[WN] Ervaringen Professional's Choice SMB Elite of pegasus 3 in 1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Ervaringen Professional's Choice SMB Elite of pegasus 3 in 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:58

Op aanraden van een mod plaats ik dit topic hier maar, aangezien er bij harnachement niemand op reageerde :o
Ik heb een jong dressuurpaard van 4,5 die soms wat volle pezen en kogels heeft de dag na het werk. Ik rijd 3/4 keer in de week waarvan 1x een buitenrit waarbij we veel over de verharde weg stappen. Ze heeft een veulen gehad op haar 2e, en is het afgelopen jaar ontzettend gegroeid.
Vandaar dat ze denk ik soms wat volle pezen en kogels heeft, ze is nooit kreupel en na het rijden koel ik de pezen met water en koelingsgel.

Maar nu mijn vraag, ik rijd met gewoon peesbeschermers, en achter met niks wat ze strijkt niet. Ik ben opzoek naar wat meer ondersteuning van de pezen, nu rijd in met bandages aan de voorbenen, de benen komen hier altijd mooi dun onder weg maar het wordt er wel warm onder.

Dus ben ik gaan kijken naar 3 in 1 beschemers, de professional choice en de pegasus.

De Professional's Choice SMB Elite lijken me een mooiere pasvorm te hebben op de foto, de pegasus komen via de zoekfunctie op bokt ook goed uit de bus, maar ze lijken me minder stevig. Ze hebben maar 2 straps, en lijken wel erg laag om de kogel te zitten.

http://www.uhg-shop.nl/ verkoopt beide, wat zijn jullie bevindingen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:05

Ik zou zelf juist niet met enige vorm van peesbescherming gaan rijden als ze dikken benen krijgt.

Ik heb zelf smb II en elite, ben zeer tevreden over de pasvorm etc, maar gebruik ze alleen tijdens het werk om te beschermen tegen aantikken bij spinnen / stops etc.

Juist als ik langer buiten rijd gebruik ik ze absoluut niet, naar mijn mening wordt het te warm en enige ondersteuning hoef je er niet van te verwachten.

Denk ook niet dat PC's de oplossing voor je probleem zijn, zou het meer in andere zaken zoeken.
Staat je paard vrij veel op stal? Hoe doe je cooling down / hoe lang stap je uit.

CK88

Re: Ervaringen Professional's Choice SMB Elite of pegasus 3 in 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 11:09

Ohw dat is allemaal wel voor elkaar hoor :D ze staat de hele dag op de wei en in de avond op stal, ik draaf lang en laag uit, en stap net zo lang tot de neusgaten weer klein zijn. Als ze erg nat is gaat ze nog even in de molen met een deken. Het heeft bij haar te maken dat er in haar lijf nog zoveel gebeurt, ze groeit nog en daardoor heeft ze soms dikke benen. Mijn vraag is hoe ik de pezen dan goed kan ondersteunen tijdens het werk, beenbeschermers moet ze sowieso om ivb met krijgen van schiefels enze. En als ik zie hoe bekrast mijn peesbeschemers er uit zien ben ik blij dat ze iets om heeft.

Uiteraard doe ik alleen wat nodig is, achter strijkt ze niet dus heeft ze ook niks om :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:24

Ik zou niet voor deze beenbeschermers gaan ivm jouw probleem. Ik rijd zelf met gewone peesbeschermers en bellboots van Davis. Na het rijden stap ik zoveel mogelijk over het harde uit zonder de bescherming juist. Ik heb ooit gelezen dat over het harde uitstappen beter werkt dan afspuiten, maar vind het ook een fijn idee. Onze binnenbak is niet zwaar, maar toch even lekker zonder de bescherming afkoelen.

Die van mij heeft wel wat dikke benen gehad toen hij teveel op stal stond en stro en biks at.

Ik rijd ook weleens zonder iets, maar weet dan wel dat ik z niet om heb en doe niet alles. Ik heb natuurlijk liever dat hij zichzelf bij een oefening niet aantikt, maar neem het risico niet.
Bij buiten of wandelen heb ik ook niks om. Van teveel bescherming worden die benen niet beter.

Als de peesjes erg beschadigd zijn, kies dan een soort die goed ademt en doe ze zo snel mogelijk en zoveel mogelijk af.
Kijk eens naar je voer daar kun je vaak nog wel winst halen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:43

Dat doe ik inderdaad ook bij het uitstappen, de benen drogen dan sneller op. Maar het best is dus een ademende peesbeschermer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:03

Ja, in mijn ogen wel. Bij zwaar werk wil je enig steun bieden, maar je paard heeft nu andere problemen. Ademende peesjes zou ik voor nu gebruiken en zo snel en vaak mogelijk weer af. Tenzij je paard echt hele gekke dingen doet los in paddock of wei.
Als dit een tijdelijk probleem zou zijn, kan je altijd nog eens kijken na een goede periode of je weer met bandages kan gaan werken of deze 3 in 1.
Maar ik zou ook altijd naar de voeding kijken, want eigenlijk moet het gewoon goed zijn bij een gezond paard met gezonde benen.