[WN] Rug- en bilspieren opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenaavdw

Rug- en bilspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 01:53

Hallo Bokkers,

Ik heb.. net als veel ven jullie een vraag..
Nog niet zo heel lang geleden heb ik een geweldig paard gekocht. <3
Een prachtige schimmel arabier van 5 jaar oud en hier ga ik western mee rijden.

Nu ben ik met een veelzijdigheidszadel begonnen omdat zijn bespiering in zijn rug en billen zo goed als verdwenen is.
Dit zadel kon ik gratis overnemen en paste perfect.
Natuurlijk wil ik eigenlijk zo snel mogelijk over naar een westernzadel, maar omdat hij zo smal is op zijn rug is een zadel vinden bijna onmogelijk en zal hij er waarschijnlijk snel uitgegroeid zijn.

Nu is (na dit hele verhaal) mijn vraag..
Hoe kan ik het beste zo snel mogelijk rug- en bilspieren trainen zonder alleen maar te longeren

troi

Re: Rug- en bilspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 06:50

Hard werken.. Veel overgangen, achterwaarts gaan (bij voorkeur ook heuvel op en af), dat soort dingen.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 10:41

Dat komt goed uit want onze bak is goed scheef dus de berg heb ik al haha *\o/*
Ik ben hem nu aan het inrijden.. hij is net 7 weken onder het zadel maar ik wil gewoon snel aan een westernzadel en dat is al lastig op een arabier en al helemaal als hij weinig spieren heeft

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:43

Bouw het alsjeblieft rustig en langzaam op.. Je kan ook van een 5jarige niet verwachten dat hij al super veel kan als hij daarvoor nooit iets gedaan heeft.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 10:59

Nee dat snap ik..
Ik ben nu ook veel aan het longeren en als ik rij stap ik bijna alleen maar en draaf af en toe.
Het moet voor hem wel leuk en niet te moeilijk blijven
maar ik vroeg het meer omdat er misschien oefeningen kunnen zijn om zijn rug te trainen.. net als wij dat met fitness kunnen doen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:05

Is een booomloos western zadel misschien een optie?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:09

Niet. Zo snel mogelijk spieren willen trainen op een groen paard is vragen om problemen. Je zit namelijk niet alleen met de spieren, maar ook met de pezen die de spieren verbinden aan de gewrichten die de kracht van deze spieren aan moeten kunnen. En die hebben sowieso een jaar nodig om te wennen aan de belasting van het rijden en daar sterker in te worden. Ongeacht of je je paard inrijdt als hij 3, 5 of 12 is.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:32

okee!
Ik doe ook geen absurd gekke dingen ofzo..
ik stap 1 keer in de week anderhalf uur buiten en verder rij ik denk 3 dagen een half uurtje waarbij ik niet galoppeer omdat de bak te klein is en de andere dagen ben ik bezig met longeren of vrijheidsdressuur.
Een boomloos zadel vind ik zelf niet fijn en mijn paard heeft een hoge schoft en dat is vaak lastig met boomloos.
Het zadel wat ik nu heb zit perfect en hier doe ik dan ook nog wel even mee. Het is alleen zo'n stom gezicht.. een western hoofdstel, met een veelzijdigheidszadel haha

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:56

Stapje voor stapje. Goede oefeningen zijn:

Tempowisselingen, stap/draf/galop
Voorwaards in stap, halthouden, paar stappen achterwaards en weer voorwaards in stap. Dit kan je later uitbouwen naar draf en galop (en dan ook variatie aanbrengen in de gangen binnen de oefening)
Pivot om achterhand (kan je uiteindelijk gebruiken voor roll-back)
Voltes met voorhand en achterhand stelling
Travers/Renvers
Goede oefening is ook: op de hoefslag stappen/draven, halthouden, achterwaards (paar passen) en dan een pivot (kan om de voor- of achterhand) maar draaien richting de bakrand. Paardje moet dan om ruimte te maken meer druk geven op z'n achterhand om zo te kunnen "hangen" op de achterhand en lichter te worden aan de voorkant om de draai te kunnen maken.

Ik heb een boek waarin dit soort oefeningen staan (100 arena exercises for horse and rider, Cherry Hill) dit zijn zowel dressuur als western oefeningen, maar je kan alle oefeningen gebruiken, ongeacht de discipline.

Ik zou in jouw geval beginnen met takt, souplesse en nageeflijkheid. Pas als je paardje lekker aan de teugel loopt en mooi van achter ondertreedt (en daarbij door zijn hele lijf loopt), in een ritmisch tendens, dan kan je beginnen met het trainen van de spieren. Anders dan train je de spieren niet, of op een verkeerde manier.

Succes!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 12:07

Bedankt!
Ik heb het geluk dat hij alles snel oppakt en graag leert en werkt
dus het nageeflijk rond rijden had hij al snel door

we gaan er langzaam aan werken en dan komen we er wel

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:45

vergeet niet dat je arabiertje zn bouw zo is dat het smal is en wellicht blijft!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 18:33

klopt!
maar hij heeft boven op zijn rug en op zijn kont weinig bespiering omdat hij 2 jaar lang in de opfok heeft gestaan waar zijn spieren zijn weg gezakt..
Tot zijn 3e jaar is er wel veel met hem gedaan.
Dus ik moet nu alles weer opbouwen.
Natuurlijk krijgt hij nooit een Quarter bil maar nu is alles aan de bovenkant gewoon ingevallen :(

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:07

Ontworm hem ook even als dat nog niet gebeurt is. En dan gewoon blijven rijden en genoeg voeren, dan komen die spieren vanzelf wel.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:17

Hij is een aantal weken geleden ontwormd.. Hij is absoluut niet mager haha..
Wij mensen zouden zoiets een bierbuik noemen!!
Maar we gaan gewoon goed trainen en dan moet het lukken! Bedankt alvast voor de tips!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:44

Graag gedaan! Succes en vooral veel plezier toegewenst!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:01

Volgens mij hoeft het vinden van een Westernzadel voor een Arabier niet zo moeilijk te zijn. Er zijn merken die zelf een speciale boom maat voor Arabieren hebben!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 01:15

Klopt die bestaan idd..
Helaas betekent dit niet dat ze ook op bij a alle arabieren passen..
Omdat arabieren al een lendenwervel minder hebben dan een ander ras en de ene arab breder en gespierder is dan de ander is het lastig..
Maar ik wil eigenlijk iets meer bespiering.. Het is zo zonde als ik over een half jaar weer een nieuw zadel aan moet schaffen..
Het mooiste zou een tweedehans zadel uit de omgeving Rotterdam te zijn die wel past

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:31

nenaavdw schreef:
Een boomloos zadel vind ik zelf niet fijn en mijn paard heeft een hoge schoft en dat is vaak lastig met boomloos.
Het zadel wat ik nu heb zit perfect en hier doe ik dan ook nog wel even mee. Het is alleen zo'n stom gezicht.. een western hoofdstel, met een veelzijdigheidszadel haha

Ik denk dat jij nog niet op een goed boomloos zadel hebt gezeten. Er is meer op de markt dan alleen de BF he :D ;) En kwa schoft, jou arab gaat het echt niet redden tegen mijn oude NRPS merrie. Nog meer schoft en je hebt een kamelenbult op de rug :+ Die kan zelfs met een boomloos zadel gereden worden. Of eigenlijk alleen maar met een boomloos zadel, elk boomzadel (tenzij engels) heeft te weinig ruimte op de schoft voor haar.
Alleen de BM en in haar geval met swaybackpad is het enigste wat past. En BM heeft ook zadels met een peaked pommel die dus nog meer schoftruimte hebben. Daarnaast heb je nog de DS (Debra Sibley) die kwa uitzien bijna niet meer te onderscheiden is van een boomzadel en toch echt boomloos is. En de Circle Y, die ook een boomloze uitvoering heeft die ook bij paarden met veel schoft goed te gebruiken is.

Als je dus echt nu een westernzadel wilt voor je paard, zou ik zeker voor een boomloos zadel gaan. Jou paardje gaat echt nog wel veranderen in zijn rug. En dan wordt je niet blij met een boomzadel die je mss met 3 maand alweer in moet ruilen omdat hij niet meer past.

Wat het trainen aangaat ben ik het helemaal eens met Esther. Kijk uit met het te snel willen. Helemaal als je paard, zoals je zegt, erg werkwillig is. Je hebt zo problemen kwa spieren en pezen die het niet meer aankunnen. Zoiets heeft tijd nodig.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 01:45

Bedankt!
Dat zijn idd wel mooie zadels.
Niet erg goedkoop maar zeker beter dan die BF zadels (waarin ik niet lekker kan zitten)
Er zijn ook zo onwijs veel zadels!!
Ik heb ook al gekeken voor een flexboom.. Dit zou ook meevormen naar de rug van het paard, maar daar hoor ik verschillende verhalen over

Ik doe zeker rustig aan met rijden.. Ik wil mijn paard niet afschrijven als hij net 10 is haha

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:56

Idd daarom ook dat ik reageerde, er is meer dan alleen BF ;)
Flex is gewoon een boomzadel, en zou ik in jou geval nu niet adviseren. Een Flex kan maar heel beperkt meebuigen, en moet dus ook verder kwa boom goed op de paarderug passen.
Ik heb zelf een Equiflex gehad, en echt een super fijn zadel. Maar ook die moet gewoon goed op de rug passen. En aangezien de mijne niet meer goed lag, moest ik em dus ook wegdoen. Als jou paardje straks enigzins uitgegroeit is en bespiering heeft, kan je rustig aan een Flexzadel denken. Maar voor nu is het imo precies eender aan elk ander merk boomzadel.

Overigens mocht je wel boomzadel willen, Evelien van Eurohorse heeft een vrachtauto vol gebruikte zadels en die komt zo ongeveer door heel NL om te passen. Ze is echt goed en zal je ook niks aansmeren wat niet past. Ik denk zelfs dat ze je nu zal adviseren nog geen zadel te kopen omdat hij nog zoveel moet bijtrekken.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 02:03

Ik ga eens even goed googlen haha

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:12

Hai ,ik ben ook nog in het bezit van een arabje ..
Ik heb zo`n 4 westernzadels op gehad met tussen pozen van een half tot 1.5 jr ..
begon m,et een garland en daarna alleen maar continentel gehad maar helaas was het laatste zadel ook weer niet passend geworden,toen ben ik maar overgegaan op engels wat beter bij haar paste ..
Eigenlijk wil ik gewoon zeggen ,kijk goed uit voor de lengte ,de zadels zijn vaak te lang en de speciale arabiantree past lang niet altijd bij arabje`s..
Je zou bv een barrelzadel kunnen nemen ,die zijn niet echt lang of een roundskirt die paste mijn mutsie wel ..veel plezier met je arabje en doe ook vooral rustig aan ..

westernzadel in mijn onderschrift is al verkocht ...

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:25

Ik zat idd ook al naar een roundskirt te kijken deze zijn vaak tussen de 60 en 67 cm lang ofzo.
Dan passen mijn billen in het zadel en het zadel op zijn rug haha.. het mooist is 63 cm.
En dan moet het zadel nog smal zijn..
Ik heb nog niet persee haast met een zadel. Maar het is wel leuk als ik iets kan vinden uiteindelijk haha