[WN] Brug maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Brug maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 09:20

Mijn ruin en ik hebben het trailvirus aardig te pakken, we vinden het leuk en het is goed voor ons allebei. Ik weet dat voor hem plotseling veranderende dingen op de grond (strepen op de weg, zeiltjes, dat soort dingen) Angstaanjagend en Verdacht zijn dus dat is iets waar ik heel graag juist meer mee wil doen. Ik wil graag wat extra aandacht aan de brug besteden.

Probleem is dat ik die niet heb. Bij ons op stal zijn allemaal recreatie(engels)/dressuur/springmensen, dus niemand behalve ik die een brug nodig heeft :') Ik vroeg me af of ik er zelf één zou kunnen maken? Bij voorbeeld van een stevig pallet en een dikke plank hout daarop vastgeschroefd? Is er iemand die zoiets ooit heeft gemaakt en bij voorbeeld weet waar ik op moet letten qua afmetingen enzo? Ik heb een niet zo heel groot paard (1,34 meter), samen wegen we gok ik rond de 500 kilo. Paard en ik samen dus.

Iemand tips?

Ryder

Re: Brug maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:09

Zelf geen ervaring mee. Misschien heb je hier wat aan: [WN-AM] trail-brug maken

Denk er wel aan dat je een beetje stevige brug niet gemakkelijk zelf je bak in en uit kan slepen (aangenomen dat je daar wil oefenen). Wij gebruiken daarvoor een shovel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:23

Dank je wel. Een shovel heb ik niet, en ik kan natuurlijk ook die brug niet in de bak laten slingeren. We hebben grote pallets op het werk (wel houten), zal es kijken of ik daar wat informatie op kan vinden van wat het kan dragen enzo. Er zijn boeken op geleverd, daarvan kan ik natuurlijk uitrekenen wat ze gewogen hebben.

Een hek is makkelijk gemaakt, L'tjes enzo natuurlijk ook. In meerdere opzichten is die brug het lastigste onderdeel!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:26

Onze vereniging heeft net een nieuwe brug laten maken. Deze bestaat uit vier losse blokken die niet verschuiven als ze op een zandbodem liggen. Ze kunnen ook aan elkaar gelinkt worden. Er zitten dus geen leuningen aan, maar dat wilden we ook niet met het oog op veiligheid. Dat betekent wel dat we óp de brug ook nog oefeningen kunnen vragen, zoals een turn voor de Open ruiters bijvoorbeeld :)*

En hij kan in een ander figuur dan een vierkant worden gelegd, dus bijvoorbeeld een L-vorm, of Z-vorm.

Hier een foto van hoe het er ongeveer uitziet: http://www.dawra.nl/media/fotoalbum/Oef ... %20891.JPG

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:37

Dat ziet er handig uit! Hoe zitten die blokken in elkaar, zijn ze massief?

Leuningen hoeft niet, als ik leuningen nodig heb kan ik er staanders met balken naast zetten. Vind 't juist wel handig om met en zonder leuningen te kunnen trainen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:44

Ze zijn niet massief, maar wel sterk genoeg. Ze zijn ook nog enigszins te tillen in je eentje. Er zit alleen wat weinig 'pak' aan. Er zitten een soort verbindingspluggen bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:50

Dus eigenlijk een soort van blokken die mensen ook wel bij VD gebruiken, en dan dat je ze aan elkaar vast kunt maken?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:51

Ja zo kun je het wel zien :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:52

Duidelijk, dank je wel :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:06

Wij gebruiken als brug een Euro pallet waarvan ik de spleten tussen de planken heb gedicht met latten.
Aan een lange zijkant heb ik twee wieltjes (+/- 5cm diameter) geplaatst, zo kunnen we de brug uit de piste rollen want zo een euro pallet weegt wel wat.
De meeste andere paletten zou ik niet gebruiken want ze zijn niet stevig genoeg om het gewicht van een paard te dragen./

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:23

Ik heb maar klein paardje he, en de bak is nog het meest te vergelijken met duinzand }:0 dus een gewone houten pallet daar in en uit krijgen wordt al een klus. Ik had gedacht om een brug uit 2 delen te maken: pallet en dan daaroverheen een constructie van latten met ook aan de zijkanten balken, zodat alles op de grond rust en de pallet voor de stevigheid zorgt?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:31

Een Euro pallet is niet zo groot maar wel steviger dan de wegwerp paletten omdat ze telkens weer gebruikt moet worden.
En met wieltjes aan de zijkant zet je ze verticaal en zo kan je ze uit de piste rollen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:03

Jullie maken een standaard beginners fout! :+

Je moet je paard eerst leren slepen(mentuig aan en bak slepen met band, hoort eigenlijk bij het zadelmak maken) en dan pas komt die brug in beeld.
Paard sleept brug op zijn plaats, mag als ontspanning op die brug staan en lopen en sleept naderhand brug weer uit de rijbak.
Heb je 2 vliegen in 1 klap, paard met dikkere kont en paard kent brug :P

je kunt 2 wieltjes aan de pallet maken en dan aan de andere kant met vervoer er 2 stokken insteken zodat je de pallet aan één kant opheft en rolt als een soort kruiwagen de bak in en uit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 08:22

Paard z'n kont is al dik zat :D Vooral spek, het scheelt dat hij totaal ongeschikt is voor reining en dus geen übergespierde kont moet hebben. Paard de boel laten slepen zou inderdaad een mooie oplossing zijn, ik vrees alleen dat zowel paard, ik en de omgeving schade gaan oplopen als ik 'm wat laat trekken :Y)

Eigenlijk vind ik het wel een levensvatbaar plan om een stevige pallet te gebruiken en dan los daaroverheen een constructie met balken (even hoog als pallet) en daarop planken. Dan loopt hij eigenlijk over die houten constructie en blijft de pallet gespaard. Die is dan alleen voor de stevigheid en voor het geval de boel mocht inzakken. Een soort vangnet.
In twee keer is het allemaal ook makkelijker te dragen, ik heb een karretje waar de boel op kan, de bak is wel heel, heel mul (eigenlijk is het gewoon een berg klapzand #) ) en mijn paardje met de korte pootjes kan er alleen stapvoets in rond. Ik denk erover om in de wei te gaan werken met 'm, van de zadelkamer naar dat weitje is ongeveer 20 a 30 meter. Moet toch te doen zijn, ik ben van plan om één keer in de week te trailklungelen met 'm.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:01

de brug hoeft toch ook niet persé in de rijbak te liggen

is er geen plek op het erf waar die niet in de weg ligt en kan blijven liggen en waar je dan kunt oefenen?

en verder weet ik niet in wat voor omgeving je woont, maar ik kom hier met buitenrijden zo ontzettend veel bruggen tegen
fietsbruggen, wandelbruggen, betonbruggen met stromend water er onder door, bruggen genoeg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:40

Elke brug die we tegenkomen is meegenomen :j Ik ben er nog geen tegengekomen (sta sinds eind december op die stal), er is vooral polder. En natuurlijk het bos en de soesterduinen op een kwartiertje stappen. Bennie verwend hoor O:)

Brug laten slingeren op het erf is niet echt een optie, vind ik ook geen heel gaaf plan met een houten brug. Als die maar steeds in weer en wind ligt, op de natte grond. Ik heb net die pallet eens opgetild, gaat wel lukken met heen en weer dragen. De constructie voor eroverheen zal niet veel zwaarder zijn denk ik. Als alles eenmaal op z'n plek ligt kan ik lekker gaan zitten en is het paard z'n beurt om wat te doen.

In (naast) het weitje heb ik zelfs wat korte paaltjes, net bruikbaar voor een walkover. De hindernisbalken liggen in de bak, die weer een eind verderop op het erf ligt. Daar zal ik toch af en toe trainen, heb namelijk een hekel aan slepen met hindernismateriaal. Maar sidepass en achterwaarts hebben we vooralsnog alleen aan de hand, zal nog wel even duren voordat ik persé de lange balken nodig heb. Een hek (draad met poortgreep, gewoon de ingang van die wei) is ook al aanwezig, weitje is van alle gemakken voorzien :D

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:37

Hallo!

Ik heb zelf (met hulp van mijn man :o ) een brug gemaakt van een europallet (die zijn sterker dan andere pallets) en delen van een oude picknickbank. Ik kan hem uit elkaar halen en zo makkelijk achter de bakrand opbergen. Ik ben (ook) de enige westernruiter op de manege (as usual) en het is handig dat anderen er geen last van hebben. Voordeel is ook dat de leuningen er dus af kunnen en ik hem zo ook kan gebruiken voor een pony die er net over durft, maar nog niet met leuning.
Ik kan de foto's even niet terugvinden. Ik kan wel even nieuwe maken.

Groetjes, Marjon

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:12

Dat zou leuk zijn, graag! Ben er nog niet helemaal over uit of ik nou wel of niet leuningen wilde dus een afhaalbaar leuningsysteem zou ik zeker handig vinden om te zien :)