schuren. In het najaar op stal gezet, nu alleen omdat ik langzaamaan wat wilde gaan doen met hem. Nu gaat het perfect, geen geschuur, geen jeuk, weer een volle bos manen. Inmiddels zadelmak, pakt leuk aan. Is flink bespierd.
Hij is altijd makkelijk en leuk mensgericht in de omgang geweest. Het schuren kan ook een tekort aan iets zijn geweest omdat hij toch wel flinke spieren heeft, maar dat is nog even afwachten hoe het verder gaat in de zomer.
De opfok is bij de pensionstal waar wij meerdere paarden hebben, dus kom er dagelijks. Vind ik ook prettig, kan je ze goed in de gaten houden.

Leuk dat je een jong paardje hebt. dat schuren lijkt wel overal steeds meer te worden. Hopelijk met voer en evt dekentje te controleren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:52

troi schreef:
superpony schreef:

.

Maand of 8/9 geloof ik.

Maar goed, Mo was ontzettend makkelijk en had veel vertrouwen in zichzelf en de mens, eigenlijk denk ik dat het met hem op elke manier wel goed gekomen zou zijn..

Ja, Mo was meteen gewend aan mensen natuurlijk en vond buiten en binnen zetten denk ik heel gewoon. Waar ik me ook zorgen om maak is het uitgroeien, dus beenproblemen, of blessures meer of minder voorkomen bij paarden die niet in de opfok staan etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:54

Ik heb 3 verschillende paarden op 3 totaal verschillende manier 'opgefokt'. Ik heb de opfok gekozen naar het karakter van het veulen. Over alle was ik tevreden.
Er bestaat geen 1 perfect systeem, alles heeft voor en nadelen en elk paard reageert anders.
Het enige wat wel echt vervelend is zijn verwende veulens. Dat is echt ellendig.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:04

superpony schreef:

Dan vergat ik erbij te vermelden dat we nog nooit problemen hebben gehad ;)
Alle (jonge) paarden hebben bij ons hebben dezelfde opfok gehad, en nogmaals: het ene paard is het andere niet.
De ene is makkelijker omwille van karakter, talent,... dan de andere.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:11

superpony schreef:
@Ton, waarom zou je hem dan wel naar Fenna of Eifelgoldranch brengen? Verwacht je dan een verschil?

Daar lopen ze naar mijn idee echt in het paradijs. :D

Als ik hier langs een kudde van een plaatselijk opfokbedrijf rijd, zie ik nu een grote groep van alleen maar jaarlingen,
zonder opvoeder erbij, dat vind ik zelf niks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:25

tones schreef:
superpony schreef:

Daar lopen ze naar mijn idee echt in het paradijs. :D

Als ik hier langs een kudde van een plaatselijk opfokbedrijf rijd, zie ik nu een grote groep van alleen maar jaarlingen,
zonder opvoeder erbij, dat vind ik zelf niks.

Ja, is ook heel mooi bij beiden :)

Standaard opfok vind ik niet ideaal, maar als je mazzel hebt, heb je een leuk paardje daarna.

Ik begrijp ook goed dat het per paard verschilt en per fokker,opfokker etc. Toch zie ik wel verschillen in bespiering en ben ik bang voor het beenderengestel als het niet goed gaat.

We hebben weleens paardjes gekocht rond de 4 en totaal niet naar de eerste 4 jaar gekeken, maar alleen naar het karakter, de ouders en de keuring.
Ik knap af op paardjes van particulieren die niet ''jong'' mogen zijn. In elke omstandigheid kun je toch een paardje tijd geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:30

Jaycee_ schreef:
superpony schreef:

Dan vergat ik erbij te vermelden dat we nog nooit problemen hebben gehad ;)
Alle (jonge) paarden hebben bij ons hebben dezelfde opfok gehad, en nogmaals: het ene paard is het andere niet.
De ene is makkelijker omwille van karakter, talent,... dan de andere.

Oke, thanx. Qua karakter snap ik. Daar kijken wij ook zeker naar, omdat dat voor mij erg belangrijk is. Maar heb ook mensen om me heen gehad die op zoek waren naar een quarter en ontzettend veel problemen tegen kwamen.

Er is ook enorm veel verschil in de groei en bespiering, ondanks de ouders. Ik zie 1 en 2 jarige, echt al redelijk ''af'' qua groei. Maar ook 2, 3, 4 jarige die echt nog wat tijd nodig hebben. Ik denk niet dat je het 100% inhaalt, maar wel veel kan doen met nog wat extra tijd en goed voer etc.

Wie voert trouwens wat??? Afgestemd op leeftijd, met de pot mee of quarter?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:18

superpony schreef:
chery schreef:

Leuk dat je een jong paardje hebt. dat schuren lijkt wel overal steeds meer te worden. Hopelijk met voer en evt dekentje te controleren.

Hij jeukt dus niet meer! Voer aangepast. Ik heb een deken voor het geval dat, maar is tot nog toe niet nodig geweest. Dus ik blijf hopen....Elke warme dag is spannend....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:37

Voeren is ook paard afhankelijk, de een groeit van gras, de ander heeft ondersteuning nodig.
Een van mijn paarden (kwpn) is tussen de quarters opgefokt. Hij was de enige die in de zomer brok nodig had, de quarter jaarlingen groeide hem in eerste instantie eruit.
Dit was ook een hengstenbedrijf en de dieren kwamen niet veel in handen, maar indien wel dan kregen ze een zeer correcte strenge opvoeding met het oog op toekomstige dekhengsten. Daar kwamen erg nette dieren van.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:16

heb meerdere(dressuur) paarden in friesland in de opfok gehad, mensen en bedrijf waren super, maar ze kwamen er wat kijkerig en schikkerig vanaf, winter in potstal
en daarbij drassige grond waar ze in gezogen werden, nee overal geen goed gevoel bij, maar ja toen deed je het gewoon, en keek je daar 123 niet naar
met Diego nu totaal anders gedaan, overal geinformeerd . gekeken, en uiteindelijk voor Fenna(lelymare horses) gekozen.
goed land, ook in de winter, ze kunnen zelf uitkiezen of ze in de potstal of op het land willen staan
Fenna (en haar vader) hebben een giga kijk op quarters , nee mijn pet af voor die meid.
Alle paarden, veulens zijn supermak, komen echt dagelijks in handen.
Hij is nog geen 3, maar weet nu al dat ik meer tevreden ben als dat ik ooit was!
gr
an & diego

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:28

superpony schreef:
Er is ook enorm veel verschil in de groei en bespiering, ondanks de ouders. Ik zie 1 en 2 jarige, echt al redelijk ''af'' qua groei. Maar ook 2, 3, 4 jarige die echt nog wat tijd nodig hebben. Ik denk niet dat je het 100% inhaalt, maar wel veel kan doen met nog wat extra tijd en goed voer etc.

Er zit echt veel verschil in opfok, maar ook in aanleg...
Mijn vriendin heeft een 4 jarige quarter en dat ie echt een guppie in vergelijking met de ouders. Wel weet ze dat ze uit die lijn "laat rijp" zijn en ze gunt het beestje dus gewoon de tijd :) Het diertje is aangekocht als 2 jarige en heeft daarvoor in de opfok gelopen, maar weet niet precies hoe dat er aan toe ging.

Ik fok zelf met een ander ras/stamboek, maar ik fok de dieren zelf op en breng ze dus niet naar een opfok. Ze staan met speel/leeftijdsmaatje in een gemende kudde, maar wel onder strak toezicht zoals ik het noem :7 In de winter spelen ze iedere dag buiten, en worden aan een touwtje naar buiten gebracht. In de lente gaan ze dag en nacht op de wei, maar loop iedere dag met hoevenkrabber en borstel de wei in. Kan bij de jaarlingen gewoon los in de wei hun hoefjes krabben etc etc. Naast hun natuurlijke gedrag vind ik respect voor de mens ook erg belangrijk :j Persoonlijk vind ik dat ik ontzettend fijne (jonge) dieren heb en krijg ook complimenten van DA en hoefsmid. Die vinden ze er top uitzien en kunnen probleemloos bekappen en enten...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:47

Sizzle schreef:
Voeren is ook paard afhankelijk, de een groeit van gras, de ander heeft ondersteuning nodig.
Een van mijn paarden (kwpn) is tussen de quarters opgefokt. Hij was de enige die in de zomer brok nodig had, de quarter jaarlingen groeide hem in eerste instantie eruit.
Dit was ook een hengstenbedrijf en de dieren kwamen niet veel in handen, maar indien wel dan kregen ze een zeer correcte strenge opvoeding met het oog op toekomstige dekhengsten. Daar kwamen erg nette dieren van.

Maar het uiterlijk van de quarter zegt niks over sterke botten bijv. Als je een quarter veulen/jaarling etc met een kwpn-er gaat vregelijken, zit er idd behoorlijk wat verschil in. Goede voeding blijft wel belangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:57

anhighwood schreef:
heb meerdere(dressuur) paarden in friesland in de opfok gehad, mensen en bedrijf waren super, maar ze kwamen er wat kijkerig en schikkerig vanaf, winter in potstal
en daarbij drassige grond waar ze in gezogen werden, nee overal geen goed gevoel bij, maar ja toen deed je het gewoon, en keek je daar 123 niet naar
met Diego nu totaal anders gedaan, overal geinformeerd . gekeken, en uiteindelijk voor Fenna(lelymare horses) gekozen.
goed land, ook in de winter, ze kunnen zelf uitkiezen of ze in de potstal of op het land willen staan
Fenna (en haar vader) hebben een giga kijk op quarters , nee mijn pet af voor die meid.
Alle paarden, veulens zijn supermak, komen echt dagelijks in handen.
Hij is nog geen 3, maar weet nu al dat ik meer tevreden ben als dat ik ooit was!
gr
an & diego

Ja, zo een standaard opfok vind ik eigenlijk niks. Maar genoeg paarden die er vandaan komen en het verder leuk doen.

Fenna is al genoemd en idd een heel bekend en mooi bedrijf. Heb zelf geen veulen of jaarling, anders zou dit zeker mijn favoriete plek zijn.
Wat ik ook bedoel met mijn vraag is of de verschillen uiteindelijk ook merkbaar zijn. Zoals in karakter, amar vooral gezondheid en beenwerk. Of haalt een paard die anders gehouden is het wel in.

Stel je hebt 2 identieke paarden. De een naar de opfok zoals genoemd bijv Fenna. En de ander in een klein groepje overdag buiten en 's nachts op stal.
Het paardje in opfok groeit flink uit. Paardje thuis lijkt langzamer te groeien.

Je zet ze na 2jaar naast elkaar en STEL dat die uit opfok op dat moment behoorlijk ''klaar'' is en die van thuis nog wat achter loopt. Kan die het nog inhalen met de tijd en wordt deze net zo sterk als die uit opfok? Dat is mijn grootste vraag waar je eigenlijk geen antwoord op kan krijgen, mits je x aantal gelijke paarden kan opfokken op diverse manieren.

Ik ken idd ook paarden die aan huis hebben gestaan of in pension en heel veel mee gedaan is, maar kleine draakjes zijn geworden.
En ook paardjes uit de standaard opfok waar 2 of 3 jaar amper naar omgekeken is. Ze lijken schrikachtig en zijn al best sterk als je ze dan gaat leren meelopen, vast staan, voetjes optillen etc. Toch is er vaak niks aan ''verknald'' en merk je er na een periode van training niks meer van.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 05:40

Heb je het artikel in de laatste Paints & Quarters gelezen over fok en opfok op de eigel gold ranch?
Staat precies omschreven hoe zij het doen.
Ik vind dat super en wilde daarom een paard wat daar is opgegroeid. De manier hoe ze groot worden zorgt voor brave sociale en lichamelijk sterke paarden. De redenen waarom staan erin.
Ik heb er een week 24 uur per dag rondgelopen en naast de stallen geslapen en ik heb in die week geen een paard meegemaakt dat naar een ander trapte, beet of wat dan ook. Ook niet naar mensen. Gewoon allemaal superbraaf. En ze komen van zoveel verschillende bloedlijnen dat dat echt niet alles zegt.