Maar vind het altijd wel leuk om hier wat meningen te lezen, dus shoot
Hoe corrigeren jullie je paard als hij een balkje aantikt?
Even afgezien van oorzaak (kracht, spieren, houding, tempo, rug gebruik..........)
Daar hebben we weer andere oefeningen voor

Zelf corrigeer ik nooit recht boven de balk, om te voorkomen dat hij de balk met iets negatiefs gaat associëren.
Onder de man rij ik hem een paar passen rechtdoor, draai 180 graden en rijd er dan opnieuw overheen. Tot het goed gaat.
Vanaf de grond doe ik eigenlijk hetzelfde; ik geef na een paar passen het commando 'rollback'; paard draait 180 graden en gaat er weer over heen.
Maar nu:
Bandito begint een beetje voor zichzelf te denken
Zodra hij (zonder ruiter) de balk aantikt, wil hij na de balk al uit zichzelf de rollback indraaien.
Ik zie wel een soort twijfel gedrag, hij maakt de beweging (nog) niet helemaal af, maar hij begint er wel mee.
Hij mag natuurlijk niet iets doen wat ik niet vraag, dus ik zet hem in dat geval weer een paar passen vooruit.
Maar dan is wel mijn 'trainingsmomentje' op het aantikken van de balk voorbij.
Dat is natuurlijk niet zo erg, want er is een nieuw trainingsmoment voor in de plaats gekomen

Maar het is ook niet zo, ehm, efficiënt. Dus ik wil de wijze waarop ik dat aantikken corrigeer een beetje variëren.
Vandaar mijn vraag: hoe corrigeren jullie je paard als hij een balk aantikt?
Sterker nog; in de Trail is het de bedoeling dat een paard zelf zijn eigen pad kiest. Mijn paard mag inderdaad niet zelf een oefening verzinnen als ik daar niet om vraag, dat is wat anders dan dat mijn paard niet mag denken.
, maar dan corrigeer je hem in de richting waarin jij van plan was te gaan.