[WN] Western in Achterhoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Western in Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 08:19

Hoi,

Ik kon zo snel niks recents vinden over westernrijden in de Achterhoek mocht dit wel zo zijn sorry!

Ik ben benieuwd of er in de omgeving van s Heerenberg ook westernstallen zijn, dit mag ook in Duitsland. Ik rij nu nog Engels maar ik wil misschien overstappen op western. Ik heb een aangeboren lymfe afwijking (lymf en lypoedeem) en merk dat mijn lichaam (vooral benen) achteruit gaat en ik minder handig en snel begin te worden. Na het rijden heb ik ook vaker last van mijn benen en wil eigenlijk de boel niet verslechteren door onbesuisd door te gaan met wat ik nu doe. Vroeger, toen ik een jaar of 12 was heb ik een jaar western gereden en vond dit erg leuk. Nu wil ik kijken door een paar lessen te nemen of het westernrijden misschien meer bij mij past en of ik definitief wil overstappen. Mijn huidige paard staat te koop en wil een goede keuze maken voordat ik een nieuw paard zou kopen.

Wie heeft er tips qua lessen en eventueel ook voor een betrouwbaar adres waar ik in de toekomst ook een paard zou kunnen kopen mocht het goed bevallen. Alvast bedankt!

gr Marjan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:25

Ik ken de regio niet maar reageer toch omdat ik me afvraag of jij qua lichamelijke eisen wel echt baat zal hebben bij western riding ipv engels rijden. In beide gevallen komt het namelijk qua inspanning neer op hetzelfde ook al is het einddoel anders, zijnde los ipv met contact. Maar daar ben je pas na een lange inspannende weg. Als ik les heb gehad heb ik minstens 2 dagen last van spierpijn in benen en armen vanwege al het finetunen (dus niet doordat ik erg veel kracht heb gebruikt, want ik houd niet van geruk en geschop).

Ik vind het overigens wel heel verstandig van je dat je gaat rondkijken voor je beslist!

MarjanB

Re: Western in Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:10

Ik snap wat je bedoeld, ik hoop er ook achter te komen of western (en dan de houding van benen) positieve invloed kan hebben ten opzichte van het zitten op een dressuurzadel. Het probleem is vooral dat de kracht in mn benen minder lijkt te worden en als ik bijvoorbeeld een bosrit maak merk ik dat ik alle kracht opvang met mn rug met gevolg rugpijn. Ik hoop dat een andere manier van zitten kan helpen maar verwacht aan de andere kant ook geen wonderen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:21

Begrijp ik! En je hebt volkomen gelijk dat je gaat uitproberen!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:26

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 12:35

@ Wranglerbutt ik had die site gezien, dank je! Ik wist alleen niet zo goed wat ik ervan moest vinden..

aika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:49

ik zou hier eens gaan kijken, een zeer leuke gezellige westernstal in Elten, dus dichtbij 's-Heerenberg, de eigenaar spreekt nederlands.

Contact
Hermann und Heike Egging
Pferdehof Montferland
Heidpool 30
46446 Emmerich am Rhein - Elten
Deutschland

Telefon: +49 (0) 2828 903267
Handy: +49 (0) 163 2828670
Fax: +49 (0) 2828 903268
Email: pferdehof.montferland@t-online.de Diese E-Mail-Adresse ist gegen Spambots geschützt! Sie müssen JavaScript aktivieren, damit Sie sie sehen können.

http://www.pferdehof-montferland.de/nl/ ... e&Itemid=1

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 13:00

Ja daar had ik ook eens wat van gehoord! Kan ik op de fiets heen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:19

Op zich is swra niet gek hoor, de site is alleen, tsja, verouderd.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:07

Ik ken Laja persoonlijk, en ze is erg aardig! Ik heb 2 keer bij haar in-hand clinics gedaan en dat was erg leuk! Jammer dat het voor mij zo ver weg is... :)

Het is zeker de moeite waard eens langs te gaan! :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 08:31

Dank jullie voor de info! Heel toevallig gaan ze van stal eerdaags een westernclinic organiseren waar we met zn allen heen gaan. Kan ik mooi met mn instructrice kijken of het wat voor me is :D

Kreeg alleen de tip van iemand om niet naar oudere (6 jaar en ouder) quarters te gaan kijken omdat die in veel gevallen al kapotgereden zouden zijn mocht ik er 1 willen kopen. Wat is jullie mening daarover?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:23

Dat hangt maar helemaal af van het niveau van de quarter en wat ermee gedaan is. Het is wel zo dat quarters geneigd zijn sneller beenproblemen te hebben. En volgens mij valt het in het niveau waar je naar zoekt wel mee. In Amerika komt iets vaker voor dat quarters al worden beleerd met 2 jaar. Hier in Nederland gebeurd dat minder vaak en zeker minder met paardjes die niet mee gaan lopen in de absolute top. En laten keuren is natuurlijk altijd een vereiste om de gezondheid van een (ouder) paard te kunnen vaststellen.

Inlezen, mensen leren kennen en veel info overal vragen. Dan kom je zo bij het voor jou geschikte paard! Succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 11:04

Dank je! Ik weet ook nog niet wat ik wil, wedstrijden vind ik wel heel gaaf en ben altijd wel heel gedreven. Wil dus wel een kwalitatief goed dier waar ik als ik wil ook wel wat meer mee zou kunnen.

Maar goed nu eerst m'n merrie verkopen en dan ga ik van alles uitproberen :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:27

echt onzin om geen ouder paard te kopen. Mijn merrie is ook jong ingereden, is nu 12 en loopt op prima nivo mee in de wedstrijden. Sinds kort een 18-jarige erbij en die is helemaal super fit. Ik woon trouwens in Doetinchem..je bent altijd welkom om eens langs te komen..Ik les zelf bij Oliver Stein in Rhede ( en bij Frans van der meer, maar das wel een heel eind rijden :) )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:48

MarjanB schreef:
Kreeg alleen de tip van iemand om niet naar oudere (6 jaar en ouder) quarters te gaan kijken omdat die in veel gevallen al kapotgereden zouden zijn mocht ik er 1 willen kopen. Wat is jullie mening daarover?

Volgens mij worden quarters met potentie net zo 'stevig' getraind als wpn-ers met potentie. Dus of daar nu zo'n verschil tussen zit betwijfel ik eigenlijk. Goed laten keuren voor aankoop is denk ik altijd verstandig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 10:09

catalyst1 schreef:
echt onzin om geen ouder paard te kopen. Mijn merrie is ook jong ingereden, is nu 12 en loopt op prima nivo mee in de wedstrijden. Sinds kort een 18-jarige erbij en die is helemaal super fit. Ik woon trouwens in Doetinchem..je bent altijd welkom om eens langs te komen..Ik les zelf bij Oliver Stein in Rhede ( en bij Frans van der meer, maar das wel een heel eind rijden :) )

Oh dat zou ik enorm fijn vinden! Als ik overstap op western is het ook fijn als er mensen in de buurt zitten :) scheer jij toevallig ook paarden? Van de winter heeft iemand uit Doetinchem inja geschoren en die rijd ook western.

Haha edit handig om profiel te lezen denk dat jij inja hebt geschoren :) bruine merrie in stokkum tegelijk met die van Cathelijne

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 06:31

Hoi Marja..ja, dat was ik :) Je bent van harte welkom!