[WN] Te fanatiek paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Te fanatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:25

Mensen,
Ik heb advies nodig!

Sinds een kleine 3 maanden verzorg ik een paint merrie.
Ze is altijd op hoog niveau bereden en uitgebracht maar ivm een blessure gaat ze tegenwoordig als recreatie paard door het leven.

Omdat we nog zo nieuw voor elkaar zijn rij ik met haar inde bak zodat we elkaar op een rustige manier kunnen 'uitvinden'
Zo nu en dan ook een rondje buiten.

Tijdens het buitenrijden kan ik haar moeilijk terug rijden, zit en stem luisterd ze enigsinds naar maar ze blijft maar drammen.
Zou ik te lief zijn?

Als we in de bak rijden word ze bloedfanatiek en gaat ze van alles uit zichzelf doen.
Bijvoorbeeld, een volte sluiten.
Dan gaat ze zo door dat het eindigd in een spin.

Als ik tempo wisselingen vraag, komen de stops tevoorschijn.

Stapje achteruit word een rollback.

Hoe kunnen we hier samen uitkomen???
Wat minder eigen initiatief van haar, maar het wel leuk houden zodat we gewoon lekker op pad kunnen.

troi

Re: Te fanatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:46

De miscommunicaties in de bak zouden het gevolg kunnen zijn van te grove hulpen van jouw kant. Al eens geprobeerd heel subtiel te rijden? Wat zegt je lesgever ervan?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:27

Een paard met zoveel ervaring heeft veel leiding nodig anders neemt die het zelf....dat gebeurt nu. Dat is niet zomaar opgelost. Goed les krijgen en heel veel oefenen.......succes!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:38

Als ik je verhaal lees vermoed ik dat we hier kunnen spreken van een "show smart" paard. Ze doet bewegingen voordat jij haar de opdracht geeft.

Omdat je zegt dat je ook buiten de bak moeilijkheden hebt om haar onder controle te houden en dan gecombineerd met de show smart zou ik vermoeden dat er al langer te weinig aandacht is besteed aan haar opvoeding : ze heeft altijd haar zin kunnen doen, ik zou dus aan haar opvoeding gaan werken.
Op korte termijn denk ik dat ik wel een advies heb : ga iets volledig anders trainen vb : trail zodat je haar een andere uitdaging geeft.
Onze trainster deed dit ook met haar paarden bij het minste teken dat ze te gedreven begonnen te reageren op een bepaalde training.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:17

Een paard mag nooit zelf invullen wat ze moet doen, zij moet wachten op instructies. Als jij de rechte lijn op gaat bijvoorbeeld, moet ze niet uit zichzelf gaan stoppen maar wachten tot jij het teken geeft om dat te doen. Je verhaal klinkt alsof je te weinig leiding neemt, en haar laat doen wat ze wil doen.
In de bak moet je dit eerst onder controle krijgen, voordat je haar buiten onder controle kan houden.

Inderdaad lekker veel privé lessen nemen. Succes!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:28

Door financiele redenen kan ik momenteel geen les betalen.
Dit is ook de reden dat ik hier advies vraag.
Ik begrijp dat les belangrijk is maar dit kan ik nu simpelweg niet betalen.

Anders trainen lijkt me niet verstanding omdat ze juist is teruggetrokken uit de sport ivm een blessuure aan de sesambeentjes.

Wel bedankt voor het mee denken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:43

Trainen betekent niks meer of minder dan oefenen. Dus niet perse dat je extreme dingen eist van je paard. Ik ben het namelijk wel eens met mijn vorige posters, eerst goed onder controle in de bak (desnoods 1x maand les?) en dan pas naar buiten. Direct naar buiten kan je grote problemen opleveren..

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:54

Ik ben het er ook zeker mee eens.
Anders trainen doelde ik op het genoemde trail.
Les kan ik echt niet betalen, helaas ook niet een keer per maand.
Ik heb er gewoon het geld even niet voor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:44

Wat is er mis dan met trail? Daarop trainen houdt oa in dat je je paard elke stap onder controle hebt (zowel zijwaarts als voorwaarts als achterwaarts). Dat lijkt me voor jou zeer nuttig..

Even voor de duidelijkheid, die controle moet je natuurlijk bij alle disciplines hebben maar binnen trail kun je het, in mijn ogen, extra nadrukkelijk oefenen ook in het langzame.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:50

Ga lekker in de bak aan de slag, zorg ervoor dat ze niet haar eigen gang gaat en geef niet toe. Als zij de spin zomaar wil gaan inzetten, stuur je haar bewust de andere kant op. Zodra je voelt dat ze een stop wil maken, drijf haar dan naar voren. Als je een gang terug wilt, en zij gaat meteen in de HO, probeer dan met het terugnemen te doseren.
Ga de kant op en doe wat JIJ wilt en laat je niet leiden door haar. Probeer hier heel consequent in te zijn.

Ik hoop dat je hiermee een beetje vooruit kan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:57

Overleg anders even met de eigenaar van je verzorgpaard. Die zal je misschien ook nuttige tips kunnen geven. Of anders met degene die hiervoor het paard heeft gereden. Beperk je tot dat wat je wel onder controle hebt. En les nemen. Zorg dat je daar toch wat geld voor vrijmaakt. Vraag het aan je ouders of je klusjes kan doen, of neem een bijbaantje (weet niet of je al oud genoeg bent). Verder zou ik het even niet weten.
En ik ga mee met de tips die al genoemd zijn. Voorlopig niet teveel willen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 16:04

Ik ben 23 ;) klusjes trappen mijn ouders niet meer in.
Ik woon en werk op texel, mijn werk is seizoens afhankelijk.
Er is nu dus simpelweg bijna geen werk.
Geloof me, als ik les kon betalen deed ik dat. Als ik les neem kan ik geen boodschappen doen.

Bedankt voor je tips PR!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:44

Het feit dat je verzorgpaard uit zichzelf voltes sluit en een rollback maakt wanneer je achteruit wilt gaan, komt waarschijnlijk door je gewichtsverdeling. Zo te horen is jouw verzorgpaard een echte reiner en die zijn over het algemeen erg scherp op de hulpen en reageren dus razendsnel op elke kleine beweging die jij maakt.
Dat zou ook verklaren waarom ze stopt als jij een tempowisseling wil doen. Welke hulpen gebruik je daarvoor? Bij sommige paarden hoef je alleen wat dieper te gaan zitten voor een tempowisseling terwijl je bij anderen ook een stemcommando zoals 'easy' moet geven.

Is er niemand op de stal waar je verzorgpaard staat die een keer kritisch kan kijken naar je houding en je hulpen? Of de eigenaar van het paard zelf?

Probeer in ieder geval subtiele hulpen te geven. Wanneer je verzorgpaard dan niet reageert, kun je de hulpen iets duidelijker geven. Zo kom je er vanzelf achter wat het beste past bij jullie.. Succes!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:55

Daar zou je best een punt kunnen hebben!!!!
Easy gebruik ik alleen als ik echt van gang wil terug schakelen en verder probeer ik zoveel mogelijk met mn zit te doen

De stal waar ze staat, staan verder alleen maar mensen die engels rijden dus dat is het net niet zeg maar. Omdat veel hulpen gewoon zo tegenover gesteld zijn.

Eigenaar studeerd aan de overkant dus die is er alleen in de weekenden.
Zeker ga ik haar eens rijden met haar bij :j

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:13

Dat van je leeftijd wist ik niet, en kon ik niet zo uit de openingspost opmaken, sorry. Misschien is er uitzendwerk, of ander tijdelijk werk? Heb ik indertijd ook veel gedaan. Je komt nog eens ergens en als het niet zo leuk is ben je ook zo weer weg. Het is wel mooi dat de eigenaar er een keer bij kan zijn. En misschien kun je eens gaan kijken bij een western stal als ze een open dag hebben, of gewoon een keer bij een show. Is ook leuk om samen een keer te doen met de eigenaar.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:14

Hele kleine hulpen geven en misschien dingen aan de hand oefenen? Zodra ze het ook maar een beetje goed doet meteen belonen.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:39

YouthReiner schreef:
Het feit dat je verzorgpaard uit zichzelf voltes sluit en een rollback maakt wanneer je achteruit wilt gaan, komt waarschijnlijk door je gewichtsverdeling. Zo te horen is jouw verzorgpaard een echte reiner en die zijn over het algemeen erg scherp op de hulpen en reageren dus razendsnel op elke kleine beweging die jij maakt.
Dat zou ook verklaren waarom ze stopt als jij een tempowisseling wil doen. Welke hulpen gebruik je daarvoor? Bij sommige paarden hoef je alleen wat dieper te gaan zitten voor een tempowisseling terwijl je bij anderen ook een stemcommando zoals 'easy' moet geven.

Is er niemand op de stal waar je verzorgpaard staat die een keer kritisch kan kijken naar je houding en je hulpen? Of de eigenaar van het paard zelf?

Probeer in ieder geval subtiele hulpen te geven. Wanneer je verzorgpaard dan niet reageert, kun je de hulpen iets duidelijker geven. Zo kom je er vanzelf achter wat het beste past bij jullie.. Succes!

Dit heb ik ook gehad met een paardje waar ik les op heb gehad. Die was zo scherp dat hij voor mij (net een half jaartje western toen..) heel pittig was! Als ik moest stoppen en ging iets verkeerd zitten dan ging hij in zijn achteruit :') Al zat ik iets scheef of aan 1 teugel iets teveel 'druk' hing ik bijna in het hek, het ging echt om hele minimale hulpen die ik onbewust gaf, ik had echt erg veel moeite om uberhaupt een rechte lijn te rijden := . Maarrrrr met goede begeleiding (desnoods van de eigenaar) kan je er heel veel van leren! :j Dus je kan het ook als iets positiefs zien waar je veel uit kan halen.