[WN] gebruik van sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

gebruik van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:33

Ik heb een serieusevraag en hoop ik serieus antwoord te krijgen.
(alvast sorry voor mijn taalfouten, ik doe mijn best)

Ik heb een 6 jarige fjord waar ik altijd recreatief mee gereden heb. Een jaar geleden ben ik gegrepen door het western rijden. ik had/heb de mazzel dat mijn instructice naast centred riding ook western lessen geeft dus de overstap was makkelijk gemaakt. Helaas hebben we nog niet zo gek veel gelest omdat ik zoiezo maar 1 keer in de maand les en zowel ik als mijn paardje blessures hebben gehad. Daarnaast is hij ook een flinke puber dus hebben we ook erg veel gewerkt aan simpele basis dingen ipv tak gericht rijden.
Ook hebben we ervaring met parelli waar ik nu wel profeit van heb.

Maar goed. Hij is op zich heel licht aan mijn been. Drijven hoeft bij hem nooit en heeft ook zo goed als geen hulpen nodig om sneller te lopen en een gang hoger te gaan. Met alles langzamer doen heeft hij wel moeite. Toch heb ik gister een spoortje gekocht. Wel het zachtste westernspoortje die ik vinden kon. Ik wil deze gaan gebruiken omdat hij nog wel eens koppig wil zijn en mijn been compleet negeert terwijl hij dus absoluut wel weet en begrijpt wat ik vraag. Als ik bijvoorbeeld wil dat hij zijn kont een stap opzij zet en hij heeft er geen zin in voelt hij spontaan mijn been niet meer. Op die momenten wil ik hem dan door middel van spoor (vind ik belangrijk om te melden, hele zachte manier dus absoluut geen schop!!!!) toch duidelijk maken dat ik iets echt echt echt wil. Met zweep rijden is niks voor mij. Ik wil de spoor dus niet inzetten als echt straf middel maar om nog duidelijker te maken wat ik wil. Ik persoonlijk vind zacht spoor gebruik vriendelijker als zonder sporen schoppen om door zijn koppigheid heen te gaan.

Even om aan te geven op welk laag niveau we bezig zijn.....
Slidings maakt hij alleen uit zichzelf als hij los door de bak lekker van kiet mag gaan. Onder het zadel laat ik hem vanuit stap of draf binnen 1 a 2 passen stil staan. Vanuit galop onder het zadel vraag ik dit absoluut nog niet. Spins, in stap achterbenen blijven in een circel van een meter doorsnee en voorbenen stappen over, in draf achter benen in een circel van 2 meter doorsnee. Rollbacks in een leuk tempo en kan in rustig tempo alle bochten/hoeken achterwaarts maken. Verder doen we deuren open en dicht etc etc etc. Ik wil geen reinig gaan rijden maar vind de oefeningen op zeer laag niveau gewoon heel erg leuk en paardebeest vind het geweldig om zeer scherp te draaien en bochten door te gaan. Zet een barrel neer en ik kan mijn hand op het midden van de ton laten staan in draf. We werken nu erg hard aan de jog wat al vrij aardig gaat vergeleken met de snelheidsduivel die hij altijd is geweest.
Waar ik naar toe wil rijden is de trail. Wel recretief dus.

Nu mijn vraag. Ik zie western ruiters, zoals bijvoorbeeld momenteel in de uithof, altijd met flinke sporen rijden maar zie ze ze zelden gebruiken. Hoort het gewoon echt bij de outfit zoals een jasje bij dressuur hoort of worden de sporen wel degelijk veel gebruikt?

Romkabouter

Re: gebruik van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:12

Ze worden we degelijk gebruikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:16

ze zitten iig niet voor de sier om de voet van de ruiter nee!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:44

Een spoor wordt door westernruiters gebruikt ter verfijning van de hulpen en ter verscherping van de hulpen. Met een spoor kun je naar mijn mening toch een wat preciezere hulp geven zonder inderdaad kei hard te hoeven schoppen..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:47

Dat zouden vele westernruiters zich dan maar eens ter harte moeten gaan nemen YR :D

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:53

Romkabouter schreef:
Dat zouden vele westernruiters zich dan maar eens ter harte moeten gaan nemen YR :D

Dat is zeker waar! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:03

Ach een fjord voelt toch niks van die sporen joh :D
Grapje hoor. Ik zou zeggen waarom niet TS, het is jouw paard en als jij het handiger vind moet je t vooral doen, met sporen gaan rijden. Zoals jij je paard omschrijft merk je het vanzelf als je een keer te hard inwerkt :P

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 16:37

hahaha ok duidelijk allemaal. bedankt

als ik me sporen te hard zou gebruiken krijg ik vliegles denk ik hahaha. maar dat is dan ook niet mijn bedoeling.

over te hard sporen gebruik, ik zelf heb dat vaker gezien bij de dressuur dan bij de western maar dat kan ook komen doordat ik op stallen waar ik heb gestaan nooit westernruiters heb gezien. Op dwrf heb ik het iig niet gezien. Wel gebruik van de sporen maar zeker geen geschop ermee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:40

Als die van mij verdomd te lopen dan kan die van mij een schop verwachten......met spoor!

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:33

loopt jou paard niet zonder spoor in die gevallen?
Cas loopt uiteindelijk op zijn dwarse momenten zonder spoor ook wel maar ik ben er een beetje klaar mee om mijn been zonder spoor zo hard te moeten gebruiken (ik vind het al gauw vrij hard omdat hij op zich heel zacht aan mijn been is behalve dan als hij simpelweg geen zin heeft in een oefening). Vandaar dat ik dus de spoor in zet

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:43

Romkabouter schreef:

:j

Poown kan dwars zijn in bijvoorbeeld links appuyement. Rechtsom dan weer in galop met speedcontrol. Spoortje is dan een fijne uitkomst zonder meneer in tweeën te schoppen. Ik weet dat als ik het spoortje inzet met bijvoorbeeld een snelle cirkel, ik een bokje kan verwachten, maar hij weet dat dat me niets doet. Verder ben ik summier in het gebruiken van de spoor. toen ik begon met westernrijden wilde ik nog wel eens mijn hak optrekken en automatisch spoor geven, gelukkig heeft Poownie me dat snel afgeleerd. Ik begon ook met greenspurs.

En je ziet ze wel eens constant drijven met spoor... Tja...

Even een off topic vraagje: klopt het dat pleasure ruiters vaak hun spoor aan de buik houden om toch meer voorwaards/neerwaards te bewerkstelligen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:28

sommige wel, maar is niet perse standaard

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:37

Ik kan met gepaste trots zeggen dat ik mijn tinkertje zonder sporen naar een zilveren medaille heb gereden op het NK dit jaar.
Voor mij is het dus geen onderdeel van mijn outfit, hoe mooi ik de sporen riemen ook vind....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:33

amanda zolang je de vraag altijd begint met een beenhulp en bij geen reactie de spoor gebruikt , zul je er veel plezier van hebben
liever kort en duidelijk zijn als tig keer drammen