[WN] Trail: correctie aantikken balk. Wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Trail: correctie aantikken balk. Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 12:29

Ja, ik heb heerlijk les van een super instructrice!
Maar vind het altijd wel leuk om hier wat meningen te lezen, dus shoot :D

Hoe corrigeren jullie je paard als hij een balkje aantikt?
Even afgezien van oorzaak (kracht, spieren, houding, tempo, rug gebruik..........)
Daar hebben we weer andere oefeningen voor :)

Zelf corrigeer ik nooit recht boven de balk, om te voorkomen dat hij de balk met iets negatiefs gaat associëren.
Onder de man rij ik hem een paar passen rechtdoor, draai 180 graden en rijd er dan opnieuw overheen. Tot het goed gaat.
Vanaf de grond doe ik eigenlijk hetzelfde; ik geef na een paar passen het commando 'rollback'; paard draait 180 graden en gaat er weer over heen.

Maar nu:
Bandito begint een beetje voor zichzelf te denken :D
Zodra hij (zonder ruiter) de balk aantikt, wil hij na de balk al uit zichzelf de rollback indraaien.
Ik zie wel een soort twijfel gedrag, hij maakt de beweging (nog) niet helemaal af, maar hij begint er wel mee.

Hij mag natuurlijk niet iets doen wat ik niet vraag, dus ik zet hem in dat geval weer een paar passen vooruit.
Maar dan is wel mijn 'trainingsmomentje' op het aantikken van de balk voorbij.
Dat is natuurlijk niet zo erg, want er is een nieuw trainingsmoment voor in de plaats gekomen :)
Maar het is ook niet zo, ehm, efficiënt. Dus ik wil de wijze waarop ik dat aantikken corrigeer een beetje variëren.

Vandaar mijn vraag: hoe corrigeren jullie je paard als hij een balk aantikt?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:30

Bedoel je dan echt tikken omdat hij zijn benen niet genoeg opheft?
Ik volg al geruime tijd trail en heb eigenlijk nog nooit gehoord om te corrigeren bij tikken.
Wat ik wel leer is mijn paard zodanig aan te voelen en zijn passen uitmeten/tellen. Body control dus. Een beetje zoals een springruiter bij zijn sprong doet.
Op die manier tikt die van mij bijna niets meer en dan nog is het bijna altijd mijn fout.

Rumpleteaser

Re: Trail: correctie aantikken balk. Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:33

@ Dana82: Ja, dat bedoel ik.
Ondanks onze training tikt die van mij toch wel eens aan :j
Overigens is het ook niet zo dat het achter elkaar, of de hele tijd gebeurt.
Maar wel af en toe, en dan corrigeer ik dus op die manier.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:47

Ik vind het wel een heel interessante vraag. Volgende week eens aan mijn trainster vragen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:17

Wat ik doe is niet echt een correctie. Ik zorg er zoiezo voor dat ik balkjes lopen aan het eind van mijn training doe, op het moment dat hij ook op adem is. Als hij in ene keer correct over de balkjes loop dan prijs ik hem de hemel in en stap ik af of gaan we een volgende oefening doen. Tikt hij aan, gaan we overnieuw, net zo lang tot hij niet meer aantikt. Dan stap ik weer direct af (na wederom hemel in prijzen, is ie erg gevoelig voor) of gaan we direct een andere oefening doen. Nu gaat mijn paard ook dingen een beetje 'afraffelen' als ik het te vaak doe en op deze manier leert hij (hoop ik) dat na niet aantikken een beloning volgt. Moet ook zeggen dat het voor ons wel werkt :D

Wat ik ook wel eens doe is een balkje wat hoger leggen en vrij los zodat als hij aantikt er een reactie van de balk volgt. Op zo'n moment corrigeert hij zichzelf.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:35

Mijn pony begon ook mee te denken (en te doen) tijdens trail oefeningen en ik moest haar tussendoor stilzetten en iets ''onverwachts'' doen zodat de oefening niet meer voorspelbaar is. Bijvoorbeel de l achteruit maar bij de hoek om ineens voorwaarts er uit stappen ipv de hoek achteruit omgaan. Dit werkte voor mijn pony erg goed.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:40

Waarom mag hij niet iets doen wat jij niet vraagt? Heerlijk toch als een paard ook kan denken? een echte partner, wat je best op waarde mag schatten volgens mij. Het paard is toch niet een doods instrument???

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:47

@ Annienke: Dat lijkt inderdaad op hoe wij het doen.

@ Blon_D: Dat is een bekende inderdaad :j

@ Josien_m_: Volgens mij lees je niet helemaal goed, want ik schrijf nergens dat mijn paard een doods instrument moet zijn ;) Sterker nog; in de Trail is het de bedoeling dat een paard zelf zijn eigen pad kiest. Mijn paard mag inderdaad niet zelf een oefening verzinnen als ik daar niet om vraag, dat is wat anders dan dat mijn paard niet mag denken.

Edit: al veel bekeken dit topic! Niemand die een andere tip voor me heeft?
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 11-01-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:50

josien_m_ schreef:
Waarom mag hij niet iets doen wat jij niet vraagt? Heerlijk toch als een paard ook kan denken? een echte partner, wat je best op waarde mag schatten volgens mij. Het paard is toch niet een doods instrument???

Als hij zelf bepaald wat hij gaat doen zijn de rollen omgedraait. Je laat je paard toch ook niet galopperen waar jij wilt stappen of draven en andersom?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:52

josien_m_ schreef:

Dat wil je niet omdat een paard nu eenmaal meestal niet dat gaat doen wat jij precies wilt (bijvoorbeeld net te vroeg gaat afslaan of van gang gaat wisselen) en het dat op de wedstrijd een zootje wordt omdat je dan je paard steeds moet corrigeren ipv dat je paard afwacht tot jij aangeeft wat de opdracht moet worden. De term voor een te meedenkend paard is trouwens show smart. Is vrijwel onwerkbaar op het moment dat je heel precies een oefening wilt doen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:58

Is op buitenrit vaak juist een hele fijne eigenschap, dat meedenken ;) Zo stopt die van mij met de galop als hij een modderig = glad stuk aan ziet komen en dat is toch erg prettig, maar dat is offtopic.

Ik vind de oplossing van annienke goed. Bij goed gaan belonen dmv stoppen, bij fouten nogmaals doen. Beetje tegenovergesteld aan dooroefenen als het als goed ging.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:01

@ Mariettek: Dat klopt, alleen doen we dat nu dus al. :D
En paard heeft dat geleerd en draait nu dus uit zichzelf om als hij de balk aantikt.
Dus ik zoek eigenlijk een andere methode (bij het aantikken), zodat ik ermee kan variëren.
En dus voorkom dat hij zelf dingen gaat voorspellen :j

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:18

Dan zou ik afwisselen in de manier van corrigeren. Rij een volte en dan de oefening nogmaals, draai linksom, draai rechtsom, ga juist rechtdoor tot het einde van de bak en daar pas omdraaien, vraag eerst meerdere tellen halthouden en alle andere variaties die hierop te bedenken zijn. Hierdoor ben je onvoorspelbaar voor je paard en kan hij niet vooruit denken. Nou ja, dat kan die wel 8-) , maar dan corrigeer je hem in de richting waarin jij van plan was te gaan.
Ook al zit er een volledige bakronde tussen de herhaling van de oefening, oefening goed afgerond is pas mondelinge beloning en niet nogmaals hoeven. Dat verschil krijgen ze snel genoeg door.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:31

@mariettek: je was me net voor :D

Ik rijd idd vaak een hele extra ronde door de bak, ik focus mij niet op de fout maar op de beloning bij goede uitvoering. Ik reageer ook niet bij aantikken maar rij onverstoorbaar door totdat het goed gaat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:19

Ik rij geen trail, maar bij balkjes leg ik 1 kant hoger. Of ik rij er schuin op aan en vanaf de balk weer recht.( zeg maar als die parallel aan de hoefslag ligt )
Ook kun je de balkjes in je kleine cirkel leggen, eerst 1 op 12 uur, dan nog een erbij op 6 uur en dan 3 en 9 uur erbij. Is wat meer krachttraining, maar uiteindelijk moet ie gewoon handiger en sterker worden in balkjes werk.
Ook kun je verschillende afstanden nemen als je ze achter elkaar legt, dus eerst op normale afstand, dan eens wat dichter op elkaar en ook eens wat verder uit elkaar. Aanrijden verzamelt of uitgestrekt dan.
Laat hem ook wel kijken naar de balkjes. In feite moet hij voor elk balkje zijn voeten optillen waar hij ook ligt. Kijk maar eens naar hoog niveau trail. Natuurlijk heeft daar de ruiter volledige controle ( als het goed is )

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:29

Dat zijn oefeningen die ik ook allemaal moet doen tijdens de lessen en mijn training. Zorgt ook voor wat afwisseling en houdt het paard en ruiter allert.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 16:30

Klopt, ik doe ze ook. Vooral die op de cirkel is erg fijn :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:26

Ik zat te denken, wat ik ook weleens doe is 2 balkjes tegen elkaar aan. Dan heb je dus een brede balk als het ware.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:52

Wat ik juist doe als correctie, is om haar juist de balken aan te laten tikken.. dus je rijd over een balk.. je hoort tik, en dan rij ik 8tjes op allerlei verschillende manieren.. iniedergeval zodat je op elke mogelijk manier over de aan getikte balke rijd.. zodra er geen getikt meer is.. dan ga je uit de 8tjes en rij en gewoon weer rechtdoor overheen met een lange teugel.. zodra er weer getikt wlrd dan herhaal ik dit..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:54

Blon_D schreef:
josien_m_ schreef:

Als hij zelf bepaald wat hij gaat doen zijn de rollen omgedraait. Je laat je paard toch ook niet galopperen waar jij wilt stappen of draven en andersom?

Ja, heel vaak eigenlijk wel. Ik vind dat mijn paard best inspraak mag hebben in wat we samen doen. Mijn paard mag mij ook iets vragen, soms luister ik, soms wil ik wat anders. De rollen liggen niet zo vast; soms leidt mijn paard, soms ik. Dat doen we al 20 jaar op deze manier, we komen er altijd samen uit, ik vind het erg ontspannen en mijn paard ook!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:31

josien_m_ schreef:
Ja, heel vaak eigenlijk wel. Ik vind dat mijn paard best inspraak mag hebben in wat we samen doen. Mijn paard mag mij ook iets vragen, soms luister ik, soms wil ik wat anders. De rollen liggen niet zo vast; soms leidt mijn paard, soms ik. Dat doen we al 20 jaar op deze manier, we komen er altijd samen uit, ik vind het erg ontspannen en mijn paard ook!

Hartstikke leuk als je buitenrijdt, maar errug onpraktisch als je wedstrijden rijdt :')

Zoiets als Belletjhee omschrijft, doe ik ook :j

Mijn paard gaat meestal het grofste in de fout bij walk-overs, die zijn zo 'makkelijk' dat ze vaak haar aandacht er niet bij kan houden :o?
Als mijn paard in een serie walk-overs niet oplet, stuur ik haar heel abrupt uit de hindernis (haaks links of rechts). Maakt niet uit wat ze daarbij dan aantikt.
Als ik dan weer op de hindernis aanrij, is de concentratie meestal al een stuk beter :D Zo niet; herhalen tot ze echt op gaat letten ~~}>

Het is overigens wel handig om hierbij een helper bij de hand te hebben om de balken weer goed te leggen, al kan een walk-over natuurlijk ook prima met een mikado-parcour worden geoefend :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:20

Goede tips meiden, dank jullie wel!!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:55

Wranglerbutt schreef:
josien_m_ schreef:

Hartstikke leuk als je buitenrijdt, maar errug onpraktisch als je wedstrijden rijdt :')

Zoiets als Belletjhee omschrijft, doe ik ook :j

Mijn paard gaat meestal het grofste in de fout bij walk-overs, die zijn zo 'makkelijk' dat ze vaak haar aandacht er niet bij kan houden :o?
Als mijn paard in een serie walk-overs niet oplet, stuur ik haar heel abrupt uit de hindernis (haaks links of rechts). Maakt niet uit wat ze daarbij dan aantikt.
Als ik dan weer op de hindernis aanrij, is de concentratie meestal al een stuk beter :D Zo niet; herhalen tot ze echt op gaat letten ~~}>

Het is overigens wel handig om hierbij een helper bij de hand te hebben om de balken weer goed te leggen, al kan een walk-over natuurlijk ook prima met een mikado-parcour worden geoefend :D

Wat ook helpt bij 'slordige' walk-overs is over de balk gaan staan en dan een paar x rustig aan draaien om je as. Worden ze ook voorzichter van.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:00

storrum schreef:
Wat ook helpt bij 'slordige' walk-overs is over de balk gaan staan en dan een paar x rustig aan draaien om je as. Worden ze ook voorzichter van.

+:)+

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:12

Echt heel toffe tips hier!