Ik vraag me af welke rassen precies een cowsense hebben. Vanzelfspremend hebben we natuurlijk de quarter horse,maar zijn er ook andere rassen die een cowsense hebben zoals Andalusiers of Lusitanos? Of hebben alleen de conquestadores dat weer?
Heel veel rassen kunnen in meer of mindere mate cowsense hebben. Ik ken bijv. ook arabieren met cowsense. Maar de echte.. Tja dat blijven toch wel de quarters (en appies en paints)
gaucho
Geplaatst: 02-09-12 17:28
Ik zou criollo's ook niet vergeten in dat rijtje, die worden ook al jaren gefokt op cowsense.
De aanleg van het paard om te beoordelen wat runderen gaan doen, dit heeft te maken met de (western) discipline working cowhorse en cutting. Het paard moet dan sneller kunnen denken en bewegen dan de koe, het gaat dus om ´koeien drijven´.
ayas
Geplaatst: 03-09-12 21:20
Appaloosa's (de amerikaanse dan)
Adrienne
Geplaatst: 04-09-12 11:24
Voor die gene die niet weten wat cowsense inhoud. In deze video zie je paarden aan het werk met koeien. Wat je moet bedenken is dat de ruiter niks meer doet als zichzelf vasthouden en blijven zitten als het paard aan het werk gaat. Dat zelf beoordelen hoe je een koe volgt en afstopt heet Cowsence.
Lusitano's en PRE hebben, afhankelijk van de foklijnen, ook cowsense. Die zijn in 1e instantie natuurlijk gefokt voor het stierenvechten. Vooral de beroemde lijn van de Veiga fokkerij zal in meer of mindere mate cowsense hebben, dat waren de stierenvechters paarden bij uitstek. Maar ook de Azteca ( kruising Iberisch X Quarter/ Criollo) en veel Ibersiche Cruzado's hebben cowsense. Die worden in Spanje en Portugal nog altijd gebruikt voor het koeien werk. Ook Camargue pony's zullen wel wat cowsense hebben, die worden nl. ook voor het koeienwerk gebruikt. Maar de echte cutters zal je hoofdzakelijk vinden binnen de Amerikaanse rassen; Paints, Quarters en Appaloosa's. In Amerika worden er overigens ook cutting shows voor Arabieren uitgeschreven.