Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
isaenjelte schreef:Hey! Ik heb vroeger met mijn moeders pony dressuur gereden, toen ze dit zadel op kreeg deed ze noooooit moeilijk... Western is echt super maar als ik het zadel erop leg, doet de pony ontzettend moeilijk, het zadel is perfect op maat gemaakt. Weten jullie waar dit temaken mee kan hebben?
capopjekop schreef:Het klinkt toch of het niet lekker ligt. Is het met kale boom gepast? Als je nu met je dressuurzadel rijdt doet ze het wel allemaal goed of is het al een tijd geleden dat ze met dressuurzadel gereden is?
mirgino schreef:isaenjelte schreef:Hey! Ik heb vroeger met mijn moeders pony dressuur gereden, toen ze dit zadel op kreeg deed ze noooooit moeilijk... Western is echt super maar als ik het zadel erop leg, doet de pony ontzettend moeilijk, het zadel is perfect op maat gemaakt. Weten jullie waar dit temaken mee kan hebben?
wie heeft dit zadel perfect op maat gemaakt?
en hoe is dat gedaan?
een westernzadel heeft geen kussens .

isaenjelte schreef:Ja helemaal goed aangepast... Dressuur gaat echt niet meer met deze pony, ze loopt veeleer beter met Western, maar wel raar dat ze nooit moeilijk deed met t' zadel!
Zirano schreef:vaak zijn westernzadels te lang en laten de laatste 3 ribben niet vrij. Hierdoor wordt de rug weggedrukt en het bekken verkeerd gekanteld.

Cassidy schreef:En toch kunnen de skirts en de vorm ervan wel degelijk invloed hebben op het feit of een paard met een korte rug wel of geen last heeft van dat zadel. Waarom zouden ze anders round skirt zadels hebben uitgevonden?

troi schreef:Zirano schreef:vaak zijn westernzadels te lang en laten de laatste 3 ribben niet vrij. Hierdoor wordt de rug weggedrukt en het bekken verkeerd gekanteld.
Hoe kom jij bij deze wijsheid? Vaak zijn ze te lang? Ik ben heel benieuwd naar je bron..
En daarnaast, stel dat een zadel idd te lang is, wat ik maar zelden zie maar goed, dan zou dat intereferen met de buiging en niet leiden tot wegdrukken van de rug, dit omdat het achterste deel van het westernzadel enkel de skirts zijn en niet tot veel minder gewicht dragen..
Fem_daf schreef:Westerzadel is behoorlijk anders voor een paardenrug. Het weegt anders, verdeelt de druk anders, ligt op 'vreemde' plekken en de ruiter zit anders. Kan aan een verkeerd passend zadel liggen maar ook aan het wennen. Haal iemand erbij die er verstand van heeft en laat je paard en zadel apart van elkaar en samen goed nakijken!