Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen over de beenhulpen bij reining. Ik ben nu bij verschillende trainers geweest en het is allemaal net even anders. Bij de een moet ik voor het verzamelen. eerst bumpen met me kuit, evt bij geen reactie dit versterken met sporen. bij de ander moet ik juist weer rollen met me spoor voor verzameling.
ook wat betreft het versnellen van mij paard. is bij de een kuit aanleggen/ knijpen. evt bij geen reactie een flinke bump (om hem sneller te maken op de sporen). bij de ander is dit ook weer rollen.
Been aanleggen en bij geen reactie rollen met het spoor. Bumpen vind ik zelf erg lelijk om te zien. En als je bumpt en bij geen reactie al bumpend je spoor gebruikt, komt de spoor op een manier aan waar hij niet voor is gemaakt. Een wiel op een westernspoor is zachter dan een knopspoor of een dressuurspoor, omdat de druk over een groter oppervlakte verdeelt wordt als je rolt. Bij een bump/schop met je spoor is dat effect weg.
dofuzz
Geplaatst: 17-10-12 06:20
inderdaad 2 zeer populaire stylen. het hangt er van af welke styl jouw het beste past. voor mezelf werkt bumpen voor verzameling, knypen voor versnelling, en 1 been bumpen voor stelling het beste. maar aangezien beide stylen door zeer succesvolle ruiters gebruikt worden zijn ze imo beiden erg effectief en hangt de voorkeur enkel af van je eigen voorkeur.
over het algemeen heb je natuurlijk je eigen stijl maar je moet wel rekeneing houden met het paard. ik heb bv een heel lui paard en als ik met constante beendruk ga werken (bv voor versnellen) gaat hij juist daarop leunen en duwen en niet lopen. daar heb ik dus een manier moeten vinden hoe ik hem sneller krijg zonder (harder) te duwen. en dat is dan inderdaad door hem vooral op zit en ritme te laten lopen en als hij niet reageerd 1 goede schop zodat ik vervolgens mijn benen niet nodig heb voor versnellen en hij zelf loopt en niet kan leunen/duwen. dit geldt hier voor zowel versnellen op de rundowns en circels als bij het spinnen.
bij een voorwaartser paard zou ik weer juist wel kiezen voor veel constante druk omdat je niet wilt dat deze nog heter worden op je benen of weglopen ervoor.
er is dus simpelweg niet 1 manier. het is afhankelijk van eigen voorkeur/stijl en het paard.
En bij mijn paard werkt het net andersom dan bij qH Bij mij werkt een constante druk heel goed (wel weer loslaten natuurlijk) Sinds ik dat doe ipv bumpen heb ik een paard wat willig volgt ipv narrig wordt.
bumpen = benen van het paard af en laten vallen tegen het paard, of effectief schoppen? en is bumpen dan een eenmalige actie (in de zin van , je vraagt iets met gewone beendruk, versnellen of wijken, en bij geen reactie een eenmalige bump) of is het een herhalende actie (bij iedere pas)?