[WN] Western vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DennisXXL

Western vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:04

Hoi allemaal!
Een tijdje heb ik een kei lieve 3 jarige connemara ruin (dennis) gekocht.
Ik wou hem echt alles leren en ook alle disiplines behalve mennen.
Eerst was ik gewoon omdat ik het leuk vond met het leren van stem comando's begonnen en tot mijn grote verbazing kon hij na een week al alle gangen op stemcomando zonder andere hulpen. Dus toen ben ik mijn paardje een beetje western gaan leren. Ik had hierin geen ervaring en mijn paardje ook niet maar nu kunnen we al zonder les de slide ( zover dat kan want heb geen sliding ijzers) en de rollback. Ik ben ook niet van plan om wedstrijden te kunnen rijden maar was nieuwschierig.
Nu had ik wat vraagjes over western rijden wan kon het niet echt vinden op het internet:
- Moet je lid zijn van een westernvereningen om wedstrijden te kunnen rijden?
- kun je met een connemaran ook reining starten?
-mag je met een western boomloos zadel western rijden?
- en hoe zit het met de klasse van western op wedstrijd?

Alvast bedankt!!!!! /3
( a.u.b geen berichten van : je moet les nemen enzo.)
Als je niks aardigs te zeggen hebt zeg dan niks
Laatst bijgewerkt door DennisXXL op 20-09-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:07

Nee je hoeft geen lid te zijn van Westernverenigingen om les te nemen of te starten bij wedstrijden. Starten bij een WRAN wedstrijd kost alleen maar meer per onderdeel.
Met een Connemara kun je alle westerndisciplines starten bij de WRAN en ook de reiningonderdelen bij de WRAN, NRHA en de DRHA. Bij de laatste twee moet je dan wel lid van zijn en een starterslicensie van hebben, en dat is best wel prijzig. Voordat je reining bij de WRAN kunt starten moet je eerst punten hebben verzameld in andere onderdelen dan de reining.
En je mag met een western boomloos zadel starten, en waar je buiten de wedstrijden meer rijdt moet je helemaal zelf weten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:14

Rustig aan aub. Je pony moet nog wat groeien en de nodige spieropbouw om slidings correct en gezond te kunnen blijven doen kost een paar jaar.
Westernzadel heeft een knop, boom of boomloos maakt niet uit.

Cassidy

Re: Western vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:17

Idd, je paard biedt waarschijnlijk nu meer aan dan gezond voor hem is. En sliden zonder plates is een absolute No-no. Je paard hoeft zich maar een keer flink te bezeren bij een sliding zonder de goede ijzers of op een verkeerde ondergrond, en hij gaat nooit meer voluit voor je...

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:25

Ik weet wel wat ik doe, Ik zou mijn pony nooit teveel vragen als hij dat niet kon of niet goed voor hem was.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:02

DennisXXL schreef:
Ik weet wel wat ik doe, Ik zou mijn pony nooit teveel vragen als hij dat niet kon of niet goed voor hem was.

Maar 'sliden' en rollbacks maken zonder sliding ijzers en zonder goede begeleiding is echt niet goed voor hem hoor..

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 06:04

ik slide echt niet elke dag, hoogstens 1 keer per week omdat ik weet dat het slecht is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:22

Ik vraag me af hoe je in vredesnaam een jonge pony iets op een verantwoorde manier kan leren als je zelf geen ervaring hebt met de oefening.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat je oefeningen als een sliding stop gewoon niet moet doen op zo'n jonge leeftijd en zeker niet zonder plates.

Ik begrijp dat je dit niet wilt horen maar ik denk toch dat het belangrijk is om te zeggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:17

Helaas ben ik het volledig met lizy29 eens. Nu weet ik natuurlijk niet wat jij verstaat onder een sliding stop maar als je maar wat aanklooit, en helaas is dat wat je doet als je dat probeert zonder enige ervaring of les, kun je je paard echt flink beschadigen en helemaal bij zo'n jong dier..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:25

TS: de oefeningen die je noemt kun je misschien een beetje vergelijken met grand prix oefeningen.
Die kan je paard ook niet doen als je paard daar nog niet de training en de spieren voor heeft.
Dus echt niet aan beginnen, helemaal niet zonder de juiste begeleiding en training.
In je OP staat niets zeggen over les nemen, maar toch: neem les en zorg voor goede begeleiding.