Ik rij sinds een dikke maand weer met mijn pony nadat hij kreupel heeft gestaan door verkeerd bekappen.
Voordien galoppeerde hij altijd correct aan, zat hij verkeerd wisselde hij automatisch, draaide ik een volte naar de andere kant sprong hij zelf om. We hadden toen heel veel moeite met contragalop, op beide zijden, omdat hij automatisch wisselde.
Nu is het echter zo dat hij linksom constant in de rechtergalop aanspringt en dan niet doorgalopeert maar heel traag, bijna op zijn plaats, gaat galopperen. Rechtsom springt hij correct aan. Gisteren deden we contragalop in de les, linksom lukt dit perfect omdat hij dus ''fout'' aanspringt. Rechtsom lukt dit niet, na oefenen met de lesgever lukte dit me wel.
Nu heb ik hem vandaag weer gereden en sprong ik linksom aan en weer rechtergalop. Ik ga als volgt te werk:
- Ik stel zijn neus naar binnen, hij duwt zijn heup/kont naar buiten dus ik stel dat terug naar binnen.
- Als hij linkerstelling heeft aangenomen en zijn heup/kont naar binnen heeft, spring ik aan. Dan gaat hij alsnog in rechtergalop.
- Ik pak hem terug in draf, buig hem opnieuw en belast extra op mijn rechterbeugel. Alsnog springt hij foutief aan.
- Ik spring altijd in de bocht/cirkel aan.
Als ik hem met zijn kont tegen de wand zet, en op een rechte lijn aangalopeer, springt hij rechts aan. (Dat is dus duidelijk zijn voorkeurskant!)
Dan stop ik hem, draai een rollback naar links, en als hij die goed doet, springt hij vanzelf in de linkergalop aan.
Hoe kan ik dit nu best oplossen? Vanuit een naar links gedraaide rollback springt hij wel correct aan, alle overige manieren niet.
Het is niet zo dat hij overdreven scheef is, in stap en draf loopt hij lekker nagevelijk, hij loopt recht, neemt beide kanten stelling aan.
Heb al geprobeerd hem constant terug te pakken in draf en opnieuw aan te galopperen maar dit veroorzaakt zoveel stress dat het uitloopt op bokken, wegrennen, trippelen en uiteindelijk steigeren. Dit doet hij niet omdat hij pijn heeft, zadel is gecontroleerd, been/rug is nagekeken en goedgekeurd door dierenarts. Dit is puur gedrag wat hij vertoont als hij gefrustreerd raakt.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen