[WN] Western - basis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam7

Western - basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:57

Hallo,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben met m'n vragen.
Afgelopen zondag ben ik sinds 14 jaar weer op een paard gestapt *\o/*
Dit keer geheel buiten m'n comfort zone, Western Style. De eigenaresse van het paard waar ik op reed heeft mij verteld dat ze zelf niet genoeg tijd heeft voor haar 3 paarden en ik gerust mag komen rijden.
Het paard wat ik reed is wat ze een 'green broke horse' noemen. Dus nog maar kort onder het zadel, wat ik heel wat vond aangezien ik meer dressuur gericht ben getraind en het dus 14 jaar geleden is.
Blijkbaar deed ik het goed genoeg voor Chris (eigenaresse) om terug te mogen komen :j :D

Nu wil ik vragen of er hier ervaren Western ruiters zijn die mij tips kunnen geven, want ik wil deze mooie Tennessee Walker niet vergallen.

Ik weet niet zo goed hoe ik een foto moet plaatsen, maar die komt nog zodra ik het heb uitgevogeld.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/298558_10151048004671960_1277044534_n.jpg

aeolusnr1

Re: Western - basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:09

Leuk héééééé, een tennesee walker is wel een apart ras, dit is een gangen-paard, dit zit dus een beetje anders wiegt een beetje heen en weer.
de teugel voering zoals jij het laat zien op je foto, is al vrij los, maar mag nog net iets meer los, dus echt in een boogje laten doorhangen.
Geniet van het rijden en van het western-riding.
succes verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:14

Ik snap niet dat dat de eigenaresse je met een green broke horse meteen met scharenbit gaat rijden. De basis ligt op de western ook gewoon op rijden met een trens, en alleen als je hoog de wedstrijden inwilt, of NRHA wilt gaan starten in de reining, zou je kunnen op scharenbit moeten, en daar dan ook vroeg in het opleidingstraject op starten.

Verder zou ik je willen adviseren om les te nemen. Verschil met western en dressuur is dat je het paard niet bij iedere stap gaat begeleiden, al moet je bij een jonger paard toch vaker corrigeren dan bij een ouder paard. En als je het echt niet verder weet, dan is het beter om een paard een dressuurbasis mee te geven en van daaruit om te scholen dan proberen iets op de western manier te doen wat je zelf invult.

Dat lange en doorgebogen teugeltje in de westernsport, dat is het eindresultaat waar je naartoe wilt. In het begin zul je wat meer contact moeten nemen.

Het is wel een schitterend paard! Veel plezier ermee.

henkdemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:23

Mooie foto, mooi beestje.

mirjam7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 23:28

Bedankt voor de reacties.
Ik heb ook aangegeven dat als ze wil dat ik Breeze (naam van dit paard) bijrij dat ik absoluut meer instructies nodig heb.

Degene die de foto nam (niet de eigenaresse) begeleide ook meteen in het begin en ik vertrouw haar inzicht. Ze heeft zelf jarenlang horse shows gelopen en een zeer doorgewinterd Quarter Horse onder haar kont :P

Ik doe het maar rustig aan, ze is nog niet zo gewend aan de bak, is meer gereden als trailhorse geloof ik. Dus je bent regelmatig bezig met corrigeren, maar ik vind het wel een leuke uitdaging verder.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:24

RT-P >> WN-AM