[WN] Sliding ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Sliding ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:50

Heb even de google zoekfunctie gebruikt en het laatste topic wat dit onderwerp had is al een ruime tijd geleden, ook kwam het antwoord op mijn vraag daar niet duidelijk in voor.

We willen Joker binnenkort op sliding ijzers (plates) gaan zetten, maar heb er wel nog wat vragen over. Joker staat nl bij ons andere paard op de wei, nu lees ik bij de een dat ze geen paarden bij elkaar zetten vanwege die ijzers, maar heb ik op bijv westernstallen wel paarden met die ijzers bij elkaar zien staan. Ook maak ik voor de afwisseling met joker een buitenrit waarbij soms een stukje over de straat moet.
Springen (eens in de zoveel tijd, gewoon voor de fun) wel of niet ?
Ga er sowieso met de smid nog over hebben, maar ben wel benieuwd wat jullie aan/afraden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:56

Mijn paard staat met plates gewoon in de wei met haar vriendinnetje.
Ik rij ook buiten en ook over de weg dat maakt niks uit worden je plates mooi glad van :P
Buitenrijden is bij ons op dit moment wel erg lastig omdat het hier vooral klei is dat is niet grappig met klei, ze glijdt alle kanten op maar als de bodem iets droger is, rijd ik ook probleemloos buiten met plates.

Springen weet ik niks zinnigs over te zeggen maar dat lijkt me zo wat minder handig.

Mondy

Re: Sliding ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:58

Dankjewel voor je reactie !

Ik was vooral bang dat hij niet meer met zn maatje de wei op zou kunnen, Joker trapt niet (wel eens een hupsje met zn kont) dus dat is sowieso wel fijn.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:00

Bij ons dollen ze ook wel als een gek door de wei en ja dan raken ze ook wel eens een plate kwijt maar ik ben blij dat ze niet alleen staat.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:00

Probleem met plates is dat als er eens een keer een schop uitgedeeld wordt, die wel extra hard aan komt. Als paarden goed aan elkaar gewend zijn hoeft dit geen probleem te zijn.

Ik heb geen enkel probleem met plates en buitenritten, ook over straat niet.

Springen tot een centimeter of 60 geen enkel probleem. Ik heb ook wel een meter gesprongen met plates, maar dat merk je wel iets met afzetten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 20:02

Ok ,ik las dat veel mensen het niet zouden doen ivm horrorverhalen dat het andere paard opengereten zou worden. Maar in het komt dus even hard aan als een gewoon ijzer al heb je eerder kans dat een deken gesloopt kan worden ?
Hoger dan 60 cm komen we toch niet haha, was vooral benieuwd of het niet heel nadelig zou zijn met het neerkomen na de sprong.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:04

Ze komen echt wel flink aan, mijn paard heeft 1 keer een ander paard geschopt. We stonden er bij en hadden ze dus zo uit elkaar, maar ander paard had wel een paar hechtingen nodig.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 20:06

Ok goed opletten dus :j

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:09

Mijn paard (ook joker) staat ook dag en nacht buiten in de kudde op zijn plates. Dit gaat erg goed alleen had hij de eerste dag springschoenen om. Wat aangezien de plates toch net wat scherper zijn dan gewone ijzers en hij ijzers totaal niet gewend was maakte hij zijn stap wat ruimer en tikte hij zichzelf aan. Maar na een a 2 dagen was hij gewend en ging het verder goed. Ook met buitenrijden en springen overigens.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 20:16

Wat leuk een (soortvan) naamgenoot :)
Echt fijn om te lezen dit !!!
De paarden gaan bij ons los naar de wei en stal ,dus zal het wel aan de staleigenaar doorgeven maar denk dat dat dan ook goed zal gaan.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:43

Hier ook altijd in de wei met plates mét maatje(s). Nooit een probleem gehad. Ook rijd ik altijd gewoon buiten met de plates. in de 9 jaar 1 keer gehad op buitenrit dat een tak van een plate krom was. Nooit ijzer kwijt geraakt. Als er al een ijzer las gaat in de wei, dan is het een voorijzer.

Trailblazer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:18

Paarden met plates onder bijelkaar zetten is vragen om problemen, het hoeft maar 1x fout te gaan. Het zijn moordwapens als er een beste tik mee uitgedeeld wordt. Springen is ook niet slim en helemaal niet op gras.
Plates zijn bedoeld om te glijden en als je toch geen reining wedstrijden rijdt dan zou ik kiezen voor een normaal ijzertje.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:21

@trailblazer, ik wil wel wedstrijden gaan rijden. Dan heb je de ijzers toch nodig om hem erin te kunnen trainen.

Trailblazer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:09

_Mondy_ schreef:
@trailblazer, ik wil wel wedstrijden gaan rijden. Dan heb je de ijzers toch nodig om hem erin te kunnen trainen.

Inderdaad dan wel, maar dan moet je er dus rekening mee houden dat jouw paard plates onder heeft en dat niet iedere eigenaar van een ander paard staat te juichen zodra je jouw paard in de groep zet. Als er bij mij paarden met plates staan, komen ze achter een lintje en niet in de groep en ook dat springen zou ik maar even vergeten.

edit: nu staat jouw paard samen met nog een paard van jezelf dus je moet het zelf weten, echter ik zou het risico niet nemen. De takken van zo'n ijzer kunnen lelijke wonden veroorzaken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:16

Het is denk ik maar net wat je eigen ervaringen zijn.
Hier staan paarden met plates gewoon bij elkaar tenzij het paarden zijn die we nog niet goed kennen maar dan maakt het ook niet uit of ze wel of geen plates hebben.
Als jij je paarden kent en kan inschatten hoe ze zich gedragen kun je het risisco ook zelf inschatten.

Trailblazer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:41

Precies wat ik ook zeg het is en blijft een risico .