Lang verhaal...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Lang verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:46

Ik weet dat dit niet western-gerelateerd is, maar ik wil hier graag mijn verhaal kwijt, aangezien ik zo goed als enkel op het western gedeelte van bokt kom en de namen hier herkenbaar zijn.

Ik ga een heel lang verhaal plaatsen, en begrijp het als niet iedereen het wil uitlezen, maar ik moet het ergens kwijt. Het ligt heel gevoelig en het huilen staat me nader dan het lachen.

Een gedeelte ga ik copy/paste die ik eerder in topics heb gezet, maar ik voeg nog dingen toe.

28/03/2011:

Montana staat al een hele tijd kreupel.
Van onzuiver lopen naar super mank en omgekeerd.

Nu, ik had al langer een vermoeden dat ze niet 100% liep. Maar Montana is mijn eerste paard, ik ken(de) niks van ziektebeelden et cetera.

Ik heb ze dus van november 2009. Hiervoor stond ze 7/7 in een klein donker stalletje. Ze kwam er enkel in het weekend uit om een uurtje in het bos te gaan stappen. Daarna direct terug in haar "kot".

Ik reed op die manege. Ik werd toen gevraagd om montana een beetje "door te rijden". Ze mocht ook meedoen met de lessen, maar daar is bijna iedereen afgebokt geweest. Echter voelde ik al in het begin een klik met haar!
Wist weliswaar niets over de eigenaars of de wijze waarop ze met montana reden of wat ermee gedaan werd.

Montana was zuur, stijf en "luisterde" niet. Ik had mijn hartje direct verloren aan deze zuurpruim ;-)

Ik moest op de duur haar "afrijden" (galop,galop,galop) voor de eigenares kwam rijden. Nu schaam ik mij ervoor, maar soit... Ik wist toen niet beter.

Ik begon meer en meer na te denken over hoe het nu kwam dat montana zo was. Ik ben me er meer over gaan ontfermen. Heb een zadel dat pastte gekocht, ben haar op de wei gaan zetten (wat in het begin een hel was. Ze werd helemaal gek ;-) )

De eigenares begreep montana gewoon niet. En om het nog duidelijker te zeggen; die eigenares kan niet goed genoeg rijden.
Het kwam zo ver dat ze er buiten is afgevallen en de maat toen vol was. Ze wou montana inruilen op de manege.

De stalbaas heeft toen letterlijk gezegd dat hij dat niet deed, want dat hij montana niet als manegepaard kon gebruiken, omdat dat dan iemand zijn dood zou kunnen worden.

Montana is toen bij mij belandt ;-) Na veel wikken en wegen. Ik was financieel niet in staat om een paard te onderhouden.
Ik werk nu elk weekend, ga in de week naar school, en werk in de vakanties en heb elke maand zo'n 100 euro over. Mijn zus betaalt een derde van de stalling, en ons mama probeert een spaarpotje opzij te houden voor als er iets is dat ik niet kan betalen.

Ik heb direct de dierenarts laten komen om bloed te nemen.
Ze had een vit e te kort. Ook heeft ze in de winter van 2009 en 2010 een bronchitis gehad. (ik wou een les rijden, maar ze hoestte een keer. Ik wist direct dat dat niet normaal was. Iedereen zei van probeer de les aan te zien, maar ik ben blij dat ik niet geluisterd heb en direct weer de DA heb gebeld) Ik wil hiermee duidelijk maken dat Montana toch wel ziek was, maar dit amper liet merken.

Ik ben ook van smid veranderd, omdat de vorige haar elke keer verdoofde (met iets wat een smid in principe niet eens mag geven) en ik een andere aanpak voor mijn paard wou!
Ik heb er een uit de duizend gevonden. De eerste keer is hij er vier uur aan bezig geweest. Montana vertrouwt het niet erg als het op voetjes geven aankomt.
Ben daar ondertussen veel mee bezig geweest, en het gaat zeer goed. De smid begint ze te vertrouwen, maar andere mensen mogen er niet aankomen.

Montana heeft altijd wel iets "anders" gelopen... Ze is ook niet gekeurd of weet ik wat. Het ging allemaal zo snel, en ik wist zelfs niet dat zoiets bestond. Ook al had ze iets gemankeerd, dan had ik ze genomen ;-)
Ons mama lachte er altijd mee, dat ze zo met haar poep wiegelde ;-)
Nu viel het mij meer en meer op, wanneer ik mijn zus op haar aan het lesgeven was, dat ze echt heel stijf liep. We zijn de zomer doorgekomen, hebben zelfs wat wedstrijden meegedaan, maar ik voelde gewoon weer aan dat er iets mis was.
Aan jan en alleman gevraagd of ze iets zagen, maar niemand merkte op dat ze mankte. Hoogstens liep ze misschien wat stijf zeiden ze.
In november 2010 toch maar een osteopaat laten langskomen.
Ze zat nergens vast, misschien een klein beetje achteraan haar rug, maar dat kon komen omdat ze hengstig stond en op die plek net haar baarmoeder zat, en dat we haar schouders soepel moesten houden.

Er werd nogmaals bloed getrokken, en ik liet voor de zekerheid de magnesium ook nakijken. Alles was perfect inorde. Maar toch liep ze niet zuiver.

Op Dinsdag 18 januari 2011 is de dierenarts dan nogmaals langsgekomen. Ik had drie dagen daarvoor een les meegereden, niemand heeft iets gezien, maar ik voelde dat het gewoon niet goed zat! Dacht dat ik er misschien moest "door rijden", maar dinsdag zag je ze duidelijk manken. Dierenarts heeft toen een buigproef gedaan die (héél) positief was :'-(.
Donderdag werd ze intra-articulair ingespoten in het hoefgewricht. Een week later zou ze in principe niet meer mogen manken. Ze mocht gewoon mee de wei op.

Een week later was er niks verbeterd. Ze kreeg een week verplichte stalrust. Haar dieet werd aangepast.
Na die week niets verbeterd, ze kreeg een week bij. Nog niets beter.
11 februari 2011 naar de dierenkliniek in kasterlee geweest.
De diagnose was zeer gunstig. Ze zagen namelijk niks speciaal... Alle pezen, kapsel etc was ook helemaal inorde.
Ze heeft een steiler voetje, dus: aangepast beslag.

Anamnese:
Voorvoet, ReV voet intraarticulair behandeld, geen effect. Ongelijke hoeven.
Zeer moeilijk te onderzoeken en behandelen paard, geeft moeilijk voorbeen.
Sinds zes maand ongeveer kreupel (intermitterend).

Klinische gegevens:
Inspectie: steile hoef ReV, ingezonken kroonrand. Weinig opzet aanwezig in ijzer.
Geen gevoelige zool.
Bewegingsonderzoek:
Stap: ok
Draf rechte lijn: 1/5 ReV
Volte LiOm: 0/5 LiV, volte ReOm: 2/5 ReV
Het paard wordt onderzocht en behandeld met de horse stabiliser

Geleidingsanesthesie:
Abaxiale anesthesie ReV: geen effect
Lage vierpuntsanesthesie 80% verbeterd
Rechte lijn ok en volte ReOm 1/5.

Radiografische opnames: Agfa 11/2/11
ReV: DPRPDO + LM voorvoet
ReV kogel: vier standaarviews
Hoef: hoge hiel, remodellering van de draagrand van het hoefbeen. Verschillende fysiologische can ses, distale rand.
Kogel: seer lichte remodellering van het caudale kootbeen (prox), lichte mate van arthrose

Echografisch onderzoek:
Enkele beschadigingen en onregelmatigheden aan het gewrichtskraakbeen.
Geen verdere afwijkingen aan de ligamenten en kapsel en strekkers en buigers.

Advies:
Het gewricht werd intraarticulair behandeld en een drie weken rust werd voorgeschreven.
Gewoon ijzer met breed garnituur, beiderzijds vooraan, goede roller toe
Hercontrole na 4 weken door uw dierenarts of hier op de dierenkliniek.
Injectie met hyaluronzuur en triacinolone na bursografie werd ondernomen op datum van vandaag.
Stalrust gedurende drie dagen, nadien twee tot drie weken enkel stap en drafwerk.

Dit is wat de veearts toen letterlijk zei; ze is zéker nog niet einde carrière hoor!!!

Niet ernstig dus, maar zo'n verslag geeft wel een beangstigend gevoel.

Tijdens die weken van stap en drafwerk mijn eigen veearts nog eens laten evalueren.
Het resultaat was niet het gewenste, maar ze had misschien een langere herstellingsperiode nodig..

4 maart opnieuw naar de dierenkliniek; volgens hen was het al “veel beter”, en op de rechte lijn zagen ze niets meer (montana was super druk en opgefokt, ze liep heel hoog en door de adrenaline denk ik dat ze de pijn even niet meer voelde). Op de volte mankte ze nog overduidelijk.
Zij het nu dat het langs de andere kant harder opviel ????

Zou het toch aan de verkalking liggen die de eerste keer amper zichtbaar was.
Ik voel me trouwens er nog steeds niet goed bij. Eerst kon het niet aan die verkalking liggen (want arthrose was een groot woord), en nu dat de inspuitingen al de rest niet werkt, dan zal het ineens aan de arthrose liggen...?? En als dit niet werkt, dan kan ik nog een sessie inspuitingen proberen die rechtstreeks in de spier worden gegeven, kost ook weer ietsje meer dan 300 euro.
Tja, hallo...ik heb hier geen geldboom staan he??!!

Mijn paard is geen proefkonijn. Als het nu moest zijn dat alle mogelijke oorzaken onderzocht zijn en er is niks, ja oke, dan kan ik andere dingen proberen. Of dan zoek ik een oplossing voor mijn paard.
Maar nu?? Is het misschien iets in de schouder? In de borst? In de rug??
Want het is natuurlijk gemakkelijk om het dan ineens toch op die "arthrose" te steken (in eerste instantie spraken ze zelfs niet eens over arthrose)

Ik kreeg een pot equitop gonex mee. Mijn veearts is na twee weken equitop gonex komen evalueren en kon concluderen dat alles voor niks is geweest.
Hij zei: als je ze zo ziet, zou je bijna denken dat ze fractuur mank is.

29/03/2011, universitair dierenkliniek merelbeke:

Ik weet helemaal niks meer ivm montana :'-( Ik was daarstraks zo boos!

Sinds dinsdag is er een pees opgezet (ik vermoed een gevolg van het rijden dat ik MOEST doen!!!). Wat zeggen zij: ahja maar die mankt omdat die pees is opgezet... Euh, die pees is nooit eerder opgezet geweest, een hele discussie ... Oke, echo gemaakt, pees is verzwaard, maar er was ook al nieuw weefsel, dus de pees was al herstellende ???!!!??? (ze is nog maar pas opgezet sinds dinsdag).

Wat zeggen ze dan; we kunnen nu niks meer voor u doen. Die pees moet eerst genezen.

Hallo, daarvoor heb ik niet die trip tot ginder gemaakt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mijn dierenarts kon ook wel equipalazone of whatever voorschrijven met wat rust! Die dingen zijn trouwens gebeurd enal.

Ik wou zo niet afgewimpeld worden, dus heb die met mijn dierenarts laten bellen. Dan toch besloten om een foto te maken van de schouder/elleboog (niks op te zien), maar dan kon je geen weke delen zien... En ze wou geen onderzoek starten met die dikke pees.

Ik sta dus gene klop verder.

Mijn veearts zei dat ze van een zwelling van het check ligament niet op die manier kon manken.
Dat zal er wel aan meedoen, maar is niet de oorzaak.

Zal is kijken of ik dat verslag overgetypt krijg... Er staat in dat ze in stap niet mankt, maar ze mankt wel in stap.. :-/

ik was naar daar doorverwezen omdat alle behandelingen in de hoefstreek en rond de kogel al zijn gedaan.
Dus was het vermoeden dat het hoger zat.

Nu had ik en montana pech dat die pees gezwollen is, maar dan kan je toch verder naar boven onderzoeken?

Mijn veearts zei ook dat ze dat eventueel konden uitverdoven en de elleboog/schouder verder konden bekijken.

Ik heb echt moeten aandringen om toch al foto's te nemen van haar schouder.

Kwam er nog bij dat ze niet voldoende reageerde op de verdoving waardoor ze moesten bijspuiten, wat op de duur zelfs gevaarlijk werd (cardio-vasculair gezien).

Pfff...

Ik verwijt hen wel dat zij mij op die manier wouden afwimpelen. Ik zit namelijk al langer met dit probleem, en nu met die pees een bijkomend probleem.
Volgens hun lag de oorzaak van het manken aan die pees, maar dat is volgens mij gewoon een gevolg van het primaire probleem.

7/6/2011

Ik ben vandaag naar Tom Mariën geweest.
Montana haar griffelbeentje is gebroken. Het drukt tegen haar pees. Die pees is heel ernstig beschadigd, gescheurd en vol gaten.

Ze moet minstens opnieuw 3 maanden op stalrust, en als alles goed herstelt moeten we rekenen op zo'n 6 maanden voor ze "genezen" is.

Het griffelbeentje hebben ze niet nodig en kan eventueel operatief verwijderd worden. Echter vond de dierenarts dit op deze moment nog niet aan de orde, omdat de kans reëel is dat het zich goed herstelt.
We hebben ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen (+ een pot artigold voor een gunstiger herstel), zodat de pees zich kan herstellen.

18 juli (binnen 6 weken) moeten we terug op controle. Kijken of de pees zich aan het herstellen is. Er bestaat namelijk ook een kans dat die dat niet meer van zichzelf doet.
Dan kan je nog stamcellen gaan gebruiken voor die pees te laten herstellen, maar da's niet goedkoop.

De dierenarts kon er niet aan uit. Ook de verslagen (Kasterlee) staan vol tegenstrijdigheden, zo begrijpt hij niet waarom ze de hiel hebben ingespoten wanneer een verdoving van dat gebied niet hielp. Dan zit het probleem namelijk ergens anders gelokaliseerd!

Het griffelbeentje hebben ze in merelbeke ook nagekeken, maar dat was een oud letsel volgens hen. Terwijl deze dierenarts zegt dat dit in een periode van MAXIMUM dit en 6 maanden geleden gebeurd moet zijn, aangezien dat bot (nog) niet eens aan elkaar gegroeid is.

12/10/2012:

Montana is altijd blijven manken, zelfs nadat de pees (en die herstelperiode heeft lang geduurd) volledig is hersteld. De dierenarts kon zelfs amper zien waar het was geweest, en die pees kan zomaar niet kapot gereden worden.

Alles leek op echo en foto super super goed te zijn, maar toch bleef ze manken.

Uiteindelijk beslist om haar te laten ontzenuwen, aangezien ze op beide voorbenen mankte, en er verder geen andere dingen te zien waren, behalve het littekenweefsel wat in principe enkel esthetisch voor de mens kan storen, maar waar het paard geen last van heeft.

Operatie is op 18juli goed verlopen, mankt niet meer op linker voorbeen, maar wel nog steeds op dat rechtervoorbeen.

Uiteindelijk hebben ze dat rechter voorbeen moeten opensnijden om te zien wat er gaande was. Dat is maandag 1 oktober gebeurd. In principe als het enkel wat littekenweefsel wegschrapen was, dan had het zes weken revalidatie geweest.

Helemaal uitverdoofd, en nog steeds mankte ze. Als je op de zijkant van haar pees drukte, reageerde ze ook nog extreem gevoelig (terwijl ze dat in principe, in combinatie met de praam, niet eens mocht voelen).

Foto's gemaakt, echo's, ... Alles was gewoon goed en perfect inorde. Het enige was dat er waarschijnlijk littekenweefsel gevormd was rond die pees, die de beweeglijkheid ervan belemmerde.

In stap zou ze er geen pijn van mogen hebbe, dus ik kon haar op een wei van haar oude dag laten "genieten" (tussen haakjes, want in draf zou ze wel continu last/pijn hebben, maar een paard zet zich vaak naar de situatie)... Of ik kon het weefsel laten wegsnijden. Revalidatie zou zo'n 6 weken in beslag nemen.

Wou er nog eens over nadenken, dus ik had ze al weer opgeladen en wou gaan betalen, toen ik toch maar besliste van haar te laten opereren. Ik wou ze liefst ineens daar laten, gelukkig nog een stal vrij.

Ik was bij de operatie, en de chirurg vroeg me naar binnen tijdens de operatie.

Wat 6 weken revalidatie ging worden, zijn er nu 6 maanden! Bleek toch geen standaardoperatie te zijn. Check ligament volledig doorgesneden, heel wat weefsel weggeknipt/geschraapt/gesneden. De diepe buiger werd afgesnoerd en helemaal versmacht door dat weefsel. Was bijna helemaal ingekapseld!

Hoewel de operatie geen garantie biedt, zei Tom da we,hij, de juiste beslissing hadden genomen. Ze zal er heel veel deugd van hebben nu da stuk eruit is!

In eerste instantie (18juli) dacht hij dat ze erfelijk belast was met die "pijnlijke hielen", maar da bleek dus het secundaire probleem te zijn, en er is van erfelijkheid geen sprake

Het is ni genetisch bepaald. Botstructure etc zijn tiptop in orde! Dat probleem is in het verre verleden onderkent geweest, waardoor die ontsteking op de pees chronisch is geworden en wildgroei mogelijk was. Er is nooit naar gekeken geweest of opgevolgd en dat lichaam probeert zich dan maar op die manier te herstellen... Is ni iets van afgelopen jaren, maar al van véél langer zei de dierenarts. Kon anders ni zo ingekapseld zitten.

Op foto was er ook nooit iets te zien ivm da hoefkatrolmechanisme (hoeft ook niet altijd te zijn om wel dat probleem te hebben). Da hoefje is gewoon zo gegroeid vanwege de pijn in haar onderbeen, waardoor ze dus uiteraard ook pijn kreeg in haar hiel, het andere been meer belastte en op de duur ook daar pijn kreeg...

Da griffelbeentje bleek dus ook gebroken door de druk van da overtollige weefsel, da stukje bot heeft dan die pees helemaal in flarde gescheurd, waardoor da eerst moest geneze. In ieder geval, er is licht te zien aan het einde van de tunnel

Ik ga straks nog een beetje verder aanvullen...ik hoop dat de mods mijn topic niet verplaatsen, aangezien ik mij in dit gedeelte het meeste thuisvoel

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:05

jeetje wat een verhaal....

en wat een ellende als je zelf voelt dat het niet goed is ....maar niemand geloofd dat!

ik ga je volgen :j

alyel

Re: Lang verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:12

Ik ga dadelijk wat fotomateriaal verzamelen en in deze topic zetten + nog wat aanvulling op het verhaal.

Negatieve commentaar mag, maar ik heb enkel het beste voor met mijn paard. Als dit inslapen was, had dit al gebeurd geweest, maar eenmaal je bent gestart is het echt niet gemakkelijk om te zeggen "en nu stop ik ermee". Vooral omdat er telkens weer hoop was..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:33

Dit is geloof ik maart 2009 (en anders juni 2010...ik kan het me niet goed meer herinneren. Ze was in ieder geval nog niet van mij, want ze ziet er nog fragiel uit :p)

http://www.youtube.com/watch?v=cWUVRK4x ... e=youtu.be

Dit zijn filmpjes die ik afgelopen week heb gemaakt. Op 4.12sec zie je duidelijk hoe ze een korter stapje zet. In het filmpje gebeurd het wel een paar keer, maar op dat ogenblik heel duidelijk. En ja, ze loopt niet zuiver, kan ook niet aangezien ze nog herstellende is.

Als ik over een obstakel moet (plas, tuinslang, ..) dan zet ze ook eerst een kort stapje, dat ze dichtbij is, en dan steekt ze pas over.

https://www.youtube.com/watch?v=ekPZ-khDlHc

De littekens had ze al...spijtig genoeg, maar ook hier zie je haar voor de plas echt een stap kort zetten, om dan erdoor te gaan:

https://www.youtube.com/watch?v=hAJb3S_f7t4

Dit is haar drafje...je ziet nog wel een minimaal knikje (en ja, ik weet dat dit een grote knik is tegenover een "gezond" paard, maar voor haar is dit slechts minimaal :p)

https://www.youtube.com/watch?v=run2OO3EuCs

Niet op mijn zwaar antwerps dialect letten :p

https://www.youtube.com/watch?v=u1Z7cBUy3Jw

Dit is nog van januari 2011

https://www.youtube.com/watch?v=hL114QQykSQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:43

Echt meid, jij hebt zo gigantisch veel over voor je paard. Ze mag blij zijn dat ze bij jou is. Ik heb niks dan ellende gelezen de afgelopen jaren, sneu voor jullie. En steeds heb ik geduimd en dat blijven we dus mooi doen! Petje af voor jou :)

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:45

lang verhaal, maar herkenbaar bij mijn pony door trailerongeluk.
ik heb besloten om haar met goed hoefbeslag zo rond te laten lopen.
Loopt al wel 80% weer goed.
maar ook besloten nooit meer met haar te rijden.
en ook niets geks op scan of fotos te zien.
dus ik begrijp je wel.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 22:17

Bedankt.

Vorige week mankte ze plots weer veel erger. In stap was het héél duidelijk...Wat mijn gewone dierenarts (diegene die haar inent enzo)toen heeft aangeraden is; gewoon op de weide zetten en zien wat ervan komt. Volgens hem is een mri nog het enigste wat er overblijft om een diagnose te kunnen stellen...maar dan zou ik weer naar een andere kliniek moeten, en dan hebben we het nog niet over de behandeling (als die er al dan niet is).

Ik heb ze toen vijf dagen equipalazone gegeven en het was beter. Ook was de verdikte plaats alweer heel wat slanker.

Ik ben ze nu stilletjes aan telkens op een groter stukje weide/paddock aan het plaatsen. Tom Mariën heeft haar geopereerd en gezegd dat ze slechts op de weide mag als ik zo'n zes weken een klein uurtje mee ging stappen (draf en galop op rechte stukken). Ik heb enkel kunnen stappen, niet alleen door de vrieskou,maar ook omdat draf gewoon niet goed aanvoelt. In ieder geval, vanaf maandag 1 april gaat ze op de weide.

Ik ben nu begonnen met wekelijks een aantal keer te filmen hoe ze stapt en draaft...ik kan het anders niet meer onthouden; komt het accuut op of is het langzaam aan weer verergerd of is het stabiel gebleven, verbeterd...

Ik ga ze ook laten dekken. Daarvoor heb ik ook al groen licht gekregen. Het gewicht van een veulen zou haar niet extra tot last zijn (in vergelijking met een andere drachtige merrie), dus ik hoop dat ze haar vechtlust doorgeeft ;-) Het is echt een harde tante!

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:43

Ik volg jouw verhaal eigenlijk al van het begin en ik moet zeggen: zoals jouw paard verzorgt en verwend wordt, zo zijn er niet veel!!
Ik ben altijd blijven duimen en zal dit nog steeds doen.
Het was zo leuk om jouw Montana en mijn Promise samen op de van te zetten, samen naar de wedstrijdjes te rijden. Hopelijk kan je binnenkort weer stilletjes aan de eerste stapjes terug zetten OP je paard!!
Je zegt dat ze haar vechtlust maar moet doorzetten op het veulen. Groot gelijk heb je!

Ik wens jou en Montana nog superveel geluk toe en hopelijk kunnen we hier binnenkort de vooruitgang lezen van Montana.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 10:56

Toen ging ze nog graag op de van... :-)

Bijkomende problemen zijn dus dat ze ondertussen niet graag meer de trailer op gaat.
Ze heeft altijd op stro gestaan, nu is dat veranderd omdat ze er bijna echt dampig van werd. Sinds ze op vlas staat heeft ze ook mok bijgekregen. De kosten blijven niet beperkt tot bij het "primaire" probleem.

Ik weet dat montana beter zou moeten stappen ondertussen, maar ik ben bang als ik terug een afspraak maak, dat we er toch niet veel wijzer uit gaan worden...

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:18

Het tij mag wel eens gaan keren voor jullie, want als er iemand is die het verdiend, dan zijn jullie het wel...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:31

Nou, inderdaad zeg! Jeetje, jullie hebben beide een enorme vechtlust zo te lezen. Een beetje geluk zou ondertussen wel fijn zijn.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:24

Ik heb ze na 8 maanden stalrust weer op de grote weide gezet vandaag. Ze is regelmatig buiten geweest, op een afgesloten stukje wei. Vanaf volgende week zou ze op de grote weide mogen (mits ze dus stap draf galop had gedaan, wat niet gebeurd is, mede door het weer maar ook door het manken).

Alles was nagekeken bij de laatste controle vijf weken terug, en haar pees kon niet zomaar meer stukgelopen worden. Ik hoop dus dat alles goed blijft daar vanbinnen. Maar ik heb zo te doen met mijn paard, en manken doet ze toch, dus of ze nu op stal staat of niet...

Ik weet alleen niet goed wat ik nu moet doen. Zal ik de "chirurg" verder op de hoogte houden? (Moest terugbellen als het manken niet beter werd na die paar dagen op equipalazone...het is een stuk beter, maar niet weg), of moet ik gewoon een paar maanden aanzien en bekijken wat het zegt? Misschien gaat ze door die continue beweging wel juist beter gaan stappen?

Ik vind het ook vervelend om ermee te gaan stappen. Ik krijg constant opmerkingen (ja f*ing hell, die mankt, maar met of zonder mij mankt die even hard, en als ik erop zit kan ik ze verder nog wel iet of wat bezig / soepel houden)

Dit heeft zo'n 3 à 4 minuten geduurd, daarna was ze gewoon rustig en heeft ze heel de namiddag op de weide gestaan zonder nog gek te doen.

http://www.youtube.com/watch?v=TngFkkSB ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=2wO7TMTJJKA

:'(

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 00:56

Ik was eigenlijk daarstraks heel blij toen ik ze uit de stal nam.

Haar ben was niet dikker als anders en ze stapte zelfs net iets vlotter / soepeler... Pfieuw :-)

Ze heeft ook weer even op de grote weide gestaan, gelukkig geen zotte toeren uitgehaald.

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:08

laten we dan nu maar hopen dat dit de voorbode is van de genezing!! Dat het nu allemaal maar de goeie kant mag uitgaan!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:48

ik vind het heel dapper van je dat je je zo hebt ingezet voor je paard en alle mogelijkheden hebt aangegrepen.
daar heb ik echt heel veel respect voor!

alleen heb ik het idee (naar aanleiding van het verhaal wat je hebt geschreven, ik ken jou niet en weet dus ook verder geen details) dat je uitgedokterd bent met haar.
je hebt heel veel geprobeerd, maar ze mankt nog steeds, en een paard wat mankt heeft pijn. wat de oorzaak ook is geweest en wanneer het is ontstaan maakt dan niet meer uit, het is dus niet verholpen met alle ingrepen die je hebt laten doen.

daarom zou ik in jou plaats haar nooit laten dekken!
ze wordt zwaarder, dus meer druk op de benen, en ze heeft al pijn aan haar benen. je geeft aan dat ze heel taai is en echt hard voor zichzelf. dat betekend dus dat ze nog meer pijn heeft dan ze aan je laat zien.

of je zo'n paardje op de wei moet laten staan als gezelschapspaardje, tja daar zijn de meningen over verdeeld.
ik heb een paar maanden geleden mijn 4 jarige paard in laten slapen, puur omdat ik niet wist of hij wel pijn vrij was als hij op de wei liep. maar die keuze is aan iedereen vrij.

ik veroordeel je absoluut niet, en iedereen is vrij om te doen naar wat hij zelf goeddunkt. ik vraag me alleen af wie je die vrij brief heeft gegeven voor het dekken en op grond waar van??

ik heb enorm respect voor je doorzettingsvermogen en kracht!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 14:05

Nuja, ik volg de mening van mijn dierenartsen wat betreft het laten dekken. Drie dierenartsen die net hetzelfde zeggen, namelijk; laat maar dekken. Dat gewicht komt er geleidelijk bij, en zou niet voor extra last aan haar been zorgen.

Ik lees me heel erg in, en volg niet lukraak de mening van "een dierenarts". Ik steek mijn licht op bij meerdere mensen en professionelen. Ik denk ook dat het mijn merrie weer een doel geeft.

Het kan ook niet dat ze volledig pijnvrij is. Een peesblessure an sich duurt al zeker een jaar voor die genezen is. Dit waren meerdere problemen, en het check ligament werd doorgesneden, de andere pezen werden afgepeld...Dus uiteraard kan zij nog niet volledig pijnvrij zijn, aangezien ze nog niet volledig hersteld is. Die pees kan ze,met een beetje beleid, niet zomaar kan stuk lopen op de weide. Daarom heeft ze ook zo lang stalrust gekregen.

Uitgedokterd ben je pas als je een diagnose hebt. Of er dan een behandeling voor is, is weer iets anders. En als die er is, moet ik uiteraard overwegen of dat het allemaal nog wel waard is.

Mijn paard heeft pijn gehad, maar dat is niks meer in vergelijking met de "pijn" die ze nu ervaart. Ze zal nog even moeten doorbijten. En als ik zie hoe vrolijk ze is wanneer ze terug bij haar vriendjes en vriendinnen kan staan, dan denk ik helemaal nog niet aan inslapen.

Wanneer ik zie dat zij pijn heeft (net zoals ik ben verder gegaan toen ik ontdekte dat ze pijn had, maar niemand iets zag. Net zoals ze kuchte en iedereen dacht dat het om een banaal hoestje ging, de dierenarts heb gebeld, én ze een bronchitis had, ...) dan weet ik dat ik een harde beslissing moet nemen, maar dat is echt niet aan de orde.

Ik heb haar de kansen gegeven om beter te worden, nu moet ik haar ook de tijd gunnen om te kunnen herstellen.

En trouwens, zelfs met de verplichte stalrust denk ik dat ze het beter had dan menig andere paarden. Ze stond overdag op een stukje weide van 6 op 4, met gezelschap van twee andere paarden.

Maar bedankt voor de reacties al! Ik moest mijn ei ergens kwijt :-)
Soms kan een buitenstaander dingens aanhalen die ik dan voor mezelf kan bevestigen of net weer niet. Laat ons zeggen dat ik net weer iets minder twijfel om mijn keuzes :-)
want geloof mij...eens je erin bent gerold, blijf je bezig. Ik heb voor mij nu de keuze gemaakt haar de luxe van een wei, dag en nacht te gunnen, met soortgenootjes en we zien wel hoe het evolueert.
Tis natuurlijk echt niet simpel, want ik zie ook wel dat ze nog mankt (weliswaar anders..), maar om dan na al die miserie en al de kosten, kan ik op dit ogenblik nog niet bepalen dat het genoeg is geweest.
Het wringt dan ook om niet terug te bellen naar de veearts...zeggen dat ze nog te hard mankt in mijn ogen...

Ik begrijp ook dat het even goed niet kan beteren, ik heb geen garantie gekregen. Mijn paard hoeft daar ook dan verder niet de dupe van te zijn,maar als ik zie hoe zij op deze ogenblik is, en dan bedoel ik het algemeen uitzicht (ze blinkt, ze straalt uit haar oogjes, ze staat om de drie weken gegarandeerd hengstig), ze heeft perfecte bloeduitslagen (buiten de lever, maar dat kwam dan door de medicatie)...dan zal zij zich perfect schikken naar de situatie, waardoor ik later geen spijt van mijn keuze zal moeten hebben

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:43

Jeetje wat een verhaal! Vind het heel knap van je dat je zoveel voor haar doet :) ik volg je even!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:24

ik wil je ook niet afkraken oid, daarom zeg ik er specifiek bij dat ik jou niet ken en het betreffende paard, en ik weet als geen ander dat je op een gegeven moment erin gezogen bent en je dan niet opeens meer kan stoppen. geloof me, ik ben er geweest.

jij kent je paard het beste en kan dan bepalen wat je wel en niet ziet zitten en wat je wel en niet bereid bent te dokteren.

ik geef alleen aan dat ik nooit een paard zou laten dekken wat pijn heeft. mijn oude merrie was drachtig toen ik haar kocht en later kwam ik na een kliniek bezoek erachter wat ze allemaal mankeerde. de enige reden waarom ik haar daar niet ter plekke had laten inslapen is dat ze al halverwege was met de dracht.

jij moet jezelf in de ogen kunnen kijken met je beslissingen en als dat het geval is dan is dat alleen maar goed! +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:36

Ik zou haar nooit dekken. Ik denk dat er ook genoeg veeartsen zijn die het wel degelijk zouden afraden.

Ten eerste zou ik nooit een veulen willen van een merrie die 1 en ander mankeerd. Het is niet echt een duidelijk beeld, dus je weet niet 100% zeker waarom ze zo kwakkelt.

Het is voor de merrie wel degelijk belastend en je kan halverwege als ze slecht is niet zo makkelijk terug. Ook na de dracht heeft een veulen de moeder nodig. Een merrie die iets mankeerd kan in mijn ogen ook niet een goede moeder zijn. Medicijnen kun je niet geven tijdens de periode dat het veulen bij haar loopt. Dus je kan langer dan een jaar incl de dracht dus, niks tegen de pijn geven. Ook niet als het slechter wordt.

De keus om het veulen erbij weg te halen bijv, zodat ie niet bij haar drinkt zou nooit een optie mogen zijn.

De merrie kan geirriteerd zijn door pijn naar het veulen. Veulen leert van zijn moeder en dat zou geen beste start zijn.

Merrie kan bij pijn ook niet het goede voorbeeld geven. Zij moet het veulen leren hoe het werkt in de wei en in een groep, dat kan ze gewoon niet optimaal als ze wel pijn heeft of als het straks erger is.

Je merrie is 100% quarter met papier? Anders zou ik het sowieso al nooit doen. Je hebt er feitelijk niks aan om dan zo een gok te nemen. Dat is puur voor jezelf, maar belang van de beesten, moet voor jouw belang gaan.

Er staan bergen hele leuke, gezonde en goede veulens, jaarlingen etc te koop. Lager geprijsd dan je het zelf kan doen + alle narigheid die je er misschien bij krijgt.

Het klinkt rot, maar je staart je blind op iets en dat is met dieren echt niet goed.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:43

Wel of geen papier, ik zou niet gaan dekken!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:32

idd niet mee gaan fokken.
Er word al met zo veel ,,rotte paarden,, gefokt!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 23:55

Tja, toch ga ik voor dat veulentje... Verscheidene (hoog aangeschreven) veeartsen raden me het niet af ( ze raden me het zelfs aan..)

Het is niet mijn schuld dat er een massa paarden te koop staan, en ik weet wel degelijk wat er mis is met mijn paard. Het probleem situeert zich in het onderbeen, maar omdat dit probleem in het verleden genegeerd is geweest, is het zo ver kunnen komen dat pezen aan mekaar kleefden etc.

Superpony, de dierenartsen zeggen dat het niet extra belastend is. Even belastend als een andere merrie die drachtig is. Uiteraard heb ik me dat afgevraagd, daarom heb ik ook navraag gedaan, maar ze geven mij allemaal groen licht.

Mijn merrie fleurt op buiten, het is niet door haar been dat ze zuur is, of door de pijn, maar vooral door het lange binnestaan. Het is ook niet gezegd dat het slechter gaat gaan? Het kan ook beter gaan. En dat geldt toch voor ieder paard? Drachtig of niet. Er kan altijd wel iets gebeuren.

En inderdaad, mijn paard is geen quarter.. Ik heb mijn zinnen gezet op een half quartertje. Ik heb de mogelijkheden en wil net alles geven aan merrie en veulen. Iets waarvan ik minder op de hoogte ben als ik deze ergens koop. Ik wil een paard dat volgens mijn visie is opgegroeid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:19

Als ik nu een volle quarter ergens koop, zorg ik dat ik alles weet wat ik wil weten en moet weten. Kies ik voor aan de bak gaan, koop ik een 2 jarige of ouder. Kies ik voor alles zelf doen, kijk ik misschien naar mensen die al jaren goed en verstandig fokken, zodat ik vanaf het begin het proces kan volgen. Maar feitelijk zou het de opfok in gaan en zie ik het dan toch 2 jaar lang amper. Kan er van alles gebeuren en is het net zo duur als een kant en klare waar ik op kan stappen en mee wegrijden.

Ik heb een veulen gehad, die zat al in de merrie. Prima gegaan en heel leuk. Ik ben toen even gestopt en die is verkocht.

Heb 11 jaar geleden een 4 jarige gekocht en heb daar een prima band mee, heb niks gemist van zijn opfok periode en heb hem zelf opgevoed zoals ik dat wil.
Onze shet net zo. Met 2,5 gekocht, hebben we 13 jaar en luisterd zoals wij willen.

Liever een paard waar niks aan gedaan is, dan die ergens bij iemand heeft gestaan die een veulentje zo leuk vindt en de hele tijd heeft staan poetsen en knuffelen.

Ik vind een veearts die zegt dat het niet extra belastend is voor een niet oke merrie, onbetrouwbaar. Kletst gewoon met je mee zoals jij het wil horen. Prima, zal in Belgie wel anders zijn dan.

Je weet niet wat er gebeurt en of je het moet verkopen ooit. Dat kun je never nooit niet weten, echt niet.

Sammy-jo hierboven heeft een prachtig paardje te koop!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 00:38

Met die gedachte moet je geen enkel dier in huis nemen. Mijn diertjes gaan boven mijn eigen luxe en geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt die te verkopen, onder geen enkele omstandigheden. Ik heb er namelijk voor gekozen.

Daarom ook dat ik mijn katten laat steriliseren...ik zou die kleintjes nooit kunnen wegdoen haha!

Toch heeft die veearts geen enkele reden om niet eerlijk te zijn daarover. Hij zou mijn merrie toch niet volgen tijdens de dracht, dus waarom zou hij zijn mening niet geven? Het is trouwens niet zomaar een dierenarts...en het is er ook niet één, ik heb mijn licht opgestoken bij DRIE verschillende veeartsen, waarvan twee op de hoogte zijn van haar verhaal (in medische termen) en de andere, daar heb ik het tegen uitgelegd :p

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:52

Tja, dat zegt iedereen en dat heb je gewoon nooit 100% in de hand, dat gaat gewoon niet.

Dat heeft niks met geen dieren nemen te maken. Ik koop bestaande dieren. Heb 2 teven, waarvan 1 Border Collie met heel goed papier en uitstekend karakter waarbij meteen al naar een nest gevraagd werd. Ik denk er niet aan. Die andere kleine ook niet. Ik zou ze houden, amar ik koop wel een beestje en is me net zo lief.

Als het belang van je paard boven je eigen belang en luxe zou gaan, zou je niet zo doorgaan opp het feit dat je ten koste van alles een veulen wil van je eigen merrie. Een hele goede vol quarter die echt letsel heeft opgelopen bijv zou ik nog begrijpen, als het op de juiste manier gaat. Maar dat is gewoon ?7? van de 10x bij een particulier niet als het gaat om per se een veulen van de eigen merrie willen.

Het wordt je al vaker afgeraden en alleen door mensen die ook al jaren ervaring hebben en 0,0 belang bij jouw merrie en of veulen. Dus het zijn meerdere goed bedoelde adviezen.
Belgie is anders, dat merk ik al vaker. Zal met veeartsen net zo zijn. Zeg er verder maar niks over..