[WN] tempo draf? pleasure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

tempo draf? pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:33

Hoi allemaal,

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar kwam er niet veel wijzer uit, misschien kunnen jullie me helpen?

Gisteren was er een vriendin me aan het helpen met mijn zit en houding tijdens draf. Dit lukt nu al aardig goed. Mijn vriendin is West-Vlaams kampioen in de pony's dus kan mij helpen met mijn houding ondanks het verschil in rijstijl. Maar wanneer ik aan het draven was , zei ze steeds dat ik sneller moest omdat mijn paard maar wat aan het sloffen was. Voor mij was het een lekker tempo, ik kon dit tempo van draven uren volhouden en ik denk mijn paard ook. Mijn paard was in dit tempo ontspannen , hoofd was omlaag. Ik vraag nog geen stellingen of dergelijke omdat ik dit graag doe met mijn lesgever, de ritjes die we doen zijn dus louter voor mij om te oefenen. Want mijn paard kan qua rijden veel maar ik nog niet dus werk ik liever als ik alleen ben aan mezelf. Wanneer ik hem dan in een sneller tempo krijg dan gaat zijn hoofd omhoog en heb ik het idee dat er meer spanning in zijn rug zit. Ik kan dit tempo ook volhouden bij het doorzitten al is dit moeilijker maar het lukt. Nu heb ik totaal nog geen ambitie om een bepaalde richting uit te gaan maar voornamelijk wandelingen maken. Zou het kunnen dat mijn paard pleasure opgeleid is? Hij kan namelijk heel erg traag draven, en heeft dit ook een tijdje moeten doen i.v.m. het leren doorzitten. Momenteel doe ik dat heel erg trage tempo niet meer maar gebruik ik nu het tempo dat hij automatisch neemt (blijft mooi constant). Er zit volgens zijn papieren reining en cutting bloed in hem maar hij is heerlijk rustig. Ideaal om dus wandelingen mee te maken.

Nu is mijn vraag, moet je echt doordraven ? Of is het eigen aan quarter om lekker hun eigen tempo te hebben? Moet je voor bepaalde oefeningen echt een hoger tempo nemen om ze zo correct uit te voeren (spiergebruik enz bij je paard) ? Ik ben een beetje bang dat hij zijn rug verkeerd zou gebruiken en zo spanningen krijgt in bepaalde stukken van zijn lijf. Ik vraag nog geen zaken van hem zoals aanstelling of dergelijke maar focuste voor al op hem te leren kennen en te ontspannen en ondertussen veel aan mezelf te werken qua houding, zit en stabiliteit.

Rumpleteaser

Re: tempo draf? pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:45

Langzaam draven is niet hetzelfde als de jog.
En langzaam draven met hoofd naar beneden is ook geen jog :D

Het is niet aan je paard om het tempo te bepalen, maar aan jou.
Met mijn paard bijvoorbeeld ben ik op dit moment veel 'krachttraining' aan het doen.
Met name met zijn buikspieren zijn we nu bezig. En ervoor zorgen dat hij goed over zijn rug loopt.

Als mijn paard goed in frame loopt, is zijn tempo eigenlijk voor de Pleasure nog wat te hoog.
Op het moment dat hij langzamer gaat, valt hij snel uit elkaar (al loopt hij met z'n neus dor het zand :D )
Het kost hem namelijk nog veel kracht om EN in frame EN 'langzaam' te lopen.

Je trainer zit in een andere discipline. Bij een aantal zaken zal je ze vast goed kunnen helpen.
Maar mijn advies is toch om opzoek te gaan naar een westerntrainer. :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:52

Deze heb ik ook :) maar omdat ik binnenkort van stalling verander heb ik even geen beroep meer gedaan op mijn lesgever. Zij (vriendin) helpt gewoon mij met mijn houding :) ik wou even wat verduidelijking rond al deze zaken vond het nogal verwarrend. Binnenkort ga ik weer lessen met mijn eigen paard bij mijn echte lesgever, die volledig western gericht is :)

Ik vond het gewoon verwarrend dat ik telkens sneller en sneller moest gaan. Had het idee dat het echt een geforceerde boel was en niet zo goed voor zijn rug. Omdat hij naar mijn gevoel met meer spanning liep in zijn rug. Kan ook voor een groot deel nog aan mij liggen dat het zo moeilijk verloopt misschien is mijn houding nog niet optimaal en werk ik hem nog wat tegen, als ik het tempo verhoog ? Ik bepaal wel het tempo maar (weet niet goed hoe ik het moet verwoorden) het tempo dat er automatisch uit komt als ik draf vraag is meestal goed :) ik moet maar af en toe eens vragen om wat sneller te gaan of trager. Ik denk dat hij min of meer weet in welk tempo ik wil dat hij begint met draven naarmate we wat opgewarmd zijn verhoog ik het tempo nog wat. Weet niet goed of mijn uitleg duidelijk genoeg is ? :p

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:59

Nee, ik snap hem niet helemaal :=
Maar dit lijkt me meer iets om dan even ter plekke te vragen.
Want je trainer kan dan aangeven waarom ze dit wil.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je paard nog niet actief voorwaarts is bijvoorbeeld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:59

als je paard loopt te sloffen op de voorhand moet je paard geactiveerd worden van achteren
wat veel engelse ruiters door elkaar halen is dat actiever niet betekent sneller
je kunt prima heel verzameld rijden met een actief ondertredend achterbeen

jij lift nu mee als ik je verhaal goed begrijp ,de bedoeling is dat jij je paard rijdt

wel blijft het moeilijk voor engels georienteerde mensen om een paard langzaam te zien gaan
ik rij zelf mee in een verenigingslesje waarvan de rest engels rijdt
juf weet dat ik het anders wil maar als ze mij dan ziet stappen heeft ze de neiging om het tempo op te voeren terwijl ik nog niet eens een pleasure stap uitvoer
toch heb ik veel van haar geleerd want ze kon wel goed aangeven wanneer mijn paard verviel van jog naar "uit elkaar"
ik rij in haar lessen dus veel overgangen en zijgangen

trouwens, als je paard op tempo spanning opbouwt , zou ik gaan lichtrijden

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 19:12

ok bedankt voor jullie uitleg, kan hier ook nog eens duidelijkheid om vragen aan mijn lesgever, maar op deze manier leer ik weer bij ! :)