[WN] Grondwerk vanaf wanneer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindy74

Grondwerk vanaf wanneer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:14

We hebben een ruim tweejarige merrie heel rustig paardje . Ze geeft zonder problemen haar voeten staat vast aan de koord en tussen twee kettingen in , loopt rustig achter je aan is koel in het hoofd . Nu wil ik met haar rustig aan met grondwerk beginnen 10 minuutjes per keer en zo een 2 keer per week is dit teveel ? Ik laat haar stoppen , achteruit gaan en staan blijven met het touw achteruitlopen en haar pas op commando laten komen . En ook haar laten staan met het touw volledig rond haar gaan ondertussen moet ze blijven staan .
Wanneer begin je met grondwerk ?

calemity_jane

Re: Grondwerk vanaf wanneer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 06:09

Nou daar kan je mee beginnen hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:28

Grondwerk is prima, maar veel rechtuit werken en niet op een (te) kleine volte. Als je de mogelijkheid hebt om haar als handpaard mee naar buiten te nemen is dat een heel goede voorbereiding op een rustig ontspannen buitenrit later :)

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:46

Ik heb haar nog nooit mee buiten genomen . Daar ben ikzelf nog te onzeker over en ik heb bang dat ik dat gevoel doorgeef aan haar . Hoe begin ik daar aan zonder dat ze wegschiet ?

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:47

Longeren doe ik niet met haar en ook niet op een volte werken . De dingen die ik doe zijn enkel in stap

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:16

Ik weet niet waar je woont , maar een klein wandelingetje buiten kan meestal wel. Misschien kun je samen met iemand met een ander paard wat rustig is. Dan raakt ze goed vertrouwd met verkeer en daar heb je later alleen maar profijt van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:07

als je zelf zo onzeker bent zou ik er helemaal niks mee doen en wachten tot het 3 jaar is en dan op laten leren door een kundig iemand
je kunt meer verprutsen als je niet weet hoe en wat, als dat je er voordeel aan hebt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:56

maar om op je vraag terug te komen, grondwerk doe je al vanaf de geboorte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:14

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:11

Yep heb ik ook gedaan hoor . Voetje geven met halster meelopen , stil staan tussen de ketting en aan een paal . Afstand houden als ik haar eten in de bak gooi.....die dingen kan ze al en al zeg ik het zelf ben best wel trots op mezelf . Ook is is bij de smid braaf en geduldig .
Laatst bijgewerkt door cindy74 op 25-04-13 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:13

Ik ben niet onzeker als ik met haar bezig ben omdat ik weet hoe ze reageerd . Als ze eenmaal buiten is en wegschiet daar heb ik bang voor .

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:34

Ik weet niet precies hoe de omgeving bij de stal is. Maar misschien is het iets om eerst alleen net buiten het terrein even stilstaan en rond te laten kijken. Als je zelf onzeker bent zou ik het dan met iemand samen doen. Ik ga zelf eigenlijk nooit alleen naar buiten, want ken die onzekerheid.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:11

Eerst in de bak & op het erf met je paardje wandelen en waar mogelijk kennis laten maken met 'enge dingen'.
Als ze in die situaties op jou blijft letten en netje meeloopt, dan kan je eens een rondje 'buiten' proberen.
Succes & veel plezier er mee!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:18

Ze is absoluut niet te jong voor grondwerk. Goed naar je paard luisteren, ze geeft zelf ook wel aan als het te veel wordt. Maar voor 2 keer per week 10 minuten zou ik me geen zorgen maken ;)
Misschien ook eens leuk om een soort van "schriktraining" te doen: een zeiltje neerleggen en daarover heen laten lopen, pionnen neerzetten en hier tussendoor slalommen in stap en draf, 2 hindernispalen neerzetten met een stang met slierten eraan en hier onderdoor lopen... etc. Dit is bovendien een leuke voorbereiding op de "buitenwereld" ;) Bepaalde oefeningen van vrijheidsdressuur zijn ook leuk om te doen op deze leeftijd.
Mogelijkheden genoeg als je een beetje creatief bent! :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:29

Je doet in feite al aan grondwerk als je haar kan meenemen uit de wei met een halster. Als ze voetje geeft voor de hoefsmid is dat ook al grondwerk.
Ik zou het verder hierbij laten. Longeren kan erg belastend zijn voor jonge paarden, zeker als jet het op een kleine cirkel doet. Rechtuit lopen is makkelijker.
Wandel eens met een stalgenoot een stukje mee, of ga in de bak wandelen als er iemand rijdt. Dan ziet ze ook het een en ander.
Een paar keer per week tien minuten is al genoeg om bezig te zijn. Laat haar maar lekker opgroeien.

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:12

Longeren doe ik nog niet met haar . Ik loop nu met haar rond de paddock ze is wel al gewoon aan tractors , vrachtwagens , vliegtuigen en motors die rijden dikwijls op en neer langs haar weide en straaljagers die vliegen ook over we hebben een vliegbasis dichtbij .

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:41

Vandaag een zeiltje op de grond gelegd met kegels errond .....ze keek er eens naar snuffelde eraan beet er eens in en op ze liep erover zonder enige moeite .