[WN] [RT]Constant verkeerde galop na kreupelheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

[RT]Constant verkeerde galop na kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:10

Hoihoi,
Ik rij sinds een dikke maand weer met mijn pony nadat hij kreupel heeft gestaan door verkeerd bekappen.
Voordien galoppeerde hij altijd correct aan, zat hij verkeerd wisselde hij automatisch, draaide ik een volte naar de andere kant sprong hij zelf om. We hadden toen heel veel moeite met contragalop, op beide zijden, omdat hij automatisch wisselde.

Nu is het echter zo dat hij linksom constant in de rechtergalop aanspringt en dan niet doorgalopeert maar heel traag, bijna op zijn plaats, gaat galopperen. Rechtsom springt hij correct aan. Gisteren deden we contragalop in de les, linksom lukt dit perfect omdat hij dus ''fout'' aanspringt. Rechtsom lukt dit niet, na oefenen met de lesgever lukte dit me wel.
Nu heb ik hem vandaag weer gereden en sprong ik linksom aan en weer rechtergalop. Ik ga als volgt te werk:
- Ik stel zijn neus naar binnen, hij duwt zijn heup/kont naar buiten dus ik stel dat terug naar binnen.
- Als hij linkerstelling heeft aangenomen en zijn heup/kont naar binnen heeft, spring ik aan. Dan gaat hij alsnog in rechtergalop.
- Ik pak hem terug in draf, buig hem opnieuw en belast extra op mijn rechterbeugel. Alsnog springt hij foutief aan.
- Ik spring altijd in de bocht/cirkel aan.

Als ik hem met zijn kont tegen de wand zet, en op een rechte lijn aangalopeer, springt hij rechts aan. (Dat is dus duidelijk zijn voorkeurskant!)
Dan stop ik hem, draai een rollback naar links, en als hij die goed doet, springt hij vanzelf in de linkergalop aan.
Hoe kan ik dit nu best oplossen? Vanuit een naar links gedraaide rollback springt hij wel correct aan, alle overige manieren niet.
Het is niet zo dat hij overdreven scheef is, in stap en draf loopt hij lekker nagevelijk, hij loopt recht, neemt beide kanten stelling aan.
Heb al geprobeerd hem constant terug te pakken in draf en opnieuw aan te galopperen maar dit veroorzaakt zoveel stress dat het uitloopt op bokken, wegrennen, trippelen en uiteindelijk steigeren. Dit doet hij niet omdat hij pijn heeft, zadel is gecontroleerd, been/rug is nagekeken en goedgekeurd door dierenarts. Dit is puur gedrag wat hij vertoont als hij gefrustreerd raakt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Anoniem

Re: Constant verkeerde galop na kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:26

Lastige kwestie. het kan met scheefheid te maken hebben maar als het voor het bekappen wel altijd goed ging. Hoe lang heeft hij stilgestaan? Heeft hij zich proberen te ontlasten toen hij kreupel was? Heeft hij bijvoorbeeld zijn hoofd anders gehouden?
Misschien dat hij door het ontlasten zijn lijf verkeerd heeft gebruikt en daardoor scheef is geworden?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:33

Klinkt bij mij ook als scheefheid in het lijf. Dus eerst daaraan werken, daarna moet de galop makkelijker gaan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:34

Hij heeft 3 of 4 weken stilgestaan, waarvan hij maar 1 week kreupel heeft gestaan en dat been dus is gaan ontlasten.
Maar als hij scheef zou zijn, zou ik dit dan ook in stap en draf moeten merken want dat is dus niet het geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:43

Nee dat hoeft niet. Dat kun je iets voelen in je buiging, maar hoeft niet storend te zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:45

Gaat hij uit zichzelf recht achterwaarts? En als je daarin meer snelheid vraagt?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:52

Als hij achterwaarts gaat, gaat hij soms recht soms draait hij naar links als je hem dan corrigeert gaat hij weer recht..
Ook indien ik meer snelheid vraag

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:54

Maar neigt dus wel naar scheefheid. Heb je hem door een fysio laten nakijken? Kreupelheid is een andre bewegingspatroon en daarmee kan hij wel degelijk zijn spieren vastzetten.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:57

Hij is nagekeken, niks gevonden..

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:35

Mijn paard springt ook continu verkeerd aan en blijft dit doen, terwijl ze in de linkergalop zoveel beter en fijner galoppeert als in de rechtergalop.

We hebben al van alles geprobeerd, maar het enige wat bij ons werkt is contrastelling.

Succes!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 12:27

Contrastelling werkt niet,hij springt echt alleen correct aan vanuit een rollback..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:59

Ik verplaats je topic even naar het western gedeelte op Bokt :-)

xShellie

Re: [RT]Constant verkeerde galop na kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:01

Wanneer je je paard goed in de linker stelling hebt en zijn heup goed naar binnen hebt gezet, kan je paard in principe niet fout aanspringen tenzij hij inderdaad scheef is of jij je stelling te vroeg los laat..

Maar je weet dus zeker dat je paard nergens meer last/pijn heeft?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:08

Kijk en daar gaat het dus geregeld fout :) We springen vanuit draf aan, ik vraag stelling naar links, zet zijn heup naar binnen en van het moment dat ik hem laat aanspringen, gebruikt hij al zijn kracht ff tegen mij en gooit toch die heup naar buiten waardoor hij of meteen foutief aanspringt óf na 2 passen wisselt.
Zijn er oefeningen om dat op te lossen? Gister heb ik hem gereden en ging de linkergalop echter wel goed, 1x foutief aangesprongen teruggepakt, in de bocht opnieuw en toen zat hij wel juist. Denk dat het een balansprobleempje is, gezien hij ook nogal hard gaat om evenwicht te houden..

Nope is gecontroleerd nergens last van :)

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:49

Second opinion doen.
Even na laten kijken.
Op alles maar weer.
Is echt scheefheid in alles omdat ik een pony heb die dit ook doet.
En dat komt omdat ik zelf niet lekker in elkaar zit.
Dus ik veroorzaak het zelf.
Maar ook als een paard bijv hoefzweer heeft kan het zijn lichaam anders houden
Waardoor ander spiergebruik en kan je ook veel ellende mee maken.

Succes met jou paard.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:58

Op welk been was je paard kreupel? In de linkergalop komt de kracht vanuit het rechterachterbeen, als dat zijn kreupele been was kan het goed zijn dat hij nog een beetje last heeft of bang is dat hij last krijgt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 18:06

Haha het was linksachter

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:46

Probleem is opgelost, had hem gister gelongeerd en toen sprong hij vanzelf aan in de linkergalop, echter zonder zadel. Nu blijkt dat ik zijn zadel met opzadelen te ver naar voren leg, waardoor hij geen/weinig schoudervrijheid heeft en niet juist kan aanspringen/inbuigen/... dit verklaart ook ons ander probleempje namelijk het constante wisselen van galop op de rechterhand.
Nu heb ik vandaag het zadel verder naar achter gelegd en sprong hij de 2de keer dat ik aangallopeerde meteen juist aan, de 1ste keer wel fout, maar mijn lesgever zei ook het is inmiddels een aanwensel voor hem om rechts aan te springen en dat moet je er nu ff uitrijden. Als ik nu wat stelling vraag en dan buitenteugel oppak en binnenteugel volledig los laat, springt hij meteen correct aan :)

Bedankt allemaal voor het meedenken!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:53

Fijn dat het is opgelost zonder te veel toestand!