[WN] Tja... vraagje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim_hester

Tja... vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 00:52

Hoi!
Kom ''even'' binnenvallen.
Ik ben zelf een erg fanatieke (dressuur)ruiter, maar nu is mij gevraagd of ik een 3 jarige quarter hengst wil rijden, puur om even door te rijden, zodat de eigenaren opzoek kunnen gaan naar een leuke en vooral fanatieke berijder.
Maarja, ik ben nogal een leek op westerngebied, weet onder andere wel dat ontspanning en aanleuning belangrijk zijn, zonder teveel teugeldruk.
Het lijkt mij echt geweldig om dat te mogen doen, maar... is het verstandig?
Ik ben niet het type ruk-hem-in-de-mond-tot-hij-nageeft , maar wil altijd werken vanuit ontspanning, en vanuit zit, been en eventueel stemhulp.
hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik dit leuke aanbod aanneem? :)
hoe kan ik nou het beste zo'n paard trainen en wat is belangrijk voor de ''basis''?
Hoop dat jullie mij een beetje uit de brand kunnen helpen :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:27

Ik zeg niet doen, als ik de westernruiter bij ons op stal bekijk dan he. Zitten gewoon te veel kleine verschillen in die voor haar erg belangrijk zijn. Maar das dan wel een wedstrijdruiter

Gimme_Joy

Re: Tja... vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:33

Lastig hoor! De vraag is wat ze uiteindelijk met het paardje willen. De basis is hetzelfde, maar de verschillen zitten hem inderdaad in de verfijning. En ik moet zeggen dat het voor mij echt wel even wennen was toen ik overstapte van dressuur naar western. Maar ik kan de situatie niet helemaal goed beoordelen, omdat ik jou, de quarter en de eigenaren niet ken. Vanuit mijn persoonlijke visie (wat als het mijn QT was geweest) zou ik hem liever door een westernruiter willen laten rijden, ook al is het "maar" doorrijden.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 02:16

ik ken het paard en de eigenaren ook niet.
Als ik die mensen was had ik inderdaad een westernruiter opgescharreld, maar die zullen hier dan wel niet zo veel zijn :P
Ik weet ook niet hoelang ik hem dan zou moeten rijden, en hoevaak enz.
Ik denk dat het er ook aan ligt wanneer ze iemand vinden die dus wel echt western gericht rijdt..
Ik heb wel aangegeven dat ik me er meer in wil verdiepen voordat ik ja of nee zeg, hij zei wel dat ik altijd langs mocht komen.
Heb het idee dat ze wel hoog zitten, en dat ze graag hebben dat paardje aan de bak gaat, maarja...
Wat is wijsheid?
Wacht de reacties vandaag even af, ga me nog wat meer verdiepen over het hoe en wat, normaal ben ik vrij zeker van mn zaak wat rijden betreft, hoe ik een paard wil hebben lopen, en hoe ik dat zou kunnen bereiken zonder te forceren, maar western is toch wel een andere tak..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 02:18

De eigenaren hebben blijkbaar vertrouwen in jouw kunnen en jij klinkt enthousiast (toch?).
Dan lijkt mij dat er geen probleem is. :)

Mocht het jou zekerheid geven dan is het wellicht handig een les te regelen?

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 06:44

Ik zou het lekker doen.
Mijn paardje is ook ingereden door een springruiter. Daarna ben ik zelf aan de gang gegaan om haar 'door' te rijden. (western).
Vriendin van mij rijdt ook wel eens op mijn paarden. Zij rijdt ook dressuur. Toch rijden wij heel erg hetzelfde (met de uitzondering van hulpen daar gelaten). Misschien kunnen die mensen jou erbij helpen. Ik zou het gewoon lekker doen.
zo rij ik ook wel eens dressuur op het paard van die vriendin. Zij helpt me dan ook met 'de echte' dressuur dingetjes, maar we hebben nooit echt veel moeite met elkaars paarden.

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:38

Ik rij ook nu 21 jaar western en met een dressuur achtergrond.
Bij mij heeft mijn dresuurachtergrond alleeen maar geholpen
Zeker bij het gymnastiseren.

Zeker bij het inrijden, "bijten" Western&dressuur elkaar niet.

Pas als de inrijfase voorbij is kun je gaan "fijntunen"en zul je meer richting het daatwerkelijke westernridning gaan.
Daar is dan ook meer specifieke kennis voor nodig.

Maar zoals ik al eerder zei: De 2 stijlen gaan goed samen, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent.

Veel succes!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:49

@kim-hester: de eerste stappen zijn gelijk -de basis -aanleuning -rechtrichten -verzameling. Hierna komt de oprichting bij engelse paarden. Bij western wil je een lage halshouding, dus daar krijg je een andere werkwijze.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:26

Wat fijn dat jullie zo positief antwoorden! :)
Ik mag er denk ik wel vanuit gaan, dat ik hem niet langer dan een halfhaar rijdt.
Basis is dus vrijwel t zelfde, dat is wel mooi :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:04

Je kent het paard en de eigenaren niet?
Ik zou niet zomaar op een 3 jarig hengstje willen rijden als ik deze niet ken!
Andersom net zo, zou niet zomaar iemand op mijn 3 jarige laten :D

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:28

DubbelDun schreef:
@kim-hester: de eerste stappen zijn gelijk -de basis -aanleuning -rechtrichten -verzameling. Hierna komt de oprichting bij engelse paarden. Bij western wil je een lage halshouding, dus daar krijg je een andere werkwijze.

Ik ga met DD mee. Als je inderdaad de juiste basis (hier gaat het namelijk in de dressuur ook vaak de mist in) er in rijdt moet het kunnen. Werken aan een paard die in balans is, rechtgericht, op eigen benen loopt en netjes soepel door zijn lijf is. Zolang je inderdaad lang-laag blijft werken en niet aan oprichting gaat werken. Als je dit allemaal goed voor elkaar hebt kun je pas aan diciplines gaan denken. Ik zeg doen.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:53

MissFreubel schreef:
DubbelDun schreef:

Ik ga met DD mee. Als je inderdaad de juiste basis (hier gaat het namelijk in de dressuur ook vaak de mist in) er in rijdt moet het kunnen. Werken aan een paard die in balans is, rechtgericht, op eigen benen loopt en netjes soepel door zijn lijf is. Zolang je inderdaad lang-laag blijft werken en niet aan oprichting gaat werken. Als je dit allemaal goed voor elkaar hebt kun je pas aan diciplines gaan denken. Ik zeg doen.

leuke reactie!
Het gaat inderdaad vooral om de basis, ik neem aan dat ik gewoon met 2 handen mag rijden? :P
ik weet wel, in dressuur wil je het ''voelen'' dat je druk op je teugel hebt, maar bij western dus niet.
Het lijkt mij wel een hele uitdaging, maar begin er wel meer overtuigd van te raken dat het inderdaad wel moet kunnen :)

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:48

Neem eens een les western bij jou in de buurt, misschien wel leuk om zelf eens te voelen dat t toch wel anders is :)

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:02

jelson schreef:
Neem eens een les western bij jou in de buurt, misschien wel leuk om zelf eens te voelen dat t toch wel anders is :)

oh ik geloof zeker dat het anders is! :)
ik denk er nog een nachtje (of 2, of 3) over na, wat ik doe. :)

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:17

Ik woon redelijk bij je in de buurt. Er zijn best western ruiters en trainers te vinden in deze regio. Als je meer info moet je het maar aangeven.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:01

Een groot deel van de opvoeding van een westernpaard zit niet zozeer in het rijden, maar in de gehele omgang:
Bv: Een westernpaard moet braaf naast je meelopen, stil blijven staan met poetsen, zadelen, op-en afstijgen, hoofd naar beneden doen voor omdoen halster en hoofdstel.
Verder: Whoa (ho) betekent altijd nu stoppen (en niks anders!) en stilstaan (en enkele minuten niks vragen) tussen de oefeningen is een beloning voor het paard

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:01

Waarom ga je niet eerst een keertje kijken en het paard voelen?
Als ik jou was zou ik dan gewoon rijden zoals je het nu ook doet, dan weet je namelijk precies waar je mee bezig bent en wat je kan. Je kunt niet van iemand die normaal geen western rijdt verwachten dat hij western doorrijdt ik denk ook niet dat deze mensen dat van jou verwachten.
Als het alleen puur basis is dan denk ik dat het paard dat al kent.
Zoeken die mensen een nieuwe eigenaar?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:35

Wranglerbutt schreef:
Een groot deel van de opvoeding van een westernpaard zit niet zozeer in het rijden, maar in de gehele omgang:
Bv: Een westernpaard moet braaf naast je meelopen, stil blijven staan met poetsen, zadelen, op-en afstijgen, hoofd naar beneden doen voor omdoen halster en hoofdstel.
Verder: Whoa (ho) betekent altijd nu stoppen (en niks anders!) en stilstaan (en enkele minuten niks vragen) tussen de oefeningen is een beloning voor het paard

Ik vind daar niets typisch western aan eigenlijk, elk paard ongeacht discipline hoort zo een basis mee te krijgen.
(En de eigenaren, laten we die niet vergeten ;) )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:50

TurdusMerula schreef:
Wranglerbutt schreef:

Ik vind daar niets typisch western aan eigenlijk, elk paard ongeacht discipline hoort zo een basis mee te krijgen.

Absoluut! Maar ik zie vaak dat hier bij Engels beleerde paarden erg weinig aandacht aan wordt geschonken ;)
Het wordt misschien als secundair belang gezien? IMO moet het een uitgangspunt/stevige basis van de training zijn.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:28

TurdusMerula schreef:
Wranglerbutt schreef:

Moeten alle paarden waar ik mee omga, uberhaupt.
Stilstaan tijdens poetsen of opzadelen.
En hoofd naar beneden met hoofdstel of halster indoen.
Ook netjes meelopen dus.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:31

Wat is het uiteindelijke doel met paard?
Westernwedstrijd? Dan niet doen! Het is zo anders en deze basis is zo belangrijk dat het dier hier de rest van zn leven last van gaat krijgen.
Is het doel braaf en recreatief? Dan zal het niet zo heel veel maken omdat de verschillen minder zijn..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:55

Ik denk het laatste QH anders is het logischer om hem bij een trainer te zetten.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 18:14

nouja, ze zochten een ruiter voor hem, ik wist niet dat hij western gericht was, stond er ook niet bij, dus had gereageerd, bleek later pas dat hij western beleerd was.
Heb gelijk wel gezegd, tja western, daar weet ik niet veel van, maar wil me er best in verdiepen.
Kreeg een erg positieve mail terug, dat ze het oke vonden dat ik me er meer in ging verdiepen, maar mocht altijd langskomen.
Heb wel gezegd (voordat ik uberhaupt wist dat hij western beleerd was), dat ik hem een tijdje voor hun wou rijden, zodat hun opzoek konden gaan naar een vaste ruiter voor hem. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:16

leuk! Pas maar op, straks wil je niet anders meer!

Big_Step

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:36

Ik rij wel eens een 'engels' bereden paard door die wel eens bokt, zelf ben ik een westernruiter. Dit geeft geen enkel probleem. Zelf houd ik de hulpen wat neutraler en voel eerst welke hulpen het paard gewent is.