Wildgroei,
Zoals altijd is wildgroei in iets, maakt niet uit wat, fout. Door de geschiedenis heen is dat op alle fronten al bewezen.
Gelukkig voor de sport zijn dan er altijd mensen die opstaan om in een soort van vereniging of stichting de krachten te bundelen, zodat belangen eerlijk verdeeld kunnen worden.
Alles wordt samengevoegd onder het mom van, samen staan wij sterk. WRAN
Al gauw blijkt dat het ook niet alles is, dus weer andere bundelen ook hun krachten en leggen weer meer hun belangen bij een ander doel. Namelijk een ras. NQHA
Hoppaaaaaa, in het land waar dit ras vandaan komt doen zij het nog anders, NRHA, en beperken zich tot een onderdeel uit heelveel disciplines.DRHA ook niet vergeten.
Als ik door ga, en alle verenigingen moet noemen, ben ik nog wel even bezig.
Maar waar ik nou naar toe wil, is dat alles over een kam geschoren wordt, soms tot rodeo aan toe, met De Westernsport.
Tijdens het ontstaan van al deze verenigingen, zijn er nog meer stallen en trainers bij gekomen, want western werd maar hotter en hotter. Leerlingen van, en daar weer leerlingen van, en daar weer leerlingen van, zijn allemaal op hun eigen manier, met hun eigen voorwaardes en belangen, stallen begonnen en lessen gaan geven. Maar nu ook aan de nieuwe in stromer, die al blij is dat hij of zij een plek gevonden heeft, omdat de wir war er omheen niet te overzien is. (ik spreek uit ervaring)
‘Kan het nog gekker?’ zou je denken. Ja hoor, want ook deze gaan weer nadenken en trekken uiteindelijk ook hun conclusie en gaan vervolgens ook weer hun eigen weg.
Een sport, te vangen in één woord, Western. Met al zijn disciplines, trail, pleasure, halter, reining enz enz. En met alle verenigingen die er zijn, is op een dusdanige manier uitgegroeid, dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Alle belangen die er zijn of vertegenwoordigd worden, alle gebeurtenissen die niks maar dan ook niks met de sport te maken hebben waardoor jalousie en rancune hoogtij vieren, moet zijn krachten eens echt gaan bundelen en/of hopen, dat er weer iets nieuws in Nederland komt, waar alle vereniging hoppers weer hun geluk in zouden kunnen vinden.
De eilandenstructuur die er nou is, zou heel goed kunnen functioneren, maar niet in Nederland, met zijn 16 miljoen inwoners. Waar je tegenwoordig op iedere hoek van de straat westernles zou kunnen krijgen. Nergens maar dan ook nergens word je in Nederland getoetst op kennis of kunde. Jan en alleman kan zich bezig houden of starten in deze sport.
Of je nou een spijkerbroek past, of een westernzadel hebt, je kan meedoen. Terwijl als je het niveau zou kunnen sturen, het volgens mij al een stuk beter zou gaan.
Peter.
Ik werk aan deel 3. haha.

[edit sm; titel aangepast ivm de duidelijkheid]