[WN] Showsmart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Showsmart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:52

Hallo allemaal

Ik heb al een tijdje een prachtige quarter merrie van 13 jaar oud waar ik wedstrijden mee wil gaan rijden in de reining als we zo ver zijn. Dit ligt op het moment nog een beetje buiten bereik, maar we zijn hard aan de slag :)

Alleen dient er zich een probleem aan, ze schijnt verschrikkelijk showsmart te zijn. Mijn trainer zegt dat hij dat ook aan d'r kan zien. Ik weet dat ze vroeger al wedstrijden heeft gelopen, alleen weet ik niet of het toen ook al tot uiting kwam. Mijn trainer gaf aan dat het nog wel op te lossen is als paarden jong zijn. Het gesprek kreeg een andere wending waardoor ik er nog niet echt achter ben gekomen of het op haar leeftijd nog op te lossen is. Helaas heb ik een trainer waar veel mensen in de westernwereld les van willen krijgen, dus zie ik hem niet vaker dan eens per maand. De volgende keer ben ik zeker van plan om dit onderwerp nog eens aan te snijden om erachter te komen wat zijn bevindingen zijn en of er eventueel oplossingen zijn.

Maar ik ben nogal een ongeduldig type en dus:

Hier mijn vraag aan jullie: wat zijn jullie ervaringen met paarden die showsmart zijn, en zijn er oefeningen die te doen zijn om dit tot minimaal te beperken?

Ik rijd haar 4-6 keer per week, en train redelijk zwaar. Ik probeer de trainingen zo afwisselend mogelijk te houden, en toch de oefeningen te doen die ik moet oefenen.

Anoniem

Re: Showsmart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:05

Het probleem van showsmart, is dat ze het thuis niet vertonen en het thuis dus ook niet echt op te lossen is. De paarden zullen dus op show probleemgedrag vertonen. Wat doet jouw paard precies op show? Rennen op de rundown, niet stilstaan op X, drammen op cirkel oid?

De enige oplossing is om op show te gaan en met heel veel geduld te schoolen. Dus zorgen dat ze rustig blijven op rundown of juist zorgen dat ze stilstaan op X. Dit is , zeker als het echt zo erg is als jij stelt, geen korte weg. Als je het al goed kan krijgen, dan gaat het wel echt tijd kosten.

Het enige waar je thuis voor op moet passen, is dat je het daar niet erger maakt. Dus thuis al helemaal niet de kans geven om te ''ontploffen'' op rundown en zorgen dat niet al je manoeuvres op X zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 10:16

hollywood86 schreef:
Het probleem van showsmart, is dat ze het thuis niet vertonen en het thuis dus ook niet echt op te lossen is. De paarden zullen dus op show probleemgedrag vertonen. Wat doet jouw paard precies op show? Rennen op de rundown, niet stilstaan op X, drammen op cirkel oid?

De enige oplossing is om op show te gaan en met heel veel geduld te schoolen. Dus zorgen dat ze rustig blijven op rundown of juist zorgen dat ze stilstaan op X. Dit is , zeker als het echt zo erg is als jij stelt, geen korte weg. Als je het al goed kan krijgen, dan gaat het wel echt tijd kosten.

Het enige waar je thuis voor op moet passen, is dat je het daar niet erger maakt. Dus thuis al helemaal niet de kans geven om te ''ontploffen'' op rundown en zorgen dat niet al je manoeuvres op X zijn.

Wat ze precies doet weet ik niet, ik ben namelijk nooit met haar op wedstrijd geweest. Misschien dat je het zelf wel weet trouwens want jij kent haar wel :D
Het is Pocos, die palomino merrie die bij ML als lespaard stond.

Is het puur op show, of kan ik dit ook gewoon oefenen op ander terrein zonder al die poespas? Of is dit weer per paard verschillend?
Dat het veel tijd gaat kosten, daar had ik mij al op ingesteld inderdaad. Maar ik heb de tijd, en de ervaringen kan ik veel van leren ;)

Ze heeft op het moment nog geen plates, die hoop ik snel te kunnen laten plaatsen. Dus op het moment doe ik nog geen rundowns met stops, wat ik wel probeer is de rechte lijnen te volgen en haar goed bij me te houden, en hierin ook tempowisselingen te doen. Stops doe ik nu alleen vanuit stap en draf, en ben hierbij op het moment vooral bezig om haar op haar achterbenen te laten stoppen in plaats van dat ze op haar voorbenen valt.
Manouvres voor ik soms op X uit, maar meestal waar ik wil. Deze tip had ik inderdaad al ooit gekregen en doe mijn manouvres dus ook bewust door de hele bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:39

Ohja, die ken ik wel, maar ik ken haar niet meer zo van lopen.
Vaak zie je toch dat paarden het echt enkel op show laten zien. Rijden in een andere bak geeft minder problemen, maar zodra je dan op wedstrijd komt met de jury tegenover je op X etc en alleen in de bak, dan worden ze wakker.

Bij de DRHA ( http://www.drha.nl ), dé reiningvereniging van Nederland, wordt er daarom voor iedere show een Paid Warm-up gehouden. Op de donderdag kan je dan voor 4 minuten gebruikt maken van de bak, terwijl er een ''jury en scribe'' tegenover je zit. Je bootst op die manier de wedstrijdsituatie optimaal na, waardoor je met je probleem bezig kan. Ik weet niet of andere verenigingen dit ook doen, maar je kan altijd gewoon tijdens de classe schoolen, levert je alleen wel vaak een 0 score op.

Als ze thuis al heet zijn op de rundown, koppel de rundown los van de stop. Het zijn 2 verschillende manoeuvres, dus je hoeft ze niet gelijktijdig te behandelen. Gewoon je rundowns maken, probeer duidelijk je schakelingen te vinden, nimmer toestaan dat ze van versnelling 1, zomaar naar versnellign 3 gaan. Als ze wel echt heet worden of versnellen, dan zou ik terugnemen naar stap en het weer opnieuw proberen. Door het terugnemen naar stap zorg je ervoor dat er ontspanning komt en je paard niet nog ''bozer'' of gefrustreerder maakt.

Maar, ieder paard is verschillend. Het is eigenlijk onmogelijk om zo via internet een probleem te zien, laat staan om de oplossing te geven. Wat dat betreft zou ik toch goed met JP overleggen, die kent jullie en JP kan je ongetwijfeld goed helpen. Je zou natuurlijk altijd eens naar hem toe kunnen rijden, dan heb je gelijk een grote bak. Dan kan je eens kijken hoe ze reageert op een andere locatie/grote bak.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 10:50

Wow goeie tip van die Paid warm up, ik ga daar zeker eens info over opspitten.

Dat bedoelde ik inderdaad met de tempowisselingen op de rechte lijnen. Alleen een echte rundown nog niet geprobeerd, dat zal ik er ook bij gaan doen dan. Ik moet zelf nog leren om strenger te zijn tegen mijn eigen paarden, ik ben vaak te lief en daardoor loop ik tegen een hoop "probleempjes" aan zoals inderdaad de schakelingen. Terug naar stap ken ik inderdaad, alleen dit paard wordt heet, waardoor stap bijna onmogelijk is direct na het galopperen en dus ook de ontspanning ver te zoeken is. Ik probeer ook hier veel strenger in te worden maar helaas zitten er bij mezelf ook een hoop knutselpuntjes waar ik druk mee bezig ben :o

JP kan inderdaad goed helpen, alleen komt hij niet zo heel vaak :(
Ik kan inderdaad een keer een trailer regelen en die kant op gaan met haar, goeie tip!

Bedankt voor alle info en tips, heb ik veel aan!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:54

Je kunt het natuurlijk altijd proberen maar ga dan schoolen. Rijd je paard niet op of over haar tempo maar wat eronder en houd steeds de controle. Langzaam opbouwen. Om erachter te komen hoe ze is in de showring zul je het moeten meemaken. Soms zie je wel dat wanneer paarden lang niet geshowd zijn, ze toch wat rustiger in de showarena zijn, maar laat je niet te enthousiast worden en rijd behoedzaam.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:07

showsmart kun je echt wel wat aan doen. inderdaad heel veel schoolen en zorgen dat je thuis goed traint.
dus bv thuis nooit spinnen op X, aantal spins afwisselen (dus niet altijd 4), nooit op X wisselen, niet op X afschakelen in je circels enz enz.
en vervolgens op show schoolen schoolen schoolen, op een rustige manier.
vaak zit showsmart ook wel tussen de oren van de ruiter hoor. op show rijd je vaak toch net iets anders dan thuis en dan is het niet gek dat het paard ook net iets anders reageert daarop.

kriebets21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:17

ik zou er voor gaan zorgen dat het paard de wedstrijdarena gaat zien als een plek waar het prettig is. Dit kost tijd, maar loont wel. Dus bijv als je paard niet stil staat op x. dan zou ik hem naar de x rijden. stil zetten en afstappen. zodat hij de x niet gaat zien als een plek waar hij op volle porrie moet gaan rond spinnen , maar als een fijne plek waar je af gaat stappen. het stil laten staan steeds meer uitbouwen qua tijd. en als die dan weer stil kan staan. rustig is een spinnetje draaien stil staan en afstappen. juist op die plek niet gaan lopen fixen. aan de correctie van je spin kan je overal oefenen, zeg maar.
en dit kan je bij alle problemen zo doen. wordt je paard alleen al heet zodra hij de wedstrijd arena betreed. stap hem dan rustig in de rondte. stap af en verlaat de arena weer. net zolang totdat het paard wel rustig rondt loopt en voer het dan op. En zo kan ik nog wel tal van voorbeelden noemen. Maar het komt er op neer dat je de showarena moet gaan veranderen naar een plek waar het fijn is om voor je paard te zijn en niet dat het een plek is waar het paard als een bezeten rond moet racen, waarbij er ook nog eens gegild en gejoeld wordt en dan ook nog eens een zenuwachtige ruiter op zijn rug;). want naar mijn mening ligt dat ten grondslag aan een showsmart paard

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:58

showsmart wordt vaak als iets negatiefs gezien maar eigenlijk is het super positief :j
het betekent dat je paard 100% probeert mee te denken en te werken

waar gaat het mis?
bij het punt dat jij de leiding verliest en je paard het overneemt
waar je bij zulke paarden dus aan moet werken is dat jij altijd en overal duidelijk de leiding neemt en nooit toestaat dat je paard dat overneemt
heel vaak zie je bij het losrijden al welke paarden er in de ring van door gaan, vaak zie je het al voordat de ruiter uberhaubt op het paard zit

ben je de baas en volgt jou paard jou aanwijzingen vol vertrouwen , dan doet hij/zij dat ook in de ring en wordt je een zeer mooie combinatie

cbuuron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:46

Je beschrijving doet me heel erg denken aan een paard dat hier een jaar op stal (Semper Fi Ranch, vanaf zomer 2011) heeft gestaan als lespaard...is haar stamboeknaam GM Pocos Starina? Ik heb haar namelijk ook een tijdje gereden in de lessen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 07:15

cbuuron schreef:
Je beschrijving doet me heel erg denken aan een paard dat hier een jaar op stal (Semper Fi Ranch, vanaf zomer 2011) heeft gestaan als lespaard...is haar stamboeknaam GM Pocos Starina? Ik heb haar namelijk ook een tijdje gereden in de lessen.

Klopt, dat is mijn paardje :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 07:17

Hartelijk bedankt voor alle tips iedereen :)

Tzt ga ik ermee bezig op shows en in de tussentijd ga ik mijn best doen alle tips proberen te volgen.