[WN] het haltertype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 18:37

Ik heb vlug gekeken op de zoekfunctie en kon niks recents vinden

Ik ben 3 maanden in Amerika geweest, heb een aantal shows bezocht en zo ook halter met paarden gezien
Sommige paarden waren echt mijn type, zoals dit paard, een merrie met een prachtig hooft en mooi lichaam
Zij was winnaar van haar klasse
Afbeelding

Afbeelding

Maar ook dit paard was er, een ruin... en ook hij was winnaar van zijn klasse... Hij had een prachtig hoofdje, dus
dat was echt mooi... ik weet dat ook die redelijk steile achterbenen graag worden gezien in Halter... En hij had toch
een paar steile benen :wow:
Afbeelding

Mijn vraag is, wáárom word dit graag gezien op haltershows? Zo'n paard kan niet bereden worden en kan me ook
niet voorstellen dat het goed beweegt (zoals een normaal paard zou doen) en vind er persoonlijk ook niks moois aan :o

Wat is jullie mening hierover?
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 15-08-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

meikie

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:06

Beste topicstarter, kun je voortaan nog even de spellingscontrole eroverheen halen? Hoofd is met een D en steil met een korte ei. Het helpt als je goed Nederlands schrijft om serieus genomen te worden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 19:08

Oh dus omdat ik dus spelling-fouten heb word ik meteen niet serieus genomen? Ik typ perfect ABN, alleen een paar foutjes die door mijn spellingscontrole niet gezien zijn ;) Ik heb dyslexie. Maar ik heb het verbeterd hoor ;) Niet dat die 3 kleine foutjes mij een onserieus persoon maakte, vind het een vrij serieus onderwerp namelijk :Y)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:13

Okee, dat paard wat jij mooi vindt, vind ik een heel groot lijf met een enorm klein hoofdje hebben...zijn dat de normale verhoudingen voor halter paarden? En die achterbenen zijn inderdaad enorm steil, ik zou ook niet weten waarom dat dat graag gezien wordt, nou ja: je kan een paard makkelijk in een rechthoeksmodel tekenen... Even een niet zo slimme vraag: Wordt er dan helemaal niet op halterpaarden gereden?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 19:15

Zunzuncito schreef:
Okee, dat paard wat jij mooi vindt, vind ik een heel groot lijf met een enorm klein hoofdje hebben...zijn dat de normale verhoudingen voor halter paarden? En die achterbenen zijn inderdaad enorm steil, ik zou ook niet weten waarom dat dat graag gezien wordt, nou ja: je kan een paard makkelijk in een rechthoeksmodel tekenen... Even een niet zo slimme vraag: Wordt er dan helemaal niet op halterpaarden gereden?

Dat eerste type is volgens mij wel het type paard wat graag gezien word :j alleen heeft deze nog wel normale benen. Denk dat de foto ook wel een beetje vertekend, kan even kijken of ik er 1 van de zijkant heb :)

Op dit paard word in elk geval niet gereden. Mij is ook verteld dat op de meeste (dus niet allemaal) echte halter gefokte paarden niet gereden word. Wel veel aan de hand werk, maar dus niet onder het zadel. Ik kan het fout hebben, maar dit is wat ik heb meegekregen :)
edit: heb geen foto's van de zijkant

dit is in elk geval het beeld dat ik zag op de gemiddelde haltershow
Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:19

Tjemig, die paarden lijken wel mismaakt :oo
Ben ook benieuwd of daar op gereden kan worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:23

snap het niet zo goed. Eerst zeg je 'mooi paard' en daarna 'vind er niks aan'

Snap heel het principe van halter niet en weet niet wat er de bedoeling van is. Maar paarden fokken puur op hoe ze eruit zien zonder dat zij als normaal kunnen functioneren(onmogelijk dat die ruin prettig kan lopen met zulke achterbenen) vind ik niet correct. Maar mocht iemand er een verklaring voor hebben of kunnen uitleggen wat halter met quarters exact inhoudt ben ik één en al oog.

Vind het overigens wel lijken of die dieren zijn opgespoten met steroïden. Iemand legde me uit dat er een bepaald afwijkend gen is waardoor een paard eruit gaat zien als een dikbil koe wat eigenlijk eruit gefilterd moet worden maar waarmee in Amerika wel veel wordt gefokt om dikbil paarden te kweken...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 19:45

Ik vind het eerste paard mooi. Die heeft geen steile achterbenen. Het tweede paard vind ik niks , alleen een mooi hoofdje, maar dat zie je niet op de foto :) paarden zijn hypp n/n als ik het goed heb. En als ik het goed zeg :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:09

en dat betekend?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:15

De afwijking waar jij het over hebt :)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:17

HYPP is een genetische spieraandoening. Maar heeft helemaal niks te maken met Halter hoor. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:20

grappig dat weer de mensen met de minste (geen) kennis over halter hier weer het hardste aanwezig zijn.
als je er niks over weet zeg dan niks.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:24

@Woogy, dat was ook mijn eerste gedachte 'het lijkt wel een vleeskoe' :+
Amerikanen willen altijd maar alles in het extreme zien lijkt het. Wat is het nut van 'halter' eigenlijk? Wat kunnen deze paarden wat normale quarters niet kunnen? (oprechte interesse)
En tjeez..die achterbenen..ik krijg spontaan pijn in mijn knieën als ik naar die foto kijk, dat lijkt me niet gezond?
( en nee ik heb geen kennis van halter, hence the question )

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:25

Kan jij het vertellen dan? Ben erg nieuwsgierig!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:25

Als je het wel weet, leg het dan uit :) Ik ben namelijk ook wel heel benieuwd :j

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:26

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:28

Blanket schreef:
HYPP is een genetische spieraandoening. Maar heeft helemaal niks te maken met Halter hoor. ;)

Zeg ook niet dat het met halter te maken heeft. Weet wel dat mensen bewust fokken met paarden die hypp positief zijn en dat dit voorkomt bij halter type paarden. Ik ben even de naam kwijt maar veel halter gefokte paarden komen van 1 hengst af die dus hypp positief was. Heb dit in elk geval allemaal gehoord van een quarter fokker in Amerika waar ik 3 maanden verbleef. Zij zit al 50 jaar in de paarden :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:31

Toch staat er bij halter ook wel een en ander over belang van beweging, je gaat me niet vertellen dat een paard met zo'n steil achterbeen fijn kan bewegen. Voor Tinkerbegrippen heeft mijn merrie een vrij steil achterbeen, en daar wordt ze op de keuring in haar beweging al op afgerekend, wat ook niet meer dan logisch is. Omdat het achterbeen steil is ligt de heup namelijk vaak wat hoger wat een relatief zwakkere beweging veroorzaakt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:33

HijadelaLuna schreef:
Toch staat er bij halter ook wel een en ander over belang van beweging, je gaat me niet vertellen dat een paard met zo'n steil achterbeen fijn kan bewegen. Voor Tinkerbegrippen heeft mijn merrie een vrij steil achterbeen, en daar wordt ze op de keuring in haar beweging al op afgerekend, wat ook niet meer dan logisch is. Omdat het achterbeen steil is ligt de heup namelijk vaak wat hoger wat een relatief zwakkere beweging veroorzaakt.

En toch is dit paard eerste in zijn klasse geworden. Daarom vond ik het ook zo vreemd. Ze moeten idd ook stappen en draven

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:34

Ik ben benieuwd of iemand hier dat kan verklaren, er zal ongetwijfeld een verschil in manier van beoordelen zijn :Y) Zijn er niet ergens soortgelijke filmpjes te vinden? Ik ben wel benieuwd hoe zo'n dier dan beweegt.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:35

quarterH schreef:
grappig dat weer de mensen met de minste (geen) kennis over halter hier weer het hardste aanwezig zijn.
als je er niks over weet zeg dan niks.

Totaal geen kennis inderdaad, en ik kom hier op Bokt om wat te leren....dus het is zelfs oprecht interesse wat me in dit topic brengt, 't zou een saaie boel zijn op dit forum als je niks mag vragen over iets wat je niet weet :)
@lifaya: Zijn dit ook klassen op kleur, dat ze allemaal palominokleuren (sorry als ik bij gebrek aan kennis de verkeerde omschrijving gebruik :D ) hebben?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:36

Het is inderdaad een Palomino show :j (wel allemaal quarters)

Even voor de duidelijkheid, dit is dus Amerika, ben nooit op een show in nl geweest :)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:41

Laatst bijgewerkt door Blanket op 15-08-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:42

christ almighty...
Ik dacht even te googlen, kwam ik dit tegen. Dan vallen die paarden van de foto's nog mee vind ik. De blogger steekt haar mening ook niet onder stoelen of banken trouwens. Het fenomeen 'HYPP' wordt ook nog genoemd. Er staan ook filmpjes bij met een soort van..spierspasmen..

http://theperfecthorse.blogspot.nl/2009 ... orses.html

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:00

Typisch die opmerking dat leken het overduidelijkst aanwezig zijn, maar de kenners willen niks kwijt, die smijten met webpagina's ;)
Ga de link van koia wel even bekijken

Hm, van die link ben ik niet veel wijzer geworden wat betreft halter horses, wel wat betreft het HYPP. Suf dat dergelijke afwijkingen niet worden gefilterd in de fokkerij maar er juist of geselecteerd wordt.
Kunnen zulke paarden wel normaal functioneren? Stopt de spieraanmaak ooit of groeien ze letterlijk tot het hart het niet meer aan kan? Die HYPP aanvallen, zijn dat niet van die trilspieren zoals wij die ook kennen? Trillende oogleden of trilbilspiertjes?

Zou nog altijd heel graag willen weten wat halter exact inhoudt.
Laatst bijgewerkt door Woogy op 15-08-12 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt