Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. eilleen333 schreef:Ik denk niet dat je je vast moet bijten op Engelse of Western stijl. Je moet kijken wat bij het paard past. De een loopt inderdaad beter op wat meer contact, de ander vind dat heel moeilijk. Het ene paard heeft liever een beenhulp, de andere een zithulp. Het is maar net hoe ze het geleerd hebben.
Ik weet niet of je wat te doen hebt morgen? Wij staan morgen met diverse trainers op Equiday en geven ook diverse demo's. Die zijn erop gericht dat je je paard leert geven wat je paard op dat moment nodig heeft, en op die manier werk je toe naar de ontspanning. Hele fijne trainingen.
Mijati schreef:Voor mij is het gewoon het belangrijkste dat we allemaal plezier beleven aan elkaar en het rijden (pony,
Romkabouter schreef:Mijati schreef:Voor mij is het gewoon het belangrijkste dat we allemaal plezier beleven aan elkaar en het rijden (pony,
eilleen333 schreef:Het aan de teugel laten lopen van een paard is niet om een bepaalde houding aan te nemen zodat het plaatje mooi is. Het echt 'aan de teugel' rijden houdt in dat je paard en houding aanneemt waarin hij in staat is jouw gewicht te dragen, in balans te lopen, en dan ook nog ontspannen te zijn.
eilleen333 schreef:Als je niets aan de houding doet, en het paard met een weggedrukte rug laat lopen, dan loopt hij zichzelf alleen maar vast. Ook wanneer je recreatief rijdt is het belangrijk dat je paard goed loopt.
eilleen333 schreef:Hier ben ik het niet geheel mee eens.
Het aan de teugel laten lopen van een paard is niet om een bepaalde houding aan te nemen zodat het plaatje mooi is. Het echt 'aan de teugel' rijden houdt in dat je paard en houding aanneemt waarin hij in staat is jouw gewicht te dragen, in balans te lopen, en dan ook nog ontspannen te zijn.
Veel paarden drukken hun rug weg als ze de steun (en lees hier niet: trekken aan de teugels) van de ruiter niet krijgen. Door wel correct te rijden leer je het paard de juiste houding aan te nemen en in een frame te lopen waarin hj jouw kan dragen zonder er zelf schade van te ondervinden.
Als je niets aan de houding doet, en het paard met een weggedrukte rug laat lopen, dan loopt hij zichzelf alleen maar vast. Ook wanneer je recreatief rijdt is het belangrijk dat je paard goed loopt.
en les van een klassieke dressuurjuf die houd van een los teugeltje
Mijati schreef:Sinds februari rijd ik een hele leuke pony (min of meer mijn eigen pony). Zij is als drie-jarige engels beleerd en ook een aantal jaren zo gereden. De laatste jaren is ze puur western gereden. Ze stond toen we haar kregen al wel enige maanden stil. Ik rijd haar puur recreatief, ook geen wedstrijd ambitie's. Mijn kinderen rijden haar ook.
Toen we haar net hadden, was ik van plan om gewoon met mijn engelse basis te gaan rijden, lekker de uiterwaarden in. Dat leek ze goed op te pakken en het ging lekker. Na een maandje, kwam ik zelf ten val (ik stond naast het paard en hop daar lag ik) heeft ze een vier weken stilgestaan. Daarna het rijden weer heel langzaam op gepakt. En nu gaan me dingen opvallen. Als ik de teugels wat meer aanneem, dan is ze wat gespannen, terwijl ik zelf ontspannen ben. Ook reageert ze dan minder goed op mijn been. Vandaag had ik de teugel wat langer (normaal stap ik uit op deze lengte teugel) en ze was heel relaxed, oplettend, reageerde heel soepel op mijn been. Ik hoefde ook maar een lichte ophouding te maken om haar langzamer te laten gaan (natuurlijk ook mijn zit goed gebruiken). Zo had ik haar nog niet mee gemaakt, zo braaf.
Ik had wel eerder al het idee dat het engels rijden haar een stuk minder ligt, maar zo duidelijk als vandaag niet.
Nu is dus mijn vraag, wat zouden jullie mij aanraden:
Het engelse aan de teugel lopen geheel vergeten bij haar en lekker aan een lange teugel en eenhand teugelvoering verder te gaan (en dus ook de kinderen daaraan laten wennen) of toch naar engels terug proberen te gaan.
Voor mij is het gewoon het belangrijkste dat we allemaal plezier beleven aan elkaar en het rijden (pony, kinderen en ikzelf).
En als ik door wil naar de richting van western, zou het dan een idee kunnen zijn om zelf op een manegepaard, een aantal lessen te nemen om het door te krijgen? Op een manegepaard, omdat de pony behoorlijk angstig is op de trailer en we geen trailer hebben, daarnaast hebben we ook geen eigen rijbak.