[WN] Paard pakt shanks vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Paard pakt shanks vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:54

Hoi hoi,

ben relatief nieuw als westernruiter, maar het paard waar ik wel eens op mag "oefenen", (lees: wat ik geleerd heb op mijn lespaard in praktijkbrengen) pakt dus de shanks vast. Meestal alleen links, maar ook ooit allebei en dat stuurt zo lastig!

Hij doet dit ook als hij stilstaat. Nu bedacht ik me als we de shanks naar buiten zouden buigen kan hij er waarschijnlijk niet meer bij....

Wie o wie kan ons helpen met advies?

Tnx!

rina

Re: Paard pakt shanks vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:56

S-shanks eraan doen, ben je ook van het probleem af. Naar buiten buigen zou ik niet doen, kans groot dat je het bit breekt.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 22:07

Goed idee, bedankt, ze wou het ook door een smid laten doen, en niet zelf hoor...:)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:10

Door het buigen van de schaar verandert de werking van het bit, zeker als je alleen de linkerkant zou doen. Ik zou op zoek gaan naar een S-schaar, dan is de balans van het bit goed.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:16

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:07

Lastig probleem TS ik weet er helaas álles van! := Ik heb het bovenste bit uit de link van Crazycactus maar nóg krijgt hij hem soms te pakken precies op de ronding als hij dat wil...
Ik 'straf' mijn paard als hij de shanks of wat dan ook(teugels bijv.) in stilstand vast wil pakken met mijn stem en nu werkt dat tijdens het rijden ook redelijk goed, succes!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 06:29

Zal het eens doorsturen naar de eigenaar tnx crazycactus :)

MissPK, paard is nogal relaxed. Geeft er weinig om als je mopperd ...

Valt me trouwens op dat er niemand commentaar heeft op het feit dat ik "oefen" op dat paard...moet je eens bij praktijkproblemen neerzetten... <<)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 06:45

S- of 7-shank inderdaad. Ik heb bij mijn paard ook gemerkt dat hoe stiller het bit in de mond ligt, hoe minder hij 'm probeert vast te pakken. Geen enkel gebroken mondstuk ofzo dus. Mijn paard doet het met name als ie opgefokt is en iets met z'n opgekropte energie wil doen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:18

crazycactus schreef:

Hier nog iemand met problemen met bovenstaand bit. Dat is precies het bit waarvan June altijd de shank beet wist te pakken. Ik heb nu een baby correctional. Korte shank, naar achter gebogen, die pakt ze niet meer.
Oftewel ik zou deze schrappen als alternatief, TS. :j

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:25

Tnx! Hoorde vandaag dat ze gebogen zijn, maar dat hij ze nog vastpakt. Had geen tijd om de tips door te spelen, maar ik zie haar morgen weer!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:15

Had die van mij ook een houtje van, ook met de s shank (eerste plaatje) een '7' shank kreeg hij niet te pakken en het was snel over :D Ik rij nu weer met een s shank.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:58

ook die van mij heeft hier last van. Nou doet ie alles graag in zijn mond hoor, halstertouw is ook 1 van de favourite. Ik geef hem tegenwoordig een tikje op zijn hals met het uiteinde van mijn teugel en ik moet zeggen dat hij het steeds minder gaat doen. Ik moet bij hem consequent zijn. Zodra hij merkt dat ik niet op let doet hij het weer maar dat is met alles met hem wel. Doen we een oefening vaker dan 2 keer achter elkaar weet meneer precies wat ik wil en doet het uitzichzelf zodra hij maar denkt dat ik dat ga vragen. Hij doet dit overigens alleen met de westernoefeningen want dressuur oefeningen vind hij geen bal aan en probeert daar juist onderuit te komen. Beesie is af en toe te slim hihi. Veel verschillende dingen vragen dus, afwisseling, voorkomen en concequent zijn zijn hier de sleutelwoorden

Ik rij overigens op enkel gebroken en gewone rechte shanks (heeft dat ook nog een naam)